Çocuk Gelişimi Programı ilk olarak 2003-2004 Eğitim-Öğretim yılında Uludağ Üniversitesi Yenişehir İbrahim Orhan Meslek Yüksekokulu’nda “Çocuk Gelişimi Programı”( II. Öğretim – METEB ) olarak açılmıştır. 2010-2011 Eğitim-Öğretim yılında ise “Çocuk Gelişimi (Örgün Öğretim ) Programı açılarak örgün öğretime de geçilmiştir. Daha sonra İnegöl Meslek Yüksekokulu´nda ve Büyükorhan Meslek Yüksekokulu´nda bölümün açılması ile programın eğitim öğretim faaliyetleri halen devam etmektedir. Çocuk Gelişimi programına, ÖSYM tarafından yapılan YGS ´ye girip ve yeterli “YGS 4” puan alan genel lise mezunları ile sınavsız geçiş için belirlenen alanlar dışındaki alanlardan veya Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Kurumlarının sınavsız geçiş için belirlenen alanlarından tercihlerine göre yerleştirilebilirler. Programı başarıyla tamamlayan mezunlara "Çocuk Gelişimi" alanında ön lisans diploması verilir. Programdan mezun olan öğrenciler ÖSYM´nin yapmış olduğu DGS ile "Okul Öncesi Öğretmenliği", "Çocuk Gelişimi" ve "Özel Eğitim Öğretmenliği" lisans programlarında eğitim ve öğretime devam edebilirler.
2
Verilen Derece
Bu bölüm, yüksek öğretimde Çocuk Gelişimi alanında 120 ECTS kredilik beşinci aşama derece sistemine tabidir. Program başarılı bir şekilde tamamlanıp, program yeterlilikleri sağlandığında Çocuk Gelişimi alanında Önlisans derecesine sahip olunur.
3
Derecenin Düzeyi
Ön Lisans
4
Kabul ve Kayıt Koşulları
Meslek liselerinin ÇocukGelişimi bölümlerinden mezun olmak veYÖK’ün ilgili mevzuatı doğrultusunda ÖSYM tarafından belirlenir.
5
Önceki Öğrenmenin Tanınması
“Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” hükümleri uygulanır.
6
Yeterlilik Koşulları ve Kuralları
Çocuk Gelişimi alanında Ön lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçimlik derslerin (toplam 120 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlamak ve genel ağırlıklı not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.0 olması gerekir.
7
Program Profili
Çocuk Gelişimi Programının en önemli amacı; yaşam boyu eğitim ilkesiyle, bilgi çağı ve iş yaşamının gereklerine uygun ve çağdaş öğretim yöntemleri ile yaşam becerileri kazandırmaya yönelik bir eğitim hizmeti sunmaktır. Bu doğrultuda yetişen öğrencilerimizin, sahip olduğu donanımı kullanan, araştıran, ülke ve mesleğinin gelişmesine katkıda bulunmayı arzulayan, alanıyla ilgili gelişmeleri takip ederek kendini sürekli yenileyen, özgün fikirlere sahip ve çözümleyici bireyler olarak yetişmelerini sağlamak istenmektedir.
8
Program Yeterlilikleri - TYYÇ - TAY İlişkisi
8.1
Program Yeterlikleri
1.
Çocuk gelişimi ve eğitimi alanında mesleğin profesyonel gereklerini yerine getirebilmek
2.
Çocukların Türkçeyi doğru ve güzel kullanmalarına yönelik özen göstermek.
3.
Çocuk gelişimini ve çocukların bilişsel, duyuşsal, psiko-motor gelişimine uygun etkinlik hazırlamak.
4.
Toplum, aile ve çocuk ilişkisini tanımak;Çocukla etkili iletişim kurmak
5.
Drama, oyun, müzik ve animasyon etkinliklerini planlamak ve uygulamak.
6.
Çocukların beslenme alışkanlıklarını takip etmek
7.
Engelli çocuklara yönelik etkinlikler planlamak ve uygulamak.
8.
Çocukta bilim ve teknoloji eğitimini uygulamak
9.
Serbest zaman etkinliklerini planlamak ve uygulamak.
10.
Çalışma ortamındaki araç-gereç,materyal, dokümanları kullanmak, hazırlamak ve bakımını yapmak.
11.
Aile eğitimi konusunda bilgi ve beceri sahibi olmak
12.
Çocuk sağlığı ve hastalıkları konusunda bilgi ve beceri sahibi olmak
13.
Çocukların eğitimi ve yaşam kalitesini arttırmak için uygun rol modelleri geliştirmek
8.2
TYYÇ - Program Yeterliği İlişkisi
Program Yeterliliği
TYYÇ-1 BİLGİ (Kuramsal - Uygulamalı)
TYYÇ-2 BECERİ (Bilişsel - Uygulamalı)
TYYÇ-3 YETKİNLİK (Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme)
TYYÇ-4 YETKİNLİK (Öğrenme Yetkinliği)
TYYÇ-5 YETKİNLİK (İletişim ve Sosyal Yetkinlik)
TYYÇ-6 YETKİNLİK (Alana Özgü Yetkinlik)
1
Çocuk gelişimi ve eğitimi alanında mesleğin profesyonel gereklerini yerine getirebilmek
1
1,2
1,2,3
1,2,3
1,2
2
Çocukların Türkçeyi doğru ve güzel kullanmalarına yönelik özen göstermek.
1,2
1,2,3
1,2,3
3
Çocuk gelişimini ve çocukların bilişsel, duyuşsal, psiko-motor gelişimine uygun etkinlik hazırlamak.
1
1,2
1,2,3
1,2,3
1,2,3,4
1,2
4
Toplum, aile ve çocuk ilişkisini tanımak;Çocukla etkili iletişim kurmak
1,2,3
1,2,3,4
1,2
5
Drama, oyun, müzik ve animasyon etkinliklerini planlamak ve uygulamak.
1
1,2
1,2,3
1,2,3
1,2,3,4
6
Çocukların beslenme alışkanlıklarını takip etmek
1
1,2
1,2,3
1,2,3,4
7
Engelli çocuklara yönelik etkinlikler planlamak ve uygulamak.
1
1,2
1,2,3
1,2,3
1,2
8
Çocukta bilim ve teknoloji eğitimini uygulamak
1
1,2
1,2,3
1,2,3
9
Serbest zaman etkinliklerini planlamak ve uygulamak.
1
1,2
1,2,3
1,2,3
1,2,3,4
10
Çalışma ortamındaki araç-gereç,materyal, dokümanları kullanmak, hazırlamak ve bakımını yapmak.
1
1,2,3
1,2,3
1,2,3,4
11
Aile eğitimi konusunda bilgi ve beceri sahibi olmak
1
1,2
1,2,3
1,2,3
1,2,3,4
1,2
12
Çocuk sağlığı ve hastalıkları konusunda bilgi ve beceri sahibi olmak
1
1,2
1,2,3
1,2,3
1,2,3,4
13
Çocukların eğitimi ve yaşam kalitesini arttırmak için uygun rol modelleri geliştirmek
1
1,2
1,2,3
1,2,3
1,2,3,4
1,2
8.3
PROGRAM YETERLİLİĞİ - TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY) İLİŞKİSİ
Program Yeterliliği
TAY-1 BİLGİ (Kuramsal - Uygulamalı)
TAY-2 BECERİ (Bilişsel - Uygulamalı)
TAY-3 YETKİNLİK (Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme)
TAY-4 YETKİNLİK (Öğrenme Yetkinliği)
TAY-5 YETKİNLİK (İletişim ve Sosyal Yetkinlik)
TAY-6 YETKİNLİK (Alana Özgü Yetkinlik)
1
Çocuk gelişimi ve eğitimi alanında mesleğin profesyonel gereklerini yerine getirebilmek
1,3
1,2,3
1,4
1,4
2
2
2
Çocukların Türkçeyi doğru ve güzel kullanmalarına yönelik özen göstermek.
5
3
Çocuk gelişimini ve çocukların bilişsel, duyuşsal, psiko-motor gelişimine uygun etkinlik hazırlamak.
3
1
1,4
5
2
4
Toplum, aile ve çocuk ilişkisini tanımak;Çocukla etkili iletişim kurmak
4
1
2
4
2,3
2
5
Drama, oyun, müzik ve animasyon etkinliklerini planlamak ve uygulamak.
4
1
4
2
6
Çocukların beslenme alışkanlıklarını takip etmek
4
1
7
Engelli çocuklara yönelik etkinlikler planlamak ve uygulamak.
3,4
1
4
2
2
5
8
Çocukta bilim ve teknoloji eğitimini uygulamak
4
1
4
4
9
Serbest zaman etkinliklerini planlamak ve uygulamak.
4
1
1,2,4
2
10
Çalışma ortamındaki araç-gereç,materyal, dokümanları kullanmak, hazırlamak ve bakımını yapmak.
4
1
3
11
Aile eğitimi konusunda bilgi ve beceri sahibi olmak
4
1,2,3
4
1,4
3
1,2
12
Çocuk sağlığı ve hastalıkları konusunda bilgi ve beceri sahibi olmak
4
1,2,3
4
1
3
2
13
Çocukların eğitimi ve yaşam kalitesini arttırmak için uygun rol modelleri geliştirmek
3,4
1,2
4
4
2,3
5,6
9
Mezunların İstihdam Profilleri
Çocuk gelişimi ön lisans programından mezun olanlar, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı anadolu kız meslek ve kız meslek liselerindeki uygulama sınıflarında ve ilköğretim okullarındaki ana sınıflarında kadrosuz usta öğretici olarak görev alabilmenin yanı sıra; resmi ve özel kurumlara bağlı kreş, yuva, anaokulu ve çocuk kulübü gibi okul öncesi eğitim kurumlarında yardımcı öğretmen olarak da çalışabilmektedir. Ayrıca çocuk kliniklerinde, özel eğitim alanında ve rehabilitasyon merkezlerinde, çocuk edebiyatı alanında, oyuncak üreticisi firmalarda, turizm ve spor merkezlerinin çocuk oyun alanlarında da çalışabilmektedirler.
10
Üst Derece Programlarına Geçiş
Ön Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan mezunlar Dikey Geçiş Sınavı’ndan yeterli puana sahip olmaları koşuluyla üniversitelerin “Okul Öncesi Eğitim Öğretmenliği”, lisans programlarına dikey geçiş yapabilmektedirler.
11
Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme
Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için ise derslerin en az %70`ine, uygulamaların en az %80`ine devam etmiş olması gereklidir. Öğrenciler her ders için en az 1 ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınav (ara sınav notu olarak ödev, laboratuvar sınavı, quiz vb gibi ölçme araçlarından elde edilen puanlar da değerlendirmeye alınabilir) katkısı %50 yarıyıl sonu sınavının katkısı ise %50 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu sınavından en az 30 puan alma zorunluluğu vardır. Bir dersten AA, BA,BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. DC ve DD notları şartlı başarılı notlardır. Öğrencinin DC veya DD notu aldığı bir dersten başarılı olması için genelağırlıklı not ortalamasının en az 2.0 olması gerekir.
12
Mezuniyet Koşulları
Programı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (120 AKTS karşılığı) geçmek, 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmek ve bitirme tezini başarıyla tamamlamak gerekmektedir.
13
Çalışma Şekli
Tam Zamanlı
14
Adres İletişim Bilgileri
Program Başkanı / Bologna Coordinator Head of Programme Öğr. Gör. Dr. Nuray KOÇ nuraykoc@uludag.edu.tr Dahili: 62044 Programın Diğer Öğretim Görevlileri Öğr. Gör. Aysun Yönel yonel@uludag.edu.tr Dahili: 62044 Öğr. Gör. Hasan Er hasaner@uludag.edu.tr Dahili: 62035 Adres: Bursa Uludağ Üniversitesi Yenişehir İbrahim Orhan M.Y.O. İznik yolu Üzeri 3. Km Yenişehir/BURSA Tel: +90 224 7736069- 0224 2942671 Fax: 0 224 773 60 41 Mail : yenisehirmyo@uludag.edu.tr
15
Bölüm/Fakülte/Program Olanakları
Yenişehir İbrahim Meslek Yüksekokulu Çocuk Gelişimi Programında ve İnegöl Meslek Yüksekokulu Çocuk GelişimiProgramında ikişer öğretim görevlisi bulunmaktadır. İlgili derslerle ilgili teorik eğitimin yapabileceği donanımlı derslikler ve uygulama çalışmaları için materyal hazırlama ve drama atölyeleri mevcuttur. Ayrıca MEB’e bağlı anaokullarında ve anasınıflarında teorik bilgilerini uygulamaya geçirilmesi sağlanmaya çalışılmaktadır.