1994 yılında kurulmuş olan Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Psikoloji Bölümü, ilk öğrencilerini aldığı 2000 yılına dek Fen-Edebiyat Fakültesi´ne bağlı diğer bölümlerin ders programlarına katkı sağlamıştır. 2001 yılında Üniversitemizin İngilizce hazırlık programı uygulamasına geçen ilk birkaç bölümü arasında yer alan Psikoloji bölümü, ilk lisans mezunlarını 2004 yılında vermiştir. Ayrıca, Bursa Uludağ Üniversitesi Psikoloji Bölümü %30 İngilizce eğitimi vermektedir.
2
Verilen Derece
Psikoloji Bölümü, yükseköğretimde Psikoloji Bilimi alanında 240 AKTS kredilik birinci aşama derece sistemine tabidir. Program başarılı bir şekilde tamamlanıp, program yeterlilikleri sağlandığında Psikoloji Bilim alanında Lisans derecesine sahip olunur.
3
Derecenin Düzeyi
Lisans
4
Kabul ve Kayıt Koşulları
Adayların lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve ÖSYM tarafından gerçekleştirilen merkezi sınavlardan (YKS) yeterli puanı almış olması gerekir.
5
Önceki Öğrenmenin Tanınması
“Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” hükümleri uygulanır.
6
Yeterlilik Koşulları ve Kuralları
Psikoloji alanında lisans derecesi elde edebilmek için öğrencinin programda alması gereken zorunlu ve seçimlik derslerin (toplam 240 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlaması ve genel ağırlıklı not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması gerekir.
7
Program Profili
Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Psikoloji Bölümü´nün temel amacı, psikoloji alanındaki evrensel bilgi birikimine ulaşabilen, bu birikimi paylaşma, sorgulama ve çoğaltma yetkinliğine sahip, mesleki etik değerlerini özümsemiş ve evrensel olana erişme sürecinde yerel gerçekleri gözden kaçırmayacak bilinçte mezunların yetiştirileceği bir bilim ortamı yaratmaktır.
8
Program Yeterlilikleri - TYYÇ - TAY İlişkisi
8.1
Program Yeterlikleri
1.
Psikolojinin, bilimsel bir disiplin olarak gelişimini, davranışsal ve zihinsel süreçleri tarihsel bir perspektifle nasıl ele aldığını ve hangi yöntemlerle incelediğini bilmek.
2.
Psikoloji alanındaki temel akım, kuramsal yaklaşım ve bakış açılarının ana vurgularını bilmek, karşılaştırma yapabilmek; benzerlik ve farklılıklarını, katkı ve sınırlılıklarını tanımak.
3.
Psikoloji ile diğer disiplinlerin varsayım ve yöntemlerini, temel çözümleme düzeylerini karşılaştırabilmek; Psikolojinin diğer disiplinlere ve disiplinlerarası bakış açılarına olan katkılarını tanımlayabilmek.
4.
Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili soruları bilimsel bir yaklaşım ve yaratıcı bir düşünceyle irdeleyerek araştırma sorusu ve denence formuna dönüştürebilmek; bunların incelenmesine uygun yöntem ve araştırma desenine karar verebilmek.
5.
Farklı ölçme teknikleri kullanarak veri toplamak, uygun istatistik yöntemlerini kullanarak analiz etmek, bulguları yorumlama ve raporlaştırma becerilerine sahip olmak.
6.
Alan bilgisini ve araştırma bulgularını, etkin dil ve anlatım becerileriyle aktarabilmek.
7.
Psikolojik değerlendirmenin temel ilkelerini bilmek; değerlendirme sürecinin katkı ve sınırlılıklarının farkında olmak; alanda sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgilere sahip olmak
8.
Psikolojinin farklı alt dallarındaki uygulamaların yürütülmesi açısından temel düzey görüşme becerilerine sahip olmak.
9.
Alanla ilgili farklı konularda ikna edici nitelikte argümanlar sunabilmek için bilimsel ürün ve veri tabanlarından bilgilere ulaşıp değerlendirebilmek.
10.
Türkiye'de psikoloji alanındaki gelişmeler, araştırmalar, sorunlar ve uygulamalar ile ilgili bilgi birikimine ve duyarlılığa sahip olmak.
11.
Psikoloji uygulamalarında yaş, cinsiyet, ırk, etnik grup, ulusal kimlik, din, cinsel eğilim ve sosyoekonomik statüler gibi farklılıkların bir önyargı nedeni olmaması gerektiği anlayışını kazanmak.
12.
Psikoloji disiplininin yerleşik etik ilke ve değerlerini bilmek; tüm mesleki kararları, toplumsal değerleri de göz önünde tutarak, bu ilke ve değerler temelinde alarak uygulamaya dökebilmek.
8.2
TYYÇ - Program Yeterliği İlişkisi
Program Yeterliliği
TYYÇ-1 BİLGİ (Kuramsal - Uygulamalı)
TYYÇ-2 BECERİ (Bilişsel - Uygulamalı)
TYYÇ-3 YETKİNLİK (Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme)
TYYÇ-4 YETKİNLİK (Öğrenme Yetkinliği)
TYYÇ-5 YETKİNLİK (İletişim ve Sosyal Yetkinlik)
TYYÇ-6 YETKİNLİK (Alana Özgü Yetkinlik)
1
Psikolojinin, bilimsel bir disiplin olarak gelişimini, davranışsal ve zihinsel süreçleri tarihsel bir perspektifle nasıl ele aldığını ve hangi yöntemlerle incelediğini bilmek.
1
2
Psikoloji alanındaki temel akım, kuramsal yaklaşım ve bakış açılarının ana vurgularını bilmek, karşılaştırma yapabilmek; benzerlik ve farklılıklarını, katkı ve sınırlılıklarını tanımak.
1
1,2,3
3
Psikoloji ile diğer disiplinlerin varsayım ve yöntemlerini, temel çözümleme düzeylerini karşılaştırabilmek; Psikolojinin diğer disiplinlere ve disiplinlerarası bakış açılarına olan katkılarını tanımlayabilmek.
1
1,2,3
4
Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili soruları bilimsel bir yaklaşım ve yaratıcı bir düşünceyle irdeleyerek araştırma sorusu ve denence formuna dönüştürebilmek; bunların incelenmesine uygun yöntem ve araştırma desenine karar verebilmek.
1,2
1,2,3
5
Farklı ölçme teknikleri kullanarak veri toplamak, uygun istatistik yöntemlerini kullanarak analiz etmek, bulguları yorumlama ve raporlaştırma becerilerine sahip olmak.
1,2,3
6
Alan bilgisini ve araştırma bulgularını, etkin dil ve anlatım becerileriyle aktarabilmek.
1,2,3,4,5
7
Psikolojik değerlendirmenin temel ilkelerini bilmek; değerlendirme sürecinin katkı ve sınırlılıklarının farkında olmak; alanda sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgilere sahip olmak
1
8
Psikolojinin farklı alt dallarındaki uygulamaların yürütülmesi açısından temel düzey görüşme becerilerine sahip olmak.
1,2
1,2,3,4,5
9
Alanla ilgili farklı konularda ikna edici nitelikte argümanlar sunabilmek için bilimsel ürün ve veri tabanlarından bilgilere ulaşıp değerlendirebilmek.
1
1,2
1,2,3
1,2,3
1,2,3,4,5
10
Türkiye'de psikoloji alanındaki gelişmeler, araştırmalar, sorunlar ve uygulamalar ile ilgili bilgi birikimine ve duyarlılığa sahip olmak.
1,2,3
1,2,3,4,5
11
Psikoloji uygulamalarında yaş, cinsiyet, ırk, etnik grup, ulusal kimlik, din, cinsel eğilim ve sosyoekonomik statüler gibi farklılıkların bir önyargı nedeni olmaması gerektiği anlayışını kazanmak.
1,2,3,4,5
1,2
12
Psikoloji disiplininin yerleşik etik ilke ve değerlerini bilmek; tüm mesleki kararları, toplumsal değerleri de göz önünde tutarak, bu ilke ve değerler temelinde alarak uygulamaya dökebilmek.
1,2
8.3
PROGRAM YETERLİLİĞİ - TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY) İLİŞKİSİ
Program Yeterliliği
TAY-1 BİLGİ (Kuramsal - Uygulamalı)
TAY-2 BECERİ (Bilişsel - Uygulamalı)
TAY-3 YETKİNLİK (Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme)
TAY-4 YETKİNLİK (Öğrenme Yetkinliği)
TAY-5 YETKİNLİK (İletişim ve Sosyal Yetkinlik)
TAY-6 YETKİNLİK (Alana Özgü Yetkinlik)
1
Psikolojinin, bilimsel bir disiplin olarak gelişimini, davranışsal ve zihinsel süreçleri tarihsel bir perspektifle nasıl ele aldığını ve hangi yöntemlerle incelediğini bilmek.
1,2,3,4
1,5
1
3,4
2
Psikoloji alanındaki temel akım, kuramsal yaklaşım ve bakış açılarının ana vurgularını bilmek, karşılaştırma yapabilmek; benzerlik ve farklılıklarını, katkı ve sınırlılıklarını tanımak.
1,2,3,4,5
1,5
1
3,4
3
Psikoloji ile diğer disiplinlerin varsayım ve yöntemlerini, temel çözümleme düzeylerini karşılaştırabilmek; Psikolojinin diğer disiplinlere ve disiplinlerarası bakış açılarına olan katkılarını tanımlayabilmek.
1,2
1,5
3
4
Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili soruları bilimsel bir yaklaşım ve yaratıcı bir düşünceyle irdeleyerek araştırma sorusu ve denence formuna dönüştürebilmek; bunların incelenmesine uygun yöntem ve araştırma desenine karar verebilmek.
5
2,3
1
1
4
5
Farklı ölçme teknikleri kullanarak veri toplamak, uygun istatistik yöntemlerini kullanarak analiz etmek, bulguları yorumlama ve raporlaştırma becerilerine sahip olmak.
5,6
1,2,3
1,2,3
1,2,4,6,7
1,2,3,4,5,6,7
1,2,3,4
6
Alan bilgisini ve araştırma bulgularını, etkin dil ve anlatım becerileriyle aktarabilmek.
3
1,5
1,6,7
1,2,3,4,6,7
1,4
7
Psikolojik değerlendirmenin temel ilkelerini bilmek; değerlendirme sürecinin katkı ve sınırlılıklarının farkında olmak; alanda sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgilere sahip olmak
1
1,2,4
1,2,3,4,5
2,3,5,6,7
2,3,4,5,6,7
1,2
8
Psikolojinin farklı alt dallarındaki uygulamaların yürütülmesi açısından temel düzey görüşme becerilerine sahip olmak.
1,4
1,2,3,5
3,5,7
1,2,3,4,5
1,2,4
9
Alanla ilgili farklı konularda ikna edici nitelikte argümanlar sunabilmek için bilimsel ürün ve veri tabanlarından bilgilere ulaşıp değerlendirebilmek.
1,2,5,6
1,2
1
1,2,3,4,5,6,7
2,3,6,7
1,3,4
10
Türkiye'de psikoloji alanındaki gelişmeler, araştırmalar, sorunlar ve uygulamalar ile ilgili bilgi birikimine ve duyarlılığa sahip olmak.
3,4,5,6
1,2,5
1,5
1,2,3,4,7
1,2,3,4,5,6,7
1,2,3,4
11
Psikoloji uygulamalarında yaş, cinsiyet, ırk, etnik grup, ulusal kimlik, din, cinsel eğilim ve sosyoekonomik statüler gibi farklılıkların bir önyargı nedeni olmaması gerektiği anlayışını kazanmak.
3,4
5
1,3,7
4,5,6
1,2,3,4
12
Psikoloji disiplininin yerleşik etik ilke ve değerlerini bilmek; tüm mesleki kararları, toplumsal değerleri de göz önünde tutarak, bu ilke ve değerler temelinde alarak uygulamaya dökebilmek.
1
5
4,5,6,7
2,3,4,5
1,2,3,4
9
Mezunların İstihdam Profilleri
Psikoloji Bölümü mezunları "Psikoloji Lisans" derecesiyle diploma almaktadırlar. Bu diplomaya sahip olanlar resmi ve özel hastanelerde, kreş ve anaokullarında, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde, sanayi ve endüstri kuruluşlarında, rehberlik merkezlerinde, Emniyet müdürlüklerinde, adli kurumlarda (aile mahkemeleri, ceza ve tevkif evleri), psikoteknik laboratuarlarında "psikolog" unvanıyla görev yapabilmektedir. Bazı koşullar yerine getirildiğinde Milli Eğitim Bakanlığı´na bağlı kurumlarda da çalışma olanakları bulunmaktadır. Öte yandan, psikoloji lisans mezunlarının psikolojinin alt alanlarında (klinik psikoloji, sosyal psikoloji, gelişim psikolojisi, endüstri/örgüt psikolojisi, nöropsikoloji gibi) uzman olarak sorumluluk alabilmeleri için yüksek lisans ve doktora yapmaları hem meslek etiği hem de kişisel ve bilimsel gelişim açısından özellikle önerilmektedir.
10
Üst Derece Programlarına Geçiş
Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar, ALES sınavından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde Yabancı Dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla yüksek lisans ve doktora programlarına kayıt yaptırabilirler.
11
Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme
Öğrencinin bir derse ve ilgili değerlendirmelere katılabilmesi için dönem başında danışman onayını da alarak o derse kayıt yaptırmış olması gerekir. Öğrenciler her ders için en az bir ara sınav ve bir yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Ders sorumlusu, gerekli gördüğü durumlarda ödev, kısa sınav, sunuş ve rapor yazma gibi ek değerlendirmeler uygulayabilir. Tüm bu değerlendirmelerin dönem sonu ders başarı notuna etki oranları dönemin ilk haftalarında öğrencilere bildirilir. Yönetmelik gereği, yarıyıl sonu sınavının dönem sonu başarı notuna etki oranı % 50 olmak zorundadır. Öğrencinin yarıyıl sonu sınavına girebilmesi için derslerin en az % 70`ine devam etmiş olması gerekir. Tüm değerlendirmeler 100 puan üzerinden gerçekleştirilir. Yarıyıl sonu sınavından en az 50 puan alma zorunluluğu vardır. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. DC ve DD notları şartlı başarılı notlardır. Öğrencinin DC veya DD notu aldığı bir dersten başarılı olması için genel ağırlıklı not ortalamasının en az 2.00 olması gerekir. FD ve FF notlarından birini alan öğrenci, eğer ders programın zorunlu dersleri arasında ise aynı derse açıldığı ilk dönemde tekrar kaydolmak zorundadır. Eğer başarısız olunan ders seçmeli ders ise, öğrenci eşdeğer bir başka seçmeli ders alarak başarısız olduğu dersin yerine saydırabilir.
12
Mezuniyet Koşulları
Programı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (240 AKTS karşılığı) geçmek, 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde etmek gerekmektedir.
13
Çalışma Şekli
Tam Zamanlı
14
Adres İletişim Bilgileri
Bölüm Başkanı: Prof. Dr. Leman Pınar TOSUN Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Psikoloji Bölümü 16059 Görükle/Bursa Tel: +90 224 2941874 Fax: +90 224 2941897 E-mail: pinart@uludag.edu.tr Bologna Koordinatörü: Doç. Dr. Fatih ÖZDEMİR Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Psikoloji Bölümü 16059 Görükle/Bursa Tel: +90 224 2955072 Fax: +90 224 2941897 E-mail: fatihozdemir@uludag.edu.tr
15
Bölüm/Fakülte/Program Olanakları
Deneysel Psikoloji, Gelişim Psikolojisi, Sosyal Psikoloji ve Uygulamalı Psikoloji olmak üzere dört Anabilim Dalı içinde yapılanmış olan Psikoloji Bölümü´nün kadrosu tam-zamanlı olarak görev yapan 3 profesör, 3 doçent, 4 doktor öğretim üyesi, 1 öğretim görevlisi doktor ve 5 araştırma görevlisinden oluşmaktadır. Duygusal, bilişsel ve davranışsal süreçler ile bu süreçlerin bilimsel analizinde geçerli olan yöntemlerin tanıtılmasını içeren zorunlu ve seçimlik alan derslerinin yanı sıra, felsefe, sosyoloji, tarih, ekonomi ve biyoloji gibi bilim dallarından öğrencilerin bakış açılarını genişletecek dersler lisans programında yer almaktadır. Eğitim-öğretim ve araştırma etkinliklerinde kullanılmak üzere hazırlanmış olan bir Uygulamalı Psikoloji Laboratuarı´na da sahip olan Bölüm, öğrencileri için Erasmus, Farabi ve Mevlana gibi değişim programları kapsamında yurtiçinde veya yurtdışında bir ya da iki dönem eğitim görme olanağı da sunmaktadır. İsteğe bağlı staj uygulamasından yararlanan öğrenciler bu etkinliği transkriptlerine işletebilmektedirler.