Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
KURUMLAR SOSYOLOJİSİ
1 Dersin Adı: KURUMLAR SOSYOLOJİSİ
2 Dersin Kodu: SSY1012
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 2
7 Dersin AKTS Kredisi: 5
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör.Dr. VİLDANE ÖZKAN
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Prof.Dr.Hüsamettin ARSLAN
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Bölümü
Tel:0224-294-18-46 E-posta:gyavuzdemir@gmail.com
18 Dersin Web Adresi: http://sosyoloji.uludag.edu.tr/lisans/default.html.
19 Dersin Amacı 1. Kimi temel sosyolojik yaklaşımların toplumsal-kültürel gerçeklik ortamına ilişkin önkabulleri. 2. Toplumsal-kültürel sistem ve kurumlar ilişkisi, kurumların genel özellikleri ve işlevleri, kurumsallaşma sürecinin aşamaları, kurumsal güç, kurumsal teknoloji, kurumsal denetleme, kurumsal değişme/bunalım, kurumsal ideoloji, taşıyıcı-eyleyicilerin/oyuncuların kişilik ve eylemleri üzerindeki kurumsal etki (norm, değer, konum, topluluk, rol etkenleri vs.). 3. Kimi temel sosyolojik yaklaşımlar çerçevesinde toplumsal-kültürel sistemi oluşturan temel toplumsal kurumların (politika, ekonomi, eğitim, dil, din, aile, sağlık, sanat vs.) tanımları, modern biçimleri, işlevleri, yapısal öğeleri, aralarındaki ilişki ve etkileşimler, toplumsal oyuncuların/taşıyıcı-eyleyicilerin yaşamları üzerindeki etkileri.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Toplumsal-kültürel gerçeklik ortamında kurumların özelliklerini ve işlevlerini, kurumsallaşma sürecini, kurumsallaşma sürecinin aşamaları ve mekanizmalarını kavrama.;
2 Kurumların sosyolojik kavramlar ve yaklaşımlar çerçevesinde incelenebilmesi için ele alınması gereken temel etkenleri (norm, değer, konum, rol, işlev, eylem, güç ilişkileri vs.) kavrama.;
3 Yazındaki kimi farklı sosyolojik yaklaşımların toplumsal-kültürel kurumları ele alış biçimlerinin nasıl olduğunu kavrama.;
4 Genel olarak kurumların, özel olarak Türkiye’deki kurumların çeşitli görünümlerini, kimi temel sosyolojik yaklaşımlar açısından karşılaştırmalı olarak kavrama.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Kurumlar sosyolojisine giriş
2 Giriş: temel sosyolojik yaklaşımlar (yapısal işlevselcilik, çatışma kuramı ve simgesel etkileşimcilik)
3 Kurumlar sosyolojisinde temel kavramlar: değer, norm, rol, konum, topluluk, güç ilişkileri ve etkileşimleri, eylem, işlev vs.
4 Kurumsallaşma aşamaları, boyutları ve süreçleri
5 Kurum ve kurumsallaşmayı araştırma örnekleri ve yöntemleri
6 Temel kurumlar ve işlevleri: politika ve ekonomi
7 Ara sınav + Temel kurumlar ve işlevleri: din ve aile
8 Temel kurumlar ve işlevleri: eğitim, sanat ve sağlık
9 Temel kurumlar ve işlevleri: bilim ve medya
10 Alt/Yan kurumlar ve işlevleri
11 Türkiye ve dünyadan kurum ve kurumsallaşma örnekleri 1
12 Türkiye ve dünyadan kurum ve kurumsallaşma örnekleri 2
13 Türkiye ve dünyadan kurum ve kurumsallaşma örnekleri 3
14 Genel tartışma
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Özkan, Vildane, Kurumlar Sosyolojisi Ders Notları (Basılmamış), 2011; Poloma, Margaret, Çağdaş Sosyoloji Kuramları, Gündoğan Yayınları, 2011; Aydın, Mustafa, Kurumlar Sosyolojisi, Vadi Yayınları, 1997; Akyüz, Hüseyin, Kurumlar Sosyolojisi, Siyaset Kitabevi, 2008; Güçlü, Sevinç, Kurumlara Sosyolojik Bakış, Birey Yayınları, 2005; Kağıtçıbaşı, Çiğdem, Günümüzde İnsan ve İnsanlar, Evrim Yayınları, 2010; Gökçe, Birsen, Türkiye’nin Toplumsal Yapısı ve Toplumsal Kurumlar, Savaş Yayınları, 1996; Kongar, Emre, 21. Yüzyılda Türkiye-2000’li Yıllarda Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, Remzi Kitabevi, 2010; Zencirkıran, Memet, (Editör), Dünden Bugüne Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, Dora Yayınları, 2011.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 25 25
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 25 25
Toplam İş Yükü 120
Toplam İş Yükü / 30 saat 4
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 4 4 3 3 4 3 4 4 5 4 2 1
OK2 4 4 3 3 4 3 4 4 5 4 2 1
OK3 4 4 3 0 3 3 4 4 5 4 2 1
OK4 4 4 3 3 4 3 4 4 5 4 2 1
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr