1 | Dersin Adı: | ÇİMENTOLU SİSTEMLERİN REOLOJİK ÖZELLİKLERİ |
2 | Dersin Kodu: | INS6041 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Doktora |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 1 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 3 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ALİ MARDANİ |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
ali.mardani16@gmail.com alimardani@uludag.edu.tr |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Bu ders kapsamında yapı malzemelerinin reolojik özelliklerin inşaat mühendislerine tanıtılması amaçlanmaktadır. Çimentolu sistemlerin bileşenlerinin seçiminin reolojik davranış üzerine etkisi incelenecektir. Ayrıca bu ders kapsamında öğrencilere taze betonla ilgili şantiyede karşılaşılabilecek yerleştirme problemlerine çözüm getirme becerisi kazandırılacaktır. Öğrencilerin çimento esaslı malzemeler için geliştirilen bir reometre yardımıyla küçük çaplı laboratuvar deneyleri gerçekleştirmesi ve bulgularıyla rapor hazırlayarak tecrübe kazanması hedeflenmiştir. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | 1 Çimento esaslı malzemelerin reolojik davranışı ile ilgili temel kavramları ayırt edebilmek. 2 Çimento esaslı malzemelerin reolojik özelliklerini tespit için kullanılan bazı deneyleri yapabilmek. 3 Yapı malzemelerinin reolojik parametrelerini kullanarak akma davranışları hakkında yargıda bulunmak 4 Reolojik davranışı etkileyen faktörleri özetlemek. 5 Reolojik davranışa uygun matematiksel modelleri formüle etmek. 6 Kimyasal katkı maddelerinin türlerine göre taze beton özelliklerine etkilerini tartışabilmek. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Taze hal reolojisine giriş 1.1. Ön bilgiler 1.2. Sıvıların reolojisi (Temel terimler) 1.3. Çimento esaslı malzemelerin taze hal davranışı 1.4. Çimento esaslı kompozitler için işlenebilirlik terimleri 1.5. Reolojik ölçüm ve modelleme yöntemlerinin tarihi gelişimi | |
2 | Taze betonun temel özellikleri 2.1. İşlenebilirlik 2.1.1. Tanım 2.1.2. Yeterli işlenebilirlik kavramı 2.1.3. İşlenebilirliği etkileyen faktörler 2.1.4. İşlenebilirlik deneyleri | |
3 | İşlenebilirlik ölçüm yöntemleri 3.1. Doğrudan ölçüm yöntemleri 3.1.1. Reometrelerin genel özellikleri 3.1.2. Reometre çeşitleri 3.1.3. Reometrelerin avantaj ve dezavantajları 3.1.4. Vane ve helipet karıştırıcılı reometreler 3.1.5. Bilyalı reometreler 3.2. Dolaylı ölçüm yöntemleri 3.2.1. Tek bir reolojik özellikler ilişkilendirilebilen yöntemler | |
4 | Reometrelerin çalışma prensibi ve türleri 4.1. Rotasyonel reometre çeşitleri 4.1.1. Çimento hamuru deneyleri için uygun reometreler 4.1.2. Çimento harcı ve beton deneyleri için uygun reometreler 4.2. Osilasyon reometreleri 4.3. Ekstrüzyon ve kapiler tip reometreler | |
5 | Çimento esaslı malzemelerde reometrelerin kısıtları 5.1. Kayma boşluğu boyutu ve geometri problemleri 5.2. Reometrenin ölçüm sınırları 5.3. Bileşen boyutları ve kullanılacak malzeme miktarları | |
6 | Reolojik parametreleri etkileyen faktörler (1.Lab. çalışması) 6.1. Dış etkiler 6.1.1. Sıcaklık 6.1.2. Ortam nemi 6.2. Deneysel etkiler 6.2.1. Numune hazırlamada kullanılan karıştırıcı tipi ve kurallar 6.2.2. Deney öncesi ön-karışma geçmişi (kayma geçmişi) 6.2.3. Karıştırma süresi 6.2.4. Reometrenin geometrisi ve ölçümde kullanılan yöntem | |
7 | Reolojik parametreleri etkileyen faktörler (devamı) 7.1. Bileşenleri reolojik davranışa etkileri 7.1.1. Çimento ve mineral katkılar 7.1.2. Agrega 7.1.3. S/Ç oranı 7.1.4. Süperakışkanlaştırıcılar 7.1.5. Lifler 7.1.6. Diğer katkılar | |
8 | Ara sınav | |
9 | Çimento ve mineral katkıların reolojik parametrelere etkileri (2.Lab. çalışması) 9.1. Çimento tipi ve miktarının etkisi 9.2. Mineral katkıların tipi ve miktarının etkisi 9.2.1. Uçucu kül 9.2.2. Silika dumanı 9.2.3. ÖYFC 9.2.4. Kalker tozu 9.2.5. Diğer mineral katkılar | |
10 | Kimyasal katkıların ve liflerin reolojik özelliklere etkileri (3.Lab. çalışması) 10.1. Lignin kökenli süperakışkanlaştırıcılar 10.2. Naftalin ve melamin formaldehit kökenli süperakışkanlaştırıcılar 10.3. Polikarboksilat kökenli süperakışkanlaştırıcılar 10.4. Hava sürükleyici katkılar 10.5. Priz ayarlayıcı katkılar 10.6. Liflerin reolojik özelliklere etkileri 10.7. Lif tipi ile ilgili sınırlar | |
11 | Reolojik ölçümlerden elde edilen temel parametreler 11.1. Akma eğrileri 11.2. Eşik kayma gerilmesi, anlık viskozite ve plastic viskozite 11.3. Deformasyon yumuşaması davranışı ve psedoplastisite 11.4. Deformasyon sertleşmesi ve dilatant davranış | |
12 | Sık kullanılan reolojik modeller 12.1. Bingham ve Herschel Bulkley modelleri 12.2. Diğer modeller; 12.2.1. Çimento hamuru 12.2.2. Harç 12.2.3. Beton 12.3. Reolojik modellerden elde edilen parametrelerin kıyaslanması | |
13 | Özel koşullar için geliştirilen modeller 13.1. Pompalama 13.2. Püskürtme 13.3. Kalıp yüzeyi taze beton etkileşimi 13.4. Vibrasyonla sıkıştırma | |
14 | Çimento esaslı malzemelerde reolojik özelliklerin zamana bağlı değişimi 14.1. Tiksotropik ve reopektik davranış 14.2. Tiksotropiyi etkileyen faktörler 14.3. Tiksotropi ölçüm yöntemleri 14.3.1. Histeresis alanları ve ölçüm yöntemleri 14.3.2. Gecikmeli viskozite ve eşik kayma gerilmesi ölçümleri |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
-Banfill, P.F.G. (editor) The rheology of fresh cement and concrete, Liverpool, (1990), 373p. - Tattersall, G.H., Banfill, P.F.G. The rheology of fresh concrete, Pitman, (1983), 356pp. - Bartos, P.J.M, Marrs, D.L., Cleland, D.J. (editors) Production methods and workability of concrete, Spon, (1996), 541pp. - Barnes, H.A., Hutton, J.F., Walters, K. An introduction to rheology, Elsevier, (1989), 199pp. - Barnes, H.A. A handbook of elementary rheology, Ins-titute of Non Newtonian Fluid Mechanics, University of Wales, (2000), 200pp. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 20 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 3 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Ölçme ve değerlendirme, Bursa Uludağ Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği ilkelerine göre yapılmaktadır. | |
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 3 | 42 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Ödevler | 1 | 20 | 20 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 2 | 2 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 178 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 5,93 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |