caferkaradas@hotmail.com 0224 243 10 66-60406, U.Ü. İlahiyat Fakültesi
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
İslamın klasik döneminde evren ve insan hakkında oluşan anlayışları karşılaştırmalı olarak analiz etme yeteneği kazandırmak.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
İslamın klasik dönemindeki evren ve insan tasavvuru ile ilgili kavramları tanır.;
2
Evren ve insan görüşü hakkındaki ekolleri ve bu ekollerin sahip oldukları görüşleri bilir.;
3
Klasik dönem ile günümüz toplumları arasında insan anlayışı açısından karşılaştırma yapma imkanı bulur.;
4
Klasik dönem ile günümüz toplumları arasında insan anlayışı açısından karşılaştırma yapma imkanı bulur.;
5
Kelamda evren ve insan alanıyla ilgili projelere katkıda bulunabilir.;
6
İnsan ve evren anlayışı araştırmalarından edindiği bütüncül bakış açısıyla günümüze öneriler sunar.;
7
İlgili kaynakları orijinal dilde yetkin düzeyde kullanabilir.;
8
Toplumun inanç problemleri sahasında, yeni yorumlar geliştirebilir. ;
9
Kaynaklardan elde ettiği bilgi bilimsel ölçülere göre değerlendirebilir.;
10
Günümüz İslam dünyasındaki inanç ayrılıklarının mahiyetini, geçmişle karşılaştırarak kavrayabilir.;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Kelâmda Varlık Anlayışı ve Varlığın Sınıflandırılması
2
Felsefî Düşüncede Varlık Anlayışı ve Kelâm Açısından Değerlendirilmesi
3
Kelâmın Evren Anlayışının Merkezî Kavramı Olarak Yaratma
4
Yaratılmış Evren Algısının Temellendirilmesi: Atom Teorisi
5
Kelâm Düşüncesinde Atomculuk Karşıtı Evreni Açıklama Tarzları
6
Kelâm Düşüncesinde Evrenin Oluşturucu Unsurları
7
Kelâm Düşüncesinde Evrenin Oluşturucu Unsurları
8
Kelâm Düşüncesinde Evrenin Mahiyeti
9
Kelâm Düşüncesinde İnsanın Tartışıldığı Bağlam
10
Geliştirilen İnsan Tanımları ve İnsanın Mahiyeti Üzerine Tartışmalar
11
İnsanın Temel Yapıtaşlarından Birisi Olarak Ruh ve Ruhun Mahiyeti
12
Ruh-Beden Bütünlüğü ve Buna İlişkin Kelâmî Açıklama Tarzları
13
İnsanın Fiillerinin Oluşumu ve Kader Meselesi
14
Ölümden Sonraki Hayat İçerisinde İnsan
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
Cağfer Karadaş, Kelâm Düşüncesinde Evren ve İnsan U. Murat Kılavuz, Kelâmda Kozmolojik Delil İbn Kayyim el-Cevziyye, Kitâbü’r-Rûh Erkan Yar, Ruh-Beden İlişkisi Açısından İnsanın Bütünlüğü Sorunu Tartışmalı İlmî Toplantı, İnsan İradesi ve Kudret-i İlâhiyye Bağlamında Kader Mes’elesi Yener Öztürk, Kur’ân’da Ahiret: İmkânı ve Lüzumu Açısından
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
0
0
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
100
Toplam
1
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
0
Finalin BAşarıya Oranı
100
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
3
42
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
11
154
Ödevler
0
0
0
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
0
0
0
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
15
15
Toplam İş Yükü
211
Toplam İş Yükü / 30 saat
7,03
Dersin AKTS Kredisi
7
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU