1 | Course Title: | OVERCOME THE STRESS |
2 | Course Code: | HEM3015 |
3 | Type of Course: | Optional |
4 | Level of Course: | First Cycle |
5 | Year of Study: | 3 |
6 | Semester: | 5 |
7 | ECTS Credits Allocated: | 3 |
8 | Theoretical (hour/week): | 2 |
9 | Practice (hour/week) : | 0 |
10 | Laboratory (hour/week) : | 0 |
11 | Prerequisites: | None |
12 | Recommended optional programme components: | None |
13 | Language: | Turkish |
14 | Mode of Delivery: | Face to face |
15 | Course Coordinator: | Yrd.Doç.Dr. BURCU ARKAN |
16 | Course Lecturers: | Yok |
17 | Contactinformation of the Course Coordinator: |
Öğr.Gör. Dr. Burcu ARKAN e-posta : arkanburcu@yahoo.com Telefon:02242942477 Adres: Uludağ Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Görükle Kampüsü-Bursa |
18 | Website: | |
19 | Objective of the Course: | The objective is to enable the students to know themselves, to identify the problems that they encounter, to realize the coping methods that they use against the problems and to develop effective coping methods. |
20 | Contribution of the Course to Professional Development |
21 | Learning Outcomes: |
|
22 | Course Content: |
Week | Theoretical | Practical |
1 | Introduction – Application of the Styles of Coping with Stress Scale | |
2 | Concept of Stress- Causes and Explanatory Theories | |
3 | Problems Resulting from Stress – Psychophysiology of the Stress and Physical Diseases related to the Stress | |
4 | Problems Resulting from Stress – Role of Mind in Stress and Mental Diseases related to the Stress | |
5 | Coping- Meaning of Coping, Factors Affecting Coping and Cultural Coping Methods | |
6 | Emotion- and Body-Oriented Coping Methods -Techniques related to the Body | |
7 | Emotion- and Body-Oriented Coping Methods -Cognitive Coping Methods | |
8 | Behaviour-Oriented Coping Methods -Coping with Anger | |
9 | Behaviour-Oriented Coping Methods -Time Management | |
10 | Problem-Oriented Coping Methods -Problem Solving Method | |
11 | Team Relations and Conflict Management | |
12 | Coping with Life Events -Crisis Management | |
13 | Age Periods and Coping Methods | |
14 | Studies related to the Coping Methods |
23 | Textbooks, References and/or Other Materials: |
1-) Akman, S. (2004) “Stresin Nedenleri Ve Açıklayıcı Kuramlar,” Türk Psikoloji Bülteni, 10 (34-35): 40-56. 2-) Anapa, T.(1997) “Stres, Depresyon ve Anksiyete”, Epsilon Yayıncılık, İstanbul. 3-) Arıkkan, A. (1984) “Hastanede Yatan Hastalarda Hastaneye İlişkin Stres Yaratan Etkenlerin Saptanması”, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara. 4-) Aydın, Ş. (2004) “Örgütsel Stres Yönetimi”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (3): 49-74. 5-) Baltaş, Z. (2000) “Sağlık Psikolojisi”, 1. Basım, Remzi Kitapevi 6-) Binboğa, D. (2000) “Osmangazi Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Stresle Başa Çıkma ve Genel Sağlık Durumunun İncelenmesi”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir. 7-) Cüceloğlu, D. (2000) “İnsan ve Davranışı”, 10. Basım, Remzi Kitapevi, İstanbul. 8-) Dinçel, E. (2004) “Stresin Psikofizyolojisi Ve Strese Bağlı Bedensel Hastalıklar,” Türk Psikoloji Bülteni, 10 (34-35): 56-85. 9-) Doğan, B. Y. (1998) “Davranış Bilimlerine Giriş”, 1.Basım, Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Yayınları. 10-) Durak, A., Şahin, H. N. (1995) “Stresle Başa Çıkma Tarzları Ölçeği: Üniversite Öğrencileri İçin Uyarlanması”, Türk Psikoloji Dergisi, 10 (34);57-71. 11-) Ekici, S., Ekinci, H. (2003) “Yöneticiler Üzerindeki Etkileri Açısından Stres Kaynakları Ve Bir Uygulama,” Uludağ Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22 (2): 93-111. 12-) Görgülü, S. (1998) Hemşirelerin Anksiyete Düzeylerinin Saptanması ve Hemşireleri İş Ortamında Etkileyen Stresörlerin Tanımlanması, Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Ankara. 13-) Güçlü, N. (2001) “Stres Yönetimi”, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, sayı;1, ss:91-109. 14-) Kalın, A. (1992) “Stres”, 1. Basım, İletişim Yayınları, İstanbul. 15-) Köknal, Ö. (1999) “Günlük Hayatta Ruh Sağlığı”, Alfa Yayıncılık, İstanbul. 16-) Özgen, E. (2003) “İletişim ve Liderlik” Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler Bölümü Yayınları. 17-) Partlak, N. (2003) “Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Öğrencilerinin Stresle Başa Çıkma Tarzları ve İntihar Olasılıkları Arasındaki İlişki”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Psikiyatri Hemşireliği Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İzmir 18-) Şahin, H. N. (2002) “Stresle Başa Çıkma” 3. Basım, Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara. 19-) Sürgevil, O. (2005) “Tükenmişlik ve Tükenmişliği Etkileyen Örgütsel Faktörler Akademik Personel Üzerinde Bir Uygulama,” Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yönetim ve Organizasyon Yükseklisans Tezi, İzmir. 20-) Tümer, B. (2001) “Ne Olursa Olsun Mutlu Olabilirsiniz”, 1. Basım, HYB Yayıncılık. 21-) Yılmaz, A., Ekici, S. (2003) “Örgütsel Yaşamda Stresin Kamu Çalışanlarının Performansına Etkileri Üzerine Bir Çalışma,” Yönetim Ve Ekonomi Dergisi, 10 (2): 1-19. |
24 | Assesment |
TERM LEARNING ACTIVITIES | NUMBER | PERCENT |
Midterm Exam | 1 | 30 |
Quiz | 0 | 0 |
Homeworks, Performances | 1 | 10 |
Final Exam | 1 | 60 |
Total | 3 | 100 |
Contribution of Term (Year) Learning Activities to Success Grade | 40 | |
Contribution of Final Exam to Success Grade | 60 | |
Total | 100 | |
Measurement and Evaluation Techniques Used in the Course | ||
Information |
25 | ECTS / WORK LOAD TABLE |
Activites | NUMBER | TIME [Hour] | Total WorkLoad [Hour] |
Theoretical | 14 | 2 | 28 |
Practicals/Labs | 0 | 0 | 0 |
Self Study and Preparation | 14 | 2 | 28 |
Homeworks, Performances | 1 | 9 | 9 |
Projects | 0 | 0 | 0 |
Field Studies | 0 | 0 | 0 |
Midtermexams | 1 | 12 | 12 |
Others | 0 | 0 | 0 |
Final Exams | 1 | 16 | 16 |
Total WorkLoad | 105 | ||
Total workload/ 30 hr | 3,1 | ||
ECTS Credit of the Course | 3 |
26 | CONTRIBUTION OF LEARNING OUTCOMES TO PROGRAMME QUALIFICATIONS | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
LO: Learning Objectives | PQ: Program Qualifications |
Contribution Level: | 1 Very Low | 2 Low | 3 Medium | 4 High | 5 Very High |