Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
MİMARLIĞA GİRİŞ
1 Dersin Adı: MİMARLIĞA GİRİŞ
2 Dersin Kodu: MIM1003
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 1
7 Dersin AKTS Kredisi: 4
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 1
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 2
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu -
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. TÜLİN VURAL ARSLAN
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Dr. Öğretim Üyesi B. Ece ŞAHİN
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Prof. Dr. Tülin VURAL ARSLAN
tulinv@yahoo.com, tvural@uludag.edu.tr
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Mimarlığa Giriş dersinin amacı, mimarlık eğitiminin ilk yılında mimarlık ile ilgili temel bilgilerin verilmesidir. Bu temel bilgilerin verilmesiyle birlikte öğrencinin tasarım süreci gibi zor bir süreci sistematize etmeyi öğrenmesi; tasarım gibi soyut bir kavramı farklı açılardan algılamasının sağlanması hedeflenmektedir.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Öğrencilerin araştırma yeteneklerini geliştirerek, eleştirel düşünme kapasitesine sahip olmaları ;
2 Mimarlık ile ilgili olarak Batı, Batı dışı mimarlık, Ulusal ve yerel mimarlıkla ilgili farklılılar ve benzerlikler konusunda bilgi sahibi olmak ;
3 Eleştirel düşüncelerini ve ders kapsamında yaptıkları örnek araştırmalarını konuşma ve yazma ile etkin bir şekilde ifade edebilmeleri ;
4 Konut birimleri dışında (merdivenler, asansörler) ve içinde (ıslak hacimler, dolaşım mekanları) yer alan servis hacimlerini çözme becerisi;
5 Geniş kapsamlı tasarım yapma becerisine sahip olmak ;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Mimar ve mimarlığın tanımı, mimarlık eğitimi, günümüzde mimarlık hizmetlerinin kapsamı, Türkiye’de mimarların çalışma alanları ve sorunları Öğrencilerin etkileyici buldukları mekanlara ilişkin değerlendirmeleri
2 Mimarlığın tarihsel gelişimi Öğrencilerin araştırma sunumları: mimar/mimarlık ofisi ve mimari tasarım örneği
3 Mimarlıkta planlama sürecinin değerlendirilmesi, mimarlıkta tasarlama evresi (Bilgi toplama, analiz, sentez, değerlendirme) Öğrencilerin araştırma sunumları: Öğrencilerin mimarlık ofisi ziyaretleri kapsamındaki değerlendirmeleri
4 Mimarlıkta tasarım yaklaşımları (pragmatik, ikonik, analojik, kanonik tasarım), mimari tasarımda düzenleme prensipleri Farklı mimari örnekler üzerinden tasarım yaklaşımlarına ilişkin konuların irdelenmesi
5 Eylemler ve eylem alanları, insan, ölçü, biçim arasındaki ilişkiler; İnsan boyutları; İnsan gereksinimleri Mimarlık öğrencisi için oda tasarımı: eskiz ve maket çalışması
6 Mimarlık öğrencisi için oda tasarımı çizim ve maket çalışmalarının değerlendirilmesi Mimarlık öğrencisi için oda tasarımı çizim ve maket çalışmalarının değerlendirilmesi
7 Evrensel tasarım İki kişilik, kullanım için en az büyüklükte alana sahip konut tasarımı: eskiz çalışması
8 Öğrencilerin araştırma sunumları: İki kişilik, kullanım için en az büyüklükte alana sahip konut tasarımı örneklerinin incelenmesi ve kendi projeleri için bağlam ve tasarım kararlarına yönelik değerlendirmeler İki kişilik, kullanım için en az büyüklükte alana sahip konut tasarımı: maket çalışması
9 İki kişilik, kullanım için en az büyüklükte alana sahip konut tasarımlarının değerlendirilmesi İki kişilik, kullanım için en az büyüklükte alana sahip konut tasarımlarının değerlendirilmesi
10 Mimari formun temel elemanları (nokta, çizgi, düzlem, hacim); mimarlıkta lineer, düzlemsel, hacimsel elemanlar Farklı mimari örnekler üzerinden ders kapsamında anlatılan formsal ilişkilerin irdelenmesi
11 Mimari formun görsel nitelikleri: temel biçimler (daire, üçgen, kare); alışılmış üç boyutlular; aykırı formlar; formun değişimi; formun ve yüzeyin oluşturulması Farklı mimari örnekler üzerinden ders kapsamında anlatılan formsal ilişkilerin irdelenmesi
12 Mimari form ve mekan organizasyonu: mekanda açılmalar; düzlemlerde açılmalar; merkezi, lineer, radyal, gruplanmış, gridal anlayışlarla oluşturulmuş organizasyonlar Öğrencilerin araştırma kapsamındaki ön çalışma sunumları: Öğrencilerin belirledikleri bir binayı formun niteliği açısından değerlendirmesi
13 Mekanın deneyimlenmesi: binaya yaklaşım, giriş, mekansal hiyerarşi, mekanlar arası ilişkiler, mekanları birbirine bağlayan düşey ve yatay dolaşım elemanları Öğrencilerin araştırma kapsamındaki ön çalışma sunumları: Öğrencilerin belirledikleri bir binayı formun niteliği açısından değerlendirmesi
14 Öğrencilerin araştırma sunumları: öğrencilerin belirledikleri bir binayı formun niteliği açısından değerlendirmesi Öğrencilerin araştırma sunumları: Öğrencilerin belirledikleri bir binayı formun niteliği açısından değerlendirmesi
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Arcan, E. F., Evci, F. 1992. Mimari Tasarıma Yaklaşım. İstanbul: İki K Yayınevi.
Onat, E. 2010. Mimarlık, Form ve Geometri. Ankara: Efil Yayınevi.
Ching, F. D.K. 2007. Architecture: Form, Space, & Order. Hoboken, N.J John Wiley & Sons .
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 30
Kısa Sınav 0 0
Ödev 2 20
Yıl sonu Sınavı 1 50
Toplam 4 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 50
Finalin BAşarıya Oranı 50
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 1 14
Uygulamalı Dersler 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 2 15 30
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 10 10
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 10 10
Toplam İş Yükü 120
Toplam İş Yükü / 30 saat 4
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11
OK1 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 0 4 0 0 0 0 5 0 0 0 0
OK3 5 0 5 0 0 0 0 5 0 0 0
OK4 0 0 0 5 0 0 0 0 0 0 0
OK5 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr