Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
DRENAJ SİSTEMLERİNİN TASARIMI
1 Dersin Adı: DRENAJ SİSTEMLERİNİN TASARIMI
2 Dersin Kodu: BSM4530-S
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 4
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 8
7 Dersin AKTS Kredisi: 3
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 1
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. KEMAL SULHİ GÜNDOĞDU
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: e-posta : aodemir@uludag.edu.tr
Telefon: 0 224 2941616
Adres: Uludağ Üniversitesi, Ziraat Fakültesi, Biyosistem Mühendisliği Bölümü, Görükle Kampüsü, 16059, Nilüfer/BURSA
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Tarımda drenajın önemini kavramak, tarımsal drenajın tanımını yapmak, drenaj açısından bazı toprak özelliklerini ve toprakta suyunun hareketine ilişkin temel yasaları bilmek, drenaj etütlerini yapabilmek, yüzey ve yüzey altı drenaj sistemlerinin tasarımlarını yapmaktır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Bu derste, optimum bitki yetiştirme koşullarının sağlanması için tarım alanlarında oluşan aşırı suyun uzaklaştırılmasına yönelik yüzey ve yüzeyaltı drenaj sistemlerinin planlanması ve tasarımına yönelik bilgiler verilmektedir. Dersin mesleki gelişime doğrudan katkısı bulunmaktadır.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Tarımsal drenajın tanımını yapabilme ve önemini kavrayabilme ;
2 Drenaj açısından toprak özelliklerini açıklayabilme;
3 Toprak suyu hareketine ilişkin temel yasaları açıklayabilme;
4 Drenaj etütlerini ve hidrolik iletkenlik ölçümlerini yapabilme;
5 Açık drenaj kanallarını boyutlandırabilme;
6 Yüzey drenaj sistemlerinin tasarımını yapabilme;
7 Yüzey altı drenaj sistemlerinin tasarımını yapabilme;
8 Borulu drenajda koşullara göre uygun malzemeleri seçebilme;
9 Drenaj sistemlerinin işletme ve bakımını yapabilme ;
10 Tuzlu-alkali toprakların ıslahına yönelik projeleri yapabilme;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Tarımsal drenaj kavramı ve tanımı Laboratuarda toprak nem karakteristik eğrisinin çıkarılması
2 Drenaj açısından bazı toprak özellikleri ve toprak suyu Laboratuarda permeabilite ölçümlerinin yapılması
3 Tarımsal drenaj ilkeleri Arazide hidrolik iletkenlik ölçümlerinin yapılması
4 Drenaj etütleri Arazide hidrolik iletkenlik ölçümlerinin yapılması
5 Hidrolik iletkenlik ölçümleri Projelemeye yönelik yüzey akış miktarının hesaplanması
6 Yüzey drenaj sistemleri Açık drenaj kanallarının projeleme hesaplarının yapılması
7 Açık drenaj kanallarının projeleme ilkeleri Yüzey altı drenaj sistemlerinin tasarımına yönelik dren aralıklarının hesaplanması
8 Ders tekrarı ve Ara Sınav Yüzey altı drenaj sistemlerinin tasarımında borulu dren çaplarının belirlenmesi
9 Yüzey altı drenaj sistemleri Borulu drenajda kullanılan malzemelerin seçimine illişkin hesaplamaların yapılması
10 Borulu drenajda kullanılan malzemelerin seçimi ve dren borularının denenmesi Borulu dren hatlarının makineyle tesisine ve borulu drenaj sistemlerinin bakımına ilişkin slayt gösterisi
11 Borulu dren hatlarının makineyle tesisi Tuzlu, sodyumlu, borlu ve asidik vd. toprakların tanısına ilişkin laboratuar sonuçlarının yorumlanması
12 Borulu drenaj sistemlerinin bakımı Tuzlu, sodyumlu, borlu ve asidik toprakların ıslahına ilişkin ıslah maddesi ve yıkama suyu miktarının
13 Tuzlu, sodyumlu, borlu ve asidik toprakların tanısı
14 Tuzlu, sodyumlu, borlu ve asidik toprakların ıslahı.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. A.O. Demir, “Drenaj ve Arazi Islahı”, U.Ü. Ziraat Fakültesi Ders Notları, No: 86, s: 215, 2001
2. R.W. Skaggs (Ed.), “Agricultural Drainage”, American Society of Agronomy, Inc., Agronomy Series No:38, 1999, ISBN: 0-89118-141-5, USA.
3. L.K. Smedema, W.F. Vlotman and D.W. Rycroft, “Modern Land Drainage”, A.A. Balkema Publishers Taylor & Francis The Netherlands, Liden 2004, ISBN. 90 5809 5541
4. ILRI, “Drainage Principles and Applications”, H.P. Ritzema (Editor-in-Chief) International Institute For Land Reclamation and Improvement, Publication Nr. 16. 1994, ISBN 90 70754 3 39 Wageningen, The Netherlands.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Öğrenci başarısının ölçme ve değerlendirmesi "Bursa Uludağ Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Öğretim Yönetmeliği'nin 32. maddesine göre yapılmaktadır.
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 1 14
Uygulamalı Dersler 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 0 3 3
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 6 6
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 13 13
Toplam İş Yükü 96
Toplam İş Yükü / 30 saat 3
Dersin AKTS Kredisi 3
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11
OK1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 0 0 0 0 0 0 0 3 0 0 0
OK3 4 0 0 0 4 0 0 3 0 2 3
OK4 3 4 3 0 4 0 0 3 0 2 4
OK5 3 4 4 3 5 0 0 3 0 2 4
OK6 3 4 5 3 5 0 0 3 0 2 4
OK7 4 4 5 3 5 0 0 3 0 2 4
OK8 3 3 3 3 4 0 0 3 0 2 3
OK9 0 0 3 4 3 0 0 3 0 2 4
OK10 3 4 4 4 4 0 0 3 0 2 4
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr