Prof. Dr. HASAN BASRİ ÖCALAN habasri@uludag.edu.tr 2941862
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Medeniyet kavramının farklı disiplinler açısından tanımını, İslam medeniyetinin tarihi gelişimini ve temel özelliklerini kavratmak Medeniyet kavramını çeşitli sosyal bilimlere göre açıklayabilir.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
İslam medeniyetinin tarihi gelişimini ve temel özelliklerini kavramak.
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Medeniyet kavramını çeşitli sosyal bilimlere göre açıklayabilir.;
2
Medeniyetin farklı boyutlarının etkileşimini kavrayabilir.;
3
Medeniyetlerin çokluğunu ve birbirleriyle münasebetlerini değerlendirebilir.;
4
İslam medeniyetinin temel niteliklerini algılayıp değerlendirilebilir.;
5
İslam medeniyetinin gelişim dönemlerini öğrenir.;
6
İslam medeniyetinin doğuş aşamasını farklı boyutlarıyla
yorumlayabilir.
;
7
Halifelik döneminde İslam medeniyetinin karşılaştığı yeni sorunlara nasıl yaklaşıldığını tartışabilir.;
8
Emeviler döneminde İslamın hızlı yayılmasının dayandığı zihniyeti ve yeni kültürel alanlarla etkileşimini sorgulayabilir.;
9
İslam medeniyetinin Abbasiler devrindeki ilim, düşünce ve sanat alanındaki başarısının temellerini değerlendirebilir;
10
Moğol saldırısının İslam medeniyetine etkisini değerlendirilebilir.;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Medeniyet kavramının muhtelif disiplinlere göre tanımlanması
2
İslam medeniyetinin Doğduğu Ortam
3
İslam Medeniyetinin Kaynakları
4
İslam Medeniyetinin Gelişim Aşamaları
5
İslam Medeniyetinde Sosyal Yapı
6
İslam Medeniyetinde İdari Yapı
7
İslam Medeniyetinde Ekonomik Yapı
8
İslam Medeniyetinde Eğitim ve Öğretim,
İlmi Hayat/sosyal İlimler
9
Fen Ve sağlık Bilimleri
10
Kitap ve Kütüphaneler
11
Sanat ve Mimari
12
İslam şehirciliği; Bağdat örneği
13
İslam Medeniyeti ve Türkler
14
İslam Medeniyetini batıya Etkileri
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
ed. Mehmet Azimli, İslam Medeniyeti Tarihi, Bilay Yayınları, Ankara 2018. İbrahim Sarıçam-Seyfettin Erşahin, İslam Medeniyeti Tarih, T. Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara 2010, Bekir Karlığa, İslam Düşüncesinin Batı Düşüncesine Etkileri, Litera Yayıncılık İstanbul 2004,
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
40
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
2
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Yazılı Sınav
Açıklama
1 Ara Sınav
1 Yıl Sonu Sınavı
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
3
42
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
6
84
Ödevler
0
0
0
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
10
10
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
10
10
Toplam İş Yükü
156
Toplam İş Yükü / 30 saat
4,87
Dersin AKTS Kredisi
5
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU