Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
BÖCEK SEKS FEROMONLARI
1 Dersin Adı: BÖCEK SEKS FEROMONLARI
2 Dersin Kodu: BIT6011
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Doktora
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 1
7 Dersin AKTS Kredisi: 6
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 2
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu -
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ORKUN BARIŞ KOVANCI
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: -
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: baris@uludag.edu.tr
Tel: (90) 224-294-15-77
Adres: Uludağ Üniv., Ziraat Fak.
Bitki Koruma Bölümü
Görükle kampüsü, Bursa 16059
Türkiye
18 Dersin Web Adresi: http://www20.uludag.edu.tr/~bitkik/ludi/bsf.docx
19 Dersin Amacı Bu dersin amacı, böcek seks feromonları tarafından kontrol edilen böcek davranışları, semio-kimyasallar ve kimyasal ekolojinin temel prensipleri konusunda detaylı bilgiler vermektir. Ders kapsamında, erkek ve dişi böceklerdeki kimyasal duyu yapıları ve kokuları algılamanın böceklerin davranışları üzerindeki etkileri incelenecektir. Bu ders kapsamında, seks feromonlarının tek başına veya diğer bitki bileşikleri ile birlikte bitki korumada kullanımı da işlenecektir.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Öğrenciler; kimyasal ekolojinin ve semio-kimyasalların temel bilgilerini öğreneceklerdir. ;
2 Böceklerde kimyasal duyu sisteminin genel yapısını öğrenerek omurgalılarla karşılaştırabileceklerdir. ;
3 Seks feromon sinyallerinin algılanmasından, davranışsal tepkiye dönüşümüne kadar olan aşamaları kavrayacaklardır. ;
4 Seks feromonlaronın biosentez mekanizmalarını açıklayabileceklerdir. ;
5 Seks feromonlarının izole edilmesi ve kimyasal olarak tanınması aşamalarını öğreneceklerdir. ;
6 Seks feromonları ve bitki bileşiklerinin bitki korumada kullanımını değerlendirebileceklerdir. ;
7 Seks feromonlarının izleme, kitlesel tuzaklama ve çiftleşmenin engellenmesi tekniğinde kullanılması için gerekli metotları öğrenerek denemeyi planlayıp kurabileceklerdir. ;
8 Kimyasal ekoloji alanında ilgili literatürü inceleyip tartışabileceklerdir. ;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Semio-kimyasallar Böceklerde davranışsal değişikliğe yol açan kimyasalların yapılarının gösterilmesi
2 Böceklerde iletişim -
3 Böcek seks feromonları -
4 Böceklerin dişi ve erkeklerinde seks feromonunu algılayan ve salgılayan organlar Böcek antenlerinin ve abdomeninin laboratuvarda morfolojik olarak incelenmesi
5 Böcek seks feromonlarının kimyasal olarak tanımlanması ve izolasyonu Gaz kromatografisi konusunda bilgi verilmesi
6 Böcek seks feromonlarının kimyasal olarak tanımlanması ve izolasyonu -
7 Böceklede feromon biyosentez mekanizmaları -
8 Böcek seks feromonlarına verilen davranışsal tepkiler -
9 Böcek seks feromonlarına verilen kimyasal tepkilerin olfaktometre ve elektroantennogram ile ölçülmesi Laboratuvarda olfaktometrenin tanıtılması
10 Erken tahmin ve uyarıda böcek seks feromonlarının kullanılması Feromon tuzakları ile sahada ve laboratuvarda uygulama
11 Kitlesel tuzaklama -
12 Çiftleşmenin engellenmesi tekniği Feromon yayıcıları ile sahada ve laboratuvarda uygulama
13 Böcek seks feromonlarının mücadele amaçlı kullanılmasında dikkat edilmesi gereken hususlar -
14 Dönem sonu öğrenci sunumları Sunum
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Howse, P.E., Stevens, I.D.R. and O.T. Jones (1998) Insect Pheromones and their use in Pest Management. Chapman and Hall, London, 369 pp.
Hansson. B.S. 1999. Insect Olfaction. Springer-Verlag, New York.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 1 20
Yıl sonu Sınavı 1 80
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 20
Finalin BAşarıya Oranı 80
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 6 5 30
Ödevler 1 19 19
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 5 3 15
Arasınavlar 0 0 0
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 30 30
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 30 saat 5
Dersin AKTS Kredisi 5
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10
OK1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 0 0 0 1 0 0 0 0 0 0
OK3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK6 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0
OK7 0 0 0 0 3 0 0 0 0 0
OK8 0 0 5 0 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr