Yrd. Doç. Dr. Engin SAĞDİLEK Uludağ Üniversitesi, Tıp fakültesi, Temel Tıp Bilimleri, Biyofizik Anabilim Dalı, 16059, Nilüfer, BURSA
18
Dersin Web Adresi:
http://tip.uludag.edu.tr/egitimprogramlari.php
19
Dersin Amacı
Bir sıvı ve akışkan olarak kanın, fiziğin temel branşlarından biri olan akışkanlar mekaniği ilkeleriyle incelenmesi bu dersin temel amacıdır. Sıvıların, akışkanların temel özellikleri, hidrostatik yasaları, hidrodinamiğin temel kavramları, kan basıncı, kan akımı, kanın akışkanlık özellikleri, anevrizmalar ve bir bütün olarak dolaşım sisteminin dinamiğini kavramak bu dersin hedefleridir.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Sıvı ve akışkanların temel özelliklerini açıklayabilme.;
2
Hidrostatik ve hidrodinamiğin temel yasalarını kavrayabilme.;
3
Dolaşım sisteminde akan kanın akışkanlar mekaniği yasaları ile ilişkisini kurabilme.;
4
Kan basıncı ve kanın akış özelliklerini kavrayabilme.;
5
Kan akışındaki bozuklukların dolaşım sistemindeki hastalıklarla ilişkisini kurabilme.;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Dersin tanıtımı, akışkanların genel özellikleri
2
Hidrostatik basınç, kan basıncı
3
Hidrodinamiğin temel kavramları, akış hızı, debi, Süreklilik ilkesi, Bernouille yasası
4
Akım, basınç, direnç, Poiseuille yasası
5
Viskozite
6
Newtoniyen ve newtoniyen olmayan sıvılar, Düzgün akış ve Girdaplı akış
7
Çeper stresi ve Laplace yasası
8
Anevrizmalar
9
Hemoreoloji
10
Hemoreoloji
11
Dolaşım sisteminin dinamiği
12
Dolaşım sisteminin dinamiği
13
Dolaşım sisteminin dinamiği
14
Dolaşım sisteminin dinamiği
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
1. Herman IP. Physics of the Human Body. Springer; 2006. 2. Pehlivan F. Biyofizik. 2. baskı. Hacettepe-TAŞ: 2004. 3. Çelebi G. Biyomedikal Fizik. 4. Baskı. İzmir; Barış Yayınları: 2008. 4. Serway RA. Physics: For Scientists & Engineers. Saunders; 1992. 5. Waite L, Fine J. Applied Biofluid Mechanics. McGraw-Hill Companies; 2007. 6. Guyton AC, Hall JE. Textbook of Medical Physiology. 11th ed. Elsevier; 2007. 7. Widmaier EP, Raff H, Strang KT. Vander İnsan Fizyolojisi. 10. baskı. İzmir; Güven Kitabevi: 2010. 8. Barrett KE, Barman SM, Boitano S, Brooks HL. Ganong's Review of Medical Physiology. 23rd ed. USA: McGraw-Hill Companies; 2010.
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
40
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
2
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
1
14
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
1
14
Ödevler
0
0
0
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
16
16
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
16
16
Toplam İş Yükü
76
Toplam İş Yükü / 30 saat
2
Dersin AKTS Kredisi
2
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU