Geri Dön Türkçe English Ders Planı Program Yeterlilikleri Ders Planı Rapor
Sosyal Bilgiler Eğitimi
Genel Tanıtım
1
Programın Kısa Geçmişi
İlköğretim Ana Bilim Dalı Sosyal Bilgiler Eğitimi Bilim Dalı Yüksek Lisans Programı; 2012-2013 eğitim-öğretim yılında Eğitim Bilimleri Enstitüsüne bağlı olarak öğretimini evrensel standartlara ve çağın gereksinimlerine göre yenileyip geliştirmek amacıyla açılmış bir yüksek lisans programıdır. Programımız seçkin öğretim üyesi kadrosuyla öğretmenlik mesleğinde kendini geliştirmek ya da akademik alanda araştırmacı olmak isteyen öğrencilerine, bilimsellik anlayışı kazandırmayı, mesleki bilgi, beceri ve yetkinlikleri edindirmeyi hedeflemektedir.
2
Verilen Derece
Bu programda 120 ECTS kredilik programın başarılı bir şekilde tamamlanması ve program yeterliliklerinin sağlanması halinde İlköğretim Anabilim Dalı Sosyal Bilgiler Eğitimi Bilim Dalında Yüksek Lisans derecesi verilir.
3
Derecenin Düzeyi
Yüksek Lisans
4
Kabul ve Kayıt Koşulları
1-Lisans diploması, 2-Lisansüstü giriş sınavından (ALES) gerekli puanı almış olanlar, 3-Yeterli yabancı dil becerisine sahip olanlar yüksek lisans programına başvurabilirler.
5
Önceki Öğrenmenin Tanınması
“Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” hükümleri uygulanır.
6
Yeterlilik Koşulları ve Kuralları
Programın ya da ilişkili olan diğer bölümlerin lisansüstü programlarında mevcut olan derslerden en az 28 kredilik (120 AKTS karşılığı) ders alan ve tümünü başarıyla tamamlayan, 100 üzerinden en az 70 ağırlıklı not ortalaması elde eden ve konusuyla ilgili bir alanda hazırladığı tezi seçilmiş bir jüri önünde başarıyla savunan öğrencilere ilköğretim alanında yüksek lisans diploması verilir.
7
Program Profili
İlköğretim Anabilim Dalı Sosyal Bilgiler Eğitimi Bilim Dalının amacı; Sosyal Bilgiler alanında eğitim, öğretim ve üst düzey araştırma yapabilecek bilgi, beceri, tutum ve deneyime sahip, eleştirel düşünebilen, özgüveni yüksek ve alanıyla ilgili yenilikleri ulusal ve uluslararası ölçekte takip edebilecek yeterliliklere sahip uzman bireyler yetiştirmektir.
Hedefler
1.Sosyal Bilgiler eğitimi alanında yüksek lisans öğretimi veren, araştırmalar yapılan, fiziki ve akademik sürekliliğini sağlayan ve geliştiren donanımlı bir bilim dalı haline gelmek.
2. Sosyal Bilgiler eğitimi alanındaki eğitim ve öğretim sorunlarına, nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini etkin biçimde kullanarak çözümler üreten, programlar tasarlayan, geliştiren ve uygulayan bir araştırma ortamı oluşturmak.
3. Sosyal Bilgiler eğitimi uygulamalar sırasında, ortaya çıkan güncel sorunlar veya öngörülmeyen karmaşık durumlar için, yeni yaklaşımlarla kalıcı çözümler üreten ve programlar geliştiren bir anabilim dalı haline gelmek.
4. Ulusal ve uluslar arası düzeyde iyi eğitilmiş ve donanımlı uzman Sosyal Bilgiler öğretmenleri ve akademisyenler yetiştirmek,
8
Program Yeterlilikleri & Sınıflandırılmış & Karşılaştırılmalı
1. Tarih, coğrafya, felsefe vb. sosyal bilgiler ve eğitim alanlarıyla ilgili konulara ilişkin bilgi birikimine sahip, uzmanlık düzeyinde edinilen kuramsal ve uygulama bilgilerini geliştirebilir ve farklı alanlardaki bulgularla birleştirerek yeni bilgiler üretebilir.
2. Sosyal bilimler alanında uzmanlık gerektiren sorunlara, nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler üretebilir, uygulayabilir, bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alabilir.
3. Öngörülmeyen karmaşık durumlar için yeni yaklaşımlar geliştirebilir, yöntemler tasarlayabilir ve takım çalışmaları yapabilir.
4. Sosyal Bilgiler alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilir, öğrenmeyi yönetebilir, yönlendirebilir ve yaşam boyu öğrenme yetkinliği kazanabilir.
5. Sosyal Bilgiler alanıyla ilgili bilgi ve bulgularını ulusal ve uluslararası düzeydeki toplantılarda sözlü ve yazılı olarak paylaşabilir, tartışmaya açabilir, güncel gelişmeleri ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirebilir, ilgili olduğu konularda strateji, politika ve uygulama programları geliştirip sonuçlarını kalite süreçleri bakımından değerlendirebilir.
6. Sosyal Bilgiler eğitimi konularında edindiği bilgileri; eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu değerlendirmeye çalışır, gelişmeleri izler ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır.
7. Sosyal Bilgiler ile ilgili bilgilerin doğası, kaynağı, sınırlarıyla güvenirlik ve geçerliliklerinin değerlendirilmesi hakkında bilgi sahibidir.
8. Sosyal Bilgiler uygulamalarına ilişkin bilgi üretim yöntemlerini tartışır.
9. Alanıyla ilgili öğretim programlarını ve kullanılmakta olan ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygular.
BECERİ Bilişsel - Uygulamalı
  • Sosyal Bilgiler uygulamalarına ilişkin bilgi üretim yöntemlerini tartışır.
  • Tarih, coğrafya, felsefe vb. sosyal bilgiler ve eğitim alanlarıyla ilgili konulara ilişkin bilgi birikimine sahip, uzmanlık düzeyinde edinilen kuramsal ve uygulama bilgilerini geliştirebilir ve farklı alanlardaki bulgularla birleştirerek yeni bilgiler üretebilir.
  • Alanıyla ilgili öğretim programlarını ve kullanılmakta olan ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygular.
  • Sosyal Bilgiler eğitimi konularında edindiği bilgileri; eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu değerlendirmeye çalışır, gelişmeleri izler ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır.
  • Sosyal Bilgiler alanıyla ilgili bilgi ve bulgularını ulusal ve uluslararası düzeydeki toplantılarda sözlü ve yazılı olarak paylaşabilir, tartışmaya açabilir, güncel gelişmeleri ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirebilir, ilgili olduğu konularda strateji, politika ve uygulama programları geliştirip sonuçlarını kalite süreçleri bakımından değerlendirebilir.
  • Sosyal bilimler alanında uzmanlık gerektiren sorunlara, nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler üretebilir, uygulayabilir, bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alabilir.
  • Öngörülmeyen karmaşık durumlar için yeni yaklaşımlar geliştirebilir, yöntemler tasarlayabilir ve takım çalışmaları yapabilir.
  • Sosyal Bilgiler ile ilgili bilgilerin doğası, kaynağı, sınırlarıyla güvenirlik ve geçerliliklerinin değerlendirilmesi hakkında bilgi sahibidir.
  • Sosyal Bilgiler alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilir, öğrenmeyi yönetebilir, yönlendirebilir ve yaşam boyu öğrenme yetkinliği kazanabilir.
BİLGİ Kuramsal - Uygulamalı
  • Sosyal Bilgiler alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilir, öğrenmeyi yönetebilir, yönlendirebilir ve yaşam boyu öğrenme yetkinliği kazanabilir.
  • Sosyal Bilgiler eğitimi konularında edindiği bilgileri; eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu değerlendirmeye çalışır, gelişmeleri izler ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır.
  • Öngörülmeyen karmaşık durumlar için yeni yaklaşımlar geliştirebilir, yöntemler tasarlayabilir ve takım çalışmaları yapabilir.
  • Sosyal Bilgiler ile ilgili bilgilerin doğası, kaynağı, sınırlarıyla güvenirlik ve geçerliliklerinin değerlendirilmesi hakkında bilgi sahibidir.
  • Alanıyla ilgili öğretim programlarını ve kullanılmakta olan ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygular.
  • Sosyal Bilgiler alanıyla ilgili bilgi ve bulgularını ulusal ve uluslararası düzeydeki toplantılarda sözlü ve yazılı olarak paylaşabilir, tartışmaya açabilir, güncel gelişmeleri ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirebilir, ilgili olduğu konularda strateji, politika ve uygulama programları geliştirip sonuçlarını kalite süreçleri bakımından değerlendirebilir.
  • Sosyal bilimler alanında uzmanlık gerektiren sorunlara, nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler üretebilir, uygulayabilir, bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alabilir.
  • Sosyal Bilgiler uygulamalarına ilişkin bilgi üretim yöntemlerini tartışır.
  • Tarih, coğrafya, felsefe vb. sosyal bilgiler ve eğitim alanlarıyla ilgili konulara ilişkin bilgi birikimine sahip, uzmanlık düzeyinde edinilen kuramsal ve uygulama bilgilerini geliştirebilir ve farklı alanlardaki bulgularla birleştirerek yeni bilgiler üretebilir.
YETKİNLİK Alana Özgü Yetkinlik
  • Öngörülmeyen karmaşık durumlar için yeni yaklaşımlar geliştirebilir, yöntemler tasarlayabilir ve takım çalışmaları yapabilir.
  • Sosyal Bilgiler alanıyla ilgili bilgi ve bulgularını ulusal ve uluslararası düzeydeki toplantılarda sözlü ve yazılı olarak paylaşabilir, tartışmaya açabilir, güncel gelişmeleri ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirebilir, ilgili olduğu konularda strateji, politika ve uygulama programları geliştirip sonuçlarını kalite süreçleri bakımından değerlendirebilir.
  • Sosyal Bilgiler uygulamalarına ilişkin bilgi üretim yöntemlerini tartışır.
  • Tarih, coğrafya, felsefe vb. sosyal bilgiler ve eğitim alanlarıyla ilgili konulara ilişkin bilgi birikimine sahip, uzmanlık düzeyinde edinilen kuramsal ve uygulama bilgilerini geliştirebilir ve farklı alanlardaki bulgularla birleştirerek yeni bilgiler üretebilir.
  • Sosyal Bilgiler alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilir, öğrenmeyi yönetebilir, yönlendirebilir ve yaşam boyu öğrenme yetkinliği kazanabilir.
  • Sosyal Bilgiler eğitimi konularında edindiği bilgileri; eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu değerlendirmeye çalışır, gelişmeleri izler ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır.
  • Sosyal Bilgiler ile ilgili bilgilerin doğası, kaynağı, sınırlarıyla güvenirlik ve geçerliliklerinin değerlendirilmesi hakkında bilgi sahibidir.
  • Alanıyla ilgili öğretim programlarını ve kullanılmakta olan ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygular.
  • Sosyal bilimler alanında uzmanlık gerektiren sorunlara, nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler üretebilir, uygulayabilir, bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alabilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
  • Alanıyla ilgili öğretim programlarını ve kullanılmakta olan ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygular.
  • Sosyal Bilgiler alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilir, öğrenmeyi yönetebilir, yönlendirebilir ve yaşam boyu öğrenme yetkinliği kazanabilir.
  • Sosyal Bilgiler ile ilgili bilgilerin doğası, kaynağı, sınırlarıyla güvenirlik ve geçerliliklerinin değerlendirilmesi hakkında bilgi sahibidir.
  • Sosyal bilimler alanında uzmanlık gerektiren sorunlara, nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler üretebilir, uygulayabilir, bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alabilir.
  • Sosyal Bilgiler eğitimi konularında edindiği bilgileri; eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu değerlendirmeye çalışır, gelişmeleri izler ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır.
  • Öngörülmeyen karmaşık durumlar için yeni yaklaşımlar geliştirebilir, yöntemler tasarlayabilir ve takım çalışmaları yapabilir.
  • Sosyal Bilgiler uygulamalarına ilişkin bilgi üretim yöntemlerini tartışır.
  • Sosyal Bilgiler alanıyla ilgili bilgi ve bulgularını ulusal ve uluslararası düzeydeki toplantılarda sözlü ve yazılı olarak paylaşabilir, tartışmaya açabilir, güncel gelişmeleri ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirebilir, ilgili olduğu konularda strateji, politika ve uygulama programları geliştirip sonuçlarını kalite süreçleri bakımından değerlendirebilir.
  • Tarih, coğrafya, felsefe vb. sosyal bilgiler ve eğitim alanlarıyla ilgili konulara ilişkin bilgi birikimine sahip, uzmanlık düzeyinde edinilen kuramsal ve uygulama bilgilerini geliştirebilir ve farklı alanlardaki bulgularla birleştirerek yeni bilgiler üretebilir.
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
  • Alanıyla ilgili öğretim programlarını ve kullanılmakta olan ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygular.
  • Sosyal Bilgiler eğitimi konularında edindiği bilgileri; eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu değerlendirmeye çalışır, gelişmeleri izler ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır.
  • Sosyal Bilgiler uygulamalarına ilişkin bilgi üretim yöntemlerini tartışır.
  • Öngörülmeyen karmaşık durumlar için yeni yaklaşımlar geliştirebilir, yöntemler tasarlayabilir ve takım çalışmaları yapabilir.
  • Sosyal Bilgiler ile ilgili bilgilerin doğası, kaynağı, sınırlarıyla güvenirlik ve geçerliliklerinin değerlendirilmesi hakkında bilgi sahibidir.
  • Sosyal Bilgiler alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilir, öğrenmeyi yönetebilir, yönlendirebilir ve yaşam boyu öğrenme yetkinliği kazanabilir.
  • Tarih, coğrafya, felsefe vb. sosyal bilgiler ve eğitim alanlarıyla ilgili konulara ilişkin bilgi birikimine sahip, uzmanlık düzeyinde edinilen kuramsal ve uygulama bilgilerini geliştirebilir ve farklı alanlardaki bulgularla birleştirerek yeni bilgiler üretebilir.
  • Sosyal Bilgiler alanıyla ilgili bilgi ve bulgularını ulusal ve uluslararası düzeydeki toplantılarda sözlü ve yazılı olarak paylaşabilir, tartışmaya açabilir, güncel gelişmeleri ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirebilir, ilgili olduğu konularda strateji, politika ve uygulama programları geliştirip sonuçlarını kalite süreçleri bakımından değerlendirebilir.
  • Sosyal bilimler alanında uzmanlık gerektiren sorunlara, nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler üretebilir, uygulayabilir, bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alabilir.
Öğrenme Yetkinliği
  • Öngörülmeyen karmaşık durumlar için yeni yaklaşımlar geliştirebilir, yöntemler tasarlayabilir ve takım çalışmaları yapabilir.
  • Sosyal Bilgiler eğitimi konularında edindiği bilgileri; eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu değerlendirmeye çalışır, gelişmeleri izler ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır.
  • Sosyal Bilgiler ile ilgili bilgilerin doğası, kaynağı, sınırlarıyla güvenirlik ve geçerliliklerinin değerlendirilmesi hakkında bilgi sahibidir.
  • Sosyal Bilgiler alanıyla ilgili bilgi ve bulgularını ulusal ve uluslararası düzeydeki toplantılarda sözlü ve yazılı olarak paylaşabilir, tartışmaya açabilir, güncel gelişmeleri ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirebilir, ilgili olduğu konularda strateji, politika ve uygulama programları geliştirip sonuçlarını kalite süreçleri bakımından değerlendirebilir.
  • Sosyal Bilgiler alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilir, öğrenmeyi yönetebilir, yönlendirebilir ve yaşam boyu öğrenme yetkinliği kazanabilir.
  • Sosyal Bilgiler uygulamalarına ilişkin bilgi üretim yöntemlerini tartışır.
  • Tarih, coğrafya, felsefe vb. sosyal bilgiler ve eğitim alanlarıyla ilgili konulara ilişkin bilgi birikimine sahip, uzmanlık düzeyinde edinilen kuramsal ve uygulama bilgilerini geliştirebilir ve farklı alanlardaki bulgularla birleştirerek yeni bilgiler üretebilir.
  • Alanıyla ilgili öğretim programlarını ve kullanılmakta olan ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygular.
  • Sosyal bilimler alanında uzmanlık gerektiren sorunlara, nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler üretebilir, uygulayabilir, bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alabilir.
9
Mezunların İstihdam Profilleri
Mezunlar, kamu veya özel kurum ve kuruluşlarda araştırmacı, uzman öğretmen ve danışman olarak istihdam edilmektedir.
10
Üst Derece Programlarına Geçiş
Yüksek Lisans Programını başarı ile tamamlayanlar, diğer üniversitelere bağlı Eğitim Bilimleri Enstitülerindeki İlköğretim Doktora Programlarına veya yakın programların öngörülen koşulları sağlamaları halinde Doktora programlarında öğrenimlerine devam edebilirler.
11
Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme
Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için kuramsal derslerin en az %70`ine, uygulamaların en az %80`ine devam etmek zorunluluğu vardır. Öğrenciler her ders için en az bir ara sınavı ile yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınavın katkısı % 50, yarıyıll sonu sınavının katkısı ise % 50 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilmektedir. Yarıyıl sonu sınavından en az 40 puan alma zorunluluğu vardır. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenciler, o dersi başarmış sayılırlar. DC ve DD notları ise şartlı başarılı kabul edilmektedir. Öğrencinin DC veya DD notu aldığı bir dersten başarılı olması için genel ağırlıklı not ortalamasının (GANO) en az 2,0 olması gerekir.
12
Mezuniyet Koşulları
Programı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (120 AKTS karşılığı) 4,00 üzerinden en az 2,00 ağırlıklı not ortalaması elde ederek başarmak ve hazırlanan bir yüksek lisans tezinin de savunularak kabul onayının alınmış olması gerekmektedir.
13
Çalışma Şekli
Tam Zamanlı
14
Adres İletişim Bilgileri
İlköğretim Yüksek Lisans Ana Bilim Dalı Koordinatörü
Doç. Dr. Ömer Düzbakar
Telefon: +90 (224) 2942 250
Belgegeçer: +90 224 294 2199
oduzbakar@hotmail.com
Sosyal Bilgiler Eğitimi Bilim Dalı Yüksek Lisans Koordinatörü
Doç. Dr. Seçil ŞENYURT
Telefon: +90 (224) 294 22 85
Belgegeçer: +90 224 294 2199
secilalkis@uludag.edu.tr
15
Bölüm/Fakülte/Program Olanakları

Sosyal Bilgiler Eğitimi Anabilim Dalı’nda eğitim ve öğretim etkinlikleri teknik donanımlı dersliklerle yürütülmektedir. İlköğretim bölümünde dershaneler, laboratuarlarda ve ayrıca koridorlarda öğrencinin kullanımına açık bilgisayarlar mevcuttur. Fakültemiz 3 adet bilgisayar laboratuarındaki bilgisayarlar da ders saatleri dışında öğrencilerin kullanımına hazır tutulmaktadır. Üniversitemiz merkez kütüphanesi, süreli yayınlar ve online veri tabanları bakımından oldukça zengindir. Öğrencilerimiz tarafından Uludağ Üniversitesi Merkez Kütüphanesi ve Eğitim Fakültesi Kütüphanesi etkin olarak kullanılmaktadır.
T1: Teori U2: Uygulama L3: Laboratuvar
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr