Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
BEYLİKLER DÖNEMİ SANATI II
1 Dersin Adı: BEYLİKLER DÖNEMİ SANATI II
2 Dersin Kodu: SAT3102
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 3
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 6
7 Dersin AKTS Kredisi: 4
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Dr. Ögr. Üyesi DOĞAN YAVAŞ
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Yrd. Doç. Dr. Doğan Yavaş dogany@uludag.edu.tr
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Anadolu kültürü ile kaynaşan Türk kültürünün bir parçası olarak Osmanlı mimarisinin ortaya koyduğu kendine özgü mimari akımın; tüm fonksiyonel yapıları ile birlikte incelenerek dönemsel özelliklerinin belirtilmesi. Plan tiplerinin sanat tarihindeki yerinin ve öneminin kavranması.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Türk sanatının tarihi için temel bir konudur.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Öğrenci, Erken Osmanlı mimarisindeki plan tiplerini bilir. Erken dönem Bursa ve Edirne yapılarındaki işçilik ve dönemsel özellikler bilinir. Öğrenci, Erken Osmanlı mimarisindeki plan tiplerini bilir. ;
2 Erken dönem Bursa ve Edirne yapılarındaki işçilik ve dönemsel özellikler bilinir.;
3 Külliyelerin fonksiyonlarını bilir. ;
4 Zaviyeli ya da Tabhaneli yapıların fonksiyonlarını bilir.;
5 Osmanlılardaki vakıf kurumunun toplumsal öneminin farkındadır.;
6 İlk külliyelerin Bursa’da inşa edilmelerinin sebebini kavrar.;
7 Payitaht olması sebebiyle Bursa’daki Osmanlı yapılarının önemini anlar.;
8 Klasik devirde ortaya çıkacak plan şemalarının gelişimini görür.;
9 Çini, kalem işi ve hüsn-i hat gibi sanat kollarının ilk örneklerini görür. ;
10 Bursa çarşı ve hanlar bölgesinin daha sonra Edirne ve İstanbul’a yapacağı etkinin farkındadır.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Osmanlıların kökeni. Batı Anadolu’ya gelerek burada yerleşmelerini hazırlayan sebepler.
2 Osmanlı mimarisinin geliştirdiği plan tiplerinin sanat tarihindeki yerinin ve öneminin kavranması.
3 14. ve 16. yüzyıllardaki Osmanlı mimarisinin tipolojik sınıflaması yapılarak özellikle Bursa, İznik, Edirne ve İstanbul'daki örnekleri incelenir.
4 Osmanlı yapılarından ilk örnekler. Çantı camiler ve tek kubbeli eserler.
5 Beylik olma yolunda ortaya konulan ilk yapılar ve fonksiyonları.
6 Orhan Gazi’nin Bursa’yı imar etmek amacıyla şehri genişletmesi ve ilk Osmanlı külliyesi.
7 Zaviyeli camilerin amaç ve fonksiyonları hakkında ileri sürülen çeşitli görüşler.
8 Klasik öncesi Osmanlı külliyelerinde yer alan yapıların işlevleri.
9 Rakamsal analizler gözönüne alınarak toplumsal ortamın değerlendirilmesi.
10 Orhangazi ve I. Murat devri inşaat faaliyetleri.
11 Yıldırım Bayezit devri yapıları.
12 Fetret devri. Çelebi Mehmet ve Yeşil Külliye.
13 II. Murat dönemi yapıları.
14 Erken Osmanlı mimarisinde kullanılan plan şemalarının tipolojik sınıflaması. Bursa’daki belli başlı Osmanlı yapılarının yerinde incelenmesi.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Ayverdi E. Hakkı, “Bursa’da Orhangazi Camii ve Osmanlı Mimarisinin Menşei Meselesi”, Vakıflar Dergisi, VI, 1965, s.69-85.
Ayverdi E. Hakkı, Osmanlı mimarisinde Çelebi ve II. Sultan Murad devri, 806-855 (1403-1451), İstanbul 1972.
Ayverdi E. Hakkı, Osmanlı mimârisinde Fatih Devri 755-886 (1453-1481), III-IV, 2 cilt, İstanbul, 1973-1974.
Anonim, Türk Mimarisinin Gelişimi ve Mimar Sinan, İstanbul, 1975.
Aslanapa Oktay, Osmanlı Devri Mimarisi, İstanbul, 1986.
Aslanapa Oktay, Türk Sanatı, 2. Basım, İstanbul, 1989.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Sınav ile bilginin ölçülmesi
Açıklama Bilginin hatırlanması temelinde sonuç odaklı.
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 25 25
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 25 25
Toplam İş Yükü 120
Toplam İş Yükü / 30 saat 4
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 0 3 5 4 0 0 5 0 0 4 0 0
OK2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK6 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK7 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK8 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK9 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK10 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr