Yahudilik ve Hıristiyanlıkta mezheplere ayrılma sürecini ve bellibaşlı mezhepleri tanıma, mezheplerin inanç ve uygulamalarını analiz etme; buradan hareketle dinlerdeki ayrışmaları evrensel bir olgu olarak değerlendirme yeteneğini kazanma.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Dinlerde ayrışmaların yaşandığı bilgisine sahip olur.;
2
Ayrışmaların teolojik görüş farklılıklarından ziyade siyasî sosyal nedenlere dayandığını kavrar.;
3
Ayrışmaları ortodoks, heterodoks ve heretik olarak sınıflandırır.;
4
Yeterli bir kavrayışa sahip olmak için yabancı dil yeteneğini kaynakları kullanabilecek derecede geliştirebilir.
;
5
Yahudilik ve Hıristiyanlık örneği üzerinden ayrışma sürecini yorumlar.;
6
Yahudi ve Hıristiyan mezheplerini temel inanç esasları ve uygulamalarıyla tanır.;
7
Her iki dinin mezheplerini önce kendi içinde, sonra birbirleriyle karşılaştırır;
8
Bir mezhebe mensup olmayı din bilimleri çerçevesinde aidiyet duygusu veya başka sebeplerle açıklayabilir.
;
9
Mezheplerin inanç ve uygulamalarını bilimsel araştırma yöntemleriyle objektif olarak analiz edebilir.;
10
İki din ile sınırlı analizlerini bütüncü bir yaklaşımla genelleştirebilir.;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Dinlerde Ayrılık ve Çatışma: Ortodoksi Heterodoksi Heresi
2
Kadîm Yahudi Mezhepleri: Hasidîler, Ferisîler, Sadukîler ve Zealotlar
3
Essenîler
4
Ortaçağ Yahudi Mezhepleri: Rabbânî Yahudilik, Karâîlik ve Îseviyye Yudgâniyye
5
ModernYahudi Mezhepleri: Ortodoks Reformist ve Muhafazakâr Yahudilik
6
Sâmirîler
7
Diğer Yahudi Mezhepleri
8
Hıristiyanlıkta Bölünme Süreci ve Hıristiyan Mezhepleri
9
Katoliklik
10
Doğu Ortodoks Kilisesi
11
Protestanlık
12
Ermeni ve Süryanî Kiliseleri
13
Diğer Hıristiyan Mezhepleri
14
Yeni Akımlar
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
Günay Tümer Abdurrahman Küçük M.A.Küçük, Dinler Tarihi, Ankara 2009. Şinasi Gündüz, Küresel Sorunlar ve Din, Ankara 2005. Yaşar Kutluay, İslâm ve Yahudi Mezhepleri, İstanbul 2004. Ali Erbaş, Hıristiyanlıkta Reform ve Protestanlık Tarihi, İstanbul 2004. Nuh Arslantaş, İslâm Dünyasında Sâmirîler, İstanbul 2008. Kürşat Demirci, Bir Hıristiyan Mezhebi Olarak Ortodoksluğun Teolojisi, İstanbul 2005.
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
40
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
2
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
2
28
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
6
84
Ödevler
0
0
0
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
4
4
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
4
4
Toplam İş Yükü
120
Toplam İş Yükü / 30 saat
4
Dersin AKTS Kredisi
4
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU