Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
OPERATIONS RESEARCH I
1 Dersin Adı: OPERATIONS RESEARCH I
2 Dersin Kodu: END3033
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 3
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 5
7 Dersin AKTS Kredisi: 5
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 1
11 Dersin Önkoşulu Introduction to Mathematical Programming
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: İngilizce
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. Fatih ÇAVDUR
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: e-posta: fatihcavdur@uludag.edu.tr,
Telefon: + 90 (224) 294 20 77
Adress: Uludağ Üniversitesi, Mühendislik-Mimarlık Fakültesi, Endüstri Mühendisliği Bölümü, Görükle Kampüsü, 16059 Nilüfer, Bursa
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Yöneylem Araştırması tekniklerini kullanmayı öğrenmek ve oluşacak analitik düşünce yaklaşımı ile sorunlara en iyi çözümü bulmak.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Doğrusal programlama problemlerini Simpleks/Yapay Başlangıç Yöntemi/İki Aşamalı Simpleks Yöntemi yöntemiyle çözebilmek.;
2 Simpleks Yöntemde özel durumları özellikleriyle bilmek, çözümlerini ve sonuçlarını yorumlayabilmek.;
3 Doğrusal programlama modellerinin çözümü üzerinde duyarlılık analizleri yapabilmek ve yorumlayabilmek.;
4 Dualite alma ve dual çözümlerin ekonomik anlamlarını yorumlayabilmek, Dual Simplex kullanabilmek.;
5 Tamsayılı programlama problemlerini modelleyebilmek ve çözebilmek;
6 Hedef programlama problemlerini modelleyebilmek ve çözebilmek.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Ders Tanıtımı Doğrusal Programlamanın Çözümü: Simpleks Yöntem -Standart ve kanonik formlar -Simplex algoritmasına giriş LINDO kullanarak doğrusal programlama problemlerinin modellenmesi
2 Simplex algoritmasıyla doğrusal programlama problemlerinin çözümü LINDO kullanarak doğrusal programlama problemlerinin çözülmesi ve sonuçların yorumlanması
3 Yapay Başlangıç Yöntemi (Büyük M Yöntemi) MS Excel Solver kullanarak doğrusal programlama problemlerinin modellenmesi, çözülmesi ve sonuçların yorumlanması
4 İki Aşamalı Simpleks Yöntemi Farklı doğrusal programlama modellerinin çözülmesi, sonuçların yorumlanması
5 Simpleks Yöntem Uygulamalarında Karşılaşılan Özel Durumlar -Dejenerasyon -Uygun Çözümün Olmaması -Sınırlandırılmamış Çözüm Sınırlandırılmamış Değişkenler için Simplex Algoritması Simplex algoritmasının uygulanmasında karşılaşılan özel durumların örneklerle incelenmesi
6 Duyarlılık Analizi Duyarlılık analizi uygulamaları
7 Duyarlılık Analizi -Amaç fonksiyonu katsayısı değişimleri -Sağ taraf vektöründeki değişimler Duyarlılık analizi uygulamaları
8 Duyarlılık Analizi (devam) -Amaç fonksiyonu katsayısı değişimleri -Sağ taraf vektöründeki değişimler Duyarlılık analizi uygulamaları
9 Dualite, Primal ve Dual problemler/değişkenler Primal / Dual dönüşümleri Dual/Primal Çözümler Arasındaki İlişki Primal/Dual dönüşümler ve çözümleri hakkında örnekler
10 Dual simplex algoritması Dualite ve duyarlılık analizi Dual Çözümlerin Ekonomik Yorumları-Gölge Fiyatlar-İndirgenmiş Maliyetler Dual problem çözümünün yorumlanması
11 Tamsayılı Programlama Farklı tamsayılı programlama problemleri örneklerinin incelenmesi MPL ile tamsayılı programlama problemlerinin modellenmesi, çözülmesi ve sonuçların yorumlanması
12 Tamsayılı Programlama Problemlerinin Çözümü -Dal-sınır algoritması -Kesme düzlemi algoritması Tamsayılı programlama örneklerinin incelenmesi
13 Hedef Programlama Farklı hedef programlama problemleri örneklerinin incelenmesi MPL ile hedef programlama problemlerinin modellenmesi, çözülmesi ve sonuçların yorumlanması
14 Hedef Programlama Modellerinin Çözümü -Öncelikli hedef programlama -Ağırlıklandırma yöntemi Hedef programlama örneklerinin incelenmesi
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. Winston, W.L., Operations Research: Applications and Algorithms, 4. Basim, Brooks/Cole-Thomson Learning, 2004.
2. Hillier, F.S.; Lieberman, G.J., Introduction to Operations Research, 9. Basim, McGraw Hill, Boston, 2005.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 30
Kısa Sınav 0 0
Ödev 3 20
Yıl sonu Sınavı 1 50
Toplam 5 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 50
Finalin BAşarıya Oranı 50
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 14 1 14
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Ödevler 3 5 5
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 7 7
Diğer 1 5 5
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 7 7
Toplam İş Yükü 157
Toplam İş Yükü / 30 saat 5
Dersin AKTS Kredisi 5
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14 PY15 PY16 PY17 PY18 PY19 PY20 PY21 PY22 PY23 PY24
OK1 5 5 3 3 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 0
OK2 5 5 3 3 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 0
OK3 5 5 3 4 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 0
OK4 5 5 3 4 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 0
OK5 5 5 3 4 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 0
OK6 5 5 3 4 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr