1 |
Dersin Adı: |
CEBİR ÖĞRETİMİ |
2 |
Dersin Kodu: |
İMÖ3002 |
3 |
Dersin Türü: |
Zorunlu |
4 |
Dersin Seviyesi: |
Lisans |
5 |
Dersin Verildiği Yıl: |
3 |
6 |
Dersin Verildiği Yarıyıl: |
6 |
7 |
Dersin AKTS Kredisi: |
5 |
8 |
Teorik Ders Saati (saat/hafta): |
3 |
9 |
Uygulama Ders Saati (saat/hafta): |
0 |
10 |
Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): |
0 |
11 |
Dersin Önkoşulu |
|
12 |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
13 |
Dersin Dili: |
Türkçe |
14 |
Dersin Veriliş Şekli |
Yüz yüze |
15 |
Dersin Koordinatörü: |
Prof. Dr. DİLEK SEZGİN MEMNUN |
16 |
Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: |
Prof.Dr. Dilek SEZGİN MEMNUN |
17 |
Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Prof.Dr. Dilek SEZGİN MEMNUN Adres: Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Matematik Eğitimi Anabilim Dalı, 16059 Görükle / Bursa E-Mail:dsmemnun@uludag.edu.tr |
18 |
Dersin Web Adresi: |
|
19 |
Dersin Amacı |
Cebirsel düşünme ve cebirsel düşünmenin matematik öğretimindeki öneminin kavranması; cebir öncesi dönem ve cebirin tarihsel gelişiminin incelenmesi; aritmetik-cebir ilişkisinin ve genelleştirilmiş aritmetik ve fonksiyonel düşünmenin kavranması; öğretim programında yer alan cebir kavramlarının belirlenmesi ve tartışılması; cebir öğretimi ve öğreniminde teknolojinin ve materyal tasarımının rolünün değerlendirilmesi; cebir öğrenimi ve öğretiminde kullanılan yöntem ve yaklaşımların tanıtımı ve cebir etkinliği hazırlama; cebir öğretiminde farklı gösterimlerin; değişken, cebirsel ifade, eşitlik ve denklem, doğrusal denklemler, özdeşlikler ve eşitsizlikler konularının öğretimi (ders içeriğini düzenleme, uygun öğretim materyallerini ve stratejilerini kullanma vb.); bu konulara ilişkin öğrenci bilgisinin değerlendirilmesi (kavramlara ilişkin öğrenci düşüncesini anlama, yorumlama, öğrencilerin yaşadığı zorlukları, hatalarını, kavram yanılgılarını ve bunların nedenlerini bilme); konuların günlük hayat ve diğer derslerle ilişkisinin ortaya koyulması, fonksiyonel düşünmenin öğretimi. |
20 |
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
Cebirsel düşünmenin matematik öğretimindeki önemini kavrama; Cebir öncesi dönem ve cebirin tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olma; aritmetik-cebir ilişkisini bilme; cebir öğretimi ve öğreniminde teknolojinin ve materyal tasarımının rolünü bilme; cebir öğrenimi ve öğretiminde kullanılan yöntem ve yaklaşımları bilme ve cebir etkinliklerinde kullanma; cebir öğretiminde farklı gösterimlerin; değişken, cebirsel ifade, eşitlik ve denklem, doğrusal denklemler, özdeşlikler ve eşitsizlikler konularını öğretebilme; bu konulara ilişkin öğrenci bilgisini değerlendirebilme; cebir konularını günlük hayat ve diğer derslerle ilişkilendirebilme, Fonksiyonel düşünmenin önemi ve öğretimini bilme. |
Hafta |
Teori |
Uygulama |
1 |
Dersin işlenişinin ve ders kapsamında yer alan konuların açıklanması, Kaynakların tanıtılması. Cebir öncesi dönem ve Cebirin tarihsel gelişimi. |
|
2 |
Cebirsel düşünme, cebirsel düşünmenin boyutları ve gelişimi. Cebir konularının günlük hayat ve diğer derslerle ilişkilendirilmesi. Aritmetik-cebir ilişkisi, genelleştirilmiş aritmetik ve fonksiyonel düşünmenin önemi. |
|
3 |
Cebir konularının öğretimine ilişkin farklı yöntemler ve yaklaşımlar. Cebir konularının öğretimi ve öğreniminde teknoloji kullanımı. Cebir öğretimini ve öğrenimini destekleyen öğrenme ortamlarının oluşturulması. |
|
4 |
Cebir öğretimi ve öğreniminde duyuşsal özellikler, cebir konularında karşılaşılan öğrenme güçlükleri, kavram yanılgıları ve çözüm önerileri. Öğretim programlarında cebir konularını inceleme. |
|
5 |
Cebir öğretiminde cebirsel ifade ve değişken kavramı. Değişken kavramının öğretim programında yeri, Cebir öğrenme alanı ve diğer öğrenme alanları ile ilişkisi. Cebirsel ifade ve değişken kavramının öğretiminde karşılaşılan zorluklar ve kavram yanılgıları. Değişken kavramının günlük hayattaki yeri ve diğer derslerle ilişkisi. Değişken kavramına yönelik ders içeriği düzenleme ve etkinlik uygulamaları. Cebir öğretiminde cebirsel ifade ve değişken kavramının öğretimi. |
|
6 |
Cebir öğretiminde eşitlik kavramı. Eşitlik kavramının öğretim programında yeri, Cebir öğrenme alanı ve diğer öğrenme alanları ile ilişkisi. Eşitlik kavramının öğretiminde karşılaşılan zorluklar ve kavram yanılgıları. Eşitlik kavramının günlük hayattaki yeri ve diğer derslerle ilişkisi. Eşitlik kavramına yönelik ders içeriği düzenleme ve etkinlik uygulamaları. Cebir öğretiminde eşitlik kavramının öğretimi. |
|
7 |
Cebir öğretiminde özdeşlik kavramı. Özdeşlik kavramının öğretim programında yeri, Cebir öğrenme alanı ve diğer öğrenme alanları ile ilişkisi. Özdeşlik kavramının öğretiminde karşılaşılan zorluklar ve kavram yanılgıları. |
|
8 |
Özdeşlik kavramının günlük hayattaki yeri ve diğer derslerle ilişkisi. Özdeşlik kavramına yönelik ders içeriği düzenleme ve etkinlik uygulamaları. Cebir öğretiminde özdeşlik kavramının öğretimi. |
|
9 |
Cebir öğretiminde denklem kavramı. Denklem kavramının öğretim programında yeri, Cebir öğrenme alanı ve diğer öğrenme alanları ile ilişkisi. Denklem kavramının öğretiminde karşılaşılan zorluklar ve kavram yanılgıları. |
|
10 |
Denklem kavramının günlük hayattaki yeri ve diğer derslerle ilişkisi. Denklem kavramına yönelik ders içeriği düzenleme ve etkinlik uygulamaları. Cebir öğretiminde denklem kavramının öğretimi. |
|
11 |
Cebir öğretiminde eşitsizlik kavramı. Eşitsizlik kavramının öğretim programında yeri, Cebir öğrenme alanı ve diğer öğrenme alanları ile ilişkisi. Eşitsizlik kavramının öğretiminde karşılaşılan zorluklar ve kavram yanılgıları. Eşitsizlik kavramının günlük hayattaki yeri ve diğer derslerle ilişkisi. Eşitsizlik kavramına yönelik ders içeriği düzenleme ve etkinlik uygulamaları. Cebir öğretiminde eşitsizlik kavramının öğretimi. |
|
12 |
Cebir öğretiminde doğrusal ilişkiler ve doğrusal denklemler. Doğrusal denklemlerin öğretim programında yeri, Cebir öğrenme alanı ve diğer öğrenme alanları ile ilişkisi. Doğrusal denklemlerin öğretiminde karşılaşılan zorluklar ve kavram yanılgıları. Doğrusal denklemlerin günlük hayattaki yeri ve diğer derslerle ilişkisi. Doğrusal denklemlere yönelik ders içeriği düzenleme ve etkinlik uygulamaları. Cebir öğretiminde doğrusal ilişkilerin ve doğrusal denklemlerin öğretimi. |
|
13 |
Cebir öğrenme alanı ve örüntüler ile ilişkisi. Örüntülerin ders programlarındaki yeri. Örüntü kavramı, örüntünün öğretiminde öğrenci hatalarını ve kavram yanılgıları. |
|
14 |
Fonksiyonel düşünme, fonksiyonel düşünmenin öğretim programlarındaki yeri. Fonksiyonel düşünmenin öğretimi ve fonksiyonel düşünmenin öğretiminde teknolojinin yeri. |
|
23 |
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Sarpkaya-Aktaş, G. (Ed). Uygulama Örnekleriyle Cebirsel Düşünme ve Öğretimi. Ankara:Pegem Akademi. Bingölbali, E. & Özmantar, M.F. İlköğretimde Karşılaşılan Zorluklar ve Çözüm Önerileri. Ankara:Pegem Akademi. Dede, Y., Doğan, M.F. ve Aslan-Tutak, F. (Eds.) Matematik eğitiminde etkinlikler ve uygulamaları. Anakara: Pegem Akademi. Ün-Açıkgöz, K. Aktif öğrenme. İzmir:Biliş. Arseven, A. Matematik öğretim yöntemleri. Ankara: pegem Akademi. Özmantar, M.F., Akkoç, H., Kuşdemir-Kayıran, B. ve Özyurt, M. (Eds.) Ortaokul matematik öğretim programları: Tarihsel bir inceleme. Ankara: Pegem Akademi. Çorlu, s. ve Çallı, E. STEM Kuram ve uygulamaları. Öğretmenler için temel kılavuz. Ankara: Pusula Yayıncılık. Van de Walle, J.A., SKarp, K.S. (Durmuş S. (Çeviri Ed)). İlkokul ve ortaokul matematiği. Gelişimsel yaklaşımla öğretim. Ankara: Nobel akademik yayıncılık. Mersin, N. Uygulama örnekleriyle matematik tarihi etkinlikleri ve sınıf içinden yansımalar. Ankara: Nobel yayıncılık. |
24 |
Değerlendirme |
|
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYISI |
KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav |
1 |
15 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
Ödev |
2 |
25 |
Yıl sonu Sınavı |
1 |
60 |
Toplam |
4 |
100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı |
40 |
Finalin BAşarıya Oranı |
60 |
Toplam |
100 |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları |
Dersin öğretiminde düz anlatım, aktif öğrenme, örnek olay, tartışma ve ödev yaklaşım, yöntem ve teknikleri kullanılmaktadır. |
Açıklama |
Dersin ölçme ve değerlendirilmesinde, ara ve yılsonu sınavları ile birlikte dönem içindeki ödevler (1 ara sınav, 2 ödev ve 1 dönem sonu sınavı), ders içi etkinliklere katılım dikkate alınmaktadır. Ders tasarımı hazırlığı şeklinde verilecek olan ödevler rubrikle değerlendirilmektedir. Değerlendirme sonucundaki başarı durumu bağıl değerlendirme şeklinde yapılmaktadır. |