1 | Dersin Adı: | TÜRKİYE TOPRAKLARI |
2 | Dersin Kodu: | TPR4910-Z |
3 | Dersin Türü: | Zorunlu |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 4 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 8 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. GÖKHAN ÖZSOY |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Bursa Uludağ Üniversitesi, Ziraat Fakültesi, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme Bölümü 16059 Görükle Kampüsü, Nilüfer/Bursa Tel: 0-224-2941538 E-posta: ozsoyg@uludag.edu.tr |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Türkiye’nin doğal ortam özelliklerinin incelenmesi, bölgelere göre toprak gruplarının genel özelliklerinin ve toprak sınıflarının tanıtılması, Türkiye ve Bursa topraklarının potansiyeli, sorunları ve çözüm önerileri üzerine bilgiler kazandırmak. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Türkiye'de yayılım gösteren toprakların özelliklerini kavrar. Toprak oluş sürecinde iklim-bitki örtüsü-toprak ilişkisini kavrar. Toprak sorunlarını ve çözüm önerilerini kavrar. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Dünya’nın oluşumu, jeolojik zamanlar, kayaçlar | |
2 | Türkiye’nin Coğrafik yeri, Jeoloji ve Litolojisi, Türkiye Jeomorfolojisi | |
3 | Türkiye iklim özellikleri ve doğal bitki örtüsü, Toprak nem rejimi ve sınıfları, Toprak sıcaklık rejimi ve sınıfları | |
4 | Toprakların oluşu ve toprak yapan faktörler | |
5 | Toprakların sınıflandırılması ve Türkiye’de toprak sınıflaması | |
6 | Türkiye’de bulunan büyük toprak grupları ve toprak haritalarının okunması | |
7 | Türkiye’de bulunan zonal, intrazonal ve azonal topraklar ve özellikleri | |
8 | Toprak Taksonomisi, Taksonomik sınıflandırma aşamaları | |
9 | Toprak harita ve raporlarında büyük toprak gruplarının toprak taksonomisine göre yorumlanması örnekleri | |
10 | Türkiye’de bulunan büyük toprak gruplarının Toprak Taksonomisi’ndeki olası karşılığı | |
11 | Entisol’ler, Vertisol’ler, İnceptisol’ler ve Aridisol’lerin genel özellikleri ve Türkiye’deki dağılımları | |
12 | Mollisol’ler, Andisol’ler, Alfisol’ler ve Spodosol’lerin genel özellikleri ve Türkiye’deki dağılımları | |
13 | Ultisol’ler, Oxisol’ler, Histosol’ler ve Gelisol’lerin genel özellikleri ve Türkiye’deki dağılımları | |
14 | Türkiye Arazi Varlığı ve Kullanma Biçimleri, Türkiye'de tarımsal üretimi kısıtlayan toprakların temel sorunları |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Özsoy, G. 2012. Türkiye toprakları ders sunum notları. Bursa ili Arazi varlığı raporu ve toprak haritası. Türkiye Havza raporları, örnek profil açıklamaları. Dinç, U., Şenol, S., Kapur, S., Cangir, C., Atalay, İ. 1999. Türkiye Toprakları, 2.baskı. Çukurova Üniversitesi, Ziraat Fakültesi Genel Yayın No: 51, Ders Kitapları Yayın No:A-12, Adana.243s. Soil Survey Staff 2010. Keys to Soil Taxonomy. 11th edn. USDA-NRCS. US Government Printing Office, Washington DC, USA, 346 p. Cangir, C. 1991. Toprak Bilgisi. Trakya Üniversitesi, Tekirdağ Ziraat Fakültesi, Yay No:116, Ders Kitabı No:5, Tekirdağ.178s. Atalay, İ. 2006. Toprak Oluşumu, sınıflandırılması ve coğrafyası, 3.baskı. Meta basım matbacılık, İzmir. 584s. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 20 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 3 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Derse aktif katılım önemlidir. Ölçe değerlendirme bağıl değerlendirme yaklaşımı ile yapılır. | |
Açıklama | Derse aktif katılım önemlidir ve kanaat notunu etkileyebilir. Ölçe değerlendirme bağıl değerlendirme yaklaşımı ile yapılır (ara sınav %20, ödev %20, yıl sonu sınavı %60). |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Ödevler | 1 | 10 | 10 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 3 | 6 | 18 |
Arasınavlar | 1 | 10 | 10 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 92 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 3,07 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |