Türkçe English Rapor to Course Content
COURSE SYLLABUS
OVERCOME THE STRESS
1 Course Title: OVERCOME THE STRESS
2 Course Code: HEM3015
3 Type of Course: Optional
4 Level of Course: First Cycle
5 Year of Study: 3
6 Semester: 5
7 ECTS Credits Allocated: 3
8 Theoretical (hour/week): 2
9 Practice (hour/week) : 0
10 Laboratory (hour/week) : 0
11 Prerequisites: None
12 Recommended optional programme components: None
13 Language: Turkish
14 Mode of Delivery: Face to face
15 Course Coordinator: Yrd.Doç.Dr. BURCU ARKAN
16 Course Lecturers: Yok
17 Contactinformation of the Course Coordinator: Öğr.Gör. Dr. Burcu ARKAN
e-posta : arkanburcu@yahoo.com
Telefon:02242942477
Adres: Uludağ Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Görükle Kampüsü-Bursa
18 Website:
19 Objective of the Course: The objective is to enable the students to know themselves, to identify the problems that they encounter, to realize the coping methods that they use against the problems and to develop effective coping methods.
20 Contribution of the Course to Professional Development
21 Learning Outcomes:
1 Knowing the basic concepts related to the stress ;
2 Listing the types of stressors ;
3 Knowing the difference between distress and eustress ;
4 Realizing the diseases that may develop in individuals due to stress ;
5 Knowing and implementing emotion- and body-oriented coping methods in coping with the stress;
6 Knowing and implementing behaviour-oriented coping methods in coping with the stress ;
7 Knowing and implementing problem-oriented coping methods in coping with the stress ;
8 Acquiring the critical thinking skills ;
9 Acquiring awareness and skill of analysing;
10 Following the studies conducted in the field of coping with stress ;
22 Course Content:
Week Theoretical Practical
1 Introduction – Application of the Styles of Coping with Stress Scale
2 Concept of Stress- Causes and Explanatory Theories
3 Problems Resulting from Stress – Psychophysiology of the Stress and Physical Diseases related to the Stress
4 Problems Resulting from Stress – Role of Mind in Stress and Mental Diseases related to the Stress
5 Coping- Meaning of Coping, Factors Affecting Coping and Cultural Coping Methods
6 Emotion- and Body-Oriented Coping Methods -Techniques related to the Body
7 Emotion- and Body-Oriented Coping Methods -Cognitive Coping Methods
8 Behaviour-Oriented Coping Methods -Coping with Anger
9 Behaviour-Oriented Coping Methods -Time Management
10 Problem-Oriented Coping Methods -Problem Solving Method
11 Team Relations and Conflict Management
12 Coping with Life Events -Crisis Management
13 Age Periods and Coping Methods
14 Studies related to the Coping Methods
23 Textbooks, References and/or Other Materials: 1-) Akman, S. (2004) “Stresin Nedenleri Ve Açıklayıcı Kuramlar,” Türk Psikoloji Bülteni, 10 (34-35): 40-56.
2-) Anapa, T.(1997) “Stres, Depresyon ve Anksiyete”, Epsilon Yayıncılık, İstanbul.
3-) Arıkkan, A. (1984) “Hastanede Yatan Hastalarda Hastaneye İlişkin Stres Yaratan Etkenlerin Saptanması”, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
4-) Aydın, Ş. (2004) “Örgütsel Stres Yönetimi”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (3): 49-74.
5-) Baltaş, Z. (2000) “Sağlık Psikolojisi”, 1. Basım, Remzi Kitapevi
6-) Binboğa, D. (2000) “Osmangazi Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Stresle Başa Çıkma ve Genel Sağlık Durumunun İncelenmesi”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
7-) Cüceloğlu, D. (2000) “İnsan ve Davranışı”, 10. Basım, Remzi Kitapevi, İstanbul.
8-) Dinçel, E. (2004) “Stresin Psikofizyolojisi Ve Strese Bağlı Bedensel Hastalıklar,” Türk Psikoloji Bülteni, 10 (34-35): 56-85.
9-) Doğan, B. Y. (1998) “Davranış Bilimlerine Giriş”, 1.Basım, Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Yayınları.
10-) Durak, A., Şahin, H. N. (1995) “Stresle Başa Çıkma Tarzları Ölçeği: Üniversite Öğrencileri İçin Uyarlanması”, Türk Psikoloji Dergisi, 10 (34);57-71.
11-) Ekici, S., Ekinci, H. (2003) “Yöneticiler Üzerindeki Etkileri Açısından Stres Kaynakları Ve Bir Uygulama,” Uludağ Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22 (2): 93-111.
12-) Görgülü, S. (1998) Hemşirelerin Anksiyete Düzeylerinin Saptanması ve Hemşireleri İş Ortamında Etkileyen Stresörlerin Tanımlanması, Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Ankara.
13-) Güçlü, N. (2001) “Stres Yönetimi”, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, sayı;1, ss:91-109.
14-) Kalın, A. (1992) “Stres”, 1. Basım, İletişim Yayınları, İstanbul.
15-) Köknal, Ö. (1999) “Günlük Hayatta Ruh Sağlığı”, Alfa Yayıncılık, İstanbul.
16-) Özgen, E. (2003) “İletişim ve Liderlik” Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler Bölümü Yayınları.
17-) Partlak, N. (2003) “Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Öğrencilerinin Stresle Başa Çıkma Tarzları ve İntihar Olasılıkları Arasındaki İlişki”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Psikiyatri Hemşireliği Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İzmir
18-) Şahin, H. N. (2002) “Stresle Başa Çıkma” 3. Basım, Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara.
19-) Sürgevil, O. (2005) “Tükenmişlik ve Tükenmişliği Etkileyen Örgütsel Faktörler Akademik Personel Üzerinde Bir Uygulama,” Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yönetim ve Organizasyon Yükseklisans Tezi, İzmir.
20-) Tümer, B. (2001) “Ne Olursa Olsun Mutlu Olabilirsiniz”, 1. Basım, HYB Yayıncılık.
21-) Yılmaz, A., Ekici, S. (2003) “Örgütsel Yaşamda Stresin Kamu Çalışanlarının Performansına Etkileri Üzerine Bir Çalışma,” Yönetim Ve Ekonomi Dergisi, 10 (2): 1-19.
24 Assesment
TERM LEARNING ACTIVITIES NUMBER PERCENT
Midterm Exam 1 30
Quiz 0 0
Homeworks, Performances 1 10
Final Exam 1 60
Total 3 100
Contribution of Term (Year) Learning Activities to Success Grade 40
Contribution of Final Exam to Success Grade 60
Total 100
Measurement and Evaluation Techniques Used in the Course
Information
25 ECTS / WORK LOAD TABLE
Activites NUMBER TIME [Hour] Total WorkLoad [Hour]
Theoretical 14 2 28
Practicals/Labs 0 0 0
Self Study and Preparation 14 2 28
Homeworks, Performances 1 9 9
Projects 0 0 0
Field Studies 0 0 0
Midtermexams 1 12 12
Others 0 0 0
Final Exams 1 16 16
Total WorkLoad 105
Total workload/ 30 hr 3,1
ECTS Credit of the Course 3
26 CONTRIBUTION OF LEARNING OUTCOMES TO PROGRAMME QUALIFICATIONS
PQ1 PQ2 PQ3 PQ4 PQ5 PQ6 PQ7 PQ8 PQ9 PQ10 PQ11 PQ12
LO1 5 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
LO2 5 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
LO3 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
LO4 5 5 0 4 3 3 0 0 0 0 0 0
LO5 5 5 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0
LO6 5 5 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0
LO7 5 5 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0
LO8 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0 0 0
LO9 0 0 0 0 5 0 0 5 0 5 0 5
LO10 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0 5 0
LO: Learning Objectives PQ: Program Qualifications
Contribution Level: 1 Very Low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High
Bologna Communication
E-Mail : bologna@uludag.edu.tr
Design and Coding
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr