1 | Dersin Adı: | TÜRK İSLAM EDEBIYATINDA DİDAKTİK MANZUMELER |
2 | Dersin Kodu: | ITS5139 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Yüksek Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 1 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 3 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Dr. Ögr. Üyesi ALİ İHSAN AKÇAY |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: | aliakcay@uludag.edu.tr |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencinin Türk İslam Edebiyatı’nda önemli bir yer teşkil eden manzum didaktik metinleri tanımasını sağlamaktır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | “Didaktik”, “Şiir”, “nazım” ve “ilim” kavramları | |
2 | Didaktik edebiyatın ortaya çıkışı | |
3 | İslam edebiyatında didaktik tarzın ortaya çıkışı | |
4 | Manzum ilim tasnifleri | |
5 | Manzum akaidnameler, tevhid ve münacatlar | |
6 | Manzum hadis ve hadis usulü | |
7 | Manzum Şurutu’s-Salâtlar Manzum İlmihaller, Feraiznameler, Hacnameler, | |
8 | Manzum tefsirler ve mealler | |
9 | Didaktik edebiyatta Hz Peygamber: Manzum siyerler, miraçnameler ve mevlid literatürü | |
10 | Manzum sözlük ve gramer | |
11 | Manzum tarihler: Peygamber kıssaları, Manzum destanlar, Gazavatnameler | |
12 | Manzum ahlak kitapları: Nasihatnameler, Fütüvvetnameler | |
13 | Diğer bilimlere ait manzumeler I | |
14 | Genel değerlendirme |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
ÇELEBİOĞLU Âmil, 'Türk Edebiyatında Manzûm Dinî Eserler", Eski Türk Edebiyatı Araştırmaları, İstanbul, 1998, s. 349-365. LEVEND Agâh Sırrı, “Dinî Edebiyatımızın Başlıca Ürünleri”, Türk Dili Arastırmaları Yıllığı Belleten, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara, 1972, s. 35-80. AKKUŞ Metin, Klasik Türk Şiirinin Anlam Dünyası: Edebi Türler ve Tarzlar, Ankara, 2006. CANIM Rıdvan, Divan Edebiyatında Türler, Grafiker Yayınları, Ankara, 2010. AKÇAY Ali İhsan, Türk Edebiyatı’nda Manzum Akaidnameler, Emin Yay. Bursa 2015. AKÇAY Ali İhsan, “Salah Tracts In Verse Wıthın Turkısh Lıterature Khulasat Al-Kaıdanı And Turkısh Translatıons In Verse”, International Journal of Humanities and Social Science, Vol. 1 No. 15 [Special Issue – October 2011], ISSN 2221-0989(Print) ANBARCIOĞLU Meliha (Tarıkâhya), “İtikad-nâme ve Türkçe Çevirisi”, Necati Lugal Armağanı, TTK Basımevi, Ankara, 1968, s. 649-701. ATAY Hüseyin , "Fatih-Süleymâniye Medreseleri Ders Programları ve İcazetnameler", Vakıflar Dergisi, XIII (1981), ss. 171-236. FAZLIOĞLU Şükran, Ta’lim İle İrşad Arasında: Erzurumlu İbrahim Hakkı’nın Medrese Ders Müfredatı, Dîvan İlmî Araştırmalar, S. 18, (2005/1). ss. 115-173. FAZLIOĞLU Şükran, “Manzûme fî tertîb el-kutub fî el-‘ulûm ve Osmanlı Medreseleri’ndeki Ders Kitapları”, Değerler Eğitimi Dergisi, C. I, S. 1. Ocak 2003, ss. 97-110 FAZLIOĞLU Şükran, “Nebî Efendi-zâde’nin Kasîde fî el-kutub el-meşhûre fî el- ulûm’una göre bir medrese ders talebesinin ders ve kitab haritası”, Kutadgubilig, İstanbul 2003, Sayı 3, ss. 191-221. İshak Zencânî, “Akaid Manzûmesi” –Türkçe Manzûm-“, Akâid Risaleleri XIII (Ayrı Basım), Haz. Ali Nar, Yy., Ty., s. 1-31. TUZCU Kemal, “Klasik Arap Şiiri’nde Didaktik Şirler”, AÜDTCFD, 47, 2 (2007) 148-150. ZENGİN Zeki S., “Kurtuluş Savaşı Döneminde Medrese Öğretim Programları ve Ders İçeriklerinin Düzenlenmesi Çalışmaları”, AÜİFD., C. XLIV (2003) Sayı 1, s. 277-313. YILDIRIM Kadri, “Didaktik Şiirin Abbasiler Döneminde Ortaya Çıkışı ve Gelişimi Üzerine Bir İnceleme”, UÜİFD., 2009, C. XVIII, S. 1. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 1 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 0 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 100 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | |||
Uygulamalı Dersler | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | |||
Ödevler | 0 | ||
Projeler | |||
Arazi Çalışmaları | |||
Arasınavlar | |||
Diğer | |||
Yarıyıl Sonu Sınavları | |||
Toplam İş Yükü | |||
Toplam İş Yükü / 30 saat | |||
Dersin AKTS Kredisi |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |