Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
TOPRAKSIZ TARIM
1 Dersin Adı: TOPRAKSIZ TARIM
2 Dersin Kodu: SBYS416
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Önlisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 2
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 4
7 Dersin AKTS Kredisi: 3
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 1
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 2
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu -
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Birol Taş
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Prof. Dr. Haluk BAŞAR
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: melik@uludag.edu.tr, 02242942352, U.Ü.Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu B Blok-Görükle Kampüsü/Bursa
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Topraksız ortamlarda bitki yetiştirmeye yönelik olarak bilgi ve beceri kazandırmak
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Ülkemizde ve Dünya’da yaygın olarak kullanılan topraksız yetiştirme ortamlarının (substratların) özelliklerini, avantaj ve dezavantajlarını öğrenir.;
2 NFT (Nutrient Film Technique), kaya yününde yetiştiricilik ve ortam kültürleri gibi önemli topraksız yetiştiricilik teknikleri hakkında genel bilgiler edinir.;
3 Topraksız ortamlarda bitkilerin beslenmesi, besin çözeltilerinin hazırlanması, pH ve EC kontrolü gibi konularda temel bilgiler edinir.;
4 Belirli konsantrasyonlarda besin elementleri içeren besin çözeltileri hazırlayabilir.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Teorik Topraklı ve topraksız yetiştirme ortamlarının karşılaştırılması, Bitki yetiştirme ortamlarının hazırlanmasında dikkate alınması gerekli fiziksel özellikler. Yetiştirme ortamları laboratuarının tanıtılması
2 Yetiştirme ortamlarının fiziksel karakterizasyonu ile ilgili bazı temel kavramlar, Yetiştirme ortamlarının fiziksel karakterizasyonunda belirlenen özellikler, Bitki gelişimini dolaylı etkileyen fiziksel özellikler, Bitki gelişimini doğrudan etkileyen fiziksel özellikler Yetiştirme ortamlarında nem tayini
3 Yetiştirme ortamlarında havalandırmanın önemi, Yetiştirme ortamında oksijen, Oksijen ve tohum çimlenmesi, Oksijen ve çeliklerin köklenmesi, Bitkilerde oksijenin önemi Yetiştirme ortamlarında kül ve organik madde tayini
4 Yetiştirme ortamının/ toprağın reaksiyonu (pH), Tuzluluk Yetiştirme ortamlarının kimyasal ekstraksiyonu, Yöntem 1 ve 2
5 Bitki yetiştirme ortamında kullanılan organik materyaller, Torf, Hindistan cevizi lifi tozu Yetiştirme ortamlarının kimyasal ekstraksiyonu, Yöntem 3 ve 4
6 Plastikler (sentetik köpükler), Genleştirilmiş polisitiren tanecikler, Üre formaldehit köpükler, Poliüretan köpükler, Kullanılmış mantar kompostları, Talaş Yetiştirme ortamlarının kimyasal analizi ve sonuçlarının değerlendirilmesi
7 Ağaç kabukları, Çiftlik (ahır) gübresi, Çeltik kabukları, Ağaç yontuları, Yer fıstığı kabukları, Sap ve saman Yetiştirme ortamlarının kimyasal analizi ve sonuçlarının değerlendirilmesi
8 Arasınav ve Ders Tekrarı Tekrar
9 Bitki yetiştirme ortamında kullanılan inorganik materyaller, Perlit, Vermikulit Yetiştirme ortamlarının kimyasal analizi ve sonuçlarının değerlendirilmesi
10 Pomza, Kaya yünü, Kum ve çakıl, Zeolit, Yanmış kil, Yetiştirme ortamlarının dezenfeksiyonu Elek analizi ve sonuçlarının değerlendirilmesi
11 Hidroponik sistemler, Sıvı (agregat olmayan) Hidroponik sistemler, Besleyici Film Tekniği (NFT), Modifiye NFT, Aeroponik Yetiştirme ortamlarının Fiziksel analizi (yoğunluk, hacim ağırlığı, toplam boşluklar hacmi, su ve hava dağılımı, büzüşme, farklı emiş değerlerinde tutulan su içerikleri)
12 Arasınav ve Ders Tekrarı Yetiştirme ortamlarının Fiziksel analizi (yoğunluk, hacim ağırlığı, toplam boşluklar hacmi, su ve hava dağılımı, büzüşme, farklı emiş değerlerinde tutulan su içerikleri)
13 Agregat Hidroponik Sistemler, Açık sistemler, Kanal kültürü, Torba kültürü, Kaya yünü, Kum kültürü, Perlit, Kanal rezervuar yöntemi, Perlit torba kültürü Yetiştirme ortamlarının Fiziksel analizi (yoğunluk, hacim ağırlığı, toplam boşluklar hacmi, su ve hava dağılımı, büzüşme, farklı emiş değerlerinde tutulan su içerikleri)
14 Kapalı sistemler, Çakıl, NFT veya kaya yünü, Açık ve kapalı sistemlerde besin çözeltileri Uygulama sınavı
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Hidroponik. J.B. Jones Jr. CRC Press. Boca Raton, Florida, 1986.
Hidroponik Besin Üretiimi. H.M. Resh. Fourth edition. Worldbridge Press Publishing Co., California, 1989.
NFT için El Kitabı. C.J. Molyneux. Nutriculture Ltd. Preston, UK. 1988.
Bahçecilikte Rockwool. D.L. Smith. Grower Books. Blackpool, UK. 1987.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 2 35
Kısa Sınav 0 0
Ödev 1 15
Yıl sonu Sınavı 1 50
Toplam 4 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 50
Finalin BAşarıya Oranı 50
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 1 14
Uygulamalı Dersler 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 1 0 0
Projeler 4 2 8
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 2 10 20
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 5 5
Toplam İş Yükü 89
Toplam İş Yükü / 30 saat 2,97
Dersin AKTS Kredisi 3
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14 PY15 PY16
OK1 2 0 0 0 3 0 0 0 0 0 0 5 3 0 0 0
OK2 2 0 0 0 3 0 0 0 0 0 0 5 3 0 0 0
OK3 2 0 0 0 3 0 0 0 0 0 0 5 3 0 0 0
OK4 2 0 0 0 3 0 0 0 0 0 0 5 3 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr