1 | Dersin Adı: | VERGİLEME ve REFAH |
2 | Dersin Kodu: | MLY6114 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Doktora |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 2 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. UFUK SELEN |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Doç. Dr. Ufuk Selen |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Bursa Uludağ Üniversitesi İ.İ.B.F. Maliye Bölümü, Görükle Kampusü, Bursa, Türkiye E-posta: uselen@uludag.edu.tr Tel.: (0224) 294 1035 |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Vergileme, bireyin kullanılabilir gelirini ve buna bağlı olarak sosyal ve ekonomik kararlarını etkileme özelliğine sahiptir. Bu özelliği ile vergileme bireyin refah düzeyinin belirlenmesinde etkili bir unsurdur. Bu çerçevede dersin amacı öğrencilerin, vergilemenin bireysel ve toplumsal refaha olan etkisini kavrama, analiz etme ve politika geliştirme yeteneklerine katkı sağlamak olarak belirlenmiştir. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Öğrencilerin, vergilemenin bireysel ve toplumsal refaha olan etkisini analiz etme ve politika geliştirme açısından uzmanlaşmasına katkı sağlamaktadır. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Refah kavramının tanımı, unsurları ve özellikleri | |
2 | Toplumsal refah ve sosyal refah fonksiyonları | |
3 | Toplumsal refah, etkinlik ve adalet arasındaki denge: Pareto optimallik | |
4 | Vergi ve verginin ekonomik etkileri: İkame Etkisi, Gelir Etkisi ve Karar Etkisi | |
5 | Vergilemenin kaynak dağılımına etkisi: Etkinlik ve verimlilik | |
6 | Vergilemenin gelir dağılımına etkisi: toplumsal adalet | |
7 | Optimal vergileme: Etkinlik ve adalet arasındaki denge (1) | |
8 | Optimal vergileme: Etkinlik ve adalet arasındaki denge (2) | |
9 | Gelirin Optimal vergilendirilmesi (1) | |
10 | Gelirin Optimal vergilendirilmesi (2) | |
11 | Tüketimin Optimal Vergilendirmesi | |
12 | Servetin optimal vergilendirilmesi | |
13 | Dünyada optimal vergi uygulamaları: örnek ülke vergi politikalarını analizi | |
14 | Türk vergi sistem ve politikalarının optimal vergileme açısından değerlendirilmesi |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
ALBAYRAK Özlem, Refah İktisadının Teorik Temelleri: Piyasa ve Refah İlişkisi, (Yüksek Lisans Tezi), Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2003. ATKINSON Anthony B., Joseph E. STIGLITZ, “The Design of Tax Structure: Direct Versus Indirect Taxation”, Journal of Public Economics, 6, 1/2, 1979, pp. 55- 75. BAĞLI Mehmet Selim, “Etkinlik ve Eşitlik Bağlamında Yeniden Dağıtım Politikalarının Sosyal Refah Üzerindeki Etkisi”, Maliye Dergisi, 161, 2011, ss. 259-282. BRADFORD David F., Harvey S. ROSEN, “The Optimal Taxation of Commodities and Income”, The American Economic Review, 66, 2, 1976, pp. 94-101. DIAMOND Peter A., James A. MIRRLEES, “Optimal Taxation and Public Production II: Tax Rules”, The American Economic Association, 61, 3, 1971, pp.261-278. GÜRAN Mehmet Cahit, “Vergilemede Adalet ve Gelir Vergisi Uygulaması”, Hacettepe Üniversitesi İİBF Dergisi, 22, 2, 2004, ss. 243-265. KAPLOW Louis, The Theory of Taxation and Public Economics, New Jersey: Princeton University Press, 2008 KARAYILMAZLAR Ekrem, M. Cahit GÜRAN, “Gelir Vergisinde Tarife Yapısı: Adalet ve Etkinlik Temelli Teorik Tartışmalar Çerçevesinde Karşılaştırmalı Bir Analiz”, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 60, 2, 2005, ss. 141-169. LERNER Abba P., “Optimal Taxes with an Untaxeble Sector”, The American Economic Review, 60, 3, 1970, pp. 284-294. LESTER Mark, L. AURE, “Deadweight Loss and Taxation”, NTRC Tax Research Journal, 24, 6, 2012, pp. 1-26. MIRRLEES James A., “An Exploration in the Theory of Optimum Income Taxation”, The Review of Economic Studies, 38, 2, 1971, pp. 175-208. OKUN Arthur M., Equality and Efficiency: The Big Tradeoff, Washington D.C.: Brookings Institution Press, 2015. PIGOU Arthur C., “Some Aspect of Welfare Economics”, The American Economic Review, 41, 3, 1951, pp. 287-302. RAMSEY Frank, “A Contribution to Theory of Taxation”, The Economic Journal, 37, 145, 1927. RAWLS John, A Theory of Justice, The Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge, 1971. SELEN Ufuk, “Refah İktisadı Bağlamında Optimal Vergileme Arayışı ve Türk Vergi Sisteminin Analizi”, Yrd. Doç. Dr. Yaşar Methibay’a Armağan, ed. Fatih Saraçoğlu, Muharrem Çakır, Ankara: Gazi Kitabevi, 2017, ss. 329-364. SEN Amartya, “Social Justice and The Distribution of Income”, Handbook of Income Distribuiton, ed. A. B. Atkinson, F. Bourguignon, Elsevier, Oxford, 2007, pp. 60-81. SLEMROD Joel, “The Consequences of Taxation”, Taxation, Economic Prosperity, and Distributive Justice, ed. Ellen Frankel Paul, Fred D. Miller, Jeffrey Paul, Cambridge: Cambridge University Press, 2006, pp. 73-88. ŞİRELİ Nurhayat, “Refah Ekonomisine Edgewort, Pareto, Marshall ve Pigou’nun Katkıları”, Maliye Araştırma Merkezi Konferansları, 35, 1993, ss. 22-46. TURHAN Salih, Vergi Teorisi ve Politikası, İstanbul: Filiz Kitapevi, 1993. MANKİW N. Gregory, WEINZIERL M. Charles, D. Ferris YAGAN, “Optimal Taxation in Theory and Practice”, Journal of Economic Perspectives, 23, 4, 2009, pp. 147-174. YERELİ Ahmet Burçin, Ahmet Yılmaz ATA, “Vergi Adaletine Ulaşma Yöntemleri Çerçevesinde Fayda İlkesinin Teorik Açıdan Değerlendirilmesi”, Maliye Dergisi, 161, 2011, ss. 21-32. YÜKSEL Cihan, Optimal Vergileme Tartışmalarında Laffer Eğrisi, Ankara: Turhan Kitabevi Yayınları, 2016. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 1 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 0 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 100 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Ölçme ve değerlendirme öğrencilerin teorik bilgilerinin yanı sıra yorum becerilerini de kullanabildikleri klasik sınav yöntemi ile yapılmaktadır. | |
Açıklama | Bu ders mutlak değerlendirme sistemi ile değerlendirilmektedir. |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 3,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |