1 | Dersin Adı: | BİLİM FELSEFESİ KURAMLARI |
2 | Dersin Kodu: | FEL5102 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Yüksek Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 2 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Dr. Ögr. Üyesi VEHBİ METİN DEMİR |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Prof. Dr. A. Kadir ÇÜÇEN, Prof. Dr. Metin Becermen |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Dr. Öğretim Üyesi V. Metin Demir vmetindemir@uludag.edu.tr Uludağ Üniversitesi Felsefe Bölümü Fen-Edebiyat Fakültesi, 16059 Görükle, Bursa - Türkiye. Tel: +90 224 2941826 |
18 | Dersin Web Adresi: | http://felsefe.uludag.edu.tr/site/node/153 |
19 | Dersin Amacı | Çağımızın bilim anlayışına felsefenin nasıl yaklaştığını ve ne tür kavramsal çerçevede öneriler getirdiği ele alınacaktır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Alan bilgisinde seçmeli bir konu olup , bilimin problemlerinin ele alındığı bir ders olduğu için mesleki gelişim için zorunludur. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Felsefe ve bilim ilişkisini açıklama | |
2 | Bilgi problemi üzerinde durma | |
3 | Bilim ve bilimsel düşünmeyi açıklama | |
4 | Bilimsel yöntemi açıklama | |
5 | Klasik bilim ve modern bilim karşılaştırmasını yapma | |
6 | Mantıkçı pozitivist bilim anlayışını açıklama | |
7 | Karl Popper’in bilim anlayışını açıklama | |
8 | Wittgenstein’in bilim anlayışını açıklama | |
9 | Thomas Kuhn’un bilim anlayışını açıklama | |
10 | Paul Karl Feyerabend ve Lakatos’un bilim anlayışını açıklama | |
11 | Post modern bilim anlayışını açıklama | |
12 | Bilim ve teknoloji ilişkisi üzerinde durma | |
13 | Çevre sorunları ve bilim ilişkisini analiz etme | |
14 | Değerlendirme |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Paul Karl Feyerabend, Realism, rationalism and scientific method, Cambridge Univ. Press, 1995. John, Losee, Bilim Felsefesine Tarihsel Bir Giriş, Dost Kitabevi, Ankara, 2008. Karel Lambert ve Gordon G. Brittan, Bilim Felsefesine Giriş, Nobel Yayınları, Ankara, 2011 Cemal Yıldırım, Bilim Felsefesi, Remzi Kitabevi, 6. baskı, İstanbul, 1998. Ömer Demir, Bilim Felsefesi, Sentez Yayıncılık, Bursa, 2012. Doğan Özlem, Bilim Felsefesi, İnkılap Kitabevi, İstanbul. Wittgenstein Ludwig, Tractatus Logico-Philosophicus, çev.: Ömer Naci Soykan, alıntı yapılan eser Felsefe ve Dil, İstanbul Kabalcı Yayınları, 1995. Öztürk, Mehmet Fatih Sultan, “Quine, Doğallaştırılmış Epistemoloji ve Epistemolojinin Normatif Yönü”, Felsefe Dünyası, 2007/1, Sayı 4. Magee, B. Karl Popper’ın Bilim Felsefesi ve Siyaset Kuramı, İstanbul 1982. Lakatos, I. ve Musarave, A. Bilginin Gelişimi, çev.: H. Arslan, Paradigma, İstanbul 1992. Kuhn, T. Bilimsel Devrimlerin Yapısı, çev.: N. Kuyaş, Alan Yayıncılık, İstanbul 1982. Reichenbach, J. H. Bilimsel Felsefenin Doğuşu, çev.: C. Yıldırım, İstanbul 1981. Russell, Bertrand, Din ve Bilim, çev.: Akşit Göktürk, Say Kitap Paz., İstanbul 1983. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 30 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 5 | 20 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 50 |
Toplam | 7 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 50 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Araştırma yapma ve sunma, ders için katılım ve makale yazma. | |
Açıklama | Her öğrenci dersin içeriğiyle ilgili bir sunu yapacak ve dönem sunu bir ödev veya makale verecektir. |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Ödevler | 5 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 18 | 18 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |