Türkçe English Ders Planı Program Yeterlilikleri Ders Planı Rapor
Türkçe Eğitimi
Genel Tanıtım
1
Programın Kısa Geçmişi
Türkçe Eğitimi Bölümü, Eğitim Fakültesi bünyesinde ilköğretim okullarının ikinci kademe sınıflarına Türkçe öğretmeni yetiştirmektedir. Bölüm, 1993 yılında eğitim-öğretim çalışmalarına başlamıştır. "Eğitim Fakülteleri Öğretmen Yetiştirme Programlarının Yeniden Düzenlenmesi" başlığı altında yapılan çalışmalar, 16.08.1997 tarih ve 4306 sayıyla yürürlüğe girmiş, 1997-1998 öğretim yılında da 8 yıllık temel eğitim uygulamasına başlanmıştır. YÖK tarafından hazırlanan paket program, bütün Eğitim Fakültelerinde olduğu gibi bizim fakültemizde de 1998-1999 öğretim yılında uygulanmaya başlanmıştır. 2003-2004 eğitim-öğretim yılından itibaren, Türkçe Eğitimi Ders Programlarında kademeli olarak bazı değişikliklere gidilmek suretiyle daha dinamik bir program oluşturulma çabası içine girilmiştir.
2
Verilen Derece
Türkçe Eğitimi Anabilim Dalında Yüksek Lisans için bir eğitim-öğretim yılında 60 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla seminer dersi dâhil en az sekiz ders ve tez çalışması olmak üzere toplam en az 120 AKTS kredisinden oluşur. Program başarılı bir şekilde tamamlanıp program yeterlilikleri sağlandığında Türkçe Eğitimi alanında Yüksek Lisans derecesine sahip olunur.
3
Derecenin Düzeyi
Yüksek Lisans
4
Kabul ve Kayıt Koşulları
Yüksek Lisans giriş koşulları 1- Lisans diploması, 2- Lisansüstü giriş sınavından (ALES) gerekli puana sahip olma, (3 yıl geçerlilik süresi aranmakta olup İ.İ.B.F. Bölümleri, Felsefe, Sosyoloji, Psikoloji ve Kamu Hukuku eşit ağırlıklı; İlahiyat Fak. Bölümleri, Türk Dili ve Edb., Arkeoloji, Sanat Tar.,Tarih, Sözel Ağırlıklı ve en az 55 puan olmalıdır. Yabancı uyruklu öğrenciler için ALES belgesi ve Uluslararası alanda geçerli belgeler (GRE, GMAT vb.) geçerli olup puan şartı aranmamaktadır.) 3- Yeterli yabancı dil becerisine sahip olma (UÜDS, KPDS, ÜDS için en az 50 TOEFL IBT için en az 50, TOEFL CBT için en az 130, TOEFL PBT için en az 450 puan ve eşdeğer diğer sınavlar olmalıdır. Yabancı uyruklu öğrencilerden (Türkiye’de eğitim görenler hariç) Türkçe bildiklerine dair Tömer belgesi) Yabancı Uyruklular için -ALES %50+LIS.BAŞ.ORT.%25+MÜLAKAT %25 Adayların değerlendirme sonrası aldıkları ağırlıklı toplam puana göre sıralanır ve en yüksek puanlı adaydan başlanarak kontenjana göre öğrenci alınır.
5
Önceki Öğrenmenin Tanınması
“Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” hükümleri uygulanır.
6
Yeterlilik Koşulları ve Kuralları
Yüksek Lisansta her bir ders için 100 üzerinden en az 70 alan ve konusuyla ilgili alanda hazırladığı tezi seçilmiş bir jüri önünde başarıyla savunan öğrencilere Türkçe Eğitimi Alanında Yüksek Lisans/Doktora diploması verilir. Tezi başarısız bulunarak reddedilen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç üç ay içinde düzeltmeleri yapılan tezi aynı jüri önünde yeniden savunur. Bu savunma sonunda da başarısız bulunarak tezi kabul edilmeyen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
7
Program Profili
Türk dili ve edebiyatı başta olmak üzere bütünü ile Türk kültür ve sanatını geliştirmek, bu alandaki çağdaş bilgilerlerin edinilmesine zemin hazırlamak, yaratılacak değerlerin evrensel boyutlarda bilimsel temelinin oluşması için çaba harcamak, Atatürk ilkelerinin ve Cumhuriyetimizin temel niteliklerinin kazanılıp benimsenmesi için ortam oluşturmak, bütün bu faaliyetleri yurt ve ulus sevgisi temeline dayandırmak ve aynı nitelikleri taşıyan bireylerin yetişmesi için çaba harcamak.
8
Program Yeterlilikleri - TYYÇ - TAY İlişkisi
8.1
Program Yeterlikleri
1. Türk dili ve edebiyatı başta olmak üzere, Türk kültür ve sanatını geliştirmek; Türk dilinin ve bu dille yaratılmış olan edebiyat eserlerinin özelliklerini edinebilmek ve edinilen bu özellikleri yapılacak çalışmalara aktarabilmek.
2. Alandaki çağdaş bilgilerlerin edinilmesine zemin hazırlamak, bilimsel araştırmalarda ve mesleki faaliyetlerde çağdaş yöntem ve teknolojilerden yararlanabilmek.
3. Yaratılacak değerlerin evrensel boyutlarda bilimsel temelinin oluşması için çaba harcamak.
4. Atatürk ilkelerinin ve Cumhuriyetimizin temel niteliklerinin kazanılıp benimsenmesi için ortam oluşturmak, bütün bu faaliyetleri yurt ve ulus sevgisi temeline dayandırmak ve aynı nitelikleri taşıyan bireylerin yetişmesi için çaba harcamak.
5. Öğretmen yetiştirirken çağdaş bir görüntü çizebilmek.
6. Mezuniyet sonrasında edindiklerini uygulayabilme yetisine kavuşan bireyler yetiştirebilmek, mezunlarımızın istihdam edildiği kuruluşlarla işbirliği ve etkileşim içerisinde bulunabilmek.
7. Yapılacak çalışmalarda sürekli gelişip yenileşmeyi sağlayabilmek.
8. Türk edebiyatının temel eserlerini tarihi akış içerisinde incelemek, özelliklerini görmek ve bunları yorumlayarak sonuçlara gitmek. Türkçe’nin dil olarak yapısını ve genel özelliklerini öğrenmek, bunları dili kullanırken davranış haline dönüştürmek.
9. Dilin ve edebiyatın Türk kültürünün temeli olduğunu bilmek ve bu temeli koruyup kollamak için çalışmak.
10. Dilin ve edebiyatın eğitim öğretimde malzeme olarak kullanılışını öğrenmek ve bunlarla ilgili uygulamalar yapmak.
11. Türkçe eğitimiyle ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olmak.
12. Türkçe eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme yetkinliğine sahip olmak.
8.2
TYYÇ - Program Yeterliği İlişkisi
Program Yeterliliği TYYÇ-1 BİLGİ (Kuramsal - Uygulamalı) TYYÇ-2 BECERİ (Bilişsel - Uygulamalı) TYYÇ-3 YETKİNLİK (Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme) TYYÇ-4 YETKİNLİK (Öğrenme Yetkinliği) TYYÇ-5 YETKİNLİK (İletişim ve Sosyal Yetkinlik) TYYÇ-6 YETKİNLİK (Alana Özgü Yetkinlik)
1 Türk dili ve edebiyatı başta olmak üzere, Türk kültür ve sanatını geliştirmek; Türk dilinin ve bu dille yaratılmış olan edebiyat eserlerinin özelliklerini edinebilmek ve edinilen bu özellikleri yapılacak çalışmalara aktarabilmek. 1,2 1,2,3 1,2,3 1 1,2,3,4 1,2,3
2 Alandaki çağdaş bilgilerlerin edinilmesine zemin hazırlamak, bilimsel araştırmalarda ve mesleki faaliyetlerde çağdaş yöntem ve teknolojilerden yararlanabilmek. 1,2 1,2,3 1,2,3 1 1,2,3,4 1,2,3
3 Yaratılacak değerlerin evrensel boyutlarda bilimsel temelinin oluşması için çaba harcamak. 1,2 1,2,3 1,2,3 1 1,2,3,4 1,2,3
4 Atatürk ilkelerinin ve Cumhuriyetimizin temel niteliklerinin kazanılıp benimsenmesi için ortam oluşturmak, bütün bu faaliyetleri yurt ve ulus sevgisi temeline dayandırmak ve aynı nitelikleri taşıyan bireylerin yetişmesi için çaba harcamak. 1,2 1,2,3 1,2,3 1 1,2,3,4 1,2,3
5 Öğretmen yetiştirirken çağdaş bir görüntü çizebilmek. 1,2 1,2,3 1,2,3 1 1,2,3,4 1,2,3
6 Mezuniyet sonrasında edindiklerini uygulayabilme yetisine kavuşan bireyler yetiştirebilmek, mezunlarımızın istihdam edildiği kuruluşlarla işbirliği ve etkileşim içerisinde bulunabilmek. 1,2 1,2,3 1,2,3 1 1,2,3,4 1,2,3
7 Yapılacak çalışmalarda sürekli gelişip yenileşmeyi sağlayabilmek. 1,2 1,2,3 1,2,3 1 1,2,3,4 1,2,3
8 Türk edebiyatının temel eserlerini tarihi akış içerisinde incelemek, özelliklerini görmek ve bunları yorumlayarak sonuçlara gitmek. Türkçe’nin dil olarak yapısını ve genel özelliklerini öğrenmek, bunları dili kullanırken davranış haline dönüştürmek. 1,2 1,2,3 1,2,3 1 1,2,3,4 1,2,3
9 Dilin ve edebiyatın Türk kültürünün temeli olduğunu bilmek ve bu temeli koruyup kollamak için çalışmak. 1,2 1,2,3 1,2,3 1 1,2,3,4 1,2,3
10 Dilin ve edebiyatın eğitim öğretimde malzeme olarak kullanılışını öğrenmek ve bunlarla ilgili uygulamalar yapmak. 1,2 1,2,3 1,2,3 1 1,2,3,4 1,2,3
11 Türkçe eğitimiyle ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olmak. 1,2 1,2,3 1,2,3 1 1,2,3,4 1,2,3
12 Türkçe eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme yetkinliğine sahip olmak. 1,2 1,2,3 1,2,3 1 1,2,3,4 1,2,3
8.3
PROGRAM YETERLİLİĞİ - TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY) İLİŞKİSİ
Program Yeterliliği TAY-1 BİLGİ (Kuramsal - Uygulamalı) TAY-2 BECERİ (Bilişsel - Uygulamalı) TAY-3 YETKİNLİK (Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme) TAY-4 YETKİNLİK (Öğrenme Yetkinliği) TAY-5 YETKİNLİK (İletişim ve Sosyal Yetkinlik) TAY-6 YETKİNLİK (Alana Özgü Yetkinlik)
1 Türk dili ve edebiyatı başta olmak üzere, Türk kültür ve sanatını geliştirmek; Türk dilinin ve bu dille yaratılmış olan edebiyat eserlerinin özelliklerini edinebilmek ve edinilen bu özellikleri yapılacak çalışmalara aktarabilmek. 1 1,2 1,2,3 1,2,3 1,2,3,4,5 1,2
2 Alandaki çağdaş bilgilerlerin edinilmesine zemin hazırlamak, bilimsel araştırmalarda ve mesleki faaliyetlerde çağdaş yöntem ve teknolojilerden yararlanabilmek. 1 1,2 1,2,3 1,2,3 1,2,3,4,5 1,2
3 Yaratılacak değerlerin evrensel boyutlarda bilimsel temelinin oluşması için çaba harcamak. 1 1,2 1,2,3 1,2,3 1,2,3,4,5 1,2
4 Atatürk ilkelerinin ve Cumhuriyetimizin temel niteliklerinin kazanılıp benimsenmesi için ortam oluşturmak, bütün bu faaliyetleri yurt ve ulus sevgisi temeline dayandırmak ve aynı nitelikleri taşıyan bireylerin yetişmesi için çaba harcamak. 1 1,2 1,2,3 1,2,3 1,2,3,4,5 1,2
5 Öğretmen yetiştirirken çağdaş bir görüntü çizebilmek. 1 1,2 1,2,3 1,2,3 1,2,3,4,5 1,2
6 Mezuniyet sonrasında edindiklerini uygulayabilme yetisine kavuşan bireyler yetiştirebilmek, mezunlarımızın istihdam edildiği kuruluşlarla işbirliği ve etkileşim içerisinde bulunabilmek. 1 1,2 1,2,3 1,2,3 1,2,3,4,5 1,2
7 Yapılacak çalışmalarda sürekli gelişip yenileşmeyi sağlayabilmek. 1 1,2 1,2,3 1,2,3 1,2,3,4,5 1,2
8 Türk edebiyatının temel eserlerini tarihi akış içerisinde incelemek, özelliklerini görmek ve bunları yorumlayarak sonuçlara gitmek. Türkçe’nin dil olarak yapısını ve genel özelliklerini öğrenmek, bunları dili kullanırken davranış haline dönüştürmek. 1 1,2 1,2,3 1,2,3 1,2,3,4,5 1,2
9 Dilin ve edebiyatın Türk kültürünün temeli olduğunu bilmek ve bu temeli koruyup kollamak için çalışmak. 1 1,2 1,2,3 1,2,3 1,2,3,4,5 1,2
10 Dilin ve edebiyatın eğitim öğretimde malzeme olarak kullanılışını öğrenmek ve bunlarla ilgili uygulamalar yapmak. 1 1,2 1,2,3 1,2,3 1,2,3,4,5 1,2
11 Türkçe eğitimiyle ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olmak. 1 1,2 1,2,3 1,2,3 1,2,3,4,5 1,2
12 Türkçe eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme yetkinliğine sahip olmak. 1 1,2 1,2,3 1,2,3 1,2,3,4,5 1,2
9
Mezunların İstihdam Profilleri
Mezunlarımız, öncelikli olarak KPSS sonrasında o yılki puan barajını geçtikleri takdirde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ilköğretim okulları II. kademe sınıflarına Türkçe öğretmeni olarak atanabilirler. Bunun yanı sıra mezunlarımız, özel ilköğretim kurumları ile özel dershanelerde de çalışabilir, yayınevlerinde dil danışmanı olarak görev alabilirler.
10
Üst Derece Programlarına Geçiş
Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar müracaat +mülakat =başarılı olmaları koşuluyla Yüksek Lisans programlarında öğrenim görebilirler. Yüksek Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar müracaat +mülakat =başarılı olmaları koşuluyla Doktora programlarında öğrenim görebilirler.
11
Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme
Yüksek Lisans Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için derslerin en az %70`ine devam etmiş olması gereklidir. Öğrenciler her ders için en az 1 yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu sınavından Yüksek Lisans için en az 70 puan alma zorunluluğu vardır. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. Doktora Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için derslerin en az %70`ine devam etmiş olması gereklidir. Öğrenciler her ders için en az 1 yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu sınavından Doktora için en az 75 puan alma zorunluluğu vardır. Bir dersten AA, BA, BB, ve CB harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar.
12
Mezuniyet Koşulları
Yüksek Lisans için Programı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (90-120 AKTS karşılığı) geçmek ve tezini başarıyla tamamlamak gerekmektedir. Doktora için Programı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (180-240 AKTS karşılığı) geçmek, yeterlik sınavını ve mesleki eğitim derslerini başarı ile geçmek, hakemli bir dergide makale yayınlamak ve tezini başarıyla tamamlamak gerekmektedir.
13
Çalışma Şekli
Tam Zamanlı
14
Adres İletişim Bilgileri
Ana Bilim Dalı Başkanı: Prof. Dr. Seçil ŞENYURT
secilalkis@uludag.edu.tr
Bologna Degˆis¸imi Programı Koordinatörü: Doç. Dr. Mustafa ULUOCAK
muluocak@uludag.edu.tr
Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Görükle Kampüsü 16059 Nilüfer / BURSA
15
Bölüm/Fakülte/Program Olanakları
Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı, 3 profesör, 7 doçent, 1 dr. öğr. üyesi,4 araştırma görevlisi olmak üzere 15 öğretim elemanı ile eğitim-öğretim faaliyetlerini devam ettirmektedir.
Eğitim ve öğretim etkinlikleri teknik donanımlı dersliklerle yürütülmektedir. Üniversitemiz merkez kütüphanesi, süreli yayınlar ve online veri tabanları bakımından oldukça zengindir. Öğrencilerimiz tarafından Uludağ Üniversitesi Merkez Kütüphanesi ve Eğitim Fakültesi Kütüphanesi etkin olarak kullanılmaktadır.
16
1. Yarıyıl Dersleri
Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü T1 U2 L3 AKTS
TUR5101 BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ VE ARAŞTIRMA ETİĞİ Zorunlu 3 0 0 6
TUR5181 YÜKSEK LİSANS UZMANLIK ALAN DERSİ I Zorunlu 4 0 0 5
TUR5191 TEZ DANIŞMANLIĞI I Zorunlu 0 1 0 1
Seçmeli dersler için tıklayınız. 18
Toplam 30
2. Yarıyıl Dersleri
Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü T1 U2 L3 AKTS
TUR5122 TÜRKÇE ÖĞRETİMİ KAYNAKÇA İNCELEMELERİ Zorunlu 2 0 0 6
TUR5172 SEMİNER Zorunlu 0 2 0 3
TUR5182 YÜKSEK LİSANS UZMANLIK ALAN DERSİ II Zorunlu 4 0 0 2
TUR5192 TEZ DANIŞMANLIĞI II Zorunlu 0 1 0 1
Seçmeli dersler için tıklayınız. 18
Toplam 30
3. Yarıyıl Dersleri
Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü T1 U2 L3 AKTS
TUR5183 YÜKSEK LİSANS UZMANLIK ALAN DERSİ III Zorunlu 4 0 0 5
TUR5193 TEZ DANIŞMANLIĞI III Zorunlu 0 1 0 25
Toplam 30
4. Yarıyıl Dersleri
Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü T1 U2 L3 AKTS
TUR5184 YÜKSEK LİSANS UZMANLIK ALAN DERSİ IV Zorunlu 4 0 0 5
TUR5194 TEZ DANIŞMANLIĞI IV Zorunlu 0 1 0 25
Toplam 30
1. Yarıyıl Seçmeli Dersleri
Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü T1 U2 L3 AKTS
TUR5103 TÜRKÇE EĞİTİM PROGRAMLARI VE PROGRAM GELİŞTİRME Seçmeli 2 0 0 6
TUR5105 SÖZ DİZİMİ Seçmeli 2 0 0 6
TUR5109 TÜRKÇE EĞİTİMİNDE NİTEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMI Seçmeli 2 0 0 6
TUR5111 ANLAM BİLİMİ VE UYGULAMALARI Seçmeli 2 0 0 6
TUR5115 EDEBİYAT VE EĞİTİM Seçmeli 2 0 0 6
TUR5117 TARİHİ TÜRKÇE METİNLERİ:MANZUM Seçmeli 2 0 0 6
TUR5123 TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE GÖRSEL, İŞİTSEL, KİNESTETİK UYGULAMALAR Seçmeli 2 0 0 6
TUR5125 YENİ OKURYAZARLIK BECERİLERİ Seçmeli 2 0 0 6
TUR5129 SÖYLEM BİLGİSİ VE TÜR KURAMI Seçmeli 2 0 0 6
TUR5131 METİNDİLBİLİM VE TÜRKÇE ÖĞRETİMİ Seçmeli 2 0 0 6
TUR5137 TÜRKÇE EĞİTİMİNDE METİN SEÇİMİ VE KULLANIMI Seçmeli 2 0 0 6
2. Yarıyıl Seçmeli Dersleri
Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü T1 U2 L3 AKTS
TUR5102 TÜRKÇE EĞİTİMİNDE ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Seçmeli 2 0 0 6
TUR5104 TÜRK DİLİ TARİHİ VE METİNLERİ Seçmeli 2 0 0 6
TUR5106 METİN ÇÖZÜMLEMELERİ Seçmeli 2 0 0 6
TUR5108 DİL EĞİTİMİNDE ÇOCUK EDEBİYATI METİNLERİ Seçmeli 2 0 0 6
TUR5112 DİL BECERİLERİ Seçmeli 2 0 0 6
TUR5114 HALK BİLİMİ VE HALK EĞİTİMİ Seçmeli 2 0 0 6
TUR5116 TARİHİ TÜRKÇE METİNLERİ:MENSUR Seçmeli 2 0 0 6
TUR5120 TÜRKÇE ÖĞRETİMİNİN GÜNCEL SORUNLARI Seçmeli 2 0 0 6
TUR5124 KELİME ÖĞRETİMİ Seçmeli 2 0 0 6
TUR5128 AKADEMİK YAZMA TEKNİKLERİ Seçmeli 2 0 0 6
TUR5130 TÜRKÇENİN YABANCI DİL OLARAK ÖĞRETİMİ Seçmeli 2 0 0 6
T1: Teori U2: Uygulama L3: Laboratuvar
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr