1 | Dersin Adı: | GRAFİK TASARIMI I (A.S.A) |
2 | Dersin Kodu: | RES2503 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 2 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 3 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 4 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 4 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | - |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. MÜGE GÜLTEKİN |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | - |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
mgultekin@uludag.edu.tr +90 (224) 294 25 73 |
18 | Dersin Web Adresi: | - |
19 | Dersin Amacı | Bu derste, çeşitli tekniklerle serbest grafik çalışmaları, grafik elemanlarla kompozisyon çalışmaları ve teknik grafik resim çalışmaları gerçekleştirilerek öğrencinin, gözlem, ifade gücü, kompozisyon ve grafik uygulama yeteneklerini geliştirmek amaçlanmıştır. Öğrencilere, grafik iletişim, grafik sanatların kullanımı, görsel algı, tipografik iletişim, yaratıcılık, illüstrasyon, deformasyon ve yabancılaştırma yöntemleri ve uygulanabilirliği konularında teorik alan bilgisi ve temel Photoshop uygulama bilgisi kazandırılması hedeflenmiştir. Bu konuları destekleyen uygulama çalışmalarının gerçekleştirildiği derste öğrencilere teknik yeterlik kazandırılması ve öğrencilerin bir sonraki döneme hazırlandırılması amaçlanmıştır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Grafik tasarımı alanında oluşturduğu birikimi grafik tasarım eğitiminde öğrencilere aktarmada, öğrencilerin gözlem, algılama yetilerini ve grafik uygulama becerilerini geliştirmeye yardımcı olur. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Öğrencilere dersin içeriği, amacı ve hedef davranışları ve malzemeler ile ilgili bilgilendirmenin yapılması. İletişim ve grafik iletişim konularında anlatımların yapılması. Tartışma ortamı oluşturarak konuların günlük yaşam ile ilişkilendirilmesi. | Bu dönem kullanılacak malzemeler: Guaj boya, guaj boya fırçaları, palet, su kabı, damlalık, peçete, gazete kağıdı, kuru boya, bristol kağıdı, cetvel, eskiz defteri getirilecektir. Temel Photoshop uygulamaları için Photoshop programı edinilmelidir. |
2 | Grafik iletişimde kullanılan işaretler, semboller, simgesel işaretler ve piktogramlar konularının örneklerle anlatımlarının yapılması. Powerpoint sunum ile örnekler gösterilmesi ve örnekler üzerinde açıklamalar ve eleştiriler yapılması. Uygulama ile ilgili öğrenci çalışmalarından örnekler gösterilmesi. | Piktogram: Hayvan figürlerinin sınırlandırılmış geometrik formlar ile piktogramları gerçekleştirilecektir. 10x10 cm ebatlarındaki Bristol kağıtları 1x1 cm’lik karelere bölünerek her bir karede tek bir geometrik form kullanılacaktır. Hayvan figürleri ve çizgiler beyaz, fon siyah renk olmalıdır. Bu şekilde uygulanacak 15 adet hayvan piktogram çalışması 50x70 cm ebatlarındaki mukavva kağıdı üzerine yapıştırılarak teslim edilecektir. |
3 | Grafik iletişimde kullanılan işaretler, semboller, simgesel işaretler ve piktogramların temel biçimleri, kullanım alanları ve tarihsel gelişimi konularının örneklerle anlatımlarının yapılması. | Piktogram çalışmasının tamamlanması ve eleştirilmesi. |
4 | Grafik sanatların modern yaşamdaki önemi ve reklam uygulamalarında kullanımı konularının örneklerle anlatımlarının yapılması. Günlük yaşamdan örnekler üzerine tartışma yapılması. Uygulama ile ilgili öğrenci çalışmalarından örnekler gösterilmesi. | Yönlendirme Sistemleri: Hayvanat bahçesi, alışveriş merkezi, havaalanı gibi ortak kullanım içeren mekanlarda kullanılabilecek yönlendirme sistemleri oluşturulacaktır. Toplamda 15 adet olacak 10x10 cm ebatlarındaki bristol kağıtlarının her birine bir yönlendirme sistemi uygulanacaktır. Çalışmalar 50x70 cm ebatlarındaki mukavva kağıdı üzerine yapıştırılarak teslim edilecektir. |
5 | Grafik sanatların uygulama alanlarından grafik simgeler konusunun tipografik iletişim ile bağlantı kurularak anlatılması. Powerpoint sunum ile örnekler gösterilmesi ve örnekler üzerinde açıklamalar ve eleştiriler yapılması. | Yönlendirme Sitemleri çalışmasının tamamlanması ve eleştirilmesi. |
6 | Görsel iletişimde görsel algı, görsel algılamanın önemi, ölçütleri ve çağrışım ilişkisi konularının örneklerle anlatımlarının yapılması. Öğrencilerin bulduğu beşer adet grafik tasarım ürününü inceleme ve tartışma şeklinde eleştirilerinin yapılması. | Yönlendirme Sistemleri çalışmasının tamamlanması ve eleştirilmesi. |
7 | İllüstrasyon kavramının açıklanması. İllüstrasyonun kullanım amaçları hakkında örneklerle anlatım yapılması. Powerpoint sunum ile örnekler gösterilmesi ve örnekler üzerinde açıklamalar ve eleştiriler yapılması. Uygulama ile ilgili öğrenci çalışmalarından örnekler gösterilmesi. | Olumsuzluk: Her öğrenci işlevsel bir obje seçecek ve bu objeyi işlevini gerçekleştiremeyecek biçimde yeniden tasarlayıp 20x20 cm ölçülerindeki bristol kağıdına renkli bir biçimde uygulanacaktır. Çalışma 30x30 cm ebatlarındaki mukavva üzerine yapıştırılarak teslim edilecektir. Teknik serbesttir. Dijital ya da boyama şeklinde olabilir. |
8 | İllüstrasyon türleri ve illüstrasyonda kullanılan teknikler hakkında örneklerle anlatım yapılması. Powerpoint sunum ile örnekler gösterilmesi ve örnekler üzerinde açıklamalar ve eleştiriler yapılması. | Olumsuzluk çalışmasının tamamlanması ve eleştirilmesi. |
9 | Grafik tasarımda Yabancılaştırma ve Deformasyon tekniklerinin Powerpoint sunum ile anlatımının yapılması, örnekler gösterilmesi ve örnekler üzerinde açıklamalar ve eleştiriler yapılması. Uygulama ile ilgili öğrenci çalışmalarından örnekler gösterilmesi. | Olumsuzluk çalışmasının tamamlanması ve eleştirilmesi. |
10 | Photoshop programı ile ilgili genel bilgilerin verilmesi. Photoshop programında “File”, “Edit”, “Image” ve “Layer” menüleri içinde yer alan seçeneklerin işlevlerinin anlatılması ve örnek uygulamalar gösterilmesi | Yorum: Dönemin güncel (politik, sosyal, ekonomik) olaylarından seçilecek olan birinin mizahi bir anlayışla illüstrasyonu gerçekleştirilecektir. 20x20 cm ölçülerindeki bristol kağıdına renkli bir biçimde uygulanacak olan çalışma, 30x30 cm ebatlarındaki mukavva üzerine yapıştırılarak teslim edilecektir. Teknik serbest dijital ya da boyama şeklinde olabilir. |
11 | Photoshop programında “Type”, “Select”, “Filter”, “View” ve “Window” menüleri içinde yer alan seçeneklerin işlevlerinin anlatılması ve örnek uygulamalar gösterilmesi | Yorum çalışmasının tamamlanması ve eleştirilmesi. Photoshop alıştırmaları yapılması. |
12 | Photoshop programında “Tools” çubuğunda yer alan seçeneklerin anlatılması ve örnek uygulamalar gösterilmesi | Yorum çalışmasının tamamlanması ve eleştirilmesi. Photoshop alıştırmaları yapılması. Eksik çalışmaların tamamlanması ve eleştiriler yapılması. |
13 | Photoshop programında “Tools” çubuğunda yer alan seçeneklerin anlatılması ve örnek uygulamalar gösterilmesi | Eksik çalışmaların tamamlanması ve eleştiriler yapılması. Photoshop alıştırmaları yapılması. |
14 | Türk Grafik tasarım tarihinde öne çıkmış grafik tasarımcılara dair öğrenci sunumlarını gerçekleştirme. | Powerpoint sunum gösterilen örnekler üzerinde açıklamalar, eleştiriler ve tartışma yapılması. Eksik çalışmaların tamamlanması. |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
DABAŞI, Hatice A., Grafikte Temel Tasarım, Yorum Sanat, İstanbul, 2006. WEILL, Alain, Grafik Tasarım, YKY, İstanbul, 2012 BECER, Emre, İletişim ve Grafik Tasarım, Dost Yayıncılık, Ankara, 1999. TEKER, Ulufer, Grafik Tasarım ve Reklam, Yorum Sanat, İstanbul, 2009. UÇAR, Tevfik F., Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, İnkılap Yayınevi, İstanbul 2004. BEKTAŞ, Dilek, Çağdaş Grafik Tasarımın Gelişimi, YKY, İstanbul, 1992. BERGER, John, Görme Biçimleri, Metis Yayınları, İstanbul, 1990. GENÇ, Adem, SİPAHİOĞLU, Ahmet, görsel algılama ve sanatta Yaratıcı Süreç, sergi yayın evi, İzmir, 1990. GOMBRICH, Ernst H., Sanat ve Yanılsama, Remzi Kitapevi, İstanbul, 1992. HEDGECOE, John ‘Fotografie Für Könner’ München, 1982 KOSHOFER, Gert. ‘Moderne Fotopraxis’ Falken, 1990. EDGÜ, Ferit, Biçimler Renkler Sözcükler, Sel Yayıncılık, İstanbul, 2008. LEPPERT, Richard, Sanatta Anlamın Görüntüsü İmgelerin Toplumsal İşlevi, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2009. ARNHEIM, Rudolf, Görsel Düşünme, Metis Yayıncılık, İstanbul, 2009. BARNARD, Malcolm, Sanat Tasarım Ve Görsel Kültür, Ütopya Yayınları, Ankara, 2002. JUNG, Carl G., İnsan ve Sembolleri, Okuyan Us Yayıncılık, İstanbul, 2009. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Tasarım, uygulamalar ve sunumlar üzerinden değerlendirme. | |
Açıklama | Tasarım, uygulamalar ve sunumlar üzerinden değerlendirme. |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 4 | 56 |
Uygulamalı Dersler | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 6 | 60 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 4 | 4 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 184 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |