1 | Dersin Adı: | UZAK DOĞU TARİHİ |
2 | Dersin Kodu: | TRH3079 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 3 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 5 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 3 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. MEHMET TEZCAN |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Yrd. Doç. Dr. Sezai SEVİM |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Prof. Dr. Mehmet TEZCAN 2006tezcan@gmail.com, tezcanmehmet@uludag.edu.tr Telefon: 0 224 2941778 Fen-Edebiyat Fakültesi, Tarih Bölümü, 16059 - Görükle Yerleşkesi, Nilüfer-BURSA |
18 | Dersin Web Adresi: | http://tarih.uludag.edu.tr/ |
19 | Dersin Amacı | Öğrencilere M.Ö. II. binlerden günümüze kadar Uzak-Doğu’nun tarih, kültür ve sosyal yapısının kısa bir özetini hem konu hem kronolojik olarak sunmak, Modern devirlerin başlarında Uzak-Doğu’yu belirleyen tarihî gelişmeleri kavramalarını sağlamaktır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | “Uzak Doğu” Kavramına Giriş: Coğrafya ve İklim | |
2 | Antik Dönemde Çin (Zhongguo) ve Çin’in İlk Medeniyetleri: Shang’lar ve Zhou’lar; Savaşan Devletler Dönemi ve Çin’in Düşünürler Çağı: Lao Tzu, Kong Fuzi (Konfüçyus), Menzi ve Sunzi | |
3 | Çin’in Birleşmesi ve İmparatorluklar Çağı: Qin, Han ve Tuoba (Wei) Devirleri | |
4 | Doğu Asya’da İpek Yolu ve Dinlerin Yayılması: Buddhizm, Daoizm ve Konfüçyanizm | |
5 | Hint Alt-kıtasında İlk Medeniyetler ve İlk İmparatorluklar: Harappa, Maurya, Kuşan ve Gupta Çağı | |
6 | Göçebelerle Münasebetler ve Çin’in Dünyaya Açılması: Tang (618-907) ve Song (960-1279) Sülaleleri Dönemi, Çin’de Göçebe hâkimiyetleri: Kitaylar (Liao) ve Jurçetler (Kin) | |
7 | Erken Zamanlarda Kore: Silla (M.Ö. 57-M.S.935) ve Koryo Dönemleri (935-1392) | |
8 | Hindistan’ın Ortaçağı ve Müslüman Devletler Dönemi: Gazneliler, Gurlular, Delhi Sultanlığı ve Timurlular | |
9 | Japonya’da İlk Devlet (Kofun ve Heian Dönemleri, 250-1185) ve Japon Kültürünün Buddhizm ile Tanışması: Şintoizm ve Zen Buddhizmi, Feodal Dönemler / Samuraylar Çağı: Kamakura (1185-1333) ve Tokugawa Shogun Devri (1600-1868), Batılıların ve Hristiyanlığın Japonya’ya Gelişi | |
10 | Moğol Dünya İmparatorluğu ve Çin’de Yuan Sülâlesi (1279-1368) | |
11 | Ming Sülalesi (1368-1644) Döneminde Çin ve Komşuları: Japonya, Kore ve Güneydoğu Asya; Cizvit Misyonerlerin Gelişi, İslâmın Yayılışı | |
12 | Keşifler Çağında (1450-1680) Hindistan ve Güneydoğu Asya: Babur İmparatorluğu (1526-1857), Batılı Güçler ve Kumpanyalar Çağı (1765-1857), İngiliz İdaresi Dönemi (1858-1947) | |
13 | Manchular (Qing Sülalesi) Döneminde (1644-1912) Çin ve Orta Asya; Çin’de İngiliz Afyon Ticareti Savaşları (Opium, 1839-1842, 1856-1860), Taiping Ayaklanması (1850-1864), Güneydoğu Asya / Hindî Çin’in (Indo-China) Kısa Tarihçesi | |
14 | Japonya’da Meiji Çağı (1868-1912) ve Japon Modernleşmesi, Çin-Japon (1894-95) ve Rus-Japon Harpleri (1904-05), Çin’de Mao Zedong Devrimi (1949) |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Armaoğlu, F. (1997). 19. Yüzyıl Siyasî Tarihi (1789-1914), Ankara: TTK. Bauer, S. W. (2013). Ortaçağ Dünyası. Roma İmparatoru Büyük Constantinus’un Hıristiyanlığı Kabul Etmesinden I. Haçlı Seferine, çev. M. Moralı, İstanbul: Alfa. Bayur, Y. H. (1987). Hindistan Tarihi, Cilt I-III, Ankara: TTK. Blunden, C., Elvin, M. (1989). Çin, Türkçeye çev. S. Esenbel, L. Köker, İletişim Atlaslı Büyük Uygarlıklar Ansiklopedisi, VII. Cilt, İstanbul: İletişim Yayınları. Bosworth, C. E. (1980). İslâm Devletleri Tarihi (Kronoloji ve Soykütüğü elkitabı), çev. E. Merçil, M. İpşirli, İstanbul: Oğuz. Cliff, N. (2011). Son Haçlılar. Vosco da Gama’nın Hiristiyan ve İslam Dünyası Arasındaki Mücadelede Dönüm Noktası Kabul Edilen Yolculukları, Türkçesi: D. Güzelgülgen, İstanbul: Remzi Kitabevi. Eberhard, W. (1957). En Eski Devirlerden Zamanımıza Kadar Uzak Doğu Tarihi, Ankara: TTK. Eco, U. (Ed.) (2015). Ortaçağ: Keşifler.Ticaret.Ütopyalar, çev. L. T. Basmacı, İstanbul: Alfa. Gazi Zahîreddin Muhammed Babur (2006). Baburnâme (Vekayi), Doğu Türkçesinden Çeviren: R. R. Arat, Önsöz ve Tarihi Özet: Y. H. Bayur, İstanbul: Kabalcı Yayınevi. Holcombe, C. (2016). Doğu Asya Tarihi. Çin Japonya Kore. Medeniyetin Köklerinden 21. Yüzyıla Kadar, Türkçesi: M. M. Özeren, İstanbul: Dergâh. Holt, P.M., Lambton, A.K.S., Lewis, B. (1997). İslâm Tarihi Kültür ve Medeniyeti, 2-3 Ciltler, çev. H. Aktaş v.d. (Hindistan Alt-kıtası ve Güney-doğu Asya Bölümleri), İstanbul: Kitabevi Milner-Gulland, R., Dejevskiy, N. (1993). Rusya ve Sovyetler Birliği Tarihi, Türkçeye çev. M. Çulhaoğlu, İletişim Atlaslı Büyük Uygarlıklar Ansiklopedisi, VIII. Cilt, İstanbul: İletişim Yayınları. Önalp, E. (2010). Osmanlının Güney Seferleri. XVI. Yüzxyılda Hint Okyanusu’nda Türk – Portekiz Mücadelesi, Ankara: Berikan Yayınevi. Parker, G. (2014). Cambridge Savaş Tarihi, çev. F. Tayanç, T. Tayanç, İstanbul: Türkiye İş Bankası. Ponting, C. (2011). Yeni Bir Bakış Açısıyla Dünya Tarihi, çev. E. B. Özbilen, İstanbul: Alfa. Potyemkin, V.(Haz.) (2009). Uluslararası İlişkiler Tarihi – Diplomasi Tarihi-, çev. A. Tokatlı, C. 1-2, İstanbul: Doğa Basın Yayın. Stein, B. (2015). Hindistan Tarihi, İngilizce Bakısını Derleyen ve Yeniden Düzenleyen: D. Arnold, çev. M. Günay, İstanbul: İnkılâp. Uçarol, R. (2000). Siyasi Tarih (1789-1999), İstanbul: Filiz Kitabevi. Wills, J. E. (2002). 1688. Bir Dünya Tarihi, Türkçesi: A. Çakıroğlu, İstanbul: aykırı. Yıldız, H. D. (Haz.) (1989). Doğuştan Günümüze Büyük İslâm Tarihi, 9. Cilt, İstanbul: Çağ Yayınları (“Timurlular Devleti” ve “Hindistan’daki Türk Devletleri” Bölümleri). |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 20 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 3 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 3 | 42 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 1 | 1 |
Diğer | 10 | 7 | 70 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 3,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |