Bu ders sosyal bilimler felsefesiyle ilgili temel sorun ve tartışmaları; sosyal bilimler felsefesinin tarihi ile ilgili temel süreç ve gelişmeleri ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu kapsamda doğa bilimleri ile sosyal bilimler arasındaki sorunu irdeler.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
Genel kültür ve mesleki uzmanlık alanına katkı sağlar.
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Sosyal bilimlerle ilgili kavramları tanımlar ve analizi eder.;
2
Felsefe ve sosyal bilimler arasındaki bağı anlar.;
3
Bilgiyi felsefe yaparak sorgular. Böylece bilginin gerçek olup olmadığını ayırt edebilir.;
4
Değişmenin önemini keşfedebilir.;
5
Olup bitenler arasındaki bağlantıları görebilir.;
6
Dili açık ve anlaşılır kullanmanın önemini içselleştirebilir.;
7
Gereksinimlerini hangi düzeyde ve nitelikte olursa olsun daha iyi bir biçimde çözümleyebilir.;
8
Bilgiyi felsefe yaparak sorgular. Böylece bilginin gerçek olup olmadığını ayırt edebilir.;
9
Öğrenci, felsefe yaparken bilginin derinliğine ulaşır ve bilgiyi mantığıyla kavrar.;
10
Soyut düşünmeyi kavrar.;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Felsefe ve sosyal bilimler: Temel kavramlar ve analizi.
2
Sosyal bilimler felsefesinin ilgi alanı.
3
Sosyal bilimlerde yöntem sorunu.
4
Bilim, doğa ve toplum ilişkisi.
5
Bilimde değer yargılarının etkisi ya da bilimin normatif temellendirilmesi
6
Ampirizm ve sosyal bilimlerdeki yansıması.
7
Pozitivizm ve sosyal bilimlerdeki yansıması.
8
Sosyal bilimlerde araçsal rasyonalite. (Weber)
9
Sosyal bilimlerde yorumcu yaklaşım. (Hermeneutik)
10
Sosyal bilimlerde eleştirel yaklaşım.
11
Feminizm, bilgi ve toplum.
12
Post-Yapısalcılık ve Post- Modernizm
13
Çağdaş sosyal bilimler felsefesi: Çokkültürlü bir yaşam.
14
Genel değerlendirme ve tartışma.
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
Baert, Patrich. (2017). Sosyal Bilimler Felsefesi Pragmatizme Doğru, Çeviri: Ümit Tatlıcan, Küre Yayınları: İstanbul. Benton, T.- Caraib, I. (2015). Sosyal Bilimler Felsefesi, Çeviri: Ümit Tatlıcan-Berivan Binay, Sentez Yayınları: Bursa. Durkheim, E. (1986) Sosyolojik Metodun Kuralları. Sosyal Yayınları: İstanbul. Fay, B. (2001). Çağdaş Sosyal Bilimler Felsefesi. Ayrıntı: İstanbul. Gadamer, H. G. (2009). Hakikat ve Yöntem, 2. Cilt, Türkçesi: H. Arslan ve İ. Yavuzcan, Paradigma Yayınevi: İstanbul Kuhn, T. (1982). Bilimsel Devrimlerin Yapısı, Türkçesi: Nilüfer Kuyaş, Alan Yayıncılık: İstanbul.
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
40
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
2
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
_
Açıklama
_
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
2
28
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
2
28
Ödevler
0
0
0
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
14
14
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
20
20
Toplam İş Yükü
104
Toplam İş Yükü / 30 saat
3
Dersin AKTS Kredisi
3
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU