1 | Dersin Adı: | GÜNÜMÜZ TEFSİR PROBLEMLERİ |
2 | Dersin Kodu: | İLA2277 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 2 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 3 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 8 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Dr. Ögr. Üyesi MUSTAFA BİLGİN |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Yrd. Doç. Dr. Mustafa BİLGİN musbil@hotmail.com 0224 243 10 66-60124, U.Ü. İlahiyat Fakültesi |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Öğrenciye, Kur’ân’ı anlama ve yorumlama konusunda günümüzde ortaya çıkan tefsir problemlerini ve bu problemlerin çözümünde ortaya konan metodolojik yaklaşımları öğreterek, meslek hayatında karşılaşacağı dînî soruları cevaplama ve sorunları çözümlemede ihtiyacı olan bilgi birikimini ve çözümleme formülasyonlarını kazandırmaktır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | “Günümüz Tefsir Problemleri”’nin Tanımı ve Tasviri | |
2 | A- Muhteva Problemleri (Metin İçi Problemler) | |
3 | A- Muhteva Problemleri: 1- Kur’ân ve İtikâdiyyât (İnanç Hükümleri) Problemi | |
4 | A- Muhteva Problemleri: 2- Kur’ân ve Ahlâkiyyât (Ahlâk Hükümleri) Problemi | |
5 | A- Muhteva Problemleri: 3- Kur’ân ve İbâdât (İbâdet Hükümleri) Problemi | |
6 | A- Muhteva Problemleri: 4- Kur’ân ve Muâmelât (Sosyal Düzen Kuralları) Problemi | |
7 | A- Muhteva Problemleri: 5- Kur’ân ve Ukûbât (Hukukî Cezâlar) Problemi | |
8 | B- Metot Problemleri (Metin Dışı Problemler) | |
9 | B- Metot Problemleri: 1- Tefsir, Kültürler ve Medeniyetler (“Paradigma Değişmesi” Problemi) | |
10 | B- Metot Problemleri: 2- Tefsir ve İlmiyyât (İlmî Tefsir) Problemi | |
11 | B- Metot Problemleri: 3- Tefsir ve Akliyyât (Nazarî Tefsir) Problemi | |
12 | B- Metot Problemleri: 4- Tefsir ve Nakliyyât (Naklî Tefsir) Problemi | |
13 | B- Metot Problemleri: 5- Tefsir ve Lisâniyyât (Dilbilimsel Tefsir) Problemi | |
14 | B- Metot Problemleri: 6- Tefsîr ve Ameliyyât (Fıkhî Tefsir Problemi) |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
1. Servet Armağan, İslam Hukukunda Temel Hak ve Hürriyetler, Ankara 1996 2. M. Sait Şimşek, Günümüz Tefsir Problemleri, İstanbul 2009 3. M. Sait Şimşek, Kur’ân Kıssalarına Giriş, İstanbul 1993 4. M. Sait Şimşek, Kur’ân’da İki Mesele: Müteşabih-Nesh, İstanbul 1987 5. İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Tarihi, I-II, Ankara 1996 6. Fazlurrahman, İslam ve Çağdaşlık, Ankara 1996 7. Julien Freund, Beşerî Bilim Teorileri, Ankara 1991 8. Ettafeyyiş, Himyânu’z-Zâd fî Hedyi Hayri’l-Ibâd ilâ Dâri’l-Meâd 9. İbn Âşûr, Tefsîru’t-Tahrîr ve’t-Tenvîr, Tunus 1984 10. J.J.G. Jansen, Kur’ân’a Bilimsel, Filolojik, Pratik Yaklaşımlar, Ankara 1993 11. el-Kâsımî, Tefsir İlminin Temel Meseleleri, İstanbul 1990 12. Celal Kırca, İlimler ve Yorumlar Açısından Kur’ân’a Yönelişler, İstanbul tsz. 13. Kur’ân’ı Anlamada Tarihsellik Sorunu Sempozyumu, Bursa 2005 14. Mehmet Paçacı, İslami Bilimde Metodoloji Sorunu, Ankara 1991 15. es-Sâbûnî, Revaiü'l-beyân tefsiri ayati'l-ahkâm mine'l-Kur'ân, Dımaşk 1980 16. Mehmet Soysaldı, Kur’an’ı Anlama Metodolojisi, Ankara 2001 17. es-Suyûtî, el-İtkân fî ulûmi’l-Kur’ân, İstanbul 1987 18. et-Tabâtabâî, el-Mîzân fî tefsîri’l-Kur’ân, Beyrut 1973 |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 50 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 50 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 50 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 2 | 2 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 116 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 3,87 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |