Geri Dön Türkçe English Ders Planı Program Yeterlilikleri Ders Planı Rapor
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Genel Tanıtım
1
Programın Kısa Geçmişi
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Yüksek Lisans Programı, Eğitim Bilimleri Enstitüsü içerisinde Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı altında yer almaktadır. Programda alan bilgisi, araştırma bilgisinin yanı sıra uygulamaya ilişkin zorunlu ve seçmeli dersler verilmektedir. Dersler kuramsal ve uygulamalı olarak yürütülmektedir. Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Yüksek Lisans Programı, 1994 yılında, rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerine gereksinim duyulan çeşitli alanlarda bu hizmetleri sunabilecek, kuramsal ve uygulamalı bilgi ve beceriler ile donanmış ve alandaki bilimsel gelişmelere katkıda bulunacak uzman personel yetiştirmek için açılmıştır. Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programı, 4 Profesör, 5 Doçent, 2 Doktor Öğretim Üyesi ve 2 Araştırma Görevlisi ile hizmet vermektedir.
2
Verilen Derece
Program başarılı bir şekilde tamamlanıp, program yeterlilikleri sağlandığında Rehberlik ve Psikolojik Danışma Bilim alanında Yüksek Lisans derecesine sahip olunur.
3
Derecenin Düzeyi
Yüksek Lisans
4
Kabul ve Kayıt Koşulları
1-Kabul edilebilir alanlardan lisans diploması, 2 - Lisansüstü giriş sınavından (ALES) gerekli puanı almış olanlar, 3 - Yeterli yabancı dil becerisine sahip olanlar başvurabilirler.
5
Önceki Öğrenmenin Tanınması
“Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” hükümleri uygulanır.
6
Yeterlilik Koşulları ve Kuralları
Programın ya da ilişkili olan diğer bölümlerin lisansüstü programlarında mevcut olan derslerden en az 28 kredilik ders, Seminer, Uzmanlık Alan Dersi ve Tez (120 AKTS karşılığı) çalışmalarının tümünü başarıyla tamamlayan, 100 üzerinden en az 70 ağırlıklı not ortalaması elde eden ve konusuyla ilgili bir alanda hazırladığı tezi seçilmiş bir jüri önünde başarıyla savunan öğrencilere Rehberlik ve Psikolojik danışma alanında yüksek lisans diploması verilir.
7
Program Profili
Bu programın amacı rehberlik ve psikolojik danışmanlık bilgi, beceri ve tutumlarına sahip, mesleğin etik kurallarını bilen ve uygulayan, mesleğindeki gelişmeleri takip eden, bilimsel araştırma yürütecek düzeyde istatistik ve bilimsel araştırma tekniklerini bilen uzmanlar yetiştirmektir.
8
Program Yeterlilikleri & Sınıflandırılmış & Karşılaştırılmalı
1. Farklı sorunları olan danışanlarla uygun kuram, ilke ve teknikleri kullanarak bireysel psikolojik danışma yapmak..
2. Grupla psikolojik danışma uygulaması yapmak..
3. Bilimsel yöntemleri kullanarak mesleki yönlendirme ve kariyer danışmanlığı yapmak.
4. Özgün bir araştırma planlayarak gerçekleştirmek
5. Etik ilkelerin ve etik kuralların meslek açısından önemini bilmek ve etik davranmak.
6. Bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz ve yöntem bilgisine sahip olmak
7. Rehberlik ve psikolojik danışma alanındaki gelişmeleri izlemek, yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşabilmek
8. Bilimsel düşünme, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirebilmek.
9. Farklı psikolojik danışma kuramlarını derinlemesine bilmek, problemin niteliğine göre en uygun olanı seçebilmek.
10. Psikolojik danışma ve rehberlik uygulamalarında yeterliklerinin ve sınırlılıklarının farkına varmak.
11. Çocuklarda ve ergenlerdeki duygu ve davranış bozukluklarını tanımak ve çalışamayacağı vakaları uygun kişilere sevk etmek.
12. Alanında ki Ulusal ve Uluslararası yayınları takip ederek bilgisini genişletmek.
BECERİ Bilişsel - Uygulamalı
  • Bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz ve yöntem bilgisine sahip olmak
  • Bilimsel yöntemleri kullanarak mesleki yönlendirme ve kariyer danışmanlığı yapmak.
  • Farklı psikolojik danışma kuramlarını derinlemesine bilmek, problemin niteliğine göre en uygun olanı seçebilmek.
  • Özgün bir araştırma planlayarak gerçekleştirmek
  • Çocuklarda ve ergenlerdeki duygu ve davranış bozukluklarını tanımak ve çalışamayacağı vakaları uygun kişilere sevk etmek.
  • Grupla psikolojik danışma uygulaması yapmak..
  • Rehberlik ve psikolojik danışma alanındaki gelişmeleri izlemek, yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşabilmek
  • Alanında ki Ulusal ve Uluslararası yayınları takip ederek bilgisini genişletmek.
  • Etik ilkelerin ve etik kuralların meslek açısından önemini bilmek ve etik davranmak.
  • Psikolojik danışma ve rehberlik uygulamalarında yeterliklerinin ve sınırlılıklarının farkına varmak.
  • Bilimsel düşünme, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirebilmek.
  • Farklı sorunları olan danışanlarla uygun kuram, ilke ve teknikleri kullanarak bireysel psikolojik danışma yapmak..
BİLGİ Kuramsal - Uygulamalı
  • Bilimsel düşünme, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirebilmek.
  • Psikolojik danışma ve rehberlik uygulamalarında yeterliklerinin ve sınırlılıklarının farkına varmak.
  • Farklı sorunları olan danışanlarla uygun kuram, ilke ve teknikleri kullanarak bireysel psikolojik danışma yapmak..
  • Özgün bir araştırma planlayarak gerçekleştirmek
  • Etik ilkelerin ve etik kuralların meslek açısından önemini bilmek ve etik davranmak.
  • Alanında ki Ulusal ve Uluslararası yayınları takip ederek bilgisini genişletmek.
  • Farklı psikolojik danışma kuramlarını derinlemesine bilmek, problemin niteliğine göre en uygun olanı seçebilmek.
  • Grupla psikolojik danışma uygulaması yapmak..
  • Bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz ve yöntem bilgisine sahip olmak
  • Bilimsel yöntemleri kullanarak mesleki yönlendirme ve kariyer danışmanlığı yapmak.
  • Çocuklarda ve ergenlerdeki duygu ve davranış bozukluklarını tanımak ve çalışamayacağı vakaları uygun kişilere sevk etmek.
  • Rehberlik ve psikolojik danışma alanındaki gelişmeleri izlemek, yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşabilmek
YETKİNLİK Alana Özgü Yetkinlik
  • Alanında ki Ulusal ve Uluslararası yayınları takip ederek bilgisini genişletmek.
  • Özgün bir araştırma planlayarak gerçekleştirmek
  • Bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz ve yöntem bilgisine sahip olmak
  • Çocuklarda ve ergenlerdeki duygu ve davranış bozukluklarını tanımak ve çalışamayacağı vakaları uygun kişilere sevk etmek.
  • Psikolojik danışma ve rehberlik uygulamalarında yeterliklerinin ve sınırlılıklarının farkına varmak.
  • Grupla psikolojik danışma uygulaması yapmak..
  • Bilimsel düşünme, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirebilmek.
  • Etik ilkelerin ve etik kuralların meslek açısından önemini bilmek ve etik davranmak.
  • Farklı psikolojik danışma kuramlarını derinlemesine bilmek, problemin niteliğine göre en uygun olanı seçebilmek.
  • Bilimsel yöntemleri kullanarak mesleki yönlendirme ve kariyer danışmanlığı yapmak.
  • Farklı sorunları olan danışanlarla uygun kuram, ilke ve teknikleri kullanarak bireysel psikolojik danışma yapmak..
  • Rehberlik ve psikolojik danışma alanındaki gelişmeleri izlemek, yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşabilmek
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
  • Çocuklarda ve ergenlerdeki duygu ve davranış bozukluklarını tanımak ve çalışamayacağı vakaları uygun kişilere sevk etmek.
  • Farklı sorunları olan danışanlarla uygun kuram, ilke ve teknikleri kullanarak bireysel psikolojik danışma yapmak..
  • Rehberlik ve psikolojik danışma alanındaki gelişmeleri izlemek, yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşabilmek
  • Bilimsel düşünme, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirebilmek.
  • Psikolojik danışma ve rehberlik uygulamalarında yeterliklerinin ve sınırlılıklarının farkına varmak.
  • Özgün bir araştırma planlayarak gerçekleştirmek
  • Etik ilkelerin ve etik kuralların meslek açısından önemini bilmek ve etik davranmak.
  • Bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz ve yöntem bilgisine sahip olmak
  • Bilimsel yöntemleri kullanarak mesleki yönlendirme ve kariyer danışmanlığı yapmak.
  • Grupla psikolojik danışma uygulaması yapmak..
  • Alanında ki Ulusal ve Uluslararası yayınları takip ederek bilgisini genişletmek.
  • Farklı psikolojik danışma kuramlarını derinlemesine bilmek, problemin niteliğine göre en uygun olanı seçebilmek.
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
  • Bilimsel düşünme, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirebilmek.
  • Özgün bir araştırma planlayarak gerçekleştirmek
  • Psikolojik danışma ve rehberlik uygulamalarında yeterliklerinin ve sınırlılıklarının farkına varmak.
  • Farklı sorunları olan danışanlarla uygun kuram, ilke ve teknikleri kullanarak bireysel psikolojik danışma yapmak..
  • Rehberlik ve psikolojik danışma alanındaki gelişmeleri izlemek, yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşabilmek
  • Alanında ki Ulusal ve Uluslararası yayınları takip ederek bilgisini genişletmek.
  • Bilimsel yöntemleri kullanarak mesleki yönlendirme ve kariyer danışmanlığı yapmak.
  • Grupla psikolojik danışma uygulaması yapmak..
  • Farklı psikolojik danışma kuramlarını derinlemesine bilmek, problemin niteliğine göre en uygun olanı seçebilmek.
  • Bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz ve yöntem bilgisine sahip olmak
  • Çocuklarda ve ergenlerdeki duygu ve davranış bozukluklarını tanımak ve çalışamayacağı vakaları uygun kişilere sevk etmek.
  • Etik ilkelerin ve etik kuralların meslek açısından önemini bilmek ve etik davranmak.
Öğrenme Yetkinliği
  • Farklı psikolojik danışma kuramlarını derinlemesine bilmek, problemin niteliğine göre en uygun olanı seçebilmek.
  • Bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz ve yöntem bilgisine sahip olmak
  • Çocuklarda ve ergenlerdeki duygu ve davranış bozukluklarını tanımak ve çalışamayacağı vakaları uygun kişilere sevk etmek.
  • Farklı sorunları olan danışanlarla uygun kuram, ilke ve teknikleri kullanarak bireysel psikolojik danışma yapmak..
  • Rehberlik ve psikolojik danışma alanındaki gelişmeleri izlemek, yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşabilmek
  • Bilimsel düşünme, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirebilmek.
  • Psikolojik danışma ve rehberlik uygulamalarında yeterliklerinin ve sınırlılıklarının farkına varmak.
  • Etik ilkelerin ve etik kuralların meslek açısından önemini bilmek ve etik davranmak.
  • Grupla psikolojik danışma uygulaması yapmak..
  • Bilimsel yöntemleri kullanarak mesleki yönlendirme ve kariyer danışmanlığı yapmak.
  • Alanında ki Ulusal ve Uluslararası yayınları takip ederek bilgisini genişletmek.
  • Özgün bir araştırma planlayarak gerçekleştirmek
9
Mezunların İstihdam Profilleri
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Programı mezunları, resmi ve özel okullarda, Rehberlik Araştırma Merkezlerinde, dershanelerde, üniversitelerde, sosyal hizmet kurumlarında, Adalet ve Çalışma Bakanlığı´nda, işletmelerin insan kaynakları bölümlerinde psikolojik danışman olarak çalışabilmektedirler.
10
Üst Derece Programlarına Geçiş
Yüksek Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde Yabancı Dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla doktora programlarında öğrenim görebilirler.
11
Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme
Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için ise derslerin en az %70`ine, uygulamaların en az %80`ine devam etmiş olması gereklidir. Öğrenciler her ders i yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınav (ara sınav notu olarak ödev, laboratuvar sınavı, quiz vb gibi ölçme araçlarından elde edilen puanlar da değerlendirmeye alınabilir). Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu sınavından en az 70 puan alma zorunluluğu vardır. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar.
12
Mezuniyet Koşulları
Programı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (120 AKTS karşılığı) 4,00 üzerinden en az 2,00 ağırlıklı not ortalaması elde ederek başarmak ve hazırlanan bir yüksek lisans tezinin de savunularak kabul onayının alınmış olması gerekmektedir.
13
Çalışma Şekli
Tam Zamanlı
14
Adres İletişim Bilgileri
Bölüm Başkanı:
Prof. Dr. Nagihan OĞUZ DURAN
e-mail: nagihan@uludag.edu.tr
Ana Bilim Dalı Başkanı
Doç. Dr. Asuman YÜKSEL
e-mail: asumany@uludag.edu.tr
Bologna Koordinatörü
Dr. Öğr. Üy. Meltem YILDIZ
e-mail: meltemyildiz@uludag.edu.tr
Bologna Koordinatör Yardımcısı
Araş. Gör. Firdevs ÖZTÜRK
e-mail:firdevsozturk@uludag.edu.tr
15
Bölüm/Fakülte/Program Olanakları
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Yüksek Lisans Programına devam eden öğrenciler, Bursa Uludağ Üniversitesi kampüsündeki tüm olanaklardan (kütüphane, yemekhane, yurtlar, spor tesisleri, öğrenci kulüpleri vb.) faydalanabilirler, ayrıca eğitim fakültesi bünyesinde bulunan kütüphane ve bilgisayar laboratuvarlarından faydalanabilirler.
1. Yarıyıl Dersleri
Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü T1 U2 L3 AKTS
RPD5101 BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ Zorunlu 3 0 0 5
RPD5103 İLERİ BİREYSEL PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK UYGULAMALARI Zorunlu 3 0 0 5
RPD5171 SEMİNER (DERSTE) Zorunlu 0 2 0 5
RPD5175 TEZ DANIŞMANLIĞI I Zorunlu 0 1 0 1
Seçmeli dersler için tıklayınız. 14
Toplam 30
2. Yarıyıl Dersleri
Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü T1 U2 L3 AKTS
RPD5102 KARİYER DANIŞMANLIĞI Zorunlu 3 0 0 6
RPD5104 İLERİ GRUPLA PSİKOLOJİK DANIŞMA UYGULAMALARI Zorunlu 3 0 0 6
RPD5172 SEMİNER Zorunlu 0 2 0 3
RPD5176 TEZ DANIŞMANLIĞI II Zorunlu 0 1 0 1
Seçmeli dersler için tıklayınız. 14
Toplam 30
3. Yarıyıl Dersleri
Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü T1 U2 L3 AKTS
RPD5173 SEMİNER (TEZDE) Zorunlu 0 2 0 5
RPD5183 YÜKSEK LİSANS UZMANLIK ALAN DERSİ III Zorunlu 4 0 0 5
RPD5191 TEZ DANIŞMANLIĞI III Zorunlu 0 1 0 20
Toplam 30
4. Yarıyıl Dersleri
Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü T1 U2 L3 AKTS
RPD5184 YÜKSEK LİSANS UZMANLIK ALAN DERSİ IV Zorunlu 4 0 0 5
RPD5192 TEZ DANIŞMANLIĞI IV Zorunlu 0 1 0 25
Toplam 30
1. Yarıyıl Seçmeli Dersleri
Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü T1 U2 L3 AKTS
EYT5109 EĞİTİM SİSTEMLERİNİN YÖNETSEL SORUNLARI Seçmeli 2 0 0 3
PSI5107 SOSYAL PSİKOLOJİDE GÜNCEL YAKLAŞIMLAR Seçmeli 3 0 0 5
RPD5105 OKULDA MÜŞAVİRLİK Seçmeli 2 0 0 3
RPD5107 PSİKOLOJİK DANIŞMANLIKTA KURAMSAL YAKLAŞIMLAR Seçmeli 2 0 0 3
RPD5109 ARAŞTIRMA DESENLERİ VE İSTATİSTİK Seçmeli 2 0 0 3
RPD5111 ÜSTÜN YETENEKLİLERDE RPD Seçmeli 2 0 0 3
RPD5113 OKULDA SANATLA PSİKOLOJİK DANIŞMA Seçmeli 2 0 0 3
RPD5115 ÇATIŞMA ÇÖZÜMÜ VE ARABULUCULUK Seçmeli 2 0 0 3
RPD5117 PSİKOLOJİK SAĞLIĞI KORUYUCU REHBERLİK Seçmeli 2 0 0 3
SOS5105 KENTLEŞME VE GÖÇ Seçmeli 2 0 0 3
RPD5181 YÜKSEK LİSANS UZMANLIK ALAN DERSİ I Seçmeli 4 0 0 5
2. Yarıyıl Seçmeli Dersleri
Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü T1 U2 L3 AKTS
EPO5116 DÜNYADA VE TÜRKİYE’DE ÖĞRETMEN YETİŞTİRME PROGRAMLARI Seçmeli 2 0 0 4
EYT5112 EĞİTİM DENETİMİ Seçmeli 2 0 0 4
RPD5106 RPD'DE TEST GELİŞTİRME Seçmeli 2 0 0 4
RPD5108 PSİKOPATALOJİ Seçmeli 2 0 0 4
RPD5110 ÇOCUKLARDA DUYGU VE DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI Seçmeli 2 0 0 4
RPD5112 PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK ETİĞİ Seçmeli 2 0 0 4
RPD5114 ÇOCUK VE ERGENLE EMPATİK İLETİŞİM Seçmeli 2 0 0 4
RPD5116 BİLİMSEL ARAŞTIRMA PLANLAMA VE HAZIRLAMA Seçmeli 2 0 0 4
RPD5118 ÖĞRENME PSİKOLOJİSİ Seçmeli 2 0 0 4
RPD5182 YÜKSEK LİSANS UZMANLIK ALAN DERSİ II Seçmeli 4 0 0 5
T1: Teori U2: Uygulama L3: Laboratuvar
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr