Prof. Dr. Metin Erdem Bursa Uludağ Üniversitesi İ.İ.B.F. Maliye Bölümü, Görükle Kampüsü, Bursa merdem@uludag.edu.tr 02242941096
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Maliye teorisine ilişkin kuramsal bilgiler vermek ve kamu gelirleri ile kamu giderlerine ilişkin analiz ve değerlendirme yapmak
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
Öğrencilerin maliye teorisi sahası ile ilgili mesleki becerilerinin gelişmesini sağlamak açısından temel oluşturmaya yönelik bir katkısı vardır.
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Maliye teorisine ilişkin görüşleri ve güncel eğilimleri açıklayabilir;
2
Kamu harcamaları ve kamu gelirlerini açıklayabilme;
3
Çeşitli kamu gelirlerinin bütçe içindeki payını değerlendirebilme;
4
Vergilerin bütçe içindeki payının ülkeler arası karşılaştırmasını yapabilme ve yorumlayabilme;
5
Bütçenin maliye teorisi içindeki yeri ve önemini açıklayabilme;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Devletin İktisadi Faaliyetleri
2
Maliye Teorisine İlişkin Mali Görüşler ve Yeni Eğilimler
3
Kamu Harcamaları
4
Kamu Harcamalarının Teorik ve Uygulamada Görülen Sınıflandırması
5
Kamu Gelirleri
6
Kamu Gelirleri Türlerinin Bütçe İçindeki Ağırlığının Yıllar İtibarıyla Gelişimi
7
Vergi ile İlgili Temel Kavramlar
8
Vergi Türleri
9
Vergilerin Toplam Kamu Gelirleri İçindeki Payı ve Ülkeler Arası Karşılaştırma
10
Kayıt Dışı Ekonomi ve Kamu Gelirleri Üzerine Etkileri
11
Borçlanma Gelirleri ve Türkiye’deki Gelişimi
12
Özelleştirme Gelirlerinin Gelişimi
13
Bütçenin Maliye Teorisi İçindeki Yeri ve Önemi
14
Kamu Hizmetleri ve Kamu Gelirlerinin Merkezi ve Mahalli İdareler Arasında Bölüşümü Sorunu ve Yeni Eğilimler
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
Metin Erdem, Doğan Şenyüz, İsmail Tatlıoğlu, Kamu Maliyesi, 2020. Coşkun Can Aktan, Dilek Dileyici, İstiklal Y. Vural, Kamu Maliyesinde Çağdaş Yaklaşımlar, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2006 Maliye Bakanlığı, Atatürk Dönemi Maliye Politikaları, Ankara, 2008
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
0
0
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
100
Toplam
1
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
0
Finalin BAşarıya Oranı
100
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Ölçme ve değerlendirme çoktan seçmeli test soruları, doğru yanlış soruları, tamamlama soruları, kısa cevaplı yazılı sorular ve küçük hesaplama soruları ile yapılmaktadır.
Açıklama
Bu ders mutlak değerlendirme sistemi ile değerlendirilmektedir.
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
3
42
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
8
112
Ödevler
0
0
0
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
0
0
0
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
50
50
Toplam İş Yükü
204
Toplam İş Yükü / 30 saat
6,8
Dersin AKTS Kredisi
7
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU