1 | Dersin Adı: | ÇEVRE BİYOLOJİSİ |
2 | Dersin Kodu: | BYL0502 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 0 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 0 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | yoktur |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. GÜRCAN GÜLERYÜZ |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Fen-Edebiyat Fakültesi, Biyoloji Bölümü, Görükle kampusü, 16059 Bursa 0224 2941799, e-posta: gurcan@uludag.edu.tr |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Dersin amacı biyolojik açıdan çevrek onularına bakmayı sağlamaktır. Bu hedefle insan-Doğa İlişkisi, İnsanın ÇevredeYaptığı Değişiklikler, Kaynak kullanımı üzerinde insan etkinliğinin etkileri, Temel besinlerin Ekolojik Döngüleri (N,C,S gibi) ve bu döngülere insanların etkisi, Pestisitler ve Deterjanların çevre üzerindeki etkileri, Biyolojik birikim ve etkileri, Orman zararları ve nedenleri, Çevre kirliliğine karşı biyosistemlerin kullanımını konuları ile açıklanır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Giriş, Çevre Biyolojisinin Konusu, Çevre Kavramı ve Çevre Sorunları | |
2 | İnsan-Doğa İlişkisi | |
3 | İnsanın Çevrede Yaptığı Değişiklikler: Yüzey şekilleri, Toprak, Sucul Ortam, Bitki Örtüsü Üzerinde, Hayvan türleri ve dağılışları üzerinde | |
4 | İnsanın Çevrede Yaptığı Değişiklikler: Yüzey şekilleri, Toprak, Sucul Ortam, Bitki Örtüsü Üzerinde, Hayvan türleri ve dağılışları üzerinde | |
5 | Biyojeokimyasal Döngüleri: Karbon Döngüsü ve Küresel İklim Değişimi, Oksijen Döngüsü ve Ozon, Azot döngüsü ve kirlenmeyle etkilenme şekilleri; Fosfor ve Kükürt Döngüleri kirlenmeyle etkilenme şekilleri | |
6 | Biyojeokimyasal Döngüleri: Azot döngüsü ve Orman zararları (asit yağmurları) Fosfor ve Kükürt, Döngüleri kirlenmeyle etkilenme şekilleri | |
7 | Ders tekrarı ve Ara sınav | |
8 | Biyojeokimyasal Döngüleri: Fosfor Döngüsü ve ötrofikasyon, Kükürt Döngüsü | |
9 | Biyolojik Birikim | |
10 | Çevre Kirliliği: Kimyasal kirlenme (ağır metaller, pstisitler, sentetik deterjanlar, atmosferik gazalar, petrol kirliliği) | |
11 | Çevre Kirliliği: Fiziksel Kirlenme, Biyolojik Kirlenme (alerjik polen ve sporlar, salgın hastalıklar), Termik Kirlenme, Radyoaktif kirlenme | |
12 | Erozyon Ekolojisi | |
13 | Çevre kirliliğine karşı biyolojik sistemler | |
14 | Restorasyon Ekolojisi, Fitoremidasyon (Bitkilerle giderme) |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Çevre Biyolojisi ders notları, GÜLERYÜZ G Türkiye’nin Çevre sorunları, KollektifÇ alışma, Türkiye çevre SorunlarıVakfı, 1991 Ankara Ekoloji, ÇevreBiyolojisi, KOCATAŞ A., EgeÜn. Matbaası, İzmir, 1992 Elements of Ecology, Smith RL., Harper Collins Publ., Third Ed. NY 1992 Air Pollution and Forests, ınteraction between air contaminants and forest ecosystems, Smith, WH., Second Edition, Springer-Verlag, 1990, New York Canlılar ve Çevre, Öztürk MA veTürkan İ. E.Ü. Ofsetbasımevi, Bornova, İzmir, 1989 Çevre Kirliliği ve Ekolojik Etkileri, AkmanY., Düzenli A ve Geven F. Ankara, 1996 Ekoloji’nin Temel İlkeleri. Çeviri Editörü: K. ISIK. Palme Yayıncılık, Ankara, ss: 598 + XXII. (Çevirisi yapılan original kitap: E.P. ODUM and G.W. BARRETT. 2005. Fundamentals of Ecology, Thomson Learning Brooks/Cole, Belmont, CA, USA, 624 pp). |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 3 | 42 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 2 | 10 | 20 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 1 | 15 | 15 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 20 | 20 |
Diğer | 2 | 14 | 28 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |