Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
KUANTUM MEKANİĞİ
1 Dersin Adı: KUANTUM MEKANİĞİ
2 Dersin Kodu: FZK3009
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 3
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 5
7 Dersin AKTS Kredisi: 6
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 5
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Matematik, Fiziksel matematik, Mekanik, Elektrik, Optik ve Dalgalar
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. MÜRŞİDE ŞAFAK HACIİSMAİLOĞLU
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Doç. Dr. Mürşide ŞAFAK HACIİSMAİLOĞLU
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Doç. Dr. Mürşide HACIİSMAİLOĞLU, msafak@uludag.edu.tr, (0224) 2941697, Fen Edebiyat Fakültesi, Fizik Bölümü 16059 Görükle Kampüsü Bursa
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Kuantum fiziğinin temel amacı klasik fizik kanunlarına uymayan atom ve atom altı parçacıkların (elektron, proton ve nötron gibi) davranışını ve uyduğu kanunları incelemek ve anlamaktır. Ders, öğrencilere kuantum mekaniğinin temel prensiplerinin verilmesi yanında basit matematiksel analiz işlemlerini kullanarak kuantum mekaniksel problemlerin çözümlerini yapabilmesini ve bir yaklaşım getirebilmesini de sağlamaktadır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Atom ve atomaltı parçacıklar gibi alışılmammış problemlere kuantum mekaniğinin prensiplerini uygulayabilir. Nanoteknoloji gibi ileri teknolojiyi kolayca anlayabilir ve geliştirlmesinde öncü fikirlere sahip olabilir.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Kuantum fizik düşüncesini kazanır ve klasik fizikle kıyaslayabilir;
2 Dalga-parçacık ikilemi, dalga fonksiyonu, operatör, komütatiflik gibi kuantum mekaniksel kavramları ve önemlerini bilir.;
3 Kuantum parçacıklarının fiziksel durumlarına göre kuantum hareket denklemlerini kurabilmeli ve çözümlerini yapabilir.;
4 Dalga fonksiyonlarını ve operatörleri kullanarak parçacık hakkındaki fiziksel bilgilerin (enerji, momentum ve konum gibi) nasıl elde edilebileceğini öğrenmeli;
5 Kuantum fiziğinin teknolojik gelişmelere nasıl yön verdiğini ve etkilediğini kavramalı, özellikle günümüz teknolojisinin hızla bir kuantum teknolojisine doğru ilerlediğinin farkına varabilmeli, Kuantum fiziğini teknolojiye aktarmanın ilke ve yöntemlerini araştırma yeteneğine sahip olmalı;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Niçin Kuantum Fiziği ? ; Klasik ve kuantum fiziğinin bakış açıları.
2 İlk Kuantum Teorileri; Kuantum fiziğinin ortaya çıkması ve gelişimi, ışık ve maddesel dalgalar
3 Dalga Mekaniği: Dalga fonksiyonu ve özellikleri, Olasılık
4 Dalga paketleri, Dalga fonksiyonundan fiziksel bilgilerin elde edilmesi
5 Kuantum Hareket Denklemi: Zamana bağlı Schrödinger denklemi; Operatörler, Beklenen değerler, Olasılık akısı, Olasılığın korunumu
6 Kararlı Durumlar: Zamandan bağımsız Schrödinger denklemi, Kararlı durumların fiziksel ve matematiksel özellikleri
7 Zamandan Bağımsız Schrödinger Denkleminin Uygulamaları (Sabit potansiyeller); Potansiyel kuyuları, Potansiyel engelleri
8 Zamandan Bağımsız Schrödinger Denkleminin Uygulamaları (Değişken potansiyeller); Kuantum basit harmonik hareket
9 Kuantum Mekaniğinde Operatörler, Operatörler ile cebirsel işlemler
10 Operatörlerin özellikleri, Komütatiflik, Hermitiklik
11 Kuantum Fiziğinde Ölçme ve Uygunluk prensibi, Ölçme nedir? Ölçüm sonuçlarının değerlendirilmesi ve yorumlanması
12 Ölçüm sonuçlarından fiziksel bilgileri elde etme olasılıkları, Klasik ve kuantum fiziği arasındaki uyumluluk bağıntıları
13 Tek Elektronlu Atomlar: (Schrödinger Teorisinin Uygulanması), Küresel kordinatlarda Schrödinger denkleminin çözümleri, dalga fonksiyonlarının ve enerji özdeğerlerin elde edilmesi. Elektronların kuantum durumları
14 Açısal Momentum, Yörüngesel ve Spin açısal momentum, Matris gösterimleri, Özdeğer ve özvektörler, Pauli spin matrisleri
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. Prof. Dr. Mürsel ALPER Ders Notları (2020)
2. Bekir Karaoğlu, Kuantum Mekaniğine Giriş
3. Tekin Dereli ve Abdullah Verçin, ODTÜ, Geliştirme Vakfı Yayıncılık ve İletiştim A.Ş. Ankara (1998).
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Bağıl değerlendirme sistemi uygulanmaktadır.
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 5 70
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Ödevler 0 3 30
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 2 2
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 2 2
Toplam İş Yükü 174
Toplam İş Yükü / 30 saat 5,8
Dersin AKTS Kredisi 6
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 5 4 4 4 3 0 0 0 4 0 0 0
OK2 4 5 3 4 4 0 0 0 0 0 0 0
OK3 5 4 4 3 3 0 0 0 0 0 0 0
OK4 4 4 5 3 3 0 0 0 0 0 0 0
OK5 5 4 2 2 4 0 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr