Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
BİYOKİMYA I
1 Dersin Adı: BİYOKİMYA I
2 Dersin Kodu: VET1008
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 2
7 Dersin AKTS Kredisi: 4
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 2
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu -
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. MELTEM TANRIVERDİ
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Prof.Dr. Ümit Polat, Prof.Dr. Nazmiye Güneş
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: melcetin@uludag.edu.tr
0 224 2941181
U.Ü.Veteriner Fakültesi Biyokimya ABD
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Biyolojik moleküller, karbonhidratlar, lipitler, proteinler, enzimler, mineraller ve sınıflandırılmaları, fiziksel, kimyasal özellikleri ile fonksiyonlarını içeren temel biyokimya bilgilerinin kavranabilmesi
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Organizmanın enerji ihtiyacını sağlayan, hücrelerin yapıtaşlarını oluşturan karbonhidrat, lipit ve proteinleri tanımlayabilme,Veteriner Hekimlik eğitiminde yer alan diğer derslere temel oluşturacak bilgileri kavrayabilme,Biyokimya temel konuları ile ilgili edindiği bilgileri yazılı ve sözlü olarak aktarabilme
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Canlı organizmanın işleyişinde gerekli olan biyofiziksel olayları kavrayabilme;
2 Organizmanın enerji ihtiyacını sağlayan, hücrelerin yapıtaşlarını oluşturan karbonhidrat, lipit ve proteinleri tanımlayabilme;
3 Enzimler ve minerallerin özellikleri,sınıflandırılması ve fonksiyonlarını kavrayabilme, minerallerin eksiklik ve fazlalık durumunda meydana gelen bozuklukları değerlendirebilme;
4 Laboratuvar güvenlik kurallarını kavrayabilme, laboratuvarda çalışma yeterliliğini kazanabilme;
5 Temel biyokimyasal maddelerle ilgili reaksiyonları tanımlayabilme, labortatuvarda uygulayabilme;
6 Laboratuvarda gerçekleştirdiği çalışmaların sonuçlarını yorumlayabilme;
7 Veteriner Hekimlik eğitiminde yer alan diğer derslere temel oluşturacak bilgileri kavrayabilme;
8 Biyokimya temel konuları ile ilgili edindiği bilgileri yazılı ve sözlü olarak aktarabilme;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Biyokimyanın tanımı ve konusu, biyokimyasal olaylarda hücre, suyun görevleri, dağılımı ve metabolizması, çözeltiler ve özellikleri Biyokimya öğrenci çalışma laboratuvarı tanıtımı, laboratuvarda çalışma prensipleri, laboratuvar kazaları ve ilk yardım bilgileri
2 Diffüzyon, ozmotik basınç, dializ, yüzey gerilimi, absorbsiyon, donma noktasının düşmesi. Hidrojen iyon konsantrasyonu ve izotoplar. Karbonhidratlar, genel tanımı, sınıflandırılması, aldoz ve ketozlar, monosakkaritlerin formülasyonu, içerdiği gruplar, epimerizm, D ve L formlar Biyokimyasal analiz çeşitleri, kalitatif analizler, kalitatif analizlerde kullanılan alet ve malzemenin tanıtımı, kullanımının öğretilmesi
3 Asimetrik karbon atomu, stereoizomerizm, optik aktivite, enansiyomerler, hemiasetal yapı, ß ve a izomerler, mutarotasyon, spesifik rotasyon Molisch, Seliwanof ve Moore deneyleri, prensipleri, yapılıp yorumlanması
4 Ozazon oluşumu, monosakkaritlerin üzerine asit ve alkalilerin etkisi, enolizasyon, şekerlerin redüksiyon, oksidasyon ürünleri, amino ve deoksi şekerler, fosfatlı türevler Fehling, Benedict ve Nylander deneyleri, prensipleri, yapılıp yorumlanması
5 Glikozitler, bazı monosakkaritlerin özellikleri, disakkaritler, maltoz ve trehaloz tip glikozidik bağlar, maltoz, laktoz, sakkaroz ve sellobiozun özellikleri, homo ve heteropolisakkaritler, nişastanın yapısı ve enzimatik parçalanması, diğer polisakkaritlerin tanıtımı Fermentasyon ve ozazon deneyleri, prensipleri, yapılıp yorumlanması
6 Lipitlerin tanımı ve özellikleri, sınıflandırılması, doymuş, doymamış ve esansiyel yağ asitleri, kimyasal ve fiziksel özellikleri ve önemleri Sakkarozun hidrolizi, sakkarozun reaksiyon özelliklerinin ve yapısının incelenmesi
7 Gliserol taşıyan lipitler, nötral yağlar, fiziksel ve kimyasal özellikleri, reaksiyonları, basit ve bileşik gliseritler Polisakkaritlerin hidrolizi, hidroliz basamaklarında oluşan yapıların ayırt edilmesi
8 Fosfogliseritler, sfingolipitler, alkol ve mumlar, terpenler. Karotinoidler,safra asitleri. Proteinlerin tanımı, aminoasitlerin tanımı, formülleri, sınıflandırılması Akrolein deneyi, doymamış yağ asitlerinde çift bağın gösterilmesi, ester oluşumu ve Salkowski
9 Aminoasitlerin fiziksel özellikleri, çift kutuplu tabiatları, kimyasal reaksiyonları, esansiyel aminoasitler ve önemleri Ksantoprotein, biüret ve Ninhidrin reaksiyonu, prensipleri, yapılıp yorumlanması
10 Peptit bağı oluşumu, protein molekülünün yapısı, proteinlerin fiziksel özellikleri, saflaştırılması, denatürasyonu, basit ve bileşik proteinler, vücuttaki görevlerine gore proteinlerin sınıflandırılması Pettenkofer, hay deneyi, gmelin ve rosin deneyleri, prensipleri, yapılıp yorumlanması
11 Nükleik asitler, DNA ve RNA'nın yapısı, özellikleri ve çeşitleri, kromoproteinler, hemoporfirinler, solunum zinciri proteinleri, safra renkli maddeler Proteinlerin amonyum sülfat ve ısı ile çöktürülmesi, protein yapısındaki değişikliklerin incelenmesi
12 Mineraller, makromineraller, mikroelementler, özellikleri, kanda bulunuşları, görevleri, mineral eksiklikleri ve oluşan bozukluklar Proteinlerin asitlerle, ağır metallerle ve alkaloidler ile çöktürülmesi deneyleri, protein yapısındaki değişikliklerin yorumlanması
13 Enzim, katalizör, apoenzim, prostetik grup, enzimlerin yapıları ve özellikleri, enzim reaksiyonlarının mekanizması, etki biçimi, enzimlerin isimlendirilmesi Üreaz deneyi, üreazın reaksiyonunun incelenmesi ve çeşitli maddelerle inhibisyonu
14 Enzimlerin sınıflandırılması, enzim aktivitesini etkileyen faktörler, inhibisyon çeşitleri, allosterik enzimler, koenzimler Kanda ve karaciğerde katalazın gösterilmesi,enzimlerin çalışma ortamları ve inhibisyonları ile ilgili gözlemlerin yapılması, yorumlanması
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 30
Kısa Sınav 1 10
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 3 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Küçük haberli sınav, Ara sınav, Final sınavı
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 10 3 30
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 5 5
Diğer 1 5 5
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 10 10
Toplam İş Yükü 120
Toplam İş Yükü / 30 saat 4
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 5 1 4 2 1 3 1 1 1 1 1 1
OK2 4 1 4 2 1 4 1 1 1 1 1 1
OK3 5 1 4 5 2 2 1 1 1 1 1 1
OK4 4 1 5 3 3 2 1 1 1 1 1 1
OK5 4 1 4 4 2 2 1 1 1 1 1 1
OK6 4 1 4 4 2 1 1 1 1 1 1 1
OK7 4 1 4 1 1 5 1 1 1 1 1 1
OK8 4 1 4 1 4 1 1 1 1 4 1 1
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr