Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
MESLEK ETİĞİ ve YASAL KONULAR
1 Dersin Adı: MESLEK ETİĞİ ve YASAL KONULAR
2 Dersin Kodu: RPD4003
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 4
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 7
7 Dersin AKTS Kredisi: 2
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. RAHŞAN SİVİŞ ÇETİNKAYA
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri:
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Psikolojik danışman adaylarına psikolojik danışmanlık meslek etiğini öğretmek.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 PDR meslek etiğinin geçmişini bilme;
2 PDR meslek etiğinin kuramsal temellerini bilme;
3 PDR meslek etiğinin yasa ve yönetmeliklerle bağlantısını bilme;
4 Etik karar alma modellerini bilme;
5 PDR meslek etiğinin önemli konularını bilme;
6 Etik karar alma sürecini gerçekleştirebilme;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Dersin tanıtımı, ders planının açıklanması, öğrenci çalışma gruplarının oluşturulması
2 Psikolojik danışmanlık meslek etiği konusuna giriş, Amerika Birleşik Devletleri’nde ve ülkemizde psikolojik danışmanlık meslek etiğinin geçmişine ve bugününe ilişkin bir derleme, günümüzde psikolojik danışman eğitiminde meslek etiğinin yeri.
3 Psikolojik danışmanlık meslek etiğinin kuramsal temellerini oluşturan zorunlu etik ve istekli etik; ilke etiği ve erdem etiği.
4 Psikolojik danışman ve danışan arasındaki sınırlar (Psikolojik danışmanın kendini açması, hediye kabul etme
5 çift yönlü ve çok yönlü ilişkiler, çoklu roller, duygusal ve cinsel etkileşimler ve ilişkiler, erotik olmayan dokunma), psikolojik danışman eğitimi ve süpervizyon ilişkisinde sınırlar ve çift yönlü ilişkiler. Örnek durumların öğrenci çalışma gruplarınca canlandırılması ve tartışması
6 Gizlilik, Ayrıcalıklı psikolojik danışman-danışan iletişimi ve danışan mahremiyeti, gizlilik, danışan mahremiyeti ve yasal zorunluluklar: koruma ve uyarma görevi (Tarasoff Vakası), okullarda çalışan psikolojik danışmanlar ve gizlilik; gizlilik, danışan mahremiyeti ve kurumsal ilkeler. Örnek durumların öğrenci çalışma gruplarınca canlandırılması ve tartışması
7 Danışan hakları ve aydınlatılmış onam (Bilgilendirilmiş rıza), ölçme, değerlendirme ve yorumlamada aydınlatılmış onam Meslek etiği ve çok-kültürlülük, grupla psikolojik danışmada çok-kültürlülük ve çeşitlilik, ölçme, değerlendirme ve yorumlamada çok-kültürlülük, ayrımcılık yapmama, psikolojik danışmada değerlerin rolü. Örnek durumların öğrenci çalışma gruplarınca canlandırılması ve tartışması
8 Antwone Fisher ve Goodwill Hunting film izlenimlerinin sınıfta öğrencilerce paylaşımı
9 Genel Tekrar
10 Stres, tükenmişlik ve psikolojik danışmanın rahatsızlığı, aktarım ve karşı aktarım, mesleki yetkinliğin sürdürülmesi ve sürekli eğitim, etik konularda konsültasyon yapma. Örnek durumların öğrenci çalışma gruplarınca canlandırılması ve tartışması
11 Meslek etiği ve yasalar, yönetmelikler, en fazla dava konusu olan etik dışı psikolojik danışman davranışları.
12 Bilimsel araştırmalarda aydınlatılmış onam ve aldatma (Tuskegee Frengi Araştırması, Küçük Albert Deneyi, Canavar Araştırması), bilimsel araştırmalarda gizlilik ve katılımcı mahremiyeti, yayın yapma ve bilimsel inceleme etiği (Aşırma), bilimsel araştırma ve hesap verebilirlik. Örnek durumların öğrenci çalışma gruplarınca canlandırılması ve tartışması
13 Etik Karar Alma Modelleri, Örnek etik ikilem çözümlerinin sınıfa sunulması.
14 Dersin genel bir değerlendirmesinin yapılması
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Çetinkaya, R. (2016). Psikolojik danışmanlıkta meslek etiği ve yasal konular. Bursa: Alfa-Aktüel Yayıncılık
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 25
Kısa Sınav 0 0
Ödev 14 25
Yıl sonu Sınavı 1 50
Toplam 16 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 50
Finalin BAşarıya Oranı 50
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 14 4 56
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 3 3
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 3 3
Toplam İş Yükü 90
Toplam İş Yükü / 30 saat 3
Dersin AKTS Kredisi 3
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14 PY15 PY16
OK1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0
OK2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0
OK3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0
OK4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0
OK5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0
OK6 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr