Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
HAYVAN DAVRANIŞLARI ve REFAHI
1 Dersin Adı: HAYVAN DAVRANIŞLARI ve REFAHI
2 Dersin Kodu: SBHS104
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Önlisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 2
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 4
7 Dersin AKTS Kredisi: 3
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Dersin alınmasında ön koşul yoktur.
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. TAŞKIN DEĞİRMENCİOĞLU
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Yrd.Doç.Dr. EMİN KARAKAŞ
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Doç.Dr. Taşkın DEĞİRMENCİOĞLU taskin@uludag.edu.tr
Uludağ Üniversitesi
Karacabey Meslek Yüksekokulu
16700-Karacabey/BURSA
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrencilerin, Davranış biliminden (Etholoji) yararlanarak çiftlik hayvanlarının davranış kalıpları ve bunları etkileyen etmenleri; hayvan refahı kavramı ve refahın tanımlanmasında kullanılan ölçütleri, refahın tanımlanmasında hayvan davranışlarının önemini, hayvansal üretimde verimliliğin ve hayvan refahının iyileştirilmesi bakımından hayvan davranışlarını gözlemleyebilmesi ve daha iyi anlayabilmesini sağlamaktır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Hayvan davranışları konusunda gerekli bilgiye sahip olup bu konuda açık fikirlidir
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Çiftlik hayvanlarının davranışlarının tanımlanma;
2 Hayvansal üretim sürecinde hayvan davranışlarının ve refahın önemini kavrama,;
3 Çiftlik hayvanlarının önemli davranış kalıplarını tanıyarak hayvanların isteklerine uygun fiziksel ve sosyal çevrenin oluşturulmasının önemini anlama,;
4 Davranış, stres ve refah arasındaki ilişkileri anlayabilme ve olumsuz refah göstergesi olarak ve stres ile ilişkilendirilebilecek anormal davranışları tanımlayabilme,;
5 Çiftlik hayvanlarının genel özelliklerine bağlı olarak ortaya çıkan davranış kalıpları, olumlu ve olumsuz davranışlar, olumsuz davranışların ortadan kaldırılmasına yönelik uygulamalar;
6 Hayvansal üretimde hayvan refahı açısından kritik aşamaları tanımlayarak bu aşamalarda verimliliği ve refahı gözeten düzenlemeler geliştirebilme;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Ders programının sunulması, Davranış biliminin (Etoloji) tanımı
2 Hayvanlara uygun çevre koşullarının oluşturulmasında davranışların önemi, temel uyumsal davranış sistemleri (beslenme, eşeysel davranışlar, kollama sosyal davranışlar v.d.) ve anormal davranışlar
3 Hayvanlarda sosyal çevre ve davranış
4 Davranışı belirleyen genetik etmenler, evciltme, biyolojik ritimler, yaş
5 Hayvanların içinde bulunduğu fiziksel çevre ile davranışların ilişkisi, termal çevre ve gün uzunluğu
6 Hayvanın içinde bulunduğu sosyal çevre ve davranışlar, hayvanlarda önemli sosyal ilişkiler, (ana-yavru, başatlık, liderlik) ve sosyal organizasyonun sürü yönetimi açısında önemi
7 Davranışlarda öğrenme ve belleğin önemi, öğrenme çeşitleri, davranışlarda sosyal öğrenmen önemi
8 Sosyal öğrenme sürecinde kritik dönemler, oyun davranışları, insan (bakıcı) faktörü
9 Farklı türlerin davranış repertuarlarından örnekler, davranış gözlem yöntemlerine ilişkin genel bilgiler ve davranış testlerinden örnekler
10 Hayvan refahının tanımı, hayvanların 5 temel özgürlüğü, refahın bileşenleri
11 Hayvan çevre ilişkisinde stres ve uyum mekanizması, stres yanıtları (davranışsal, otonomik, nöro-endokrin ve bağışıklık yanıtları), refah-stres-davranış arasındaki ilişkiler
12 Üretim sürecindeki bazı zootekni uygulamalarının kısa ve uzun vadede hayvan refahı ve verimlilik açısından irdelenmesi
13 Hayvan davranışların refah açısından değeri
14 Final sınavı
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Demirören. E. 2002. Hayvan Davranışları. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No: 547. İzmir.
Kilgour, R. and Dalton, C., 1984. Livestock Behaviour. Granada Publishing
Cengiz, F. 2006. Hayvan Davranışları. U.Ü.Veteriner Fakültesi Yayınları Yayın No:2006–1. Bursa.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Derste öğrencilere sorular sorularak bilgiyi pekiştirme
Açıklama öğrencilerin belli bir ders veya konu alanındaki bilgi ve becerilere sahip oluş düzeylerini belirlemek amacıyla ölçme ve değerlendirme aracı olarak sınav,yapılacaktır.
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 1 1
Diğer 15 4 60
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 1 1
Toplam İş Yükü 91
Toplam İş Yükü / 30 saat 3
Dersin AKTS Kredisi 3
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11
OK1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
OK2 1 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1
OK3 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
OK4 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
OK5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
OK6 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr