Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
UZAK DOĞU TARİHİ
1 Dersin Adı: UZAK DOĞU TARİHİ
2 Dersin Kodu: TRH3079
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 3
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 5
7 Dersin AKTS Kredisi: 4
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. MEHMET TEZCAN
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Yrd. Doç. Dr. Sezai SEVİM
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Prof. Dr. Mehmet TEZCAN
2006tezcan@gmail.com, tezcanmehmet@uludag.edu.tr
Telefon: 0 224 2941778
Fen-Edebiyat Fakültesi, Tarih Bölümü, 16059 - Görükle Yerleşkesi, Nilüfer-BURSA
18 Dersin Web Adresi: http://tarih.uludag.edu.tr/
19 Dersin Amacı Öğrencilere M.Ö. II. binlerden günümüze kadar Uzak-Doğu’nun tarih, kültür ve sosyal yapısının kısa bir özetini hem konu hem kronolojik olarak sunmak, Modern devirlerin başlarında Uzak-Doğu’yu belirleyen tarihî gelişmeleri kavramalarını sağlamaktır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Çin, Japonya, Kore ve Hint kıtasının tarihini, dinlerini, başlıca müesseseleri, kültürlerini ve fikirlerini öğrenecekler.;
2 Bu ülkelerin tarihini öğrenerek tarihi de karşılaştırmalı olarak anlayabilecekler. ;
3 Uzak-Doğu’da, günümüze kadar Modern Dünyayı da belirleyen tarihi dinamikleri anlayabilecekler.;
4 Günümüzdeki bazı siyasî ve dinî gelişmelerin tarihi köklerini kavrayabilecekler.;
5 Modern Dünyaya yön veren kolonyalizm, modernleşme, emperyalizm ve ulus-devletlerin ortaya çıkışını öğrenecekler.;
6 Modern Dünyada gördüğümüz birçok keşfin aslında Uzak-Doğu’da vaktiyle zaten mevcut olduğunu anlayacaklar.;
7 Globalleşen dünyanın gelecekte nasıl olacağı konusunda daha fazla düşünebilecekler.;
8 Tarihi birçok belgeleri, film, hatıra gibi dokümanları tarihi bakımdan tenkit edebilecekler. ;
9 Geçmişte ve günümüzde uluslararası İlişkilerin nasıl şekillendiği konusunda bilgi sahibi olacaklar. ;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 “Uzak Doğu” Kavramına Giriş: Coğrafya ve İklim
2 Antik Dönemde Çin (Zhongguo) ve Çin’in İlk Medeniyetleri: Shang’lar ve Zhou’lar; Savaşan Devletler Dönemi ve Çin’in Düşünürler Çağı: Lao Tzu, Kong Fuzi (Konfüçyus), Menzi ve Sunzi
3 Çin’in Birleşmesi ve İmparatorluklar Çağı: Qin, Han ve Tuoba (Wei) Devirleri
4 Doğu Asya’da İpek Yolu ve Dinlerin Yayılması: Buddhizm, Daoizm ve Konfüçyanizm
5 Hint Alt-kıtasında İlk Medeniyetler ve İlk İmparatorluklar: Harappa, Maurya, Kuşan ve Gupta Çağı
6 Göçebelerle Münasebetler ve Çin’in Dünyaya Açılması: Tang (618-907) ve Song (960-1279) Sülaleleri Dönemi, Çin’de Göçebe hâkimiyetleri: Kitaylar (Liao) ve Jurçetler (Kin)
7 Erken Zamanlarda Kore: Silla (M.Ö. 57-M.S.935) ve Koryo Dönemleri (935-1392)
8 Hindistan’ın Ortaçağı ve Müslüman Devletler Dönemi: Gazneliler, Gurlular, Delhi Sultanlığı ve Timurlular
9 Japonya’da İlk Devlet (Kofun ve Heian Dönemleri, 250-1185) ve Japon Kültürünün Buddhizm ile Tanışması: Şintoizm ve Zen Buddhizmi, Feodal Dönemler / Samuraylar Çağı: Kamakura (1185-1333) ve Tokugawa Shogun Devri (1600-1868), Batılıların ve Hristiyanlığın Japonya’ya Gelişi
10 Moğol Dünya İmparatorluğu ve Çin’de Yuan Sülâlesi (1279-1368)
11 Ming Sülalesi (1368-1644) Döneminde Çin ve Komşuları: Japonya, Kore ve Güneydoğu Asya; Cizvit Misyonerlerin Gelişi, İslâmın Yayılışı
12 Keşifler Çağında (1450-1680) Hindistan ve Güneydoğu Asya: Babur İmparatorluğu (1526-1857), Batılı Güçler ve Kumpanyalar Çağı (1765-1857), İngiliz İdaresi Dönemi (1858-1947)
13 Manchular (Qing Sülalesi) Döneminde (1644-1912) Çin ve Orta Asya; Çin’de İngiliz Afyon Ticareti Savaşları (Opium, 1839-1842, 1856-1860), Taiping Ayaklanması (1850-1864), Güneydoğu Asya / Hindî Çin’in (Indo-China) Kısa Tarihçesi
14 Japonya’da Meiji Çağı (1868-1912) ve Japon Modernleşmesi, Çin-Japon (1894-95) ve Rus-Japon Harpleri (1904-05), Çin’de Mao Zedong Devrimi (1949)
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Armaoğlu, F. (1997). 19. Yüzyıl Siyasî Tarihi (1789-1914), Ankara: TTK.
Bauer, S. W. (2013). Ortaçağ Dünyası. Roma İmparatoru Büyük Constantinus’un Hıristiyanlığı Kabul Etmesinden I. Haçlı Seferine, çev. M. Moralı, İstanbul: Alfa.
Bayur, Y. H. (1987). Hindistan Tarihi, Cilt I-III, Ankara: TTK.
Blunden, C., Elvin, M. (1989). Çin, Türkçeye çev. S. Esenbel, L. Köker, İletişim Atlaslı Büyük Uygarlıklar Ansiklopedisi, VII. Cilt, İstanbul: İletişim Yayınları.
Bosworth, C. E. (1980). İslâm Devletleri Tarihi (Kronoloji ve Soykütüğü elkitabı), çev. E. Merçil, M. İpşirli, İstanbul: Oğuz.
Cliff, N. (2011). Son Haçlılar. Vosco da Gama’nın Hiristiyan ve İslam Dünyası Arasındaki Mücadelede Dönüm Noktası Kabul Edilen Yolculukları, Türkçesi: D. Güzelgülgen, İstanbul: Remzi Kitabevi.
Eberhard, W. (1957). En Eski Devirlerden Zamanımıza Kadar Uzak Doğu Tarihi, Ankara: TTK.
Eco, U. (Ed.) (2015). Ortaçağ: Keşifler.Ticaret.Ütopyalar, çev. L. T. Basmacı, İstanbul: Alfa.
Gazi Zahîreddin Muhammed Babur (2006). Baburnâme (Vekayi), Doğu Türkçesinden Çeviren: R. R. Arat, Önsöz ve Tarihi Özet: Y. H. Bayur, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
Holcombe, C. (2016). Doğu Asya Tarihi. Çin Japonya Kore. Medeniyetin Köklerinden 21. Yüzyıla Kadar, Türkçesi: M. M. Özeren, İstanbul: Dergâh.
Holt, P.M., Lambton, A.K.S., Lewis, B. (1997). İslâm Tarihi Kültür ve Medeniyeti, 2-3 Ciltler, çev. H. Aktaş v.d. (Hindistan Alt-kıtası ve Güney-doğu Asya Bölümleri), İstanbul: Kitabevi
Milner-Gulland, R., Dejevskiy, N. (1993). Rusya ve Sovyetler Birliği Tarihi, Türkçeye çev. M. Çulhaoğlu, İletişim Atlaslı Büyük Uygarlıklar Ansiklopedisi, VIII. Cilt, İstanbul: İletişim Yayınları.
Önalp, E. (2010). Osmanlının Güney Seferleri. XVI. Yüzxyılda Hint Okyanusu’nda Türk – Portekiz Mücadelesi, Ankara: Berikan Yayınevi.
Parker, G. (2014). Cambridge Savaş Tarihi, çev. F. Tayanç, T. Tayanç, İstanbul: Türkiye İş Bankası.
Ponting, C. (2011). Yeni Bir Bakış Açısıyla Dünya Tarihi, çev. E. B. Özbilen, İstanbul: Alfa.
Potyemkin, V.(Haz.) (2009). Uluslararası İlişkiler Tarihi – Diplomasi Tarihi-, çev. A. Tokatlı, C. 1-2, İstanbul: Doğa Basın Yayın.
Stein, B. (2015). Hindistan Tarihi, İngilizce Bakısını Derleyen ve Yeniden Düzenleyen: D. Arnold, çev. M. Günay, İstanbul: İnkılâp.
Uçarol, R. (2000). Siyasi Tarih (1789-1999), İstanbul: Filiz Kitabevi.
Wills, J. E. (2002). 1688. Bir Dünya Tarihi, Türkçesi: A. Çakıroğlu, İstanbul: aykırı.
Yıldız, H. D. (Haz.) (1989). Doğuştan Günümüze Büyük İslâm Tarihi, 9. Cilt, İstanbul: Çağ Yayınları (“Timurlular Devleti” ve “Hindistan’daki Türk Devletleri” Bölümleri).
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 20
Kısa Sınav 0 0
Ödev 1 20
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 3 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 1 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 1 1
Diğer 10 7 70
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 1 1
Toplam İş Yükü 114
Toplam İş Yükü / 30 saat 3,8
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK6 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK7 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK8 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK9 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr