Türkçe English Ders Planı Program Yeterlilikleri Ders Planı Rapor
Sosyal Bilgiler Eğitimi
Genel Tanıtım
1
Programın Kısa Geçmişi
Sosyal Bilgiler Eğitimi Yüksek Lisans Programı, 2012-2013 eğitim öğretim yılı güz döneminden itibaren öğrenci almaya başlamıştır.
2
Verilen Derece
Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Ana Bilim Dalı, Sosyal Bilgiler Eğitimi Bilim Dalı´nda yüksek lisans derecesi
3
Derecenin Düzeyi
Yüksek Lisans
4
Kabul ve Kayıt Koşulları
İlanda belirtilen genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.
5
Önceki Öğrenmenin Tanınması
“Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” hükümleri uygulanır.
6
Yeterlilik Koşulları ve Kuralları
Tezli yüksek lisans programı, 120 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla, enstitü anabilim/ana sanat dalı başkanlığının öngördüğü zorunlu ve seçmeli dersler ile seminer dersi, her yarıyıl alınacak uzmanlık alan ve tez çalışmasından oluşur. Ayrıca, Senato kararı ile ilave yayın veya bilimsel/sanatsal faaliyet şartı konulabilir.
7
Program Profili
Sosyal Bilgiler Eğitimi Bilim Dalı Yüksek Lisans Programı, sosyal bilgiler eğitimi alanında eğitim, öğretim ve üst düzey araştırma yapabilecek bilgi, beceri, tutum ve deneyime sahip, eleştirel düşünebilen ve alanıyla ilgili yenilikleri ulusal ve uluslararası ölçekte takip edebilecek yeterliliklere sahip uzmanlar yetiştirmektir.
8
Program Yeterlilikleri - TYYÇ - TAY İlişkisi
8.1
Program Yeterlikleri
1. Tarih, coğrafya, felsefe vb. sosyal bilgiler ve eğitim alanlarıyla ilgili konulara ilişkin bilgi birikimine sahip, uzmanlık düzeyinde edinilen kuramsal ve uygulama bilgilerini geliştirebilir ve farklı alanlardaki bulgularla birleştirerek yeni bilgiler üretebilir.
2. Sosyal bilimler alanında uzmanlık gerektiren sorunlara, nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler üretebilir, uygulayabilir, bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alabilir.
3. Öngörülmeyen karmaşık durumlar için yeni yaklaşımlar geliştirebilir, yöntemler tasarlayabilir ve takım çalışmaları yapabilir.
4. Sosyal Bilgiler alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilir, öğrenmeyi yönetebilir, yönlendirebilir ve yaşam boyu öğrenme yetkinliği kazanabilir.
5. Sosyal Bilgiler alanıyla ilgili bilgi ve bulgularını ulusal ve uluslararası düzeydeki toplantılarda sözlü ve yazılı olarak paylaşabilir, tartışmaya açabilir, güncel gelişmeleri ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirebilir, ilgili olduğu konularda strateji, politika ve uygulama programları geliştirip sonuçlarını kalite süreçleri bakımından değerlendirebilir.
6. Sosyal Bilgiler eğitimi konularında edindiği bilgileri; eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu değerlendirmeye çalışır, gelişmeleri izler ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır.
7. Sosyal Bilgiler ile ilgili bilgilerin doğası, kaynağı, sınırlarıyla güvenirlik ve geçerliliklerinin değerlendirilmesi hakkında bilgi sahibidir.
8. Sosyal Bilgiler uygulamalarına ilişkin bilgi üretim yöntemlerini tartışır.
9. Alanıyla ilgili öğretim programlarını ve kullanılmakta olan ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygular.
8.2
TYYÇ - Program Yeterliği İlişkisi
Program Yeterliliği TYYÇ-1 BİLGİ (Kuramsal - Uygulamalı) TYYÇ-2 BECERİ (Bilişsel - Uygulamalı) TYYÇ-3 YETKİNLİK (Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme) TYYÇ-4 YETKİNLİK (Öğrenme Yetkinliği) TYYÇ-5 YETKİNLİK (İletişim ve Sosyal Yetkinlik) TYYÇ-6 YETKİNLİK (Alana Özgü Yetkinlik)
1 Tarih, coğrafya, felsefe vb. sosyal bilgiler ve eğitim alanlarıyla ilgili konulara ilişkin bilgi birikimine sahip, uzmanlık düzeyinde edinilen kuramsal ve uygulama bilgilerini geliştirebilir ve farklı alanlardaki bulgularla birleştirerek yeni bilgiler üretebilir. 1,2 1,2,3 1,2,3 1 1,2,3,4 1,2,3
2 Sosyal bilimler alanında uzmanlık gerektiren sorunlara, nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler üretebilir, uygulayabilir, bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alabilir. 1,2 1,2,3 1,2,3 1 1,2,3,4 1,2,3
3 Öngörülmeyen karmaşık durumlar için yeni yaklaşımlar geliştirebilir, yöntemler tasarlayabilir ve takım çalışmaları yapabilir. 1,2 1,2,3 1,2,3 1 1,2,3,4 1,2,3
4 Sosyal Bilgiler alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilir, öğrenmeyi yönetebilir, yönlendirebilir ve yaşam boyu öğrenme yetkinliği kazanabilir. 1,2 1,2,3 1,2,3 1 1,2,3,4 1,2,3
5 Sosyal Bilgiler alanıyla ilgili bilgi ve bulgularını ulusal ve uluslararası düzeydeki toplantılarda sözlü ve yazılı olarak paylaşabilir, tartışmaya açabilir, güncel gelişmeleri ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirebilir, ilgili olduğu konularda strateji, politika ve uygulama programları geliştirip sonuçlarını kalite süreçleri bakımından değerlendirebilir. 1,2 1,2,3 1,2,3 1 1,2,3,4 1,2,3
6 Sosyal Bilgiler eğitimi konularında edindiği bilgileri; eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu değerlendirmeye çalışır, gelişmeleri izler ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. 1,2 1,2,3 1,2,3 1 1,2,3,4 1,2,3
7 Sosyal Bilgiler ile ilgili bilgilerin doğası, kaynağı, sınırlarıyla güvenirlik ve geçerliliklerinin değerlendirilmesi hakkında bilgi sahibidir. 1,2 1,2,3 1,2,3 1 1,2,3,4 1,2,3
8 Sosyal Bilgiler uygulamalarına ilişkin bilgi üretim yöntemlerini tartışır. 1,2 1,2,3 1,2,3 1 1,2,3,4 1,2,3
9 Alanıyla ilgili öğretim programlarını ve kullanılmakta olan ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygular. 1,2 1,2,3 1,2,3 1 1,2,3,4 1,2,3
8.3
PROGRAM YETERLİLİĞİ - TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY) İLİŞKİSİ
Program Yeterliliği TAY-1 BİLGİ (Kuramsal - Uygulamalı) TAY-2 BECERİ (Bilişsel - Uygulamalı) TAY-3 YETKİNLİK (Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme) TAY-4 YETKİNLİK (Öğrenme Yetkinliği) TAY-5 YETKİNLİK (İletişim ve Sosyal Yetkinlik) TAY-6 YETKİNLİK (Alana Özgü Yetkinlik)
1 Tarih, coğrafya, felsefe vb. sosyal bilgiler ve eğitim alanlarıyla ilgili konulara ilişkin bilgi birikimine sahip, uzmanlık düzeyinde edinilen kuramsal ve uygulama bilgilerini geliştirebilir ve farklı alanlardaki bulgularla birleştirerek yeni bilgiler üretebilir. 4 4 5 5 5 5
2 Sosyal bilimler alanında uzmanlık gerektiren sorunlara, nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler üretebilir, uygulayabilir, bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alabilir. 5 5 5 5 5 5
3 Öngörülmeyen karmaşık durumlar için yeni yaklaşımlar geliştirebilir, yöntemler tasarlayabilir ve takım çalışmaları yapabilir. 5 5 4 5 4 4
4 Sosyal Bilgiler alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilir, öğrenmeyi yönetebilir, yönlendirebilir ve yaşam boyu öğrenme yetkinliği kazanabilir. 5 4 5 5 5 5
5 Sosyal Bilgiler alanıyla ilgili bilgi ve bulgularını ulusal ve uluslararası düzeydeki toplantılarda sözlü ve yazılı olarak paylaşabilir, tartışmaya açabilir, güncel gelişmeleri ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirebilir, ilgili olduğu konularda strateji, politika ve uygulama programları geliştirip sonuçlarını kalite süreçleri bakımından değerlendirebilir. 5 5 5 5 5 5
6 Sosyal Bilgiler eğitimi konularında edindiği bilgileri; eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu değerlendirmeye çalışır, gelişmeleri izler ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. 5 5 5 5 5 5
7 Sosyal Bilgiler ile ilgili bilgilerin doğası, kaynağı, sınırlarıyla güvenirlik ve geçerliliklerinin değerlendirilmesi hakkında bilgi sahibidir. 4 4 4 4 4 4
8 Sosyal Bilgiler uygulamalarına ilişkin bilgi üretim yöntemlerini tartışır. 5 5 5 5 5 5
9 Alanıyla ilgili öğretim programlarını ve kullanılmakta olan ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygular. 5 5 5 5 5 5
9
Mezunların İstihdam Profilleri
Mezunlarımız, devlet ya da özel kurumlarda (ilgili kurumların şartlarını sağlayarak) öğretmen / araştırmacı / uzman olarak çalışabilmektedir.
10
Üst Derece Programlarına Geçiş
Yüksek Lisans programını tamamlayan öğrenciler doktora programına devam edebilirler (ilanda belirtilen şartları sağlamak koşuluyla).
11
Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme
Teorik ve uygulamalı derslere devam zorunludur. Teorik derslerde %70, uygulamalı derslerde %80 devam etmiş olma şartı aranır. Bu şartı sağlamayan öğrenciler sınava alınmaz ve öğrenciye “Devamsız” (D) notu verilir. Zorunlu sınavlar, yarıyıl sonu sınavı ve yarıyıl sonu sınavından başarısız olan öğrenciler için bütünleme sınavı olmak üzere iki türdür. Ancak ilgili öğretim üyesi arasınav, kısa sınav, proje veya ödev çalışmaları yaptırabilir. Yarıyıl sonu sınavının etki oranı en az %60 olmalıdır. Öğrencinin bir dersten başarılı sayılabilmesi için o dersten başarı notu olarak en az 70 (CC) alması gerekir.
12
Mezuniyet Koşulları
Tezli yüksek lisans programının süresi bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç, kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği yarıyıldan başlamak üzere, her yarıyıl için öğrencinin kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın dersler için en çok dört yarıyıldır ve program en çok altı yarıyılda tamamlanır. Öğrenci en az bir dönemini tez aşamasında geçirmek zorundadır. Dört yarıyıl sonunda öğretim planında yer alan kredili derslerini ve seminer dersini başarıyla tamamlayamayan veya bu süre içerisinde Üniversitenin öngördüğü başarı koşullarını/ölçütlerini yerine getiremeyen; azami süreler içerisinde ise tez çalışmasında başarısız olan veya tez savunmasına girmeyen öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir. Yüksek lisans programındaki bir öğrenci, elde ettiği sonuçları enstitü yönetim kurulu tarafından kabul edilen tez yazım kurallarına uygun biçimde yazar ve tezini jüri önünde sözlü olarak savunur. Öğrencinin tez savunmasında başarılı olması gerekmektedir.
13
Çalışma Şekli
Tam Zamanlı
14
Adres İletişim Bilgileri
Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı Başkanı:
Prof. Dr. Abamüslim AKDEMİR
Adres: Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi E Blok Görükle, Bursa 16059
Phone: +90 224 2942189
Email: akdemir@uludag.edu.tr
Bologna Koordinatorü:
Prof. Dr. Seçil ŞENYURT
Adres: Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi E Blok Görükle, Bursa 16059
Phone: +90 224 2942285
Email: secilalkis@uludag.edu.tr
15
Bölüm/Fakülte/Program Olanakları
Programın teknik donanımlı derslikleri mevcuttur. Üniversitemiz merkez kütüphanesi, süreli yayınlar ve online veri tabanları bakımından oldukça zengindir. Öğrencilerimiz tarafından Bursa Uludağ Üniversitesi Merkez Kütüphanesi etkin olarak kullanılmaktadır.
16
1. Yarıyıl Dersleri
Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü T1 U2 L3 AKTS
SOS5101 BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ VE ARAŞTIRMA ETİĞİ Zorunlu 3 0 0 8
SOS5103 SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE TEMEL SORUNLAR VE YENİ YAKLAŞIMLAR Zorunlu 3 0 0 7
SOS5175 TEZ DANIŞMANLIĞI I Zorunlu 0 1 0 1
Seçmeli dersler için tıklayınız. 14
Toplam 30
2. Yarıyıl Dersleri
Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü T1 U2 L3 AKTS
SOS5102 SOSYAL BİLİMLERDE NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ Zorunlu 3 0 0 6
SOS5104 EĞİTİM FELSEFESİ TARİHİ Zorunlu 3 0 0 6
SOS5172 SEMİNER Zorunlu 0 2 0 3
SOS5176 TEZ DANIŞMANLIĞI II Zorunlu 0 1 0 1
Seçmeli dersler için tıklayınız. 14
Toplam 30
3. Yarıyıl Dersleri
Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü T1 U2 L3 AKTS
SOS5183 YÜKSEK LİSANS UZMANLIK ALAN DERSİ III Zorunlu 4 0 0 5
SOS5191 TEZ DANIŞMANLIĞI III Zorunlu 0 1 0 25
Toplam 30
4. Yarıyıl Dersleri
Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü T1 U2 L3 AKTS
SOS5184 YÜKSEK LİSANS UZMANLIK ALAN DERSİ IV Zorunlu 4 0 0 5
SOS5192 TEZ DANIŞMANLIĞI IV Zorunlu 0 1 0 25
Toplam 30
1. Yarıyıl Seçmeli Dersleri
Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü T1 U2 L3 AKTS
SOS5105 COĞRAFYA EĞİTİMİNDE KAVRAM ÖĞRETİMİ Seçmeli 2 0 0 3
SOS5107 TARİH ÖĞRETİMİ Seçmeli 2 0 0 3
SOS5109 OSMANLI SOSYO EKONOMİK TARİHİ Seçmeli 2 0 0 3
SOS5111 TARİH EĞİTİMİNDE KAVRAM ÖĞRETİMİ Seçmeli 2 0 0 3
SOS5113 GENEL İLETİŞİM TEKNİKLERİ Seçmeli 2 0 0 3
SOS5115 SOSYAL BİLİMLER FELSEFESİ Seçmeli 2 0 0 3
SOS5117 OSMANLI’DAN CUMHURİYETE İLKÖĞRETİM PROGRAMLARI Seçmeli 2 0 0 3
SOS5119 TANZİMAT VE II. ABDÜLHAMİD DÖNEMLERİNDE EĞİTİM REFORMLARI (1826-1908) Seçmeli 2 0 0 3
SOS5181 YÜKSEK LİSANS UZMANLIK ALAN DERSİ I Seçmeli 4 0 0 5
2. Yarıyıl Seçmeli Dersleri
Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü T1 U2 L3 AKTS
SOS5106 TARİH ÖĞRETİMİNDE DEĞERLER EĞİTİMİ Seçmeli 2 0 0 4
SOS5108 HAYAT BİL. PROG. DEĞ. VE GELİŞTİRİLMESİ Seçmeli 2 0 0 4
SOS5110 İNSAN İLİŞKİLERİ VE İLETİŞİM Seçmeli 2 0 0 4
SOS5112 SOSYAL BİL. ETKİLİ ÖĞRETİM VE AKTİF ÖĞR. TEM. Seçmeli 2 0 0 4
SOS5114 SOSYAL BİLGİLER VE VATANDAŞLIK EĞİTİMİ Seçmeli 2 0 0 4
SOS5116 II. MEŞRUTİYET’TEN CUMHURİYETE EĞİTİM REFORMLARI (1908-1960) Seçmeli 2 0 0 4
SOS5182 YÜKSEK LİSANS UZMANLIK ALAN DERSİ II Seçmeli 4 0 0 2
T1: Teori U2: Uygulama L3: Laboratuvar
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr