1 | Dersin Adı: | TÜRKİYE TÜRKÇESİ I |
2 | Dersin Kodu: | TDE1021 |
3 | Dersin Türü: | Zorunlu |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 1 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Dersin ön koşulu yoktur. |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. Hatice Şahin |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Prof. Dr. Hatice ŞAHİN |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
hatices@uludag.edu.tr 02242941812 Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Görükle Kampüsü/Görükle, Nilüfer, Bursa |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Dersin amacı; iletişim aracı olarak dilin dizge, sistem olduğunu kavratmak; dizge içinde dil birimlerinin rolünü benimsetmek; dil, lehçe, şive, ağız, yazı dili, konuşma dili, resmi dil, edebî dil, işaret dili kavramlarını öğretmek, aralarındaki farkı göstermek; Türkiye Türkçesinin dünya dilleri ve Ural-Altay dil grubu içindeki konumunu vermek; Türkiye Türkçesinin yapısal özelliklerini tanıtmak, dünya dilleri arasındaki yapı farklılığını ortaya koymak; Türklerin tarih boyu kullandıkları alfabeleri göstermek; Türkçenin tarihi dönemlerini vermektir. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | İletişim aracı olarak dil, tanımı, dilin nitelikleri | |
2 | Dil; millet, kültür, düşünce ilişkisi | |
3 | Dil kuramları | |
4 | Dilin boyutları; yazı dili, konuşma dili, ana dil, ana dili | |
5 | Doğal dil, yapay dil, standart dil, argo, jargon | |
6 | Lehçe, şive, ağız tasnifleri, tanımlar, tartışmalar | |
7 | Dünya dillerinin sınıflandırılması, Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri | |
8 | Arasınav-Ders Tekrarı | |
9 | Ural-Altay dilleri, Altay dilleri teorisi | |
10 | Ders tekrarı ve Ara Sınav | |
11 | Türk dilinin tarihi gelişimi | |
12 | Cumhuriyet döneminde Türkçe | |
13 | Türklerin kullandığı alfabeler | |
14 | Dilbilgisi; tanımı, çeşitleri, yöntemleri, çalışma kolları |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
TAHSİN BANGUOĞLU, Türkçenin Grameri; TDK Yay., Ankara, 2007. MUHARREM ERGİN, Türk Dilbilgisi, Bayrak Basın Yayım Dağıtım, İstanbul, 1990. OSMAN NEDİM TUNA, Türk Dilbilgisi Ders Notları. OSMAN NEDİM TUNA, Altay Dilleri Teorisi, Türk Dünyası El Kitabı, Türk Kültürü Araştırma Enstitüsü Yay., C II, 1992. MUSTAFA ÖZKAN, Türkçenin Ses ve Yazım Özellikleri, Filiz Kitabevi, İstanbul, 2001. AHMET BİCAN ERCİLASUN, Örneklerle Bugünkü Türk Alfabeleri, Akçağ Yay., 2011. ÖMER DEMİRCAN, Türkçenin Sesdizimi, Der Yay., 1996. VOLKAN COŞKUN, Türkçenin Ses Bilgisi, IQ Kültür Sanat, 2009. ALİ AKAR, Türk Dili Tarihi, Akçağ Yay. Ank. 2010. A. BİCAN ERCİLASUN, Başlangıçtan 20.Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçağ Yay. Ankara. 2006. TAHİR NEJAT GENCAN TUNCER GÜLENSOY, Türkçe El Kitabı, Akçağ Yay., 2000. SÜER EKER, Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yay., Ank. 2003. N. DEMİR-E. YILMAZ, Türk Dili El Kitabı, Grafiker Yay. Ank. 2009. …. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 50 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 50 |
Toplam | 8 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 50 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 12 | 3 | 36 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 8 | 8 |
Diğer | 6 | 5 | 30 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 122 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 4,07 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |