Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
TÜRK İSLAM EDEBIYATINDA DİDAKTİK MANZUMELER
1 Dersin Adı: TÜRK İSLAM EDEBIYATINDA DİDAKTİK MANZUMELER
2 Dersin Kodu: ITS5139
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Yüksek Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 1
7 Dersin AKTS Kredisi: 6
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Dr. Ögr. Üyesi ALİ İHSAN AKÇAY
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: aliakcay@uludag.edu.tr
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğrencinin Türk İslam Edebiyatı’nda önemli bir yer teşkil eden manzum didaktik metinleri tanımasını sağlamaktır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Edebiyat ve bilim arasındaki ilişkinin farkında olur.;
2 Müslüman bilim adamlarının bir öğretim aracı olarak şiirden nasıl istifade ettiklerini kavrar.;
3 Bilim tarihinde manzum metinlerin yerini kavrar.;
4 Din-edebiyat ilişkisini analiz eder.;
5 Dini-didaktik edebiyatımızın İslami ilimlere olan katkısını fark eder.;
6 Didaktik metinlerin üslubunu kavrar.;
7 Edebi sanatların didaktik edebiyatımızdaki yerini kavrar.;
8 İlimlerin ele alınışındaki telif türlerini daha iyi analiz eder.;
9 Çocuk edebiyatında didaktik metinlerin önemini kavrar.;
10 Hedef kitleye göre değişiklik arz eden didaktik metinlerin üslup farklılıklarının farkında olur.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 “Didaktik”, “Şiir”, “nazım” ve “ilim” kavramları
2 Didaktik edebiyatın ortaya çıkışı
3 İslam edebiyatında didaktik tarzın ortaya çıkışı
4 Manzum ilim tasnifleri
5 Manzum akaidnameler, tevhid ve münacatlar
6 Manzum hadis ve hadis usulü
7 Manzum Şurutu’s-Salâtlar Manzum İlmihaller, Feraiznameler, Hacnameler,
8 Manzum tefsirler ve mealler
9 Didaktik edebiyatta Hz Peygamber: Manzum siyerler, miraçnameler ve mevlid literatürü
10 Manzum sözlük ve gramer
11 Manzum tarihler: Peygamber kıssaları, Manzum destanlar, Gazavatnameler
12 Manzum ahlak kitapları: Nasihatnameler, Fütüvvetnameler
13 Diğer bilimlere ait manzumeler I
14 Genel değerlendirme
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: ÇELEBİOĞLU Âmil, 'Türk Edebiyatında Manzûm Dinî Eserler", Eski Türk Edebiyatı Araştırmaları, İstanbul, 1998, s. 349-365.
LEVEND Agâh Sırrı, “Dinî Edebiyatımızın Başlıca Ürünleri”, Türk Dili Arastırmaları Yıllığı Belleten, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara, 1972, s. 35-80.
AKKUŞ Metin, Klasik Türk Şiirinin Anlam Dünyası: Edebi Türler ve Tarzlar, Ankara, 2006.
CANIM Rıdvan, Divan Edebiyatında Türler, Grafiker Yayınları, Ankara, 2010.
AKÇAY Ali İhsan, Türk Edebiyatı’nda Manzum Akaidnameler, Emin Yay. Bursa 2015.
AKÇAY Ali İhsan, “Salah Tracts In Verse Wıthın Turkısh Lıterature Khulasat Al-Kaıdanı And Turkısh Translatıons In Verse”, International Journal of Humanities and Social Science, Vol. 1 No. 15 [Special Issue – October 2011], ISSN 2221-0989(Print)
ANBARCIOĞLU Meliha (Tarıkâhya), “İtikad-nâme ve Türkçe Çevirisi”, Necati Lugal Armağanı, TTK Basımevi, Ankara, 1968, s. 649-701.
ATAY Hüseyin , "Fatih-Süleymâniye Medreseleri Ders Programları ve İcazetnameler", Vakıflar Dergisi, XIII (1981), ss. 171-236.
FAZLIOĞLU Şükran, Ta’lim İle İrşad Arasında: Erzurumlu İbrahim Hakkı’nın Medrese Ders Müfredatı, Dîvan İlmî Araştırmalar, S. 18, (2005/1). ss. 115-173.
FAZLIOĞLU Şükran, “Manzûme fî tertîb el-kutub fî el-‘ulûm ve Osmanlı Medreseleri’ndeki Ders Kitapları”, Değerler Eğitimi Dergisi, C. I, S. 1. Ocak 2003, ss. 97-110
FAZLIOĞLU Şükran, “Nebî Efendi-zâde’nin Kasîde fî el-kutub el-meşhûre fî el- ulûm’una göre bir medrese ders talebesinin ders ve kitab haritası”, Kutadgubilig, İstanbul 2003, Sayı 3, ss. 191-221.
İshak Zencânî, “Akaid Manzûmesi” –Türkçe Manzûm-“, Akâid Risaleleri XIII (Ayrı Basım), Haz. Ali Nar, Yy., Ty., s. 1-31.
TUZCU Kemal, “Klasik Arap Şiiri’nde Didaktik Şirler”, AÜDTCFD, 47, 2 (2007) 148-150.
ZENGİN Zeki S., “Kurtuluş Savaşı Döneminde Medrese Öğretim Programları ve Ders İçeriklerinin Düzenlenmesi Çalışmaları”, AÜİFD., C. XLIV (2003) Sayı 1, s. 277-313.
YILDIRIM Kadri, “Didaktik Şiirin Abbasiler Döneminde Ortaya Çıkışı ve Gelişimi Üzerine Bir İnceleme”, UÜİFD., 2009, C. XVIII, S. 1.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 100
Toplam 1 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 0
Finalin BAşarıya Oranı 100
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
Uygulamalı Dersler
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
Ödevler 0
Projeler
Arazi Çalışmaları
Arasınavlar
Diğer
Yarıyıl Sonu Sınavları
Toplam İş Yükü
Toplam İş Yükü / 30 saat
Dersin AKTS Kredisi
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK6 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK7 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK8 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK9 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK10 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr