Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
TÜRKİYE TOPRAKLARI
1 Dersin Adı: TÜRKİYE TOPRAKLARI
2 Dersin Kodu: TPR4910-Z
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 4
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 8
7 Dersin AKTS Kredisi: 3
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. GÖKHAN ÖZSOY
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Bursa Uludağ Üniversitesi, Ziraat Fakültesi,
Toprak Bilimi ve Bitki Besleme Bölümü
16059 Görükle Kampüsü, Nilüfer/Bursa
Tel: 0-224-2941538
E-posta: ozsoyg@uludag.edu.tr
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Türkiye’nin doğal ortam özelliklerinin incelenmesi, bölgelere göre toprak gruplarının genel özelliklerinin ve toprak sınıflarının tanıtılması, Türkiye ve Bursa topraklarının potansiyeli, sorunları ve çözüm önerileri üzerine bilgiler kazandırmak.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Türkiye'de yayılım gösteren toprakların özelliklerini kavrar. Toprak oluş sürecinde iklim-bitki örtüsü-toprak ilişkisini kavrar. Toprak sorunlarını ve çözüm önerilerini kavrar.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Türkiye’nin doğal ortam özelliklerini (jeoloji, jeomorfoloji, iklim, doğal bitki örtüsü) kavrar;
2 Toprak yapan faktörlerin toprak oluşu üzerine etkilerini yorumlar;
3 Türkiye topraklarının morfolojileri, genesisleri, dağılımları ve kullanımları ile ilgili temel bilgileri kavrar;
4 Türkiye’de bulunan büyük toprak gruplarının özelliklerini tanır;
5 Ülkemiz topraklarını Toprak Taksonomisi’ne göre yorumlar;
6 Türkiye topraklarının temel sorunlarını tanır ve tartışır;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Dünya’nın oluşumu, jeolojik zamanlar, kayaçlar
2 Türkiye’nin Coğrafik yeri, Jeoloji ve Litolojisi, Türkiye Jeomorfolojisi
3 Türkiye iklim özellikleri ve doğal bitki örtüsü, Toprak nem rejimi ve sınıfları, Toprak sıcaklık rejimi ve sınıfları
4 Toprakların oluşu ve toprak yapan faktörler
5 Toprakların sınıflandırılması ve Türkiye’de toprak sınıflaması
6 Türkiye’de bulunan büyük toprak grupları ve toprak haritalarının okunması
7 Türkiye’de bulunan zonal, intrazonal ve azonal topraklar ve özellikleri
8 Toprak Taksonomisi, Taksonomik sınıflandırma aşamaları
9 Toprak harita ve raporlarında büyük toprak gruplarının toprak taksonomisine göre yorumlanması örnekleri
10 Türkiye’de bulunan büyük toprak gruplarının Toprak Taksonomisi’ndeki olası karşılığı
11 Entisol’ler, Vertisol’ler, İnceptisol’ler ve Aridisol’lerin genel özellikleri ve Türkiye’deki dağılımları
12 Mollisol’ler, Andisol’ler, Alfisol’ler ve Spodosol’lerin genel özellikleri ve Türkiye’deki dağılımları
13 Ultisol’ler, Oxisol’ler, Histosol’ler ve Gelisol’lerin genel özellikleri ve Türkiye’deki dağılımları
14 Türkiye Arazi Varlığı ve Kullanma Biçimleri, Türkiye'de tarımsal üretimi kısıtlayan toprakların temel sorunları
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Özsoy, G. 2012. Türkiye toprakları ders sunum notları.
Bursa ili Arazi varlığı raporu ve toprak haritası.
Türkiye Havza raporları, örnek profil açıklamaları.
Dinç, U., Şenol, S., Kapur, S., Cangir, C., Atalay, İ. 1999. Türkiye Toprakları, 2.baskı. Çukurova Üniversitesi, Ziraat Fakültesi Genel Yayın No: 51, Ders Kitapları Yayın No:A-12, Adana.243s.
Soil Survey Staff 2010. Keys to Soil Taxonomy. 11th edn. USDA-NRCS. US Government Printing Office, Washington DC, USA, 346 p.
Cangir, C. 1991. Toprak Bilgisi. Trakya Üniversitesi, Tekirdağ Ziraat Fakültesi, Yay No:116, Ders Kitabı No:5, Tekirdağ.178s.
Atalay, İ. 2006. Toprak Oluşumu, sınıflandırılması ve coğrafyası, 3.baskı. Meta basım matbacılık, İzmir. 584s.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 20
Kısa Sınav 0 0
Ödev 1 20
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 3 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Derse aktif katılım önemlidir. Ölçe değerlendirme bağıl değerlendirme yaklaşımı ile yapılır.
Açıklama Derse aktif katılım önemlidir ve kanaat notunu etkileyebilir. Ölçe değerlendirme bağıl değerlendirme yaklaşımı ile yapılır (ara sınav %20, ödev %20, yıl sonu sınavı %60).
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 1 10 10
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 3 6 18
Arasınavlar 1 10 10
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 12 12
Toplam İş Yükü 92
Toplam İş Yükü / 30 saat 3,07
Dersin AKTS Kredisi 3
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13
OK1 5 0 0 0 0 0 0 0 0 4 4 0 0
OK2 5 0 5 0 0 0 0 0 0 4 4 0 0
OK3 5 0 0 0 0 0 0 0 0 4 4 0 0
OK4 5 0 0 0 0 4 0 0 0 4 4 3 0
OK5 5 4 5 0 0 4 4 0 4 4 4 3 0
OK6 5 4 5 0 0 4 4 5 4 5 5 3 3
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr