1 | Course Title: | POST-TRAUMATIC STRESS DISORDER |
2 | Course Code: | RPD6116 |
3 | Type of Course: | Optional |
4 | Level of Course: | Third Cycle |
5 | Year of Study: | 1 |
6 | Semester: | 2 |
7 | ECTS Credits Allocated: | 4 |
8 | Theoretical (hour/week): | 2 |
9 | Practice (hour/week) : | 0 |
10 | Laboratory (hour/week) : | 0 |
11 | Prerequisites: | None |
12 | Recommended optional programme components: | None |
13 | Language: | Turkish |
14 | Mode of Delivery: | Face to face |
15 | Course Coordinator: | Doç. Dr. FİGEN AKÇA |
16 | Course Lecturers: | |
17 | Contactinformation of the Course Coordinator: |
U.Ü. Eğitim Fakültesi 16056 Nilüfer Bursa E Mail: Figen_akca@hotmail.com Tel: +90 224 2942157 |
18 | Website: | |
19 | Objective of the Course: | Recognize post-traumatic disorder, child, adolescent, family, and to learn about ways to study |
20 | Contribution of the Course to Professional Development |
21 | Learning Outcomes: |
|
22 | Course Content: |
Week | Theoretical | Practical |
1 | Traumatic experiences | |
2 | Reactions to traumatic experiences | |
3 | Effects of trauma on individuals and families | |
4 | Determining Factors of traumatic experiences | |
5 | Distortion-normal life after the traumatic event and the Importance of the Role of Schools | |
6 | Characteristics of traumatic events Resistant Individuals | |
7 | MidTerm Exam | |
8 | Post-traumatic growth | |
9 | relief workers in the post-traumatic stress disorder | |
10 | After trauma specialist help | |
11 | Outline of the study, with children | |
12 | Outline of the study with family | |
13 | Outline of the study with teacher | |
14 | After a Traumatic Event psychoeducation program |
23 | Textbooks, References and/or Other Materials: |
Başoğlu, M. (1992). Psikolojik travma sonrası stres hastalığı: Psikolojik kuramlar, tedavide yeni gelişmeler ve güncel konular. Türk Psikiyatri Dergisi, 3, 9–21. Dyregrov, A. (2000). Çocuk, kayıplar ve yas: Yetişkinler için el kitabı. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ekşi, A. (2000). Travma sonrası stres bozukluğu; depremi yeniden yaşama, yenileyen davranışlar, aşırı uyarılma ve kaçınma örnekleri. Türk Psikiyatri Dergisi, 11 (4), 309–317. Herbert, C. & Sungur, M. Z. (1999). Travmayı ve deprem travması sonrası ortaya çıkan psikolojik tepkileri anlamak. Ankara. Hisli, N. (1999). Yıkıcı stresi yönetmek: Yıkıcı olaylar ve felaketlerden sonra ayakta kalabilmek için ipuçları. Ankara: Türk Psikoloji Bülteni Yayınları. Hogrefe Yayınevi. (1999) Travma sonrası stres bozukluğu: Anormal yaşantılara normal bir tepki. [Broşür]. Ehlers, A.: Yazar. Kılıç, E. Z., Uslu, R. İ., Erden, G. ve Kerimoğlu, E. (1999). Çocuklarda travma sonrası stres belirtilerini sürdüren ailesel etmenler. Kriz Dergisi, 7 (2), 1-8. Öztan, N., Aydın, G., Eroğlu, Ç. ve Stuvland, R. (2001). Travma sonrası normal tepkiler psikoeğitim el kitabı (2. Baskı). Ankara: MEB Yayınları. Yarbık, Ö., Türkbay, T., Ekmen, M., Demirkan, S. Ve Söhmen, T. (1999). Çocuk ve ergenlerde travma sonrası stres bozukluğu belirtilerinin araştırılması. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 6, 158–164. |
24 | Assesment |
TERM LEARNING ACTIVITIES | NUMBER | PERCENT |
Midterm Exam | 1 | 20 |
Quiz | 1 | 10 |
Homeworks, Performances | 1 | 20 |
Final Exam | 1 | 50 |
Total | 4 | 100 |
Contribution of Term (Year) Learning Activities to Success Grade | 50 | |
Contribution of Final Exam to Success Grade | 50 | |
Total | 100 | |
Measurement and Evaluation Techniques Used in the Course | ||
Information |
25 | ECTS / WORK LOAD TABLE |
Activites | NUMBER | TIME [Hour] | Total WorkLoad [Hour] |
Theoretical | 14 | 2 | 28 |
Practicals/Labs | 0 | 0 | 0 |
Self Study and Preparation | 12 | 2 | 24 |
Homeworks, Performances | 1 | 8 | 8 |
Projects | 1 | 10 | 10 |
Field Studies | 0 | 0 | 0 |
Midtermexams | 1 | 10 | 10 |
Others | 0 | 0 | 0 |
Final Exams | 1 | 10 | 10 |
Total WorkLoad | 90 | ||
Total workload/ 30 hr | 3 | ||
ECTS Credit of the Course | 3 |
26 | CONTRIBUTION OF LEARNING OUTCOMES TO PROGRAMME QUALIFICATIONS | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
LO: Learning Objectives | PQ: Program Qualifications |
Contribution Level: | 1 Very Low | 2 Low | 3 Medium | 4 High | 5 Very High |