Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
TÜRKİYE TÜRKÇESİ I
1 Dersin Adı: TÜRKİYE TÜRKÇESİ I
2 Dersin Kodu: TDE1021
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 1
7 Dersin AKTS Kredisi: 4
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Dersin ön koşulu yoktur.
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Hatice Şahin
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Prof. Dr. Hatice ŞAHİN
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: hatices@uludag.edu.tr
02242941812
Uludağ Üniversitesi
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü
Görükle Kampüsü/Görükle, Nilüfer, Bursa
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Dersin amacı; iletişim aracı olarak dilin dizge, sistem olduğunu kavratmak; dizge içinde dil birimlerinin rolünü benimsetmek; dil, lehçe, şive, ağız, yazı dili, konuşma dili, resmi dil, edebî dil, işaret dili kavramlarını öğretmek, aralarındaki farkı göstermek; Türkiye Türkçesinin dünya dilleri ve Ural-Altay dil grubu içindeki konumunu vermek; Türkiye Türkçesinin yapısal özelliklerini tanıtmak, dünya dilleri arasındaki yapı farklılığını ortaya koymak; Türklerin tarih boyu kullandıkları alfabeleri göstermek; Türkçenin tarihi dönemlerini vermektir.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Dilin sistem, dizge olduğunu öğretmek;
2 Türkçenin dünya dilleri arasındaki yerini belirleyerek diğer dillerle ortak ve ayrı yanlarını ortaya koymak;
3 Türkiye Türkçesinin yapısal özelliklerini öğreterek yapı kavramına dikkat çekmek;
4 Bir ulusun dilinin zaman içinde değişebileceğini göstermek;
5 Dil çeşitlerini tanıtmak;
6 Türk dilinin fonetik özelliklerini göstermek;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 İletişim aracı olarak dil, tanımı, dilin nitelikleri
2 Dil; millet, kültür, düşünce ilişkisi
3 Dil kuramları
4 Dilin boyutları; yazı dili, konuşma dili, ana dil, ana dili
5 Doğal dil, yapay dil, standart dil, argo, jargon
6 Lehçe, şive, ağız tasnifleri, tanımlar, tartışmalar
7 Dünya dillerinin sınıflandırılması, Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri
8 Arasınav-Ders Tekrarı
9 Ural-Altay dilleri, Altay dilleri teorisi
10 Ders tekrarı ve Ara Sınav
11 Türk dilinin tarihi gelişimi
12 Cumhuriyet döneminde Türkçe
13 Türklerin kullandığı alfabeler
14 Dilbilgisi; tanımı, çeşitleri, yöntemleri, çalışma kolları
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: TAHSİN BANGUOĞLU, Türkçenin Grameri; TDK Yay., Ankara, 2007.
MUHARREM ERGİN, Türk Dilbilgisi, Bayrak Basın Yayım Dağıtım, İstanbul, 1990.
OSMAN NEDİM TUNA, Türk Dilbilgisi Ders Notları.
OSMAN NEDİM TUNA, Altay Dilleri Teorisi, Türk Dünyası El Kitabı, Türk Kültürü Araştırma Enstitüsü Yay., C II, 1992.
MUSTAFA ÖZKAN, Türkçenin Ses ve Yazım Özellikleri, Filiz Kitabevi, İstanbul, 2001.
AHMET BİCAN ERCİLASUN, Örneklerle Bugünkü Türk Alfabeleri, Akçağ Yay., 2011.
ÖMER DEMİRCAN, Türkçenin Sesdizimi, Der Yay., 1996.
VOLKAN COŞKUN, Türkçenin Ses Bilgisi, IQ Kültür Sanat, 2009.
ALİ AKAR, Türk Dili Tarihi, Akçağ Yay. Ank. 2010.
A. BİCAN ERCİLASUN, Başlangıçtan 20.Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçağ Yay. Ankara. 2006.
TAHİR NEJAT GENCAN
TUNCER GÜLENSOY, Türkçe El Kitabı, Akçağ Yay., 2000.
SÜER EKER, Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yay., Ank. 2003.
N. DEMİR-E. YILMAZ, Türk Dili El Kitabı, Grafiker Yay. Ank. 2009.
….
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 50
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 50
Toplam 8 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 50
Finalin BAşarıya Oranı 50
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 12 3 36
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 8 8
Diğer 6 5 30
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 20 20
Toplam İş Yükü 122
Toplam İş Yükü / 30 saat 4,07
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10
OK1 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 0 5 5 0 0 0 4 4 4 0
OK3 0 0 0 4 4 4 0 0 0 0
OK4 0 0 4 0 0 0 0 0 0 0
OK5 0 0 0 0 4 0 0 0 0 0
OK6 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr