Prof.Dr. Dilek SEZGİN MEMNUN Adres: Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Matematik Eğitimi Anabilim Dalı, E-235, 16059 Görükle / Bursa E-Mail:dsmemnun@uludag.edu.tr
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Öğretim programlarıyla ilgili temel kavramları öğrenir; ortaokul matematik öğretim programlarının geçmişten günümüze gelişimini bilir; güncel ortaokul matematik dersi öğretim programının yaklaşımı, içeriği, geliştirmeyi amaçladığı becerileri kavrar; öğrenme ve alt öğrenme alanlarını bilir; kazanımların sınıflara göre dağılımı ve sınırlarını bilir, diğer derslerle ilişkisi hakkında fikir sahibi olur; ortaokul matematik dersi öğretim programının ilkokul ve lise matematik dersi öğretim programlarıyla ilişkisini kurar; kullanılan yöntem, teknik, araç-gereç ve materyaller; ölçme değerlendirme yaklaşımını ve öğretmen yeterliliklerini anlar.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
Öğretim programlarının günümüze gelişimini; güncel ortaokul matematik dersi öğretim programı ile programdaki kazanımların, öğrenme alanlarının sınıflara göre dağılımlarını; programın geliştirdiği becerileri bilir ve öğretimde kullanma becerilerini kazanır..
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Öğretim programları ile ilgili temel kavramları ve öğretim programlarının günümüze gelişimini anlar.;
2
Güncel ortaokul matematik dersi öğretim programının yaklaşımını, içeriğini, geliştirmeyi amaçladığı becerileri kazanır.;
3
Ortaokul matematik dersi öğretim programlarının öğrenme ve alt öğrenme alanlarını, kazanımların sınıflara göre dağılımını ve sınırlarını, diğer derslerle ilişkisini bilir. ;
4
Ortaokul matematik dersi öğretim programının ilkokul ve lise matematik dersi öğretim programlarıyla ilişkisini anlar.;
5
Ortaokul matematik dersi öğretim programlarında kullanılan yöntem, teknik, araç-gereç ve materyalleri bilir.;
6
Ortaokul matematik dersi öğretim programlarında değerlendirme yaklaşımını ve öğretmen yeterliliklerini anlar.;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Program geliştirme süreci bağlamında ortaokul matematik öğretim programlarının temel bileşenleri. Cumhuriyet dönemi ortaokul matematik öğretim programlarına genel bir bakış I (1926-1931-1938-1949-1977 ve 1990 programları)
2
Cumhuriyet dönemi ortaokul matematik öğretim programlarına genel bir bakış II (1998-2005-2013 ve 2017 programları) Ortaokul matematik öğretim programlarının genel amaçları, amaçların önemi ve ifade edilmesi.Ortaokul matematik öğretim programlarının genel amaçlarının sınıflandırılması ve tarihsel analizi. Ortaokul matematik dersi öğretim programlarının amaçlarının kategorileri ve düzeyleri açısından yıllara göre dağılımı.
3
Güncel ortaokul matematik dersi programının detaylı biçimde incelenmesi ve ilkokul programı ile ilişkilendirilmesi. Matematik öğretim programlarının öğretim ilkeleri perspektifinden incelenmesi.
4
Ortaokul matematik öğretim programlarında öğretim strateji, yöntem ve teknikler. Ortaokul matematik dersi öğretim programlarının sayılar öğrenme alanı bağlamında karşılaştırılması.
5
Öğretim programları açısından cebirsel düşünmenin incelenmesi.
6
Ortaokul matematik dersi öğretim programlarının geometri öğrenme alanı bağlamında karşılaştırılması.
7
Ortaokul matematik öğretim programlarının Veri ve Olasılık öğrenme alanı içeriklerinin incelenmesi.
8
Ortaokul matematik öğretim programlarının bilgi ve iletişim teknolojileri bağlamında incelenmesi.
9
Ortaokul matematik öğretim programlarında somut materyal kullanımı.
10
Ortaokul matematik öğretim programlarında ölçme değerlendirme yaklaşımları.
11
Ortaokul matematik öğretim programlarının ilişkilendirme becerisi kapsamında incelenmesi.
12
Ortaokul matematik öğretim programlarında matematiğin uygulamaları ve matematiksel modelleme.
13
Ortaokul matematik dersi öğretim programlarında duyuşsal özellikler ve matematik okuryazarlığı.
14
Matematiksel iletişim kapsamında ortaokul öğretim programlarının incelenmesi.
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
Özmantar, M.F., Akkoç, H., Kuşdemir-Kayıran, B. ve Özyurt, M. (Eds). Ortaokul Matematik Öğretim Programları. Pegem Akademi, Ankara. Batdal-Karaduman,G. Geçmişten günümüe İlkokul Programları. Pegem Akedemi, Ankara. Özmantar, M.F.,Öztürk, A. ve Bay, E. (Eds.) Reform ve Değişim Bağlamında İlkokul Matematik Öğretim Programları. Pegem Akademi, Ankara.
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
40
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
2
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Dersin ölçme ve değerlendirilmesinde, ara ve yılsonu sınavları ile ders içi çalışmalara katılım dikkate alınmaktadır. Değerlendirme sonucundaki başarı durumu bağıl değerlendirme şeklinde yapılmaktadır.
Açıklama
Dersin ölçme ve değerlendirilmesinde, ara ve yılsonu sınavları ile ders içi çalışmalara katılım dikkate alınmaktadır. Değerlendirme sonucundaki başarı durumu bağıl değerlendirme şeklinde yapılmaktadır.
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
2
28
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
0
0
0
Ödevler
0
0
0
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
22
22
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
40
40
Toplam İş Yükü
90
Toplam İş Yükü / 30 saat
3
Dersin AKTS Kredisi
3
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU