Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
MİMARİ TASARIM I
1 Dersin Adı: MİMARİ TASARIM I
2 Dersin Kodu: MIM1001
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 1
7 Dersin AKTS Kredisi: 7
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 6
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu -
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Doç.Dr. ARZU ÇAHANTİMUR
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Yrd. Doç. Dr. Tülin VURAL ARSLAN
Öğr. Gör. Dr. Selen DURAK
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: arzucahan@gmail.com
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Mimarlık eğitiminin ilk yılında mimarlık ve tasarım süreci ile ilgili temel bilgilerin verildiği; analitik düşünme, analiz yapma ve problem çözme becerilerinin kazandırılması hedeflenen mimari tasarıma giriş. Bu bağlamda dersin anahtar kavramları aşağıda tanımlanmıştır: Oran, orantı, ölçek kavramları Sağlamlık, işlevsellik, estetik kavramları Biçim, form, işlev ilişkisi Tekrar, ritm, düzen kavramları Doku ve mekansal hiyerarşi Antropometrik ölçüler ve mekansal ilişkileri İnsan eylemleri ve eylem alanı kavramları Bu temel kavramlar birbirinden farkli üç temel mimari proje kapsamında irdelenmektedir.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Öğrencinin verilen kavramlar ile tasarım arasındaki ilişkileri kurmadaki yaratıcılığı ;
2 Öğrencinin insan bedeni ve eylemlerine ait boyutsal ve anlamsal ilişkileri kurgulayabilmesi;
3 Öğrencinin çalıştığı çevre ve tasarım konusuna ilişkin farkındalık geliştirebilmesi;
4 Öğrencinin mevcut fiziksel ve sosyo-kültürel çevre bileşenlerini analiz ve sentez becerisini tasarıma aktarabilmesi ;
5 Öğrencinin temel mekan organizasyonu problemlerine yaklaşımını projeye aktarabilmesi (mekansal hiyerarşi, işlevler arası ilişkiler, iç-dış mekan ilişkileri, mimari-kentsel mekan ilişkileri) ;
6 Öğrencinin mimari doku ve örüntü oluşturabilme ve bu örüntüyü işlevsel olarak kurgulayabilme becerisi kazanması;
7 Öğrencinin tasarım sürecini verimli değerlendirmesi ;
8 Öğrencinin mimari sunum tekniklerini doğru kullanması ;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Bina ve çevre fiziksel analizinde ele alınması ve irdelenmesi gerekli kavramların aktarılması Konu ile ilgili binaların gezilmesi
2 Bina ve yakın çevresi tanıtımında kullanılması gereken bileşenlerin nedenleri ile birlikte açıklanması, nasıl kullanılabileceğinin örnekler ile aktarılması Analizi yapılacak alanların geçmiş ve günümüzdeki durumlarının araştırılması ve sunulması
3 Bina ve çevre fiziksel analizinde ele alınması ve irdelenmesi gerekli kavramlar arası ilişkilerin aktarılması İlgili kavramların farklı binalar ve çevreler üzerindeki etkilerinin araştırılması ve sunulması
4 Fiziksel çevre ve bina analizi sunum yöntemlerinin açıklanması Öğrenciler tarafından yapılan analizlerin sunulması (Ara Değerlendirme)
5 İnsan bedeni ve eylemleri ile ilgili ölçülerin ve gerekli eylem alanlarının aktarılması Farklı insan eylemlerine yönelik mekan ihtiyaçlarının örnek bina birimlerinin analiz edilerek araştırılması
6 Mimarlık öğrencisi için çalışma alanı tasarımında dikkat edilmesi gereken kriterlerin açıklanması Mimarlık öğrencisi için çalışma alanı tasarlama amaçlı 1/50 ve 1/20 ölçekli maket ve çizim çalışmaları
7 Mimarlık öğrencisi için çalışma alanı tasarımı çalışmasında kullanılacak malzemelerin ve kurgulanması beklenen sistemin özelliklerinin açıklanması Mimarlık öğrencisi için çalışma alanı tasarımının 1/20 ölçekli maket ve çizimler ile sunulması (Ara Değerlendirme)
8 Doku,mimari doku ve kentsel doku kavramlarının açıklanması Doku, mimari doku ve kentsel doku örnekleri verilerek bunların oluşturabilecekleri örüntülerin tartışılması
9 Farklı Kentsel doku ve kentsel örüntü örneklerinin çevre ve insan üzerindeki etkilerinin analizi yöntemlerinin aktarılması Öğrencilerin hazırladığı sunumlar ile farklı kentsel dokuların irdelenmesi
10 Birim - bütün ilişkilerinin tümevarım yöntemi ile irdelenmesi 1/500 arazi maketi ve vaziyet planı ile birlikte bir amaca yönelik temalı yerleşke için farklı mimari örüntü çalışmaları
11 Temel insan ihtiyaç ve eylemlerinin gerektirdiği mekansal alanların aktarılması 1/200 ölçekte plan-kesit çalışmaları
12 Mekansal hiyerarşi kavramının açıklanması, işlevler arası ilişkiler, iç-dış mekan ilişkilerinin tanımlanması Çalışılan temalı yerleşke mimari projesine ait 1/500 ve 1/200 ve 1/50 ölçek plan ve kesit çalışmalarının sunulması (Ara Değerlendirme)
13 İşlevler ile iç mekan kurgusu ve dış mekan ihtiyaçları arasındaki ilişkilerin açıklanması Çalışılan temalı yerleşke mimari projesine ait 1/200 ve 1/50 ölçek plan-kesit çalışmaları
14 İşlevler ile iç mekan kurgusu ve dış mekan ihtiyaçları arasındaki ilişkilerin açıklanması 1/200 ve 1/50 ölçek plan-kesit çalışmaları
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: ARCAN, Enis F. ve EVCİ, Fikret, Mimari Tasarıma Yaklaşım, İstanbul: İki K Yayınevi, 1992.
GÜR, Şengül Öymen, Mekan Örgütlenmesi, Trabzon, 1996.
HASOL, Doğan, Mimarlık Sözlüğü, İstanbul: YEM Yayın, 1993.
ÖZER, Bülent, Yorumlar: Kültür, Sanat, Mimarlık, İstanbul: YEM Yayın,1993.
KOSTOF, Spiro, The Architect, New York: Oxford University Press, 1977.
KUBAN, Doğan, Mimarlık Kavramları: Mimarlığın Kuramsal Sözlüğüne Giriş, İstanbul: Çevre Yayınları, 1984.
LANG, Jon, Creating Architectural Theory, New York: Van Nostrand Reinhold, 1987.
NEUFERT, Ernst, Architects’ Data, London: Crosby Lockwood Staples, 1970;
(NORBERG-SCHULZ, Christian, Existence, Space & Architecture, New York: Praeger Publishers, 1971.
RASMUSSEN, Steen R., Yaşanan Mimari, İstanbul: Remzi Kitabevi, 1994 (1962).
ROTH, Leland M., Mimarlığın Öyküsü, İstanbul: Kabalcı Yayınevi, 2000.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 3 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 1 10
Yıl sonu Sınavı 1 50
Toplam 5 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 50
Finalin BAşarıya Oranı 50
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 14 6 84
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 1 10 10
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 2 5 10
Arasınavlar 3 10 30
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 15 15
Toplam İş Yükü 233
Toplam İş Yükü / 30 saat 7,77
Dersin AKTS Kredisi 8
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11
OK1 2 2 5 1 4 1 2 1 1 2 1
OK2 3 3 5 1 3 1 1 1 1 1 1
OK3 2 2 5 3 4 1 1 1 1 1 1
OK4 4 2 5 3 5 3 3 1 1 1 2
OK5 4 5 3 2 5 3 2 1 1 2 2
OK6 4 3 4 2 5 1 2 1 1 1 2
OK7 3 3 2 1 2 5 3 1 2 1 3
OK8 1 1 1 1 1 5 3 1 3 2 3
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr