Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
EĞİTİM MÜZİĞİNDE PROZODİ
1 Dersin Adı: EĞİTİM MÜZİĞİNDE PROZODİ
2 Dersin Kodu: MUZ5107
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Yüksek Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 1
7 Dersin AKTS Kredisi: 3
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. HATICE ONURAY EĞİLMEZ
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: ibozkaya@uludag.edu.tr
0224 294 09 41
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Bu dersin amacı, Türkçenin yapısı ve söyleyiş özelliklerinden yola çıkarak dil-müzik ilişkisi kurmak ve söz-müzik uyumu doğru okul şarkıları yaratmaktır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Türkçenin yapısı ile ilgili özellikleri açıklayabilme.;
2 Türkçenin söyleyiş özelliklerine uygun ritim ve vurgu ögelerini açıklayabilme.;
3 Müziksel açıdan ezginin ritim ve ezgisel yapısını çözümleyebilme.;
4 Prozodi sözcüğünün kökenini anlamını açıklayarak eğitim müziğinde doğru ve yanlış kullanımları belirleyebilme.;
5 Okul şarkılarını prozodi açısından çözümleyebilme.;
6 Verilen bir şiiri ritmik ve ezgisel açıdan çözümleyebilme.;
7 Verilen bir şiiri ritmik ve ezgisel açıdan çözümleyerek ritim, ezgi ve anlam uyumu kusursuz okul şarkısı yazabilme.;
8 Prozodisi uygun okul şarkıları besteleyerek eğitim müziği dağarına katkıda bulunabilme.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Eğitim Müziğinde Prozodi dersine giriş. Dersin tanımı, içeriği, işleniş biçimi, ölçme ve değerlendirme yöntemleri.
2 Dil nedir, ses nedir? Dil seslerinin oluşumu, ses ve konuşma fizyolojisi.
3 Türkçe’nin ses varlığı. Konuşma ve şarkı söyleme.
4 Prozodi nedir? Değişik bakış açılarına göre kökeni, tanım ve uygulamadaki yeri.
5 Sözel dil ile müzik dili ilişkisi. Suzuki müzik öğretim yönteminin özellikleri.
6 Dilin müziği, sesin özellikleri: yükseklik (pitch), süre (duration), gürlük (intensity), tını (timbre).
7 Fonetik ve müzikal açıdan vurgu, ton/tonlama.
8 Sözel dil ve müzik dili açısından ritim ve uygulamadaki yeri.
9 Müzik Eğitim Programları açısından Prozodi ve önemi.
10 Okul şarkılarını ritim uyumu açısından değerlendirme.
11 Okul şarkılarını vurgu uyumu açısından değerlendirme.
12 Okul şarkılarını anlatım uyumu açısından değerlendirme.
13 Ritim, vurgu ve anlatım uyumu açısından örnek okul şarkıları besteleme.
14 Örnek okul şarkıları ile uygulamalı çalışma, konser etkinliği düzenleme.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: AKSAN Doğan, Her Yönüyle Dil 1-2-3, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 1987.
AREL H Sadettin, Prozodi Dersleri, Yay. Haz. Murat Bardakçı, Pan Yayıncılık, İstanbul 1992.
BOZKAYA İsmail, Dil-Müzik Bağlamında Prozodi, Özsan Matbaası, Bursa 2001.
GÜLDAŞ Saadet, Türk Musikisinde Prozodi, Kurtiş Matbaacılık, İstanbul 2003.
HATİPOĞLU Ahmet, Türk Musikisi Prozodisi, TRT Müzik Dairesi Yayınları, Ankara 1988.
ŞENBAY Nüzhet, Söz ve Diksiyon Sanatı, Yapı Kredi Yayınları, 6. Baskı, İstanbul 1993.
TAŞER Suat, Örneklerle Konuşma Eğitimi, Papirüs Yayınları, Ankara 1995.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 3 50
Yıl sonu Sınavı 1 50
Toplam 4 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 50
Finalin BAşarıya Oranı 50
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 3 25 75
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 0 0 0
Diğer 3 5 15
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 4 4
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 30 saat 5
Dersin AKTS Kredisi 5
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13
OK1 0 2 4 0 0 4 4 5 0 0 3 0 0
OK2 0 0 0 0 0 2 0 5 0 3 3 0 0
OK3 0 0 3 0 0 3 0 5 0 3 0 0 0
OK4 0 2 0 0 0 2 0 5 0 0 3 0 0
OK5 0 0 0 0 0 0 3 5 2 0 0 0 0
OK6 0 0 0 0 0 0 0 5 0 0 3 0 0
OK7 0 2 0 0 0 0 4 5 0 0 3 0 0
OK8 0 3 3 0 0 2 0 5 0 0 3 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr