Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
TAŞITLARDA ALTERNATİF YAKIT UYGULAMALARI
1 Dersin Adı: TAŞITLARDA ALTERNATİF YAKIT UYGULAMALARI
2 Dersin Kodu: OTO4126
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 4
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 8
7 Dersin AKTS Kredisi: 3
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. M.İHSAN KARAMANGİL
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: ---
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: E-posta : ihsan@uludag.edu.tr
T: +90 224 294 1978- 294 2602
Uludağ Üniversitesi
Mühendislik Fakültesi
Otomotiv Mühendisliği Bölümü
Görükle Kampusu
Bursa 16059
18 Dersin Web Adresi: Yok
19 Dersin Amacı Dersin amacı taşıtlarda kullanılan klasik (benzin ve motorin) ve alternatif yakıtların (LPG, doğalgaz, hidrojen, metanol, etanol ve biyodizel) genel özellikleri ile taşıtı alternatif yakıtla çalışır hale getirmede kullanılan dönüşüm kitleri hakkında öğrencilerin bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. Ayrıca dönüşümü yapılan araçların ekonomiklik, ilk dönüşüm maliyeti, uzun süre arıza çıkarmadan çalışma, performans (güç, moment, özgül yakıt tüketimi) ve kirletici emisyon yönünden karşılaştırması yapılır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Bu derse katılan öğrenciler taşıtlarda kullanılan alternatif yakıtları bilir ve alternatif yakıt dönüşümünde karşılaşılabilecek mühendislik problemlerini çözme becerisi kazanır.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Alternatif yakıt kullanan taşıtları kavrayabilme;
2 Alternatif yakıt kullanan araçlarla ilgili mühendislik problemlerini çözme becerisi ;
3 Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilme ;
4 Alternatif yakıt kullanan araçları analiz edebilme ve yorumlayabilme;
5 Takım ve bireysel çalışma becerisi kazanma ;
6 Türkçe yazılı ve sözlü iletişim kurma becerisi kazanma ;
7 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini kazanma ;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Enerji kaynaklarının tanıtılması. Taşıtlarda kullanımı düşünülen yenilenebilir enerji kaynakları hakkında bilgi verilmesi (güneş enerjisi, rüzgar enerjisi)
2 Yakıtların sınıflandırılması
3 Motor yakıtlarının elde edilme yöntemleri (rafinerizasyon, kraking ve sentez yöntemi) Motor yakıtlarının sınıflandırılması (parafinler, naftenler, olefinler, aromatlar)
4 Buji ateşlemeli motor yakıtlarından istenen genel özellikler (uçuculuk, vuruntu mukavemeti vs.) Benzinin genel özellikleri
5 Kendiliğinden ateşlemeli motor yakıtlarından istenen genel özellikler (setan sayısı, düşük viskozite vs.) Motorinin genel özellikleri
6 Standart dışı yakıt kullanımının motorlarda meydana getirdiği problemler
7 Motorlarda kullanılan diğer alternatif yakıtların genel özellikleri (doğal gaz, LPG, hidrojen, metanol, etanol, biyodizel)
8 Benzin ve dizel motorlarında kullanılan yakıt besleme sistemleri
9 ARA SINAV
10 LPG ile çalışan araçlarda (dizel ve benzinli) kullanılan dönüşüm kitlerinin tanıtımı LPG ile çalışan araçların performans ve kirletici emisyon değerlerinin orijinal motordaki değerlerle karşılaştırılması
11 Doğal gaz ile çalışan araçlarda (dizel ve benzinli) kullanılan dönüşüm kitlerinin tanıtımı Doğal gaz ile çalışan araçların performans ve kirletici emisyon değerlerinin orijinal motordaki değerlerle karşılaştırılması LPG ve doğal gaz istasyonlarının karşılaştırılması
12 Hidrojen ile çalışan araçlarda (dizel ve benzinli) kullanılan dönüşüm kitlerinin tanıtımı Hidrojen ile çalışan araçların performans ve kirletici emisyon değerlerinin orijinal motordaki değerlerle karşılaştırılması
13 Etanol ile çalışan araçların performans ve kirletici emisyon değerlerinin orijinal motordaki değerlerle karşılaştırılması Metanol ile çalışan araçların performans ve kirletici emisyon değerlerinin orijinal motordaki değerlerle karşılaştırılması
14 Sodyum bor hidrür ile çalışan araçlar Fuel cell ile tahrik edilen araçlar
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. Ali Sürmen, İhsan Karamangil, Rıdvan Arslan “Motor Termodinamiği” Alfa Aktüel, 2004.
2. Oğuz Borat, Ali Sürmen, Mustafa Balcı “Motorlar” TEV Yay, 2006.
3. Richard van Basshuysen, Fred Schafer “Internal Combustion Engine Handbook” SAE, 2004.
4. SAE Papers
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 30
Kısa Sınav 0 0
Ödev 1 10
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 3 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Dönem içerisinde yapılacak olan ara sınav, ödev ve yıl sonu sınavına göre değerlendirme yapılacaktır.
Açıklama Sınavların türü klasiktir. Ödevler rapor şeklinde hazırlanmalıdır.
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 2 11 22
Ödevler 1 14 14
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 16 16
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 10 10
Toplam İş Yükü 106
Toplam İş Yükü / 30 saat 3
Dersin AKTS Kredisi 3
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14
OK1 2 3 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
OK2 1 3 1 1 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1
OK3 1 1 1 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
OK4 1 1 1 1 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1
OK5 1 2 1 1 2 1 2 1 1 1 1 1 1 1
OK6 1 1 1 1 1 1 1 2 1 1 1 1 1 1
OK7 1 1 1 1 1 1 1 1 2 1 1 1 1 1
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr