1 | Dersin Adı: | MİMARİ TASARIM I |
2 | Dersin Kodu: | MIM1001 |
3 | Dersin Türü: | Zorunlu |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 1 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 7 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 6 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | - |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Doç.Dr. ARZU ÇAHANTİMUR |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: |
Yrd. Doç. Dr. Tülin VURAL ARSLAN Öğr. Gör. Dr. Selen DURAK |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: | arzucahan@gmail.com |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Mimarlık eğitiminin ilk yılında mimarlık ve tasarım süreci ile ilgili temel bilgilerin verildiği; analitik düşünme, analiz yapma ve problem çözme becerilerinin kazandırılması hedeflenen mimari tasarıma giriş. Bu bağlamda dersin anahtar kavramları aşağıda tanımlanmıştır: Oran, orantı, ölçek kavramları Sağlamlık, işlevsellik, estetik kavramları Biçim, form, işlev ilişkisi Tekrar, ritm, düzen kavramları Doku ve mekansal hiyerarşi Antropometrik ölçüler ve mekansal ilişkileri İnsan eylemleri ve eylem alanı kavramları Bu temel kavramlar birbirinden farkli üç temel mimari proje kapsamında irdelenmektedir. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Bina ve çevre fiziksel analizinde ele alınması ve irdelenmesi gerekli kavramların aktarılması | Konu ile ilgili binaların gezilmesi |
2 | Bina ve yakın çevresi tanıtımında kullanılması gereken bileşenlerin nedenleri ile birlikte açıklanması, nasıl kullanılabileceğinin örnekler ile aktarılması | Analizi yapılacak alanların geçmiş ve günümüzdeki durumlarının araştırılması ve sunulması |
3 | Bina ve çevre fiziksel analizinde ele alınması ve irdelenmesi gerekli kavramlar arası ilişkilerin aktarılması | İlgili kavramların farklı binalar ve çevreler üzerindeki etkilerinin araştırılması ve sunulması |
4 | Fiziksel çevre ve bina analizi sunum yöntemlerinin açıklanması | Öğrenciler tarafından yapılan analizlerin sunulması (Ara Değerlendirme) |
5 | İnsan bedeni ve eylemleri ile ilgili ölçülerin ve gerekli eylem alanlarının aktarılması | Farklı insan eylemlerine yönelik mekan ihtiyaçlarının örnek bina birimlerinin analiz edilerek araştırılması |
6 | Mimarlık öğrencisi için çalışma alanı tasarımında dikkat edilmesi gereken kriterlerin açıklanması | Mimarlık öğrencisi için çalışma alanı tasarlama amaçlı 1/50 ve 1/20 ölçekli maket ve çizim çalışmaları |
7 | Mimarlık öğrencisi için çalışma alanı tasarımı çalışmasında kullanılacak malzemelerin ve kurgulanması beklenen sistemin özelliklerinin açıklanması | Mimarlık öğrencisi için çalışma alanı tasarımının 1/20 ölçekli maket ve çizimler ile sunulması (Ara Değerlendirme) |
8 | Doku,mimari doku ve kentsel doku kavramlarının açıklanması | Doku, mimari doku ve kentsel doku örnekleri verilerek bunların oluşturabilecekleri örüntülerin tartışılması |
9 | Farklı Kentsel doku ve kentsel örüntü örneklerinin çevre ve insan üzerindeki etkilerinin analizi yöntemlerinin aktarılması | Öğrencilerin hazırladığı sunumlar ile farklı kentsel dokuların irdelenmesi |
10 | Birim - bütün ilişkilerinin tümevarım yöntemi ile irdelenmesi | 1/500 arazi maketi ve vaziyet planı ile birlikte bir amaca yönelik temalı yerleşke için farklı mimari örüntü çalışmaları |
11 | Temel insan ihtiyaç ve eylemlerinin gerektirdiği mekansal alanların aktarılması | 1/200 ölçekte plan-kesit çalışmaları |
12 | Mekansal hiyerarşi kavramının açıklanması, işlevler arası ilişkiler, iç-dış mekan ilişkilerinin tanımlanması | Çalışılan temalı yerleşke mimari projesine ait 1/500 ve 1/200 ve 1/50 ölçek plan ve kesit çalışmalarının sunulması (Ara Değerlendirme) |
13 | İşlevler ile iç mekan kurgusu ve dış mekan ihtiyaçları arasındaki ilişkilerin açıklanması | Çalışılan temalı yerleşke mimari projesine ait 1/200 ve 1/50 ölçek plan-kesit çalışmaları |
14 | İşlevler ile iç mekan kurgusu ve dış mekan ihtiyaçları arasındaki ilişkilerin açıklanması | 1/200 ve 1/50 ölçek plan-kesit çalışmaları |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
ARCAN, Enis F. ve EVCİ, Fikret, Mimari Tasarıma Yaklaşım, İstanbul: İki K Yayınevi, 1992. GÜR, Şengül Öymen, Mekan Örgütlenmesi, Trabzon, 1996. HASOL, Doğan, Mimarlık Sözlüğü, İstanbul: YEM Yayın, 1993. ÖZER, Bülent, Yorumlar: Kültür, Sanat, Mimarlık, İstanbul: YEM Yayın,1993. KOSTOF, Spiro, The Architect, New York: Oxford University Press, 1977. KUBAN, Doğan, Mimarlık Kavramları: Mimarlığın Kuramsal Sözlüğüne Giriş, İstanbul: Çevre Yayınları, 1984. LANG, Jon, Creating Architectural Theory, New York: Van Nostrand Reinhold, 1987. NEUFERT, Ernst, Architects’ Data, London: Crosby Lockwood Staples, 1970; (NORBERG-SCHULZ, Christian, Existence, Space & Architecture, New York: Praeger Publishers, 1971. RASMUSSEN, Steen R., Yaşanan Mimari, İstanbul: Remzi Kitabevi, 1994 (1962). ROTH, Leland M., Mimarlığın Öyküsü, İstanbul: Kabalcı Yayınevi, 2000. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 3 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 10 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 50 |
Toplam | 5 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 50 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 14 | 6 | 84 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Ödevler | 1 | 10 | 10 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 2 | 5 | 10 |
Arasınavlar | 3 | 10 | 30 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 233 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 7,77 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 8 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |