Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
GÜNÜMÜZ TEFSİR PROBLEMLERİ
1 Dersin Adı: GÜNÜMÜZ TEFSİR PROBLEMLERİ
2 Dersin Kodu: İLA2277
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 2
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 3
7 Dersin AKTS Kredisi: 8
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Dr. Ögr. Üyesi MUSTAFA BİLGİN
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Yrd. Doç. Dr. Mustafa BİLGİN
musbil@hotmail.com
0224 243 10 66-60124, U.Ü. İlahiyat Fakültesi
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Öğrenciye, Kur’ân’ı anlama ve yorumlama konusunda günümüzde ortaya çıkan tefsir problemlerini ve bu problemlerin çözümünde ortaya konan metodolojik yaklaşımları öğreterek, meslek hayatında karşılaşacağı dînî soruları cevaplama ve sorunları çözümlemede ihtiyacı olan bilgi birikimini ve çözümleme formülasyonlarını kazandırmaktır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Kur’ân’ı anlama ve yorumlama konusunda günümüzde ortaya çıkan tefsir problemlerinin farkına varabilme.;
2 Tefsir problemlerinin çözümünde ortaya konan metodolojik yaklaşımları kavrayabilme.;
3 Karşılaşılan sorunları çözümlemede ihtiyacı olan bilgi birikimini ve çözümleme formülasyonlarını kazanabilme.;
4 Kur’ân’ın, devrin problem ve ihtiyaçları doğrultusunda yorumlanması yönünde, müfessirlerce ortaya konan bilimsel faaliyetleri tanıyabilme.;
5 Bu faaliyetlerde kullanılan özel ve genel metotları ana hatlarıyla ve karakteristik özellikleriyle kavrayabilme.;
6 Tefsir problemlerini metod ve muhteva yönüyle sistematik olarak kavrayabilme.;
7 Klasik ile modern arasında sağlam köprüler kurabilme.;
8 Çağdaş yaklaşım, görüş ve değerlendirmeleri doğru olarak okuyup yorumlayabilme.;
9 Kur’ân’ın getirdiği yüksek ahlâkî ve mânevî değerleri, çağdaş dünyaya aktarma yeteneğini kazanabilme.;
10 Meslek hayatında karşılaşacağı dînî soruları cevaplayabilme.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 “Günümüz Tefsir Problemleri”’nin Tanımı ve Tasviri
2 A- Muhteva Problemleri (Metin İçi Problemler)
3 A- Muhteva Problemleri: 1- Kur’ân ve İtikâdiyyât (İnanç Hükümleri) Problemi
4 A- Muhteva Problemleri: 2- Kur’ân ve Ahlâkiyyât (Ahlâk Hükümleri) Problemi
5 A- Muhteva Problemleri: 3- Kur’ân ve İbâdât (İbâdet Hükümleri) Problemi
6 A- Muhteva Problemleri: 4- Kur’ân ve Muâmelât (Sosyal Düzen Kuralları) Problemi
7 A- Muhteva Problemleri: 5- Kur’ân ve Ukûbât (Hukukî Cezâlar) Problemi
8 B- Metot Problemleri (Metin Dışı Problemler)
9 B- Metot Problemleri: 1- Tefsir, Kültürler ve Medeniyetler (“Paradigma Değişmesi” Problemi)
10 B- Metot Problemleri: 2- Tefsir ve İlmiyyât (İlmî Tefsir) Problemi
11 B- Metot Problemleri: 3- Tefsir ve Akliyyât (Nazarî Tefsir) Problemi
12 B- Metot Problemleri: 4- Tefsir ve Nakliyyât (Naklî Tefsir) Problemi
13 B- Metot Problemleri: 5- Tefsir ve Lisâniyyât (Dilbilimsel Tefsir) Problemi
14 B- Metot Problemleri: 6- Tefsîr ve Ameliyyât (Fıkhî Tefsir Problemi)
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. Servet Armağan, İslam Hukukunda Temel Hak ve Hürriyetler, Ankara 1996
2. M. Sait Şimşek, Günümüz Tefsir Problemleri, İstanbul 2009
3. M. Sait Şimşek, Kur’ân Kıssalarına Giriş, İstanbul 1993
4. M. Sait Şimşek, Kur’ân’da İki Mesele: Müteşabih-Nesh, İstanbul 1987
5. İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Tarihi, I-II, Ankara 1996
6. Fazlurrahman, İslam ve Çağdaşlık, Ankara 1996
7. Julien Freund, Beşerî Bilim Teorileri, Ankara 1991
8. Ettafeyyiş, Himyânu’z-Zâd fî Hedyi Hayri’l-Ibâd ilâ Dâri’l-Meâd
9. İbn Âşûr, Tefsîru’t-Tahrîr ve’t-Tenvîr, Tunus 1984
10. J.J.G. Jansen, Kur’ân’a Bilimsel, Filolojik, Pratik Yaklaşımlar, Ankara 1993
11. el-Kâsımî, Tefsir İlminin Temel Meseleleri, İstanbul 1990
12. Celal Kırca, İlimler ve Yorumlar Açısından Kur’ân’a Yönelişler, İstanbul tsz.
13. Kur’ân’ı Anlamada Tarihsellik Sorunu Sempozyumu, Bursa 2005
14. Mehmet Paçacı, İslami Bilimde Metodoloji Sorunu, Ankara 1991
15. es-Sâbûnî, Revaiü'l-beyân tefsiri ayati'l-ahkâm mine'l-Kur'ân, Dımaşk 1980
16. Mehmet Soysaldı, Kur’an’ı Anlama Metodolojisi, Ankara 2001
17. es-Suyûtî, el-İtkân fî ulûmi’l-Kur’ân, İstanbul 1987
18. et-Tabâtabâî, el-Mîzân fî tefsîri’l-Kur’ân, Beyrut 1973
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 50
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 50
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 50
Finalin BAşarıya Oranı 50
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 2 2
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 2 2
Toplam İş Yükü 116
Toplam İş Yükü / 30 saat 3,87
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 3 4 0 0 5 0 5 3 0 3 0 0
OK2 4 3 0 0 4 0 4 4 0 0 0 0
OK3 4 5 0 0 4 0 0 4 0 0 0 0
OK4 5 5 0 0 5 0 5 5 0 0 0 0
OK5 4 5 0 0 4 0 5 4 0 0 0 0
OK6 4 4 0 0 5 0 4 5 0 0 0 0
OK7 5 5 0 0 5 0 4 4 0 0 0 0
OK8 3 4 0 0 3 0 3 4 0 0 0 0
OK9 4 4 0 0 5 0 4 5 0 0 0 0
OK10 3 4 0 0 4 0 5 5 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr