Ders Öğretim Planı
ORGANİK KİMYADA MOLEKÜL DİZAYNI
1
Dersin Adı:
ORGANİK KİMYADA MOLEKÜL DİZAYNI
2
Dersin Kodu:
KIM6005
3
Dersin Türü:
Seçmeli
4
Dersin Seviyesi:
Doktora
5
Dersin Verildiği Yıl:
1
6
Dersin Verildiği Yarıyıl:
1
7
Dersin AKTS Kredisi:
5
8
Teorik Ders Saati (saat/hafta):
3
9
Uygulama Ders Saati (saat/hafta):
0
10
Laboratuar Ders Saati (saat/hafta):
0
11
Dersin Önkoşulu
Organik Kimya (I ve II) Dersini almış olmak.
12
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
13
Dersin Dili:
Türkçe
14
Dersin Veriliş Şekli
Yüz yüze
15
Dersin Koordinatörü:
Prof. Dr. MUSTAFA TAVASLI
16
Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17
Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri:
mtavasli@uludag.edu.tr +90 224 29 41 732 Uludağ Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi, Kimya Bölümü, 16059 Görükle / BURSA, TÜRKİYE
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Öğrencilerin, organik sentezleri kendi başlarına tasarlama alışkanlığı kazanması ve bunları gerçekci yol haritalarına dökebilmeleri
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Retrosentetik yaklaşımın ve sistematiğinin öğrenilmesi;
2
Fizyolojik etkileri olan bazı organic moleküllerin sentezine yönelik yaklaşımların öğrenilmesi;
3
Organik sentezleri kendi başlarına tasarlama alışkanlığı kazandırılması;
4
Akademik yada endüstriyel (ilaç, boya, zirai ilaçlar, polimer, parfum, deterjan, tatlandırıcılar, feromenler gibi) alanda sentez yapabilme kabiliyetlerinin artırılması;
5
Güncel literatur verilerine ulaşabilmesi ve değerlendirebilmesi;
Hafta
Teori
Uygulama
1
Ayrıştırma Yönteminde Temel Yaklaşımlar
Hedef Molekül,
Retrosentetik Analiz,
Foknsiyonel Grup Dönüşümü
Ayrıştırma,
idealize edilmiş Anyonik/Katyonik Parçalar,
Reaktif Maddeler
2
Aromatik Bileşiklerin Sentezi-A
Benzocaine-Lokal Anestetik
1-(4-methoxyphenyl)ethanone-Parfüm Bileşeni
3
Aromatik Bileşiklerin Sentezi-B
BHT-antioksidan
Piperonal-Parfüm Bileşeni
4
Aromatik Bileşiklerin Sentezi-C
Trifluralin-Zirai İlaç
Saccharine-Yapay Tatlandırıcı
5
Tek Karbon-Heteroatom Ayrışması-A
Benzil benzoat- Böcek kovucu ve çözücü
Propanil-Pirinç tarlasındaki yabancı bitki öldürücü
6
Tek Karbon-Heteroatom Ayrışması-B
1-methoxy-4-methylbenzene-Parfüm Bileşeni
İzopentil benzil eter-Parfüm Bileşeni
7
Tek Karbon-Heteroatom Ayrışması-C
4-chloro-4-methylheptane
4-nitrobut-1-ene
8
Kimyasal Seçicilik-A
Cyclomethycaine-Anestetik
Paracetamol-Ağrıkesici
9
Problem çözümü
10
Kimyasal Seçicilik-B
Benzil kloroformat-Amino Koruyucu Grup
N-Benzyloxycarbonylalanine-Korunmuş amino asit
Captodiamine-Sedatif İlaç
11
Çift Karbon-Heteroatom Ayrışması-A
Multistriatin- Feromon
Benzaldehyde dimethylacetal-Parfüm
12
Çift Karbon-Heteroatom Ayrışması-B
2-(3-chloropropyl)-2-methyl-1,3-dioxolane-Korunmuş Keton
Alanin-Strecker Amino Asit Sentezi
13
Çift Karbon-Heteroatom Ayrışması-C
Methyldopa-Yüksektansiyon İlacı
2,4-D-Zirai ilaç
14
Polaritenin Değiştirilmesi
Alachlor-Zirai İlaç
Phenacyl chloride-Göz yaşartıcı gaz
Salbutamol-Astma İlacı
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
[1] Organic Synthesis: The Disconnection Approach, Stuart G. Warren, John Wiley & sons, New York, 1982 [2] Designing Organic Syhteses: A Programmed Introduction to the Synthon Approach, Stuart G. Warren, John Wiley & sons, New York, 1978.
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
40
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
2
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
3
42
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
13
1
13
Ödevler
0
3
15
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
72
72
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
72
72
Toplam İş Yükü
214
Toplam İş Yükü / 30 saat
7,13
Dersin AKTS Kredisi
7
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1
PY2
PY3
PY4
PY5
PY6
PY7
PY8
PY9
PY10
OK1
5
0
5
0
5
0
0
0
5
0
OK2
5
0
5
0
5
0
0
0
5
0
OK3
5
0
5
0
5
0
0
0
5
0
OK4
5
0
5
0
5
0
0
0
5
0
OK5
0
0
0
5
0
5
0
5
0
0
ÖK: Öğrenme Kazanımları
PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi:
1 Çok Düşük
2 Düşük
3 Orta
4 Yüksek
5 Çok Yüksek