Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
ÇEVRE BİYOLOJİSİ
1 Dersin Adı: ÇEVRE BİYOLOJİSİ
2 Dersin Kodu: BYL0502
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 0
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 0
7 Dersin AKTS Kredisi: 3
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu yoktur
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. GÜRCAN GÜLERYÜZ
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Fen-Edebiyat Fakültesi, Biyoloji Bölümü,
Görükle kampusü, 16059 Bursa
0224 2941799, e-posta: gurcan@uludag.edu.tr
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Dersin amacı biyolojik açıdan çevrek onularına bakmayı sağlamaktır. Bu hedefle insan-Doğa İlişkisi, İnsanın ÇevredeYaptığı Değişiklikler, Kaynak kullanımı üzerinde insan etkinliğinin etkileri, Temel besinlerin Ekolojik Döngüleri (N,C,S gibi) ve bu döngülere insanların etkisi, Pestisitler ve Deterjanların çevre üzerindeki etkileri, Biyolojik birikim ve etkileri, Orman zararları ve nedenleri, Çevre kirliliğine karşı biyosistemlerin kullanımını konuları ile açıklanır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Çevre ve çevre sorunlarını açıklar.;
2 İnsan ve çevreyi ilişkilendirir.;
3 İnsanın doğa üzerindeki etkilerini açıklar.;
4 Biyojeokimyasal döngüleri ve insanın döngüler üzerindeki etkilerini açıklar.;
5 Çevre kirliliği kavramını ve insanın çevre kirliliği açısından rolünü açıklar.;
6 Biyolojik birikim kavramını açıklar.;
7 Erozyonun çevre açısından önemini açıklar.;
8 Çevre kirliliğinin giderilmesi ve ekolojik restorasyonla ilgili yöntemleri açıklar;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Giriş, Çevre Biyolojisinin Konusu, Çevre Kavramı ve Çevre Sorunları
2 İnsan-Doğa İlişkisi
3 İnsanın Çevrede Yaptığı Değişiklikler: Yüzey şekilleri, Toprak, Sucul Ortam, Bitki Örtüsü Üzerinde, Hayvan türleri ve dağılışları üzerinde
4 İnsanın Çevrede Yaptığı Değişiklikler: Yüzey şekilleri, Toprak, Sucul Ortam, Bitki Örtüsü Üzerinde, Hayvan türleri ve dağılışları üzerinde
5 Biyojeokimyasal Döngüleri: Karbon Döngüsü ve Küresel İklim Değişimi, Oksijen Döngüsü ve Ozon, Azot döngüsü ve kirlenmeyle etkilenme şekilleri; Fosfor ve Kükürt Döngüleri kirlenmeyle etkilenme şekilleri
6 Biyojeokimyasal Döngüleri: Azot döngüsü ve Orman zararları (asit yağmurları) Fosfor ve Kükürt, Döngüleri kirlenmeyle etkilenme şekilleri
7 Ders tekrarı ve Ara sınav
8 Biyojeokimyasal Döngüleri: Fosfor Döngüsü ve ötrofikasyon, Kükürt Döngüsü
9 Biyolojik Birikim
10 Çevre Kirliliği: Kimyasal kirlenme (ağır metaller, pstisitler, sentetik deterjanlar, atmosferik gazalar, petrol kirliliği)
11 Çevre Kirliliği: Fiziksel Kirlenme, Biyolojik Kirlenme (alerjik polen ve sporlar, salgın hastalıklar), Termik Kirlenme, Radyoaktif kirlenme
12 Erozyon Ekolojisi
13 Çevre kirliliğine karşı biyolojik sistemler
14 Restorasyon Ekolojisi, Fitoremidasyon (Bitkilerle giderme)
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Çevre Biyolojisi ders notları, GÜLERYÜZ G
Türkiye’nin Çevre sorunları, KollektifÇ alışma, Türkiye çevre SorunlarıVakfı, 1991 Ankara
Ekoloji, ÇevreBiyolojisi, KOCATAŞ A., EgeÜn. Matbaası, İzmir, 1992
Elements of Ecology, Smith RL., Harper Collins Publ., Third Ed. NY 1992
Air Pollution and Forests, ınteraction between air contaminants and forest ecosystems, Smith, WH., Second Edition, Springer-Verlag, 1990, New York
Canlılar ve Çevre, Öztürk MA veTürkan İ. E.Ü. Ofsetbasımevi, Bornova, İzmir, 1989
Çevre Kirliliği ve Ekolojik Etkileri, AkmanY., Düzenli A ve Geven F. Ankara, 1996
Ekoloji’nin Temel İlkeleri. Çeviri Editörü: K. ISIK. Palme Yayıncılık, Ankara, ss: 598 + XXII. (Çevirisi yapılan original kitap: E.P. ODUM and G.W. BARRETT. 2005. Fundamentals of Ecology, Thomson Learning Brooks/Cole, Belmont, CA, USA, 624 pp).
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 2 10 20
Ödevler 0 0 0
Projeler 1 15 15
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 20 20
Diğer 2 14 28
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 25 25
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 30 saat 5
Dersin AKTS Kredisi 5
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 0 0 0 0 0 2 0 2 2 0 0 0
OK2 0 0 0 0 0 2 0 2 2 0 0 0
OK3 0 0 0 0 0 2 0 2 2 0 0 0
OK4 0 0 0 0 0 2 0 2 2 0 0 0
OK5 0 0 0 0 0 2 0 2 2 0 0 0
OK6 0 0 0 0 0 2 0 2 2 0 0 0
OK7 0 0 0 0 0 2 0 2 2 0 0 0
OK8 0 0 0 0 0 2 0 2 2 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr