1 | Dersin Adı: | BİREYSEL ÇALGI EĞİTİMİ II |
2 | Dersin Kodu: | MUZ1210 |
3 | Dersin Türü: | Zorunlu |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 2 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 1 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 1 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. LALE NECEF |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: |
Dr. Öğretim Üyesi Nesrin BİBER ÖZ (Keman) Öğr. Gör. Özgür EĞİLMEZ (Keman) ÖĞr. Gör. Yusuf HASANOV (Viola) Doç Dr. R Erol DEMİRBATIR (Çello) Öğr. Gör. Elhan NECEF (Çello) Öğr. Gör. Nilüer ÖZER ( Kontrbas) Öğr. Gör. Murat CEMİL (Gitar) Öğr. Gör. V. Özgür SAĞLAM (Gitar) Doç. Sezin ALICI (Flüt) Doç. Dr. Ajda ŞENOL SAKİN ( Flüt) Öğr. Gör. Dr. Z. Ezgi KARA (Flüt) Doç. Dr. Gülnihal GÜL (Şan) Öğr. Gör. Dr. Çiğdem YİĞİT (Şan) Öğr. Gör. Z. G. YILDIZ (Şan) |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Öğr. Gör. Lale NECEF Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi ABD Görükle Kampüsü Nilüfer/BURSA lalenecef@uludag.edu.tr (0224)2940949 |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Keman: Birinci konumda dört telin kullanımına ilişkin sağ ve sol el tekniklerine ilişkin bilgi ve beceriler. Aynı ve farklı teller üzerinde parmak-yay geçişleri, detaşe ve legato yay tekniklerini doğru olarak uygulama, dört teli kapsayan değişik tonlarda dizi çalışmaları, teknik ve müzikal becerileri kapsayan düzeye uygun ulusal ve evrensel boyuttaki eserleri seslendirme. Viola: Viyola öğretiminde teknik alıştırma ve etütlerle, Türk ve dünya bestecilerinin eserlerinden örnekleri seslendirmeyi; bireysel gelişime uygun olarak Viyolayı öğrenmeyi, çalgıya özgü literatür ile seslendirme-yorumlama yapabilmeyi ve bu çalgıyla müzik eğitimi alanında etkinlik yapabilme becerisini kazandırmayı amaçlar. Viyolonsel:Birinci konumda dört telin kullanımına, sağ ve sol el tekniklerine ilişkin bilgi ve becerileri, aynı ve farklı teller üzerinde parmak-yay geçişleri, detaşe ve legato yay tekniklerini doğru olarak uygulama, basit çift ses çalışmalarını uygulama, dört teli kapsayan değişik tonlarda dizi çalışmaları, teknik ve müzikal becerileri kapsayan düzeye uygun ulusal ve evrensel boyuttaki eserleri seslendirme. Kontrbas: Birinci konumda dört telin kullanımına ilişkin sağ ve sol eldeki gerekli teknik, bilgi ve becerileri kazanmak; aynı ve farklı teller üzerinde parmak-yay geçişlerini yapabilmek; detache, legato ve staccato yay tekniklerini doğru olarak uygulayabilmek; dört teli kapsayan dizi çalışmalarını yapabilmek; değişik hız ve gürlük terimlerini uygulayabilmek; düzeye uygun ulusal ve evrensel boyuttaki küçük ölçekli eserleri icra edebilmektir. Gitar: Bireysel çalgı eğitimi gitar dersinin amacı; aşamalı olarak teknik alıştırma ve etütleri, Türk ve Dünya bestecilerinin eserlerinden örneklerin bireysel gelişmeye uygun olarak çalgıya özgü literatür ile okul müziği eğitiminde öğrenme öğretme etkinliklerini kapsar. Flüt: Bu dersin amacı, flütün öğelerini, flüt çalmaya ilişkin temel bilgi ve becerileri edinmek, flüt çalmaya uygun duruş ve doğru pozisyon alabilmektir. Diyafram, uzun ses, aralık, gam ve etüt çalışmaları yoluyla temel flüt tekniklerini seslendirebilmek. Düzeyine uygun Romantik dönem ve Türk eserlerinden örnekler seslendirmek. Öğrencilere flüt çalgısıyla müzik eğitimi alanında etkinlik yapabilme becerisini kazandırmaktır. Klarnet:Bu dersin amacı, klarnetin öğelerini, klarnet çalmaya ilişkin temel bilgi ve becerileri edinmek, klarnet çalmaya uygun duruş ve doğru pozisyon alabilmektir. Temel klarnet tekniklerini seslendirebilmek. Düzeyine uygun Türk ve dünya bestecilerinin eserlerinden örnekler seslendirmek. Öğrencilere klarnet çalgısıyla müzik eğitimi alanında etkinlik yapabilme becerisini kazandırmaktır. Şan:Dili doğru kullanarak, ses eğitimi tekniklerine uygun değişik eserleri seslendirme bilgi ve becerilerini geliştirmek. Bağlama:Öğrencinin bağlama eğitiminde temel teşkil eden I, III, IV, V, ve VI. pozisyonları kavramasını sağlamaktır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Öğretmenlik mesleği alanında bireysel çalgısını etkili bir biçimde kullanabilme. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Keman: Bir ve iki diyez alan majör tonlarda çıkıcı ve inici dizi çalışmaları Viola: Viyola Çalmada Sol Elin Pozisyonu ve 1. Konumda Çalışmalar Viyolonsel:I. Konumda Açık ve Kapalı Pozisyon Parmak Düzeni. Kontrbas: Yayın farklı bölümlerinde pozisyon belirleme Gitar: Bir önceki dönem içerisinde yapılan çalışmaların gözden geçirilmesi ve yeni dönem çalışmaları hakkında bilgiler. Öğrencilerle dersin amacı içeriği ve hedef davranışları anlatılır. Flüt:Ton çalışmaları. M. Moyse La Sonarite Klarnet:Klarnet Bakımı: Klarnetin perde ve güderi bakımı. Şan:5’li arpej staccato- legato alıştırmalar ve örnek eserler. Bağlama:Bağlı onaltılık-sekizlik-onaltılık tartım kalıbı | |
2 | Keman: Sol majör ve Re majör tonlarında orta hızda bütün yay üst ve alt yarı yaylarda dizi çalışmaları Viola: Yayın Farklı Bölümlerini Kullanma. Viyolonsel:Değiştirici İşaretlere Göre Pozisyon Belirleme. Pozisyon Alıştırmaları. Yayın Farklı Bölümlerini Kullanma. Kontrbas: Parmak egzersizleri yapma Gitar: Çıkıcı legatolar (bağlar) Flüt:1 oktav gam çalışmaları. Dönem içi repertuvar belirleme. Klarnet:Sol, Fa ve Do Majör tonlarını altissimo bölgesi dahil edilerek çalışılması. Şan:6’lı, oktav staccato- legato alıştırmalar ve örnek eserler. Bağlama:Fa notası ve IV. pozisyon | |
3 | Keman: Çeşitli yay biçimlerinde dizi çalışması ve öğrenilen tonlarda etüt çalışması Viola: İki Elin Koordinasyonu ve Parmak ve Yay Egzersizleri. Viyolonsel:İki Elin Koordinasyonu. Parmak Ve Yay Egzersizleri. Kontrbas: İki elin koordinasyonunu sağlama Gitar: Yarım bare ve gitar tekniği. Flüt:M. Moyse Gam ve Arpej kitabından ton ve teknik çalışmaları. Farklı flüt teknikleri içeren etüt çalışmaları. Romantik dönem flüt müziği. Klarnet:Sol, Fa ve Do Majör tonlarını altissimo bölgesi dahil edilerek çalışılması. Şan:5’li, 6’lı arpej ve oktav staccato- legato alıştırmalar ve örnek eserler. Bağlama:Sol notası ve V. pozisyon | |
4 | Keman: Fa majör dizisinin bütün yay kullanarak 1 oktav içinde temiz seslerle çalınması, 2 ve 4 bağlı yay örnekleri Viola: Detache Yay Tekniği ve Uygulaması Viyolonsel:Detache Yay Tekniği. Kontrbas: Detache yay tekniği bilgisi Gitar: Çalınan parçalar üzerinde müzikal anlatım terimlerinin geliştirilmesi. Flüt:Romantik dönem stil özellikleri doğrultusunda eser çalışması. Klarnet:Şalümo bölgesi kromatik sesler. Şan:Ses rejistirleri. Bağlama:Fa #3 notası | |
5 | Keman: Fa majör dizisinin farklı sürelerde çıkıcı-inici çalışması, bu tonda yazılmış etüt örneği ile ve yay çeşitleri ile çalışılması Viola: Legato Yay Tekniği ve Uygulaması Viyolonsel:Legato Yay Tekniği. Kontrbas. Legato yay tekniği bilgisi Gitar:İki oktav diziler ve legato çalışmalarının pekiştirilmesi. Flüt:Gam çalışması. Kromatik ve aralık içeren etüt çalışması. Eserin çalışılması. Klarnet:Klarion bölgesi kromatik sesler. Şan:Rezonatör bölgeler. Bağlama:La notası ve VI. Pozisyon | |
6 | keman: Do majör dizi çalışmasında parmakların tuşe üzerinde doğru yerlere düşürme çalışması, öğrenilen yay teknikleri ile 1 oktav Do majör dizisinin çıkıcı-inici çalışması Viola: Do anahtarında nota okuyabilme ve Do Majörde Uygulama Viyolonsel:Karma Yay Teknikleri. Kontrbas: Staccato yay tekniği bilgisi Gitar: Rönesans Dönemi gitar müziği ve diğer dönemlere ait eserlerin dinleme . Flüt:Gam ve etüt yoluyla temel flüt tekniklerinin çalışılması. Çalışılan eseri dönem özelliklerine yönelik seslendirme Klarnet:Altissimo bölgesi kromatik sesler Şan:Ses etütleri. Bağlama:Teke Tavrı | |
7 | Keman: Sol majör, Re majör, Do majör, Fa majör tonlarında Türk ve Batı Müziğinden küçük parçalar çalışılması Viola: Do Majör Tonalite Bilgisi ve Do Majörde Uygulama Viyolonsel:Çift Telde Çalma Tekniği Kontrbas: 1 Oktav La majör, Mi majör tonlarında gam ve arpej bilgisi Gitar: Gitarda efekt bölgeleri olan Dolce ve Ponticello bölgeleri. Flüt:2 oktav gam çalışmaları. Etütte yer alan flüt tekniklerinin çalışılması. Eser çalışması. Klarnet:Tüm oktavlarda staccato, detaşe ve legato ve varyasyonlarıyla kromatik sesler. Şan:Ses eğitiminde artikülasyon. Bağlama:Teke tavrı teknik çalışmalar | |
8 | Keman: Nüans terimleri (Forte-Piyano), bu nüansların örnek etüt ve eserde uygulama çalışmaları Viola: Boş tel kullanarak çift ses çalışmaları Viyolonsel:Viyolonsel Eserlerinde Nüans Ve Hız Terimleri. Kontrbas: 1 Oktav Mi majör, Si majör tonlarında gam ve arpej bilgisi Gitar: İki oktav tek ses dizi çalışmaları Ve Deşifre Flüt:Farklı artikülasyonlarda gam çalışmaları, etütte yer alan flüt tekniklerinin çalışılması. Türk eseri ve aksak ritim. Klarnet:Mi minör, Re minör ve la minör dizileri Şan:Ses eğitiminde artikülasyon. Bağlama:Sağ el teknik çalışmalar | |
9 | Keman: La minör dizi çalışması, melodik La minör çıkıcı ve doğal inici dizi çalışması Viola: Viyola Eserlerinde Nüans Ve Hız Terimleri Viyolonsel:Sol Majör Tonalite Bilgisi. Sol Majörde Çalışmalar. Kontrbas: 1 Oktav Si bemol minör, La bemol majör tonlarında gam ve arpej bilgisi Gitar: Baş parmak çalışmaları ve suslar. Flüt:Gam çalışması, farklı teknikler içeren (kromatik, aralık) etüt çalışması ve Türk eserinin çalışılması. Klarnet:Şalümodan Klarion bölgesine geçiş (la’dan si’ye geçiş) Şan:Doğru entonasyonla ses üretme, rezonans bölgelerinde sesi güçlendirme. Bağlama:Sağ el teknik çalışmalar | |
10 | keman: La minör dizi çalışması, 2 oktav içinde bağlı bağsız yay biçimleri ile örnekler Viola: Re Minör Tonalite Bilgisi ve Uygulaması Viyolonsel:Mi Minör Tonalite Bilgisi. Mi Minörde Çalışmalar. Konrbas: 1.Konum 1. ve 2. dereceler arası geçişli etüt bilgisi Gitar:Değişik tonlarda arpej ve gam çalışmaları. Flüt:Farklı artikülasyonda gam çalışmaları, farklı ritim kalıpları ve flüt tekniklerini içeren etüt çalışması. Eserlerin stil özelliklerine göre seslendirilmesi. Klarnet:Sforzando, aksan, legato, stakkato, markato gibi artikülasyon çalışmaları. Şan:Seslendirilen eserlerde dönem ve stil özellikleri. Bağlama:Noktalı sekizlik-onaltılık tartım kalıbı | |
11 | Keman: Çalışılan tonlarda etüt ve küçük eser örneklerinde çalışmaların sürdürülmesi Viola: Fa Majör Tonalite Bilgisi ve Uygulaması Viyolonsel:Re Majör Tonalite Bilgisi. Re Majörde Çalışmalar. Kontrbas: 1.Konum 1. ve 2. dereceler arası geçişli eser bilgisi Gitar: Öğrenilen gitar tekniklerini içeren düzeyine uygun etüt ve müzikal parçaları seslendirme Flüt:Trevor Wye Artikülasyon çalışması. Klarnet:Mi minör, Re minör ve la minör tonlarında kolay etütler ve farklı eserler çalma. Şan:Seslendirilen eserlerde dönem ve stil özellikleri. Bağlama:Onaltılık-noktalı sekizlik tartım kalıbı | |
12 | keman: Re minör dizisini 1 oktav içinde öğrenilen yay çeşitleri ile çalışma Viola: Ulusal ve evrensel solo veya eşlikli küçük ölçekli eserleri seslendirme çalışmaları. Viyolonsel:Genel Değerlendirme. Kontrbas: Çalışılan etütleri ve eseri tekniğine uygun müzikal biçimde seslendirme Gitar: Dönemin zorunlu çalışmalarının incelenmesi. Eserin teknik ve anlatım açısından incelenmesi Flüt:Re Majör- Si minör – Si bemol Majör- Sol minör gamlarının flütün tüm oktavlarını kapsayacak şekilde farklı artikülasyonlarda düz dizi, arpej, kromatik, üçlü vb. çalışmalarının yapılası. Klarnet:Mi minör, Re minör ve la minör tonlarında kolay etütler ve farklı eserler çalma. Şan:Eserlerde teknik ve müzikal analiz. Bağlama:Karadeniz Tavrı | |
13 | Keman: Re minör tonda etüt örneklerinde bağlı-bağsız–karma yay biçimleri ile çalışma Viola: Re Majör Tonalite Bilgisi ve Uygulaması Viyolonsel:Si Minör Tonalite Bilgisi. Si Minörde Çalışmalar. Kontrbas: Çalışılan etütleri ve eseri tekniğine uygun müzikal biçimde seslendirme Gitar: Acelite ve bare çalışmaları . Flüt: Sınavda seslendirilecek etüt ve eserin dönem stil özellikleri doğrultusunda çalışılması. Klarnet:Staccato, detaşe ve legato dizi, arpej ve aralık çalışmaları. Şan:Eserlerde teknik ve müzikal analiz. Bağlama:Boğmanın ezgi içinde kullanımı | |
14 | Keman: Öğrenilen tonlarda etüt ve küçük ölçekli eser çalışması Viola: Sol Minör Tonalite Bilgisi ve Uygulaması Viyolonsel:IV. Konum, IV. Konumda Çalma. Kontrbas: Çalışılan etütleri ve eseri tekniğine uygun müzikal biçimde seslendirme Gitar: Müzikal ve teknik problemlerin çözümü ve genel tekrar. Flüt:Sınav gam, etüt ve eserlerinin hızlarında seslendirilmesi. Klarnet:Sınav gam, etüt ve eserlerinin hızlarında seslendirilmesi. Şan:Korrepetisyon. Bağlama:Tüm pozisyonlarda ezgi çalışmaları |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Keman: -Günay Edip/Uçan Ali, Çevreden Evrene Keman Eğitimi 1 Dağarcık Yayınları 1980 - Can Ömer, Keman Eğitimi I, Agraf, Ankara, 2000. - Crickboom Mathieu, Violinschule il Violino I, II, Brüxelles-Schott, Freses 1929. -Auer Leopold, Graded Course of Violin Playing Book 1-2 -Cohen Eta, Violin Method, Book 1-2 Viola: M. REYTIH Etüt Kitabı KREISLER Op. 55 TARTINI Küçük Piyesler CORELLI Küçük Parçalar Kontrbas: 1- L.Rakov Başlangıç Metodu 2-E.Nanny Band I. Gitar: 1- CEMİL,Murat. Klasik Gitar Metodu Alfa Akademi 2005 2–AYDINTAN,Ziya.Gitar Metodu I Evrensel Müzikevi, 1999 3-GÖTZE,WalterLeıchtes Gıtarrenspıel 4- KÜÇÜKAY,Bekir. Gitar Eğitimi I, KESİKLİ,Melih SÖKMEN,Erdem İ.Ü.Konservatuarı 5- NOAD,Frederic.SoloGuitar PlayingI I Omnibus Press 1976, 6- La Guitara Enchantee , Doberman Yppan 1982 7- MİLLS,John . Gitar Metodu , Alkım Yayınevi 8- The guıtar Musıc of Spaın Volume 9- CARULLİ,Ferdinando. Metoto Guıtar Flüt: The Complete Flute Scale Book, Boosey & Hawkes. P. Bernold – La Technique d’embouchure – Vocalise no.1-2 M. Moyse – Gam ve Arpej (sf . 1-6) M. Moyse – La Sonarite Trevor Wye – Articulation – Artikulation No.III (sf.105-108) Gariboldi Op. 132 – No.7-11 Köhler Op. 33 1. Kitap – No.10-12 Necdet Levent – Kızların Dansı Donizetti Flüt Sonatı Klarnet:David Pino “The Clarinet and Clarinet Playing” Aurello Magnanı “Methode Complete de Clarinette” C. Baerman “Complete Method for Clarinet” Şan:Davran, K., Öztürk,F.G. (2009).Şan İçin Piyano Eşlikli Şarkılar I(1.b), Müzik Eğitimi Yayınları, Ankara. Egüz, S. (b.y.y) Piyano Eşlikli Halk Türküleri, Gazi Eğitim Enstitüsü Müzik Bölümü Yayınları No.1, Ankara. Egüz, S. (b.y.y) Piyano Eşlikli Okul Şarkıları, Gazi Eğitim Enstitüsü Müzik Bölümü Yayınları No.1, Ankara. Larsen, L.R.(ed.). (1991). Arias for Baritones, G. Schırmer: New York. Larsen, L.R.(ed.). (1991). Arias for Bass, G. Schırmer: New York. Larsen, L.R.(ed.). (1991). Arias for Mezzo- Soprano, G. Schırmer: New York. Larsen, L.R.(ed.). (1991). Arias for Soprano, G. Schırmer: New York. Larsen, L.R.(ed.). (1991). Arias for Tenor, G. Schırmer: New York. Şimşek, G. (1997). Şan İçin Piyano Eşlikli Albüm, Ankara. Tuğcular, E. (2011). Şan İçin Piyano Eşlikli Türküler, Müzik Eğitimi Yayınları, Ankara. Viyolonsel:J.Werner Praktische Violoncell Schule, S.Lee Etudes, J.Dotzauer Band I. Bağlama:ALİM Yaşar Kemal- Aydın Atalay “Bağlama Metodu 1” , Aktüel Editions, 2004, İstanbul ALTUĞ, Nevzat,Teknik Bağlama Eğitimi ve Usuller, Anadolu Matbaacılık, İzmir,1999 TURHAN, Salih,Türk Halk Musikisinde Çeşitli Görüşler, Kültür Bakanlığı Editions, Ankara, 1992 ÖZGÜL, Mustafa, TURHAN, Salih, DÖKMETAŞ, Kubilay, Notalarıyla Uzun Havalarımız, Kültür Bakanlığı Editions, Ankara, 1996 TAPTIK, Güray, Notaları ve Tavırları ile Türküler, Çaba Edition, Ankara, 1972 SARISÖZEN, Muzaffer, Türk Halk Müziğinde Usuller, Mifad Editions, Ankara, 1970 YENER, Sabri, Bağlama Öğretim Metodu, Erhan Ofset Matbaacılık, Trabzon, 1991 PARLAK, Erol, Şelpe Tekniği Metodu, Ekin Editions, İstanbul, 2001 BİRDOĞAN, Nejat, Notalarıyla Türkülerimiz, Özgür Edition, İstanbul, 1988 TURAN, Bahattin, Notalarıyla Samahlarımız, Ekol Editions, İzmir, 2000 |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Öğrenci performansı ara sınavda öğretim elemanı, yarıyıl sonu sınavında komisyon üyeleri tarafından hazırlanan çalgı değerlendirme formu (derecelendirme ölçeği) ile değerlendirilmektedir. | |
Açıklama | Bireysel çalgı dersleri akademik kurul kararları doğrultusunda Bursa Uludağ Üniversitesi Ön Lisans-Lisans Yönetmeliği esas alınarak mutlak olarak değerlendirilmektedir. |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 1 | 14 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 1 | 1 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 30 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 1 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 1 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |