Genel Tanıtım
Türkçe Öğretmenliği Lisans Programı, Eğitim Fakültesi bünyesinde ortaokullarda görev alabilecek Türkçe öğretmeni yetiştirmektedir. Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı, 1993 yılında eğitim-öğretim çalışmalarına başlamıştır. Bursa Uludağ Üniversitesi Türkçe Öğretmenliği Lisans Programı, tarihsel süreç içinde Gazi ve Dokuz Eylül Üniversitelerinden sonra öğrenci alan üçüncü Türkçe öğretmenliği programıdır. İlk öğrencilerin eğitim gördüğü 1994’teki programdan sonra diğer eğitim fakülteleri lisans programları gibi 1997’deki YÖK öğretmen yetiştirme programlarına uygun şekilde eğitim öğretim faaliyetleri yürütülmüştür. 2006, 2009 ve 2017’de öğretim programlarında düzenlemeler yapılmıştır. 2022-2023 eğitim öğretim yılından itibaren kademeli olarak yeni bir öğretim programı uygulanmaktadır.
Bu bölüm, yükseköğretimde Türkçe Eğitimi alanında 240 ECTS kredilik birinci aşama derece sistemine tabidir. Program başarılı bir şekilde tamamlanıp, program yeterlilikleri sağlandığında Türkçe Eğitimi alanında lisans derecesine sahip olunur.
Lisans
4
Kabul ve Kayıt Koşulları
Adayların lise ve dengi okul diplomasına sahip olması; YKS ve AYT Sınavlarından yeterli sözel puanı almış olması gerekir.
5
Önceki Öğrenmenin Tanınması
“Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” hükümleri uygulanır.
6
Yeterlilik Koşulları ve Kuralları
Türkçe Eğitimi alanında lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçmeli derslerin (toplam 240 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlaması ve genel ağırlıklı not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması gerekir.
BUÜ Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı, Türkçe Öğretmenliği Lisans Programının amacı; alanında eğitim, öğretim ve araştırma yapabilecek düzeyde bilgi, beceri, tutum ve deneyime sahip, sorgulayabilen, özgüveni yüksek ve alanıyla ilgili yenilikleri takip edebilecek öğretmenler yetiştirmektir.
VİZYONUMUZ
Bilimsel etik kurallar doğrultusunda araştıran, sorgulayan, yenilikçi, girişimci, öz güveni yüksek, insan haklarına saygılı, yurt ve dünya sorunlarına duyarlı; Türkçe sevgisi ve duyarlılığı taşıyan, kültür ve sanat etkinlikleriyle ilgilenen, nitelikli, çağdaş bilgi ve becerilerle donatılmış öğretmen adayları yetiştiren; eğitim öğretim sorunlarına duyarlı ve problem çözebilen, eğitim kalitesini arttırmaya yönelik bilimsel çalışmalarıyla alana katkı sağlayan öğretim elemanlarına sahip bir ana bilim dalı olmaktır.
MİSYONUMUZ
Millî Eğitim Bakanlığına bağlı ortaokullarda, yurt içi ve dışında Türkçe öğretim merkezlerinde çalışacak, bilgi ve becerilerle donanmış;
Atatürk ilke ve inkılâpları ışığında millî, manevi, ahlaki ve evrensel değerleri içselleştiren ve aktaran;
Her ortamda yapıcı, akılcı, yaratıcı, eleştirel düşünen; sorumluluklarını yerine getiren, girişimci, problem çözümlerine katkıda bulunan, paydaşlarıyla iş birliği yapan;
Edebiyat zevki ve dil bilinci gelişmiş, duygu ve düşünce dünyalarını zengin bir söz varlığı ile ifade eden nitelikli Türkçe öğretmenleri yetiştirmek.
8
Program Yeterlilikleri & Sınıflandırılmış & Karşılaştırılmalı
1.
Tarihsel süreç içerisinde Türk ve dünya edebiyatıyla ilgili kuram ve kavramları bilir; metinleri akımlara ve inceleme yöntemlerine göre çözümler.
|
2.
Dil bilimi ve dil bilgisi ile ilgili kuramları, sınıflamaları ve kavramları bilir; dil birimlerini Türkçenin yapısal özelliklerine göre çözümler.
|
3.
Türkçe Dersi Öğretim Programı’nı bütün yönleriyle tanır; program doğrultusunda öğrencilerin bireysel farklılıklarını (hazırbulunuşluk, özel eğitim gereksinimi, ana dili vb.) dikkate alarak öğretim süreçlerini planlar ve uygular.
|
4.
Öğrencilerin gelişim düzeylerine uygun, nitelikli metinler seçer; materyal ve etkinlikler tasarlar.
|
5.
Ulusal ve uluslararası yayınlar aracılığıyla eğitim, kültür ve gündemle ilgili gelişmeleri takip eder.
|
6.
Türkçe eğitimine özgü ölçme ve değerlendirme stratejilerini bilir, ölçme aracı geliştirir ve kullanır.
|
7.
Dil becerilerini (dinleme/izleme, konuşma, okuma, yazma) geliştirmeye yönelik stratejilerden yararlanarak öğrencilerin bireysel farklılıklarına ve gelişim özelliklerine uygun materyal tasarlar.
|
8.
Türkçeyi her ortamda kurallarına uygun, etkili ve özenli kullanarak dil duyarlığı ve dil bilinci geliştirmek için topluma örnek olur.
|
9.
Millî, manevi evrensel değerleri gözetir, paydaşlarıyla etkili iletişim kurarak tutum ve davranışlarıyla topluma model olur.
|
10.
Vatandaş ve öğretmen olarak görev hak ve sorumluluklarına uygun davranır.
|
11.
Ulusal ve uluslararası toplantılara katılarak, yabancı dilini/dillerini geliştirerek, meslektaşlarıyla iş birliği yaparak kişisel ve mesleki gelişimini sürekli desteklemesi gerektiğini bilir.
|
12.
Öğretim süreçlerinde karşılaştığı problemleri belirler, çözmek için araştırma etiğine uygun bilimsel çalışmalar yapar; sonuçları raporlar, çözüm önerilerine yönelik projeler üretir.
|
13.
Bilgi ve iletişim teknolojilerini -öğretme ve öğrenme süreçleri de dâhil olmak üzere- bilgiye ulaşma, bilgiyi kullanma, değerlendirme ve üretme amaçlarıyla etkili bir biçimde kullanır.
|
14.
Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği temel kavramları ve ilkeleri (sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve öğretim ilke ve yöntemleri, rehberlik vs.) bilir.
|
15.
Paydaşlarıyla iş birliği yaparak okul içi ve okul dışı sosyal-kültürel etkinlikler (belirli gün haftalar için şiir dinletisi, tiyatro, anma, kutlama vb. programları) düzenler.
|
16.
Dil beceriyle ilgili kavramları, konuları, sorunları bilir ve yorumlar.
|
9
Mezunların İstihdam Profilleri
Mezunlarımız, öncelikli olarak KPSS sonrasında o yılki puan barajını geçtikleri takdirde Milli Eğitim Bakanlığı´na bağlı ilköğretim okulları II. kademe sınıflarına Türkçe öğretmeni olarak atanabilirler. Bunun yanı sıra mezunlarımız, özel ilköğretim kurumları ile özel dershanelerde de çalışabilir, yayınevlerinde dil danışmanı olarak görev alabilirler.
10
Üst Derece Programlarına Geçiş
Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla yüksek lisans ve doktora programlarında öğrenim görebilirler.
11
Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme
Bölümümüzde her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için ise derslerin en az %70`ine; uygulamaların en az %80`ine devam etmiş olması gereklidir. Öğrenciler her ders için en az 1 ara sınav ve 1 yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınav (ara sınav notu olarak ödev, laboratuvar sınavı, quiz vb gibi ölçme araçlarından elde edilen puanlar da değerlendirmeye alınabilir) katkısı % 40, yarıyıl sonu sınavının katkısı ise % 60 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. DC ve DD notları şartlı başarılı notlardır. Öğrencinin DC veya DD notu aldığı bir dersten başarılı olması için genel ağırlıklı not ortalamasının en az 2.00 olması gerekir.
Programı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (240 AKTS karşılığı) geçmek, 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde etmek gerekmektedir.
Tam Zamanlı
14
Adres İletişim Bilgileri
Ana Bilim Dalı Başkanı: Doç. Dr. Minara ALİYEVA ÇINAR
Bologna Program Koordinatörü (Lisansüstü): Doç. Dr. Minara ALİYEVA ÇINAR
İş Adresi: Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümü Görükle-Bursa
İş Tel.: 0224 2942164
mail: minara@uludag.edu.tr
Bologna Program Koordinatörü (Lisans): Doç. Dr. Mustafa Uluocak
İş Adresi: Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümü Görükle-Bursa
İş Tel.: 0224 2945038
mail: muluocak@uludag.edu.tr
15
Bölüm/Fakülte/Program Olanakları
Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı, 7 Profesör, 6 doçent, 1 Dr. Öğretim Üyesi, 2 Araştırma Görevlisi olmak üzere 15 akademisyen ile eğitim-öğretim faaliyetlerini devam ettirmektedir. Diğer taraftan bölümün öğretim elemanları fakültenin farklı bölümlerindeki alanlarıyla ilgili derslerin yürütülmesine de katkıda bulunmaktadırlar. Öğretim elemanları, derslerin yanı sıra başta lisansüstü çalışmaları olmak üzere, araştırma ve proje gibi faaliyetler içinde de bulunmaktadırlar.
1. Yarıyıl Dersleri |
Dersin Kodu |
Dersin Adı |
Dersin Türü |
T1 |
U2 |
L3 |
AKTS |
GZK0001 |
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ |
Zorunlu |
3 |
0 |
0 |
5 |
MBZ0001 |
EĞİTİME GİRİŞ |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
MBZ0003 |
EĞİTİM FELSEFESİ |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
TUR1007 |
EDEBİYAT BİLGİ VE KURAMLARI I |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
TUR1013 |
OSMANLI TÜRKÇESİ I |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
TUR1205 |
TÜRK DİL BİLGİSİ I |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
2 |
GKZ1001 |
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ I |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
GKZ1003 |
TÜRK DİLİ I |
Zorunlu |
3 |
0 |
0 |
5 |
GKZ1005 |
YABANCI DİL I |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
Toplam |
|
30 |
2. Yarıyıl Dersleri |
Dersin Kodu |
Dersin Adı |
Dersin Türü |
T1 |
U2 |
L3 |
AKTS |
MBZ0003 |
EĞİTİM SOSYOLOJİSİ |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
MBZ0004 |
EĞİTİM PSİKOLOJİSİ |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
TUR1002 |
EDEBİYAT BİLGİ VE KURAMLARI II |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
TUR1004 |
OSMANLI TÜRKÇESİ II |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
TUR1006 |
TÜRK DİL BİLGİSİ II |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
TUR1008 |
DİL EĞİTİMİNİN TEMEL KAVRAMLARI |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
4 |
GZK1002 |
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ II |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
GZK1004 |
TÜRK DİLİ II |
Zorunlu |
3 |
0 |
0 |
5 |
GZK1006 |
YABANCI DİL II |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
Toplam |
|
30 |
3. Yarıyıl Dersleri |
Dersin Kodu |
Dersin Adı |
Dersin Türü |
T1 |
U2 |
L3 |
AKTS |
MBZ0007 |
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
MBZ0008 |
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
TDE2021 |
ESKİ TÜRK EDEBİYATI I |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
TUR2011 |
YENİ TÜRK EDEBİYATI I |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
TUR2201 |
ÇOCUK EDEBİYATI |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
2 |
TUR2203 |
TÜRKÇE ÖĞRENME VE ÖĞRETİM YAKLAŞIMLARI |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
TUR2205 |
TÜRK HALK EDEBİYATI I |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
TUR2209 |
TÜRK DİL BİLGİSİ III |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
|
Seçmeli dersler için tıklayınız.
|
|
|
|
|
7 |
Toplam |
|
30 |
4. Yarıyıl Dersleri |
Dersin Kodu |
Dersin Adı |
Dersin Türü |
T1 |
U2 |
L3 |
AKTS |
MBZ0005 |
TÜRK EĞİTİM TARİHİ |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
MBZ0006 |
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
TUR2204 |
TÜRKÇE ÖĞRETİM PROGRAMLARI |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
TUR2206 |
TÜRK HALK EDEBİYATI II |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
2 |
TUR2208 |
YENİ TÜRK EDEBİYATI II |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
TUR2210 |
TÜRK DİL BİLGİSİ IV |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
TUR2212 |
ESKİ TÜRK EDEBİYATI II |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
2 |
Toplam |
|
19 |
5. Yarıyıl Dersleri |
Dersin Kodu |
Dersin Adı |
Dersin Türü |
T1 |
U2 |
L3 |
AKTS |
GKZ0002 |
TOPLUMA HİZMET UYGULAMALARI |
Zorunlu |
1 |
2 |
0 |
3 |
MBZ0011 |
EĞİTİMDE AHLAK VE ETİK |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
MBZ0012 |
SINIF YÖNETİMİ |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
TUR3201 |
DİNLEME EĞİTİMİ |
Zorunlu |
3 |
0 |
0 |
4 |
TUR3203 |
OKUMA EĞİTİMİ |
Zorunlu |
3 |
0 |
0 |
4 |
TUR3205 |
DİL BİLİM |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
2 |
Toplam |
|
19 |
6. Yarıyıl Dersleri |
Dersin Kodu |
Dersin Adı |
Dersin Türü |
T1 |
U2 |
L3 |
AKTS |
MBZ0009 |
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
MBZ0010 |
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
TUR3202 |
YAZMA EĞİTİMİ |
Zorunlu |
3 |
0 |
0 |
5 |
TUR3204 |
KONUŞMA EĞİTİMİ |
Zorunlu |
3 |
0 |
0 |
5 |
TUR3206 |
METİNBİLİM |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
Toplam |
|
19 |
7. Yarıyıl Dersleri |
Dersin Kodu |
Dersin Adı |
Dersin Türü |
T1 |
U2 |
L3 |
AKTS |
MBTUR01 |
ÖĞRETMENLİK UYGULAMASI I |
Zorunlu |
2 |
6 |
0 |
10 |
MBZ0014 |
ÖZEL EĞİTİM VE KAYNAŞTIRMA |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
TUR4201 |
DİL BİLGİSİ ÖĞRETİMİ |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
2 |
TUR4203 |
TİYATRO VE DRAMA UYGULAMALARI |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
Toplam |
|
18 |
8. Yarıyıl Dersleri |
Dersin Kodu |
Dersin Adı |
Dersin Türü |
T1 |
U2 |
L3 |
AKTS |
MBTUR02 |
ÖĞRETMENLİK UYGULAMASI II |
Zorunlu |
2 |
6 |
0 |
10 |
MBZ0013 |
OKULLARDA REHBERLİK |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
TUR4222 |
TÜRKÇENİN YABANCI DİL OLARAK ÖĞRETİMİ |
Zorunlu |
3 |
0 |
0 |
5 |
TUR4224 |
DÜNYA EDEBİYATI |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
4 |
Toplam |
|
22 |
3. Yarıyıl Seçmeli Dersleri |
Dersin Kodu |
Dersin Adı |
Dersin Türü |
T1 |
U2 |
L3 |
AKTS |
GKS0002 |
BESLENME VE SAĞLIK |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
GKS0003 |
BİLİM TARİHİ VE FELSEFESİ |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
GKS0004 |
BİLİM VE ARAŞTIRMA ETİĞİ |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
GKS0006 |
GELENEKSEL TÜRK EL SANATLARI |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
GKS0008 |
İNSAN İLİŞKİLERİ VE İLETİŞİM |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
GKS0009 |
KARİYER PLANLAMA VE GELİŞTİRME |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
GKS0013 |
SANAT VE ESTETİK |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
GKS0014 |
TÜRK HALK OYUNLARI |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
GKS0016 |
TÜRK KÜLTÜR COĞRAFYASI |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
GKS0017 |
TÜRK MUSİKİSİ |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
GKS0018 |
TÜRK SANATI TARİHİ |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
MBS0002 |
ÇOCUK PSİKOLOJİSİ |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
4 |
MBS0007 |
EĞİTİMDE DRAMA |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
4 |
MBS0009 |
EĞİTİMDE PROGRAM GELİŞTİRME |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
4 |
MBS0010 |
EĞİTİMDE PROJE HAZIRLAMA |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
4 |
MBS0011 |
ELEŞTİREL VE ANALİTİK DÜŞÜNME |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
4 |
MBS0014 |
KARAKTER VE DEĞER EĞİTİMİ |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
4 |
MBS0016 |
MİKRO ÖĞRETİM |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
4 |
MBS0017 |
MÜZE EĞİTİMİ |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
4 |
MBS0018 |
OKUL DIŞI ÖĞRENME ORTAMLARI |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
4 |
MBS0021 |
SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA VE EĞİTİM |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
4 |
TUR0001 |
ANLAM BİLİMİ |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
4 |
TUR0006 |
KELİME ÖĞRETİMİ |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
4 |
TUR0007 |
MEDYA OKURYAZARLIĞI |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
4 |
TUR0010 |
TÜRKÇE DERS KİTABI İNCELEMESİ |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
4 |
TUR0011 |
TÜRKÇE ÖĞRETİMİ TARİHİ |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
4 |
TUR0013 |
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE SINAV HAZIRLAMA VE DEĞERLENDİRME |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
4 |
T1: Teori |
U2: Uygulama |
L3: Laboratuvar |