Türkçe English Rapor to Course Content
COURSE SYLLABUS
RECOGNITION AND ASSESSMENT OF CHILDREN IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION
1 Course Title: RECOGNITION AND ASSESSMENT OF CHILDREN IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION
2 Course Code: REH4108
3 Type of Course: Compulsory
4 Level of Course: First Cycle
5 Year of Study: 4
6 Semester: 8
7 ECTS Credits Allocated: 3
8 Theoretical (hour/week): 2
9 Practice (hour/week) : 0
10 Laboratory (hour/week) : 0
11 Prerequisites: none
12 Recommended optional programme components: None
13 Language: Turkish
14 Mode of Delivery: Face to face
15 Course Coordinator: Prof. Dr. FİGEN AKÇA
16 Course Lecturers:
17 Contactinformation of the Course Coordinator: Prof. Dr. Figen AKÇA
18 Website:
19 Objective of the Course: To inform about the importance and necessity of getting to know children, the techniques used to recognize children, children's drawings, games, play therapy, communication with children, meeting with parents.
20 Contribution of the Course to Professional Development To inform about the importance and necessity of getting to know children, the techniques used to recognize children, children's drawings, games, play therapy, communication with children, meeting with parents.
21 Learning Outcomes:
1 Explain the basic concepts of development.;
2 Can explain the developmental periods of children;;
3 Explain the theoretical basis of childhood disorders. May have knowledge about risk factors. ;;
4 Can interview the parent for the psychological evaluation of the child;;
5 To be able to comprehend the techniques of interviewing and observing the child and for the psychological evaluation of the child.;
22 Course Content:
Week Theoretical Practical
1 Introduction of course content, Importance and Necessity of Knowing Children, Module 1: Development Periods, Principles and Concepts
2 Module 1: Areas of Development, Emotional development, Motor development, Mental development, Moral Development
3 Module 2: Interviewing Young Clients, Communicating with Children
4 Module 2: Clinical Interview with Children,
5 Module 2: Guidance for parents, with examples from videos
6 Module 3: Disorders Usually First Diagnosed During Infancy, Childhood, or Adolescence” Evaluation with a visa
7 midterm
8 Module 3: Disorders Usually First Diagnosed During Infancy, Childhood, or Adolescence” Evaluation with a visa
9 Module 4: Child Tests Recognizing Children Through Pictures
10 Module 4: Children in movies Movie1: We need to talk about Kevin https://www.youtube.com/watch?v=dPz9vN99u_Q Movie2:Fanny and Alexander (Sweden) http://unforgettablefilmler.co/fanny-and-alexander.html Movie3: Boyhood, https://filmakinesi.org/cocukluk-boyhood-filmi-full-turkce-dublaj-izle.html Movie4:Boy Interrupted, http://sineman.tv/film-actor/evan-scott-perry-177511-en
11 Module 4: Child Tests Getting to know children with the projective test method
12 Module 5: Treatment
13 Module 5: Treatment; Play Therapy, Getting to Know Children Through Play
14 Module 5: Treatment, I have the solution
23 Textbooks, References and/or Other Materials: A. Klinik Psikolojide İlk Görüşmeler, F. Aygülü, M.S.özden, 2015, Nobel Yayınları
B. Güç Çocuğun eğitimi, A. Adler,1994, varlık yayınları,
C. Klinik Psikolojide Değerlendirme Yöntemleri, Gökçe Cansever, 1982,Boğaziçi Üniv yayınları.
D. Karakter Bilim ve İnsan Tanımada testler, Tuncel 2007,Altınköprü, Hayat yayınları.
E. Yavuzer, Haluk. (1992). Resimleriyle Çocuk. Remzi kitapevi: İstanbul. Keskin, Paktuna Sabiha (2003).
F. Çöp Çocuk. Boyut Yayınları:İstanbul. Öztürk, Orhan (2002). Ruh sağlığı ve bozuklukları. Nobel:Ankara. Malchiodi. C. (1998).
G. Çocukların Resimlerini Anlamak. C. A. Malchiodi,1998,İstanbul: Epsilon
H. Çocuklarda Projektif Testler, F. Aygölü, S.Karakay, Ö.Türk, 2007,Simurg yayınları,
İ. Çocuklar ve Ergenler İçin tedavi edici101 öykü, G.W. Burns, 2016,Nobel yaşam yayınları,
J. Çocuk ve Oyun, B. Özdoğan, 2000, Anı yayıncılık
K. En popüler 101 Oyun terapisi Tekniği Heidi Gerard Kaduson, Charles E. Schaefer, Nobel Yaşam Yayınevi, Çev. Maral, Nurdan, 2018, Ankara
L. Çocuklar İçin iyileştirci Öyküler, Nancy Davis, Çev, Maral, Nurdan, Nobel Yaşam Yayınevi,2017.
1. Çocuk, Ergen ve yetişkin olarak Alkolik Çocukları, sorunları ve çözümleri, C.Black, 2001, Kuraldışı yayınları,
2. Psikolojik Sağlığımızı nasıl Koruruz? Çocukluk ve ergenlik,Nuray karancı, F. Gençöz, Ö. Bozo, 2011,ODTÜ yayınları,
3. Korkular, Gelişimsel Anlamı ve Tedavisi, S. Şenol,2006
4. Çocuk psikoterapisi tedavi planlayıısı, A.E. Jongsma,.J.L.MarkPeterson ve ark., Çev.A.Yıldırım, 2014, Nobel yayınları
5. Morpa Yayınları
6. Ben hasta değilim, A. Ekşi, 1999, Nobel tıp kitapları,
7. Okul-çağı çocuklarının terapisi, H. Steiner, Ed. Irvın. D. Yalom,2007, Prestij Yayınları,
8. Okul-öncesi çocuklarının terapisi, , H. Steiner, Ed. Irvın. D. Yalom,2014, Prestij Yayınları,
9. Çocuk ve gençlik ruh sağlığı, S. Şenol,2006 Hekimler Yayınlar Birliği
10. Çocuk Yaşken Eğilir, F.Dodson, Çev. S.Selvi 1990, Özgür Yayın Dağıtım.
11. Çocuk, Kayıplar ve Yas, Yetişkinler için el kitabı, Atle Dyregrou,2000, Türk Psikologlar Derneği yayınları,
12. Çocuklar Üzülmesin, Çocuklar için üzüntüyü yenmenin yolları, R. Wells,2000,Erdemir kültür dizisi
13. Anne ben engellendim, M. Öztürk, 2008, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık
14. Çalışan Anne ve Çocuk, (Siz başrolü seçtiniz), B. Yeşilyaprak,
15. Çocukta Dış disiplin mi? İç disiplin mi?, T. Gordon,Çev. E. Aksay, 2000, Sistem yayınılık.
16. Problem Çocuklar ve Tedavi, S. Wolff, Çev. A. Oral, 1986, Say yayınları
17. Çocuk ve Aile Sorunlarının terapi ve tedavisi, F. Kılıçaslan, 2006, Nobel yayınları
18. Oyunun Gücü, David Elkind, Ed. Bekir Onur, 2011, İmge Kitabevi
19. Erken Çocukluk Eğitim ve Bakımında Akran ilişkileri, M. Kernan, E. Singer, Çev. A. Tüfekçi, Ü.Deniz,2013,Nobel yayınları,
20. Çocuğunuzu Televizyona Mahkum etmeyin, medya okuryazarı olun, Y.D. Ertürk, 2006, Nobel yayınları
21. Çocuğum neyi okumalı? S. Akbayır, 9-14 yaş2008, Pegem Akademi,
22. Okullarda şiddet ve çocuk suçluluğu, Ed. Adem Solak, 2007, Hegem Yayınları
23. Emile “bir çocuk büyüyor”, J.J. Rousseau, 2005,Selis Kitapları,
24. Niçin Oyun? Mücella Ormanlıoğlu Uluğ, 1999,Özne-göçebe yayınları
25. Hani Okulu Sevecektim,O. Güner, 2006, Morpa Yayınları.
26. Okul Öncesinde Duygu ve Davranış Sorunları, M. Gültekin, 2006, nesil yayınları.
27. Çocukta Dil ve Düşünce, J. Piaget, Çev. S.E.Siyavuşgil, 2007, Palme Yayıncılık.
24 Assesment
TERM LEARNING ACTIVITIES NUMBER PERCENT
Midterm Exam 1 40
Quiz 0 0
Homeworks, Performances 0 0
Final Exam 1 60
Total 2 100
Contribution of Term (Year) Learning Activities to Success Grade 40
Contribution of Final Exam to Success Grade 60
Total 100
Measurement and Evaluation Techniques Used in the Course exam
Information
25 ECTS / WORK LOAD TABLE
Activites NUMBER TIME [Hour] Total WorkLoad [Hour]
Theoretical 14 2 28
Practicals/Labs 0 0 0
Self Study and Preparation 10 2 20
Homeworks, Performances 0 0 0
Projects 0 0 0
Field Studies 0 0 0
Midtermexams 1 18 18
Others 0 0 0
Final Exams 1 24 24
Total WorkLoad 90
Total workload/ 30 hr 3
ECTS Credit of the Course 3
26 CONTRIBUTION OF LEARNING OUTCOMES TO PROGRAMME QUALIFICATIONS
PQ1 PQ2 PQ3 PQ4 PQ5 PQ6 PQ7 PQ8 PQ9 PQ10 PQ11 PQ12 PQ13 PQ14 PQ15 PQ16
LO1 1 1 2 1 2 2 1 2 1 2 2 2 1 1 2 1
LO2 2 2 2 3 4 2 2 2 3 3 4 2 2 2 1 1
LO3 3 2 3 2 1 3 1 3 2 3 2 2 2 2 1 1
LO4 2 2 2 1 3 2 2 2 1 1 2 2 1 3 1 1
LO5 1 2 2 2 2 1 1 2 1 1 2 1 2 1 2 1
LO: Learning Objectives PQ: Program Qualifications
Contribution Level: 1 Very Low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High
Bologna Communication
E-Mail : bologna@uludag.edu.tr
Design and Coding
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr