Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
Müzik Teorisi ve Solfej
1 Dersin Adı: Müzik Teorisi ve Solfej
2 Dersin Kodu: MUZ5110
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Yüksek Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 2
7 Dersin AKTS Kredisi: 4
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu -
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. EROL DEMİRBATIR
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Yrd.Doç.Dr.Erol Demirbatır
Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi C Blok
+90 224 294 09 57
redemir@uludag.edu.tr
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Bu dersin amacı müzik teorisi ve müziksel işitme, okuma, yazma eğitimi kapsamında teorik bilgilerle birlikte çok ses algılama-tanıma, yatay ve dikey (ezgi-akor) dikte, analiz, ritmik yapıları tanıma, ileri düzey nota çözümleme ve deşifre, okuma ve yazma becerilerini kazanabilmektir. Bunula birlikle müziksel işitme öğretim yöntem ve teknikleri konusunda yeterli donanıma sahip olunması amaçlanmaktadır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 20. yüzyıl müziği ve atonalite bilgisi. Bu konuda düzeye uygun ezgi okuma, yazma, çözümleme ve yaratma uygulamaları yapabilme.;
2 İki, üç ve dört sesli dikte çalışmaları yapabilme.;
3 Güncel popular müzik akımları ile bu müziklerde kullanılan akor şifreleri ve uygulamaları konusunda donanımlı olabilme.;
4 Piyanoyla solfej eşliği yapabilme.;
5 İleri düzey solfej, dikte ve poliritmik çalışmalar yapabilme.;
6 Deşifre alışkanlığını geliştirici çalışmalar. Ezgileri biçim açısından çözümleyebilme ve aynı kuruluşta benzer ezgiler yazabilme. ;
7 12 ton müziği ve besteleme yöntemlerini kavrayabilme ve uygulayabilme.;
8 Dörtlü sistem Türk müziği armonisi konusunda donanımlı olabilme, müziksel işitmeye yönelik uygulamalar yapabilme.;
9 Müziksel işitme, okuma öğretim yöntem ve teknikleri konusunda donanımlı olabilme.;
10 Sanal ortamda müziksel işitmeyi geliştirici programların kullanımı konusunda donanımlı olabilme.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Dersin amaçları ve kaynakları. Hazır bulunuşluk düzeylerini belirlemek için ön değerlendirme.
2 20. yy müziği ve müzik akımları, dönem stil özellikleri. Eser çözümleme, dikte ve benzer özellikte ezgi yaratma çalışmaları.
3 Atonal müzikler. Dinleme, çözümleme, uygulama.
4 Eksik, artık, yedili, dokuzlu akorlar.
5 Türk müziği 4lü sistem armonisi. Süreç ve yöntem analizi.
6 Güncel popular müzik akımları ile bu müziklerde kullanılan akor şifreleri.
7 Piyano ile solfej eşlik -çözümleme.
8 Enarmonik dizilerde çalışmalar. Kromatik diziler, tam perde dizileri ve modülasyon
9 Oniki ton müziği ve dizi oluşturma, besteleme yöntemleri.
10 Solfej yazma ve eşlikleme.
11 Modal müzikte çalışmalar.
12 Poliritmik çalışmalar.
13 Müziksel işitme, okuma ve yazma öğretim yöntem ve teknikleri.
14 Sanal ortamda müziksel işitmeyi geliştirici programlar. Kullanım ve uygulama örnekleri.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: • GHEZZO, Marta Arkossy. Solfege, Ear Training, Rhytm, Dictation and Music Theory, The University of Alabama Press, Alabama, 1980.
• FONTAINE, Fernard. Traite Pratique du Rhytme Mesure, Ed. Henry Lemoine, Paris, 1955.
• LAVIGNAC, Albert. Solfege Des Solfeges 2A, 3A.
• SAY, Ahmet. Müzik Sözlüğü, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara, 2002.
• SAYGUN,A.Adnan. Toplu Solfej II, Devlet Konservatuarı Yayınları, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul, 1967.
• BEAUCAMP, Albert. Le Solfege Contemporain, Ed. M. R: BRAUN, Paris .
• SAYGUN A. Adnan. Töresel Musiki, Devlet Konservatuarı Yazıları, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul ,1967.
• SUN Muammer. Türk Müziği Makam Dizileri, Önder Matbaası, Ankara, 1998.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 100
Toplam 1 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 0
Finalin BAşarıya Oranı 100
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Ödevler 0 3 6
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 0 0 0
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 2 2
Toplam İş Yükü 120
Toplam İş Yükü / 30 saat 4
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13
OK1 0 0 0 0 4 0 0 0 5 0 0 0 0
OK2 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0
OK3 0 0 0 0 4 0 0 0 5 0 0 0 0
OK4 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0
OK5 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0
OK6 0 0 0 0 4 0 0 0 5 0 0 0 0
OK7 0 0 0 0 5 0 0 0 5 0 0 0 0
OK8 0 0 0 0 4 0 0 0 5 0 0 0 0
OK9 0 0 5 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0
OK10 0 0 0 0 4 0 0 0 5 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr