1 | Dersin Adı: | İSLAM MEZHEPLER TARİHİ |
2 | Dersin Kodu: | İLA4009 |
3 | Dersin Türü: | Zorunlu |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 4 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 7 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Çelenk mecelenk@hotmail.com uludağ üniversitesi ilahiyat fakültesi 2431066-60172 |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Ortadoğu coğrafyasında din-devlet ilişkileri oldukça yoğundur. Siyaset, ekonomi, toplumsal yapılanma ve bölgesel ilişkilerin dengesi büyük oranda buna bağlıdır. Açık ve gizli mezhep ajandaları üzerinden yürütülen bu zengin ilişkiler ağının kavranması uluslararası ilişkiler disiplinine büyük bir katkı sağlayacaktır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Bu dersin sağladığı imkanlarla öğrenci ve araştırmacı Ortadoğu coğrafyasındaki ilişkiler ağının temel dinamiklerinden birisi olarak mezhep ve bağlı unsurları kavrar. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Mezhebin dini kültür içerisindeki konumu ve fonksiyonları. | |
2 | Erken dönem İslam toplumunda tartışılan problemler, İslam toplumunun sosyolojik dönüşümü. | |
3 | İslam Kültüründe mezheplerin teşekkülüne yol açan dahili ve harici sebepler | |
4 | Mezhep formunda ortaya çıkan ilk gruplar, görüşler ve Haricilik mezhebi. | |
5 | Haricilik mezhebinin etkileri, erken dönem İslam toplumunda haricilik. | |
6 | İslam kültürü içinde teşekkül eden farklı din ve dindarlık anlayışları, Selefilik ve Vehhabilik. | |
7 | Şiiliğin tarihi gelişim seyri, Sünni- Şii ayrışması, İslam siyaset teorileri, Şiiliğin ana bünyeden ayrılması. | |
8 | İslam geleneğinde Şia, terminoloji, Zeydiyye ve İmamiyye mezhepleri. | |
9 | Batıni karakterli İslam mezhepleri, İsmaililik. | |
10 | Nusayrilik, Dürzilik. | |
11 | Anadolu Aleviliği ve Bektaşilik. | |
12 | Anadolu Aleviliği ve Bektaşilik. | |
13 | Kadıyanilik, Bahailik | |
14 | Modern dünyada mezhep,mezhep kimliği. |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Ethem Ruhi Fığlalı, Günümüz İslam Mezhepleri, İzmir İlahiyat Vakfı Yayınları, 2011. Hasan Onat/ Sönmez Kutlu, İslam Mezhepleri Tarihi El Kitabı, Grafiker Yayınları, 2013. Halil İbrahim Bulut, Dünden Bugüne Siyasi-İtikadi İslam Mezhepleri Tarihi, Ankara Okulu Yayınları, 2012. Ahmet Yaşar Ocak, Türkler, Türkiye ve İslam, İletişim yayınları, 2011. Ahmet Yaşar Ocak, Türk Sufiliğine Bakışlar, iletişim yayınları, 2016. Sönmez Kutlu, Tarihsel Din Söylemleri Üzerine Zihniyet Çözümlemeleri, Otto yayınları, 2016. Mehmet Çelenk, 16-17. Yüzyıllarda İran’da Şiiliğin Seyri, Emin yayınları, 2013. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Uygulama çalışmalarının değerlendirilmesi.Teorik kazanımların yazılı bir sınav ile ölçülmesi. | |
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 5 | 5 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |