1 | Dersin Adı: | KÜLTÜREL ÇEVRE BİLİNCİ ve SOSYAL SORUMLULUK |
2 | Dersin Kodu: | GSB0501 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 2 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 3 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 3 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Dr. NACI ZEYREK |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Öğr.Gör. Dr. İ.Naci Zeyrek |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: | nzeyrek@uludag.edu.tr |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Üzerinde yaşadığımız Anadolu Coğrafyası’nın sahip olduğu topografik ve coğrafi konumunun en önemli kazanımlarından biri, hiç şüphesiz uygarlık sürecindeki binlerce yıllık zengin ve bir o kadar dinamik geçmişi sırtlanmasıdır. Bu süreci oluşturan değişik dönemlerde, çok sayıda farklı toplum bu coğrafyayı kimi kez salt geçiş yada savaş veya ticaret gibi geçici etkinlik alanı olarak kullanırken, uygarlığın kimi toplum, devlet ve imparatorlukları da aynı coğrafyayı kendisine yurt edinmiştir. Her ne suretle olursa olsun bu coğrafya, çoğu toplumun kendine has kimlik izini, sayısız “Taşınır yada Taşınmaz Kültür Varlığı” ile bugüne ulaştırmıştır. Anadolu Coğrafyası’ndaki kültürel izler; özellikle son yıllardaki bulguların gösterdiği kadarıyla, git gide uygarlığın çok daha erken dönemlerine kadar uzanmaktadır. Bugün bu coğrafya, ülkemiz “Türkiye Cumhuriyeti Devleti” ile birlikte anılmaktadır. Bunu anlamı gayet açıktır. Yaklaşık aralıksız bin yıldır, üzerinde kurduğumuz devlet ile yerleşik yaşam sürdüğümüz bu toprak, bir vatan olarak sadece doğal unsurlarıyla değil, aynı zamanda geçmişten günümüzeuzanan bu zenginliğiyle de hukukumuz ve tasarrufumuz altındadır. Ancak bu durum, sahip olduğumuz bu kültür ve tabiat varlıklarını korumak ve bir dünya mirası olarak gelecek kuşaklara iletmek sorumluluğunu da beraberinde getirmektedir. Her biri toplumsal belleğin birer kalıtı olan bu varlıkların, mülkiyetimiz, tasarrufumuz ve hukukumuz altında olması, bu hususta asla keyfi davranma gibi bir hakkı bize vermez. Aksine, devletimizin en üst kurumundan en sade vatandaşına kadar her birimize yasal ve etik olarak ayrı bir sorumluluk yükler. Dersin amacı, duyarlı birer birey olarak bu sorumluluğu gereğince yerine getirebilecek temel bilgi ve görüş seviyesine kavuşturabilmektir. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Dersin amacı ve kazanımları hakkında öğrencinin bilgilendirilmesi; Kültür, Uygarlık, Medeniyet, Örf ve Toplumsal Etik kavramların birbiriyle olan ilişkileri, karşılaştırılmaları, farklılıkları ve örneklendirilmeleri. | |
2 | Sanat, Zenaat, Tasarım kavramları: Farklıkları, ilişkileri, karşılaştırılmaları ve örneklendirilmeleri; Problem çözümünde yöntem farklılıkları. | |
3 | Taşınabilir Kültür Varlıkları (Arkeolojik Eserler): Temel özelliklerinin örneklerle ele alınması. Arkeoloji müzeleri: Taşınabilir Kültür Varlıkları (Etnografik Eserler): Temel özelliklerinin örneklerle ele alınması. Etnografya müzeleri. | |
4 | Taşınabilir Kültür Varlıkları (Organikler /İnorganikler): Temel özelliklerinin örneklerle ele alınması. | |
5 | Yazma ve nadir matbu kültür varlıklarımız: Temel özelliklerinin örneklerle ele alınması. Yazma ve nadir matbu eser kütüphaneleri, Arşivler. | |
6 | Taşınmaz Kültür Varlıkları (Mimari Yapılar /Anıtlar): Temel özelliklerinin örneklerle ele alınması. | |
7 | Taşınmaz Kültür Varlıkları (Mimari Yapılar /Anıtlar): Fiziksel ve Kimyasal bozulmalarının ve olası tahribatların gözlemlenmesi. | |
8 | Yakın çevreden seçilecek Arkeoloji, Etnografya ve Tematik müzelere gezi. | |
9 | Yapılan müze gezisindeki kazanımlar üzerine öğrenci görüşleri. | |
10 | Yakın çevrede bulunan taşınmaz kültür varlıkları arasından seçilecek örnek mimari yapı ve anıtlara gezi. | |
11 | Gidilen taşınmaz kültür varlıklarının fiziki durumları, içinde bulundukları koşullar ve olası tahribatlar üzerine görüşler. | |
12 | Kültürel çevremizi tahrip eden olası faktörler. | |
13 | Kültürel çevremize karşı toplumsal duyarsızlıkların nedenleri. | |
14 | Kültürel çevremize karşı olumsuz yaklaşımların giderilmesine ve bu yönde bireysel ve sosyal sorumlulukların arttırılmasına yönelik görüşlerin değerlendirilmesi. |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
- Akurgal, E.,Anadolu Uygarlıkları,7.Basım, Net Turistik Yayınları A.Ş., İstanbul, 2000. - Cömert, B.,Mitoloji ve İkonografi, Ayraç Yayınevi, Ankara, 1999. - Duyuran, R.,Efes, Basın Yayın ve Turizm Genel Müdürlüğü Yayını, Ankara, 1951. - Eyice, S., "İznik Tarihçesi ve Eski Eserler". Bursa, T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara,1996, s.82-105. - Hillyer, V.M., E.G. Huey, The Story of OurHeritage, The Ancient World, Nelson, Great Britain, 1967. - Kuran, A.,Anadolu Medreseleri, 1.Cilt, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Mimarlık Fakültesi, Ankara, 1969. - Ögel, S.,Anadolu Selçukluları'nın Taş Tezyinatı, 2.Basım, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara, 1987. - Öney, G.,Anadolu Selçuklu Mimari Süslemesi ve El Sanatları, 2.Basım,Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara, 1988. - Papanikola, D.,Bakırtzi (Ed.), Byzantine Glazed Ceramics, The Art of Radt, - W.,Pergame, Guide Archeologique, Türkiye Turing ve Otomobil Kurumu, İstanbul, 1978. - Ramazanoğlu, G.,Mimar Sinan’da Tezyinat Anlayışı, Kültür Bakanlığı Sanat/Sanat Tarihi, Ankara, 1995. - Şentürk, Ş.(ed.), Bir Mimar, Bir Yorum: Alexandre Raymond, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 1999. - Yetkin, Ş.,Anadolu’da Türk Çini Sanatı’nın Gelişmesi, 2.Basım, İstanbul Ünv. Edebiyat Fakültesi, İstanbul, 1986. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama | Ara (Vize) ve Yarıyıl Sonu (Final) sınavları yazılı sınav olarak yapılır. |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 3 | 42 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 9 | 5 | 45 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 1 | 1 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 90 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 3 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |