1 | Course Title: | GRAMMAR PRACTICES IN TEACHING TURKISH AS A FOREIGN LANGUAGE |
2 | Course Code: | YTO5102 |
3 | Type of Course: | Optional |
4 | Level of Course: | Second Cycle |
5 | Year of Study: | 1 |
6 | Semester: | 2 |
7 | ECTS Credits Allocated: | 6 |
8 | Theoretical (hour/week): | 3 |
9 | Practice (hour/week) : | 0 |
10 | Laboratory (hour/week) : | 0 |
11 | Prerequisites: | None |
12 | Recommended optional programme components: | None |
13 | Language: | Turkish |
14 | Mode of Delivery: | Face to face |
15 | Course Coordinator: | Dr. Ögr. Üyesi MİNARA ALİYEVA ÇINAR |
16 | Course Lecturers: | Yok |
17 | Contactinformation of the Course Coordinator: |
Doç. Dr. Minara ALİYEVA ÇINAR e-posta: minara@uludag.edu.tr Tel: 02242942164 Adres: Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe ve Sosyal Bilgiler Eğitimi Bölümü Türkçe Öğretmenliği Ana Bilim Dalı, Görükle Merkez Kampüs 16059 Nilüfer / BURSA |
18 | Website: | |
19 | Objective of the Course: | To be able to distribute Turkish grammar subjects as a foreign language according to students' language levels. Basic, intermediate and high level alphabet teaching, understanding the teaching of personal pronouns and developing activities. |
20 | Contribution of the Course to Professional Development | Students know how to improve efficiency in teaching Turkish grammar subjects to foreigners. |
21 | Learning Outcomes: |
|
22 | Course Content: |
Week | Theoretical | Practical |
1 | Introduction of the source books, content and objectives of the course. | |
2 | Activity development at A1-A2 level | |
3 | Activity development at A1-A2 level | |
4 | Activity development at A1-A2 level | |
5 | Activity development at B1-B2 level | |
6 | Activity development at B1-B2 level | |
7 | Activity development at B1-B2 level | |
8 | Activity development at C1-C2 level | |
9 | Activity development at C1-C2 level | |
10 | Activity development at C1-C2 level | |
11 | Presentation of the activities developed by the students | |
12 | Presentation of the activities developed by the students | |
13 | Presentation of the activities developed by the students | |
14 | Presentation of the activities developed by the students |
23 | Textbooks, References and/or Other Materials: |
Güzel, Abdurrahman (2010). İki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretimi (Almanya örneği). Ankara: Akçağ Yayınları. (3. Baskı) Güzel, Abdurrahman (Ed.) (2017). Başlangıçtan Günümüze Türkçenin Eğitim-Öğretim Tarihi Araştırmaları. Ankara: Akçağ Yayınları. Güzel, Abdurrahman ve Barın, Erol (2016). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi. Ankara: Akçağ Yayınları. (2. Baskı) Yıldırım, Faruk ve Tüfekçioğlu, Burak (2016). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Kuramlar – Yöntemler – Beceriler – Uygulamalar, Ankara: Pegem Akademi Yayınevi. Aslan, Mustafa (2011). Yabancılara Türkçe Öğretim Kılavuzu Temel Seviye, Ankara: Nobel Yayınları. Polat, Hüseyin (2017). Anadili Arapça Olanlara Türkçe Öğretimi, Ankara: Pegem Akademi (2. Baskı) Durmuş, Mustafa (2013). Yabancılara Türkçe Öğretimi, Ankara: Grafiker Yayınları. (2. Baskı) Durmuş, Mustafa ve Okur, Alparslan (Ed.) (2013). Yabancılara Türkçe Öğretimi El Kitabı, Ankara: Grafiker Yayınları. Şahin Abdullah (Ed.) (2014). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Kuramlar, Yaklaşımlar, Etkinlikler, Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Develi, Hayati vd. (Ed.) (2017). Uygulamalı Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi El Kitabı, İstanbul: Kesit Yayınları, I-II Cilt. Ersen-Rasch, Margarete ve Onası, Erdoğan (2015). Yabancı Dil Olarak Türkçe Dilbilgisi, İstanbul: Papatya Yayıncılık Eğitim. Cem Değer, Ayşen; Çetin, Betül ve Oflaz Köleci, Emine (2017). Kuramdan Uygulamaya Yabancılara Türkçe Dilbilgisi Öğretimi – Etkinlik Örnekleriyle, Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Yaylı, Derya ve Bayyurt, Yasemin (Ed.) (2011). Yabancılara Türkçe Öğretimi Politika Yöntem ve Beceriler, Ankara: Anı Yayıncılık. (2. Baskı) Alyılmaz, Semra ve Şengül, Kübra (2017). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Dil Öğrenme Stratejileri, İstanbul: Kesit Yayınları. |
24 | Assesment |
TERM LEARNING ACTIVITIES | NUMBER | PERCENT |
Midterm Exam | 1 | 20 |
Quiz | 0 | 0 |
Homeworks, Performances | 1 | 20 |
Final Exam | 1 | 60 |
Total | 3 | 100 |
Contribution of Term (Year) Learning Activities to Success Grade | 40 | |
Contribution of Final Exam to Success Grade | 60 | |
Total | 100 | |
Measurement and Evaluation Techniques Used in the Course | - | |
Information | - |
25 | ECTS / WORK LOAD TABLE |
Activites | NUMBER | TIME [Hour] | Total WorkLoad [Hour] |
Theoretical | 14 | 3 | 42 |
Practicals/Labs | 0 | 0 | 0 |
Self Study and Preparation | 2 | 25 | 50 |
Homeworks, Performances | 1 | 30 | 30 |
Projects | 0 | 0 | 0 |
Field Studies | 0 | 0 | 0 |
Midtermexams | 1 | 30 | 30 |
Others | 0 | 0 | 0 |
Final Exams | 1 | 30 | 30 |
Total WorkLoad | 212 | ||
Total workload/ 30 hr | 6,07 | ||
ECTS Credit of the Course | 6 |
26 | CONTRIBUTION OF LEARNING OUTCOMES TO PROGRAMME QUALIFICATIONS | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
LO: Learning Objectives | PQ: Program Qualifications |
Contribution Level: | 1 Very Low | 2 Low | 3 Medium | 4 High | 5 Very High |