Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
İSLAM MEZHEPLER TARİHİ
1 Dersin Adı: İSLAM MEZHEPLER TARİHİ
2 Dersin Kodu: İLA4009
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 4
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 7
7 Dersin AKTS Kredisi: 5
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü:
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Çelenk
mecelenk@hotmail.com
uludağ üniversitesi ilahiyat fakültesi
2431066-60172
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Ortadoğu coğrafyasında din-devlet ilişkileri oldukça yoğundur. Siyaset, ekonomi, toplumsal yapılanma ve bölgesel ilişkilerin dengesi büyük oranda buna bağlıdır. Açık ve gizli mezhep ajandaları üzerinden yürütülen bu zengin ilişkiler ağının kavranması uluslararası ilişkiler disiplinine büyük bir katkı sağlayacaktır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Bu dersin sağladığı imkanlarla öğrenci ve araştırmacı Ortadoğu coğrafyasındaki ilişkiler ağının temel dinamiklerinden birisi olarak mezhep ve bağlı unsurları kavrar.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 İslam ve diğer dinlerde mezhep olgusu kavranır. ; ;
2 İslam kültüründe mezhepleşme sebepleri ve temel kavramlar bilinir. ; ;
3 Mezheplerin İslam düşünce sistemine katkıları öğrenilir. ; ;
4 Mezhep/din ilişkisi ve mezhebin dini kültür açısından temel fonksiyonları bilinir. ; ;
5 Mezhep/siyaset ilişkisi, kültürel süreklilik, evrensel ilkeler, lokal telakkiler farkı kavranır. ; ;
6 Mezheplerin ortaya koyduğu farklı dindarlık modelleri tartışılır ve öğrenilir. ; ;
7 Mensubu bulunan İslam mezheplerinin doktriner, istatistiki ve coğrafi durumları bilinir. ; ;
8 İslam mezheplerinin yayılma çaba sı, modern dönemdeki kültürel ve literal çabaları kavranır. ;;
9 Modern siyasi cereyanlarda mezheplerin etkisi tartışılır ve öğrenilir. ; ;
10 Mezhep kimliği ile mahalli aidiyetlerin birlikteliği, bu çerçevede oluşan dini, ictima ve siyasi yapılar tartışılır ve öğrenilir. ; ;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Mezhebin dini kültür içerisindeki konumu ve fonksiyonları.
2 Erken dönem İslam toplumunda tartışılan problemler, İslam toplumunun sosyolojik dönüşümü.
3 İslam Kültüründe mezheplerin teşekkülüne yol açan dahili ve harici sebepler
4 Mezhep formunda ortaya çıkan ilk gruplar, görüşler ve Haricilik mezhebi.
5 Haricilik mezhebinin etkileri, erken dönem İslam toplumunda haricilik.
6 İslam kültürü içinde teşekkül eden farklı din ve dindarlık anlayışları, Selefilik ve Vehhabilik.
7 Şiiliğin tarihi gelişim seyri, Sünni- Şii ayrışması, İslam siyaset teorileri, Şiiliğin ana bünyeden ayrılması.
8 İslam geleneğinde Şia, terminoloji, Zeydiyye ve İmamiyye mezhepleri.
9 Batıni karakterli İslam mezhepleri, İsmaililik.
10 Nusayrilik, Dürzilik.
11 Anadolu Aleviliği ve Bektaşilik.
12 Anadolu Aleviliği ve Bektaşilik.
13 Kadıyanilik, Bahailik
14 Modern dünyada mezhep,mezhep kimliği.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Ethem Ruhi Fığlalı, Günümüz İslam Mezhepleri, İzmir İlahiyat Vakfı Yayınları, 2011.
Hasan Onat/ Sönmez Kutlu, İslam Mezhepleri Tarihi El Kitabı, Grafiker Yayınları, 2013.
Halil İbrahim Bulut, Dünden Bugüne Siyasi-İtikadi İslam Mezhepleri Tarihi, Ankara Okulu Yayınları, 2012.
Ahmet Yaşar Ocak, Türkler, Türkiye ve İslam, İletişim yayınları, 2011.
Ahmet Yaşar Ocak, Türk Sufiliğine Bakışlar, iletişim yayınları, 2016.
Sönmez Kutlu, Tarihsel Din Söylemleri Üzerine Zihniyet Çözümlemeleri, Otto yayınları, 2016.
Mehmet Çelenk, 16-17. Yüzyıllarda İran’da Şiiliğin Seyri, Emin yayınları, 2013.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Uygulama çalışmalarının değerlendirilmesi.Teorik kazanımların yazılı bir sınav ile ölçülmesi.
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 8 112
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 5 5
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 5 5
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 30 saat 5
Dersin AKTS Kredisi 5
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 5 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 0 0 3 0 0 0 4 0 0 0 0 0
OK3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 4 0 2 0 0 4 0 0 0 0 0 0
OK5 0 0 3 0 0 0 0 4 0 0 3 0
OK6 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK7 4 0 0 3 0 0 0 0 3 0 0 0
OK8 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK9 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK10 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr