Geri Dön Türkçe English Ders Planı Program Yeterlilikleri Ders Planı Rapor
Coğrafya
Genel Tanıtım
1
Programın Kısa Geçmişi
Bursa Uludağ Üniversitesi Coğrafya Bölümü 2011 yılında Fen-Edebiyat Fakültesi bünyesinde kurulmuştur. Bölümün kadro yapılanma sürecinin başlaması (2016) ve asgari koşulların sağlanması ile birlikte YÖK’e lisans öğrencisi alımı amacıyla sunulan dosyanın kabul edilmesi sonucunda, 2017-2018 Eğitim ve Öğretim yılında öğrenci alımı onayı verilmiştir. Coğrafya Bölümü; Beşeri ve İktisadi Coğrafya, Fiziki Coğrafya, Bölgesel Coğrafya ve Türkiye Coğrafyası Anabilim Dallarından oluşmaktadır.
Coğrafya Bölümü 2017-2018 Eğitim ve Öğretim Yılı itibariyle Sosyal Bilimler Enstitüsü bünyesinde Tezli Yüksek Lisans Programını açmış ve ilk Lisansüstü öğrenci alımını gerçekleştirmiştir.
2
Verilen Derece
Coğrafya Bölümü, yükseköğretimde Coğrafya Bilimi alanında 240 AKTS kredilik birinci aşama derece sistemine tabidir. Program başarılı bir şekilde tamamlanıp, program yeterlilikleri sağlandığında Coğrafya Bilim alanında Lisans derecesine sahip olunur.
3
Derecenin Düzeyi
Lisans
4
Kabul ve Kayıt Koşulları
Adayların lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve ÖSYM tarafından gerçekleştirilen merkezi sınavlardan (YKS ve TYT) yeterli puanı almış olması gerekir.
5
Önceki Öğrenmenin Tanınması
“Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” hükümleri uygulanır.
6
Yeterlilik Koşulları ve Kuralları
Coğrafya alanında lisans derecesi elde edebilmek için öğrencinin programda alması gereken zorunlu ve seçimlik derslerin (toplam 240 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlaması ve genel ağırlıklı not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması gerekir.
7
Program Profili
Temel program bilgisine sahip; doğal ve beşeri çevreyle ilgili verilerin üretilmesini, bu verilerin coğrafi bilgi teknolojileri ile işlenmesini, değerlendirilmesini ve yönetilmesini bilen mezunların yetiştirmektir
8
Program Yeterlilikleri & Sınıflandırılmış & Karşılaştırılmalı
1. Doğal ve Kültürel ortamların oluşum ve dönüşümünü sağlayan etmenlerin işleyişini ve birbiriyle olan ilişkilerini kavrama ve ifade edebilme becerisi
2. Temel coğrafi becerileri davranış ve beceriye dönüştürerek kullanabilme
3. Mekânlar arasındaki benzerlik ve farklılıkların oluşum nedenleri ve mekânlar arasındaki karşılıklı ilişkilerin meydana getirdiği yeryüzü paternini çözümleyebilme yeteneği
4. Klasik ve Modern harita teknikleri, uzaktan algılama, coğrafi bilgi sistemi ve diğer kartoğrafya alanlarında teori ve uygulama açısından yeterli bilgi ve becerisi kazanma
5. Beşeri ve fiziki unsurların, Dünya ölçeğinde ve yerel ölçekte, alansal dağılışını yapma becerisi kazanma
6. Coğrafi unsurların mekânsal analizini yapabilme ve bu coğrafi unsurların mekânsal dağılımını üzerinde etkili olan konuları anlayarak yorumlayabilme
7. Küresel çapta karşılıklı bağımlılığı anlama ve bilgi toplumunun oluşumunda aktif rol alma
8. Evrene ait temel unsurları günlük hayat ile ilişkilendirme becerisi kazanma
9. Disiplinler arası ve takım halinde çalışabilme
10. Toplumun mekânsal örgütlenmesini anlama
11. Çevre ve İnsan etkileşimini farklı yönleriyle anlayıp yorumlayabilme
12. Mekânın fiziksel ve kültürel özellikleri ile yer lokasyonunu öğrenme
13. Mesleki ve etik sorumluluk anlayışına sahip olma
BECERİ Bilişsel - Uygulamalı
  • Beşeri ve fiziki unsurların, Dünya ölçeğinde ve yerel ölçekte, alansal dağılışını yapma becerisi kazanma
  • Coğrafi unsurların mekânsal analizini yapabilme ve bu coğrafi unsurların mekânsal dağılımını üzerinde etkili olan konuları anlayarak yorumlayabilme
  • Çevre ve İnsan etkileşimini farklı yönleriyle anlayıp yorumlayabilme
  • Doğal ve Kültürel ortamların oluşum ve dönüşümünü sağlayan etmenlerin işleyişini ve birbiriyle olan ilişkilerini kavrama ve ifade edebilme becerisi
  • Klasik ve Modern harita teknikleri, uzaktan algılama, coğrafi bilgi sistemi ve diğer kartoğrafya alanlarında teori ve uygulama açısından yeterli bilgi ve becerisi kazanma
  • Mekânın fiziksel ve kültürel özellikleri ile yer lokasyonunu öğrenme
  • Mekânlar arasındaki benzerlik ve farklılıkların oluşum nedenleri ve mekânlar arasındaki karşılıklı ilişkilerin meydana getirdiği yeryüzü paternini çözümleyebilme yeteneği
  • Temel coğrafi becerileri davranış ve beceriye dönüştürerek kullanabilme
BİLGİ Kuramsal - Uygulamalı
  • Çevre ve İnsan etkileşimini farklı yönleriyle anlayıp yorumlayabilme
  • Mekânın fiziksel ve kültürel özellikleri ile yer lokasyonunu öğrenme
  • Toplumun mekânsal örgütlenmesini anlama
YETKİNLİK Alana Özgü Yetkinlik
  • Beşeri ve fiziki unsurların, Dünya ölçeğinde ve yerel ölçekte, alansal dağılışını yapma becerisi kazanma
  • Mesleki ve etik sorumluluk anlayışına sahip olma
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
  • Disiplinler arası ve takım halinde çalışabilme
Öğrenme Yetkinliği
  • Evrene ait temel unsurları günlük hayat ile ilişkilendirme becerisi kazanma
  • Küresel çapta karşılıklı bağımlılığı anlama ve bilgi toplumunun oluşumunda aktif rol alma
  • Mekânlar arasındaki benzerlik ve farklılıkların oluşum nedenleri ve mekânlar arasındaki karşılıklı ilişkilerin meydana getirdiği yeryüzü paternini çözümleyebilme yeteneği
9
Mezunların İstihdam Profilleri
Öğretmenlik Formasyonu: 2009-2010 Öğretim Yılından başlamak üzere YÖK tarafından Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesine “Pedagojik Formasyon Dersleri Sertifikası” verme hakkı tanınmıştır. Planlanan dersleri başararak bu sertifikayı alan öğrencilerimiz, devlet okullarında ve özel eğitim kurumlarında “Branş Öğretmeni” olma imkânına sahiptir. Coğrafya Bölümü mezunları Milli Eğitim Bakanlığının öngördüğü koşulları yerine getirdiklerinde devlet okullarında, özel okullarda ve özel dershanelerde öğretmen olarak görev yapabilirler. Ayrıca il ve ilçelerde başta CBS birimleri olmak üzere; Altyapı, Atık Yönetimi, Park ve Bahçeler, Deniz Hizmetleri, Tarihi Çevre Koruma, Projeler, Kentsel Tasarım, Ulaşım Planlama, Trafik Toplu Ulaşım, Turizm, Şehir Planlama, İmar, Harita, Deprem ve Zemin İnceleme, Kentsel Dönüşüm, Stratejik Planlama, Mesken, Afet Koordinasyon, Su ve Kanalizasyon gibi müdürlükler ile Çevre ve Şehircilik Bakanlığı: Çevre Yönetimi, Çevresel Etki Değerlendirmesi ve Planlama, Özel Çevre Koruma, Tapu Kadastro, İller Bankası, Tarım ve Orman Bakanlığı: Tarımsal Üretim ve Geliştirme, Tarımsal Araştırmalar, Devlet Su İşleri, Orman Genel Müdürlüğü, Devlet Meteoroloji İşleri, Ağaçlandırma ve Erozyon Kontrolü, Doğa Koruma ve Milli Parklar; Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı: M.T.A., Maden İşleri, Petrol İşleri, Enerji İşleri; Kültür ve Turizm Bakanlığı; Kültür Varlıkları ve Müzeler, Araştırma ve Eğitim; Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı; Türkiye İstatistik Kurumu; Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı; Haberleşme, TÜRKSAT, Denizcilik, Karayolları, Kıyı Emniyeti, Sivil Havacılık; İçişleri Bakanlığı; Nüfus ve Vatandaşlık İşleri, Mahalli İdareler; Afet ve Acil Durum Yönetimi (AFAD), Milli Savunma Bakanlığı’nda iş bulma imkânına sahiptirler. Bunların yanı sıra gerekli görülen şartları tamamladıkları zaman Araştırma Görevlisi olarak akademik hayata başlayabilirler.
10
Üst Derece Programlarına Geçiş
Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar, ALES sınavından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde Yabancı Dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla yüksek lisans ve doktora programlarına kayıt yaptırabilirler
11
Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme
Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için ise derslerin en az %70`ine devam etmiş olması gereklidir. Öğrenciler her ders için en az 1 ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınav (ara sınav notu olarak ödev, quiz vb gibi ölçme araçlarından elde edilen puanlar da değerlendirmeye alınabilir) katkısı % 40, yarıyıl sonu sınavının katkısı ise % 60 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. DC ve DD notları şartlı başarılı notlardır. Öğrencinin DC veya DD notu aldığı bir dersten başarılı olması için genel ağırlıklı not ortalamasının en az 2.0 olması gerekir
12
Mezuniyet Koşulları
Programı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (240 AKTS karşılığı) geçmek, 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmek gerekmektedir.
13
Çalışma Şekli
Tam Zamanlı
14
Adres İletişim Bilgileri
Adres:
Program Koordinatörü: Prof. Dr. Serhat Zaman
Başkan Yardımcısı: Dr. Öğr. Üyesi Erol Uzun
Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi
Coğrafya Bölümü, F Blok, Görükle Kampüsü
16059, Nilüfer/Bursa
Telefon:0 224 295 50 76
Fax: 0 224 294 18 99
E-posta: serhatzaman@uludag.edu.tr (Bölüm Başkanlığı)
Telefon: 0 224 295 50 76
15
Bölüm/Fakülte/Program Olanakları
Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi bünyesinde bulunan Coğrafya Bölümü 3 Profesör, 1 Doçent, 4 Dr. Öğr. Üyesi ve 2 Arş. Gör. kadrosu ile hizmet vermektedir. Bölüme ait iki derslik bulunmakta olup bunlar 50 ve 30 kişi kapasitelidirler. Bölüm CBS Lab. kurulumu proje aşamasındadır. Coğrafya Bölümü öğrencileri, Erasmus öğrenci değişim programı sayesinde belirli süreler içerisinde anlaşmalı olduğu Litvanya’daki Klaipeda Üniversitesi’nde öğrenimlerini sürdürebilmektedirler. Çift Anadal ve Yandal programları sayesinde öğrenciler ikinci bir branşta uzmanlaşma ve ikinci bir lisans diploması alarak mezun olma şansına sahiptirler. Bölümümüzde isteğe bağlı staj olanağı bulunur. Coğrafya Bölümü olarak Sosyal Bilimler Enstitüsü bünyesinde YL ve DR lisansüstü programlarımız açık durumdadır.
T1: Teori U2: Uygulama L3: Laboratuvar
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr