1 | Dersin Adı: | BEYLİKLER DÖNEMİ SANATI II |
2 | Dersin Kodu: | SAT3102 |
3 | Dersin Türü: | Zorunlu |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 3 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 6 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Dr. Ögr. Üyesi DOĞAN YAVAŞ |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: | Yrd. Doç. Dr. Doğan Yavaş dogany@uludag.edu.tr |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Anadolu kültürü ile kaynaşan Türk kültürünün bir parçası olarak Osmanlı mimarisinin ortaya koyduğu kendine özgü mimari akımın; tüm fonksiyonel yapıları ile birlikte incelenerek dönemsel özelliklerinin belirtilmesi. Plan tiplerinin sanat tarihindeki yerinin ve öneminin kavranması. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Türk sanatının tarihi için temel bir konudur. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Osmanlıların kökeni. Batı Anadolu’ya gelerek burada yerleşmelerini hazırlayan sebepler. | |
2 | Osmanlı mimarisinin geliştirdiği plan tiplerinin sanat tarihindeki yerinin ve öneminin kavranması. | |
3 | 14. ve 16. yüzyıllardaki Osmanlı mimarisinin tipolojik sınıflaması yapılarak özellikle Bursa, İznik, Edirne ve İstanbul'daki örnekleri incelenir. | |
4 | Osmanlı yapılarından ilk örnekler. Çantı camiler ve tek kubbeli eserler. | |
5 | Beylik olma yolunda ortaya konulan ilk yapılar ve fonksiyonları. | |
6 | Orhan Gazi’nin Bursa’yı imar etmek amacıyla şehri genişletmesi ve ilk Osmanlı külliyesi. | |
7 | Zaviyeli camilerin amaç ve fonksiyonları hakkında ileri sürülen çeşitli görüşler. | |
8 | Klasik öncesi Osmanlı külliyelerinde yer alan yapıların işlevleri. | |
9 | Rakamsal analizler gözönüne alınarak toplumsal ortamın değerlendirilmesi. | |
10 | Orhangazi ve I. Murat devri inşaat faaliyetleri. | |
11 | Yıldırım Bayezit devri yapıları. | |
12 | Fetret devri. Çelebi Mehmet ve Yeşil Külliye. | |
13 | II. Murat dönemi yapıları. | |
14 | Erken Osmanlı mimarisinde kullanılan plan şemalarının tipolojik sınıflaması. Bursa’daki belli başlı Osmanlı yapılarının yerinde incelenmesi. |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Ayverdi E. Hakkı, “Bursa’da Orhangazi Camii ve Osmanlı Mimarisinin Menşei Meselesi”, Vakıflar Dergisi, VI, 1965, s.69-85. Ayverdi E. Hakkı, Osmanlı mimarisinde Çelebi ve II. Sultan Murad devri, 806-855 (1403-1451), İstanbul 1972. Ayverdi E. Hakkı, Osmanlı mimârisinde Fatih Devri 755-886 (1453-1481), III-IV, 2 cilt, İstanbul, 1973-1974. Anonim, Türk Mimarisinin Gelişimi ve Mimar Sinan, İstanbul, 1975. Aslanapa Oktay, Osmanlı Devri Mimarisi, İstanbul, 1986. Aslanapa Oktay, Türk Sanatı, 2. Basım, İstanbul, 1989. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Sınav ile bilginin ölçülmesi | |
Açıklama | Bilginin hatırlanması temelinde sonuç odaklı. |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 3 | 42 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 25 | 25 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |