Dr. Öğr. Üye. Şule Betül Tosuntaş sbtosuntas@uludag.edu.tr
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Alanında bilimsel araştırmaya dair temel bilgi ve tutum geliştirilmesini sağlamak.
Bu dersin temel amacı araştırma sürecini (sorun belirleme, veri toplama, veri analizi ve sonuçları yorumlama) incelemek, belli başlı bilimsel araştırma yöntemlerini (deneysel yöntem, tarama yöntemi, ilişkisel yöntem vd.) gözden geçirmek ve öğrencilerin belirli bir konu hakkında araştırma yapabilmeleri için gereken literatür bulma, veri toplama, verileri değerlendirme ve rapor yazma tekniklerini uygulamalı olarak öğrenmelerini sağlamaktır.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
Öğrencilerin;
• Bilimde -özellikle alanında- araştırmanın rolü hakkındaki anlayışlarını geliştirmek;
• Araştırma süreci ve yöntemleri hakkında bilgi edinmelerine yardımcı olmak;
• Alanındaki araştırmaları ciddi bir biçimde analiz etme ve değerlendirmelerini sağlamak;
• Alanındaki sorunların çözümünde sistemli düşünmelerini ve analitik yöntemleri uygulamalarını sağlamak;
• Veri toplama, veri analiz ve değerlendirme tekniklerini öğretmek;
• Araştırma önerisi ve araştırma raporu hazırlama hakkında bilgi edinmelerini sağlamaktır.
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Bilimde araştırmanın rolü hakkında anlayışları geliştirme;
2
Araştırma süreci ve yöntemleri hakkında bilgi edinme;
3
Alanındaki araştırmaları inceleme, analiz etme ve değerlendirme;
4
Belli başlı araştırma yöntemleri inceleme ve uygulama yapma;
5
Veri toplama, analiz ve değerlendirme tekniklerinde yeterlik kazanma;
6
Problem durumu belirleme ve bilimsel araştırma tasarımı yapabilme;
7
Araştırma yürütebilmek için ilgili literatüre ulaşabilme;
8
Uygun araştırma yöntemi ve örnekleme seçimi yapma;
9
Araştırma ve yayın etiği anlayışı kazandırma;
10
Araştırma önerisi ve araştırma raporu yazma;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Temel Kavramlar
2
Bilimsel Araştırma ve Yayın Etik
3
Problem Durumu
4
Literatür Değerlendirme
5
Örnekleme Yöntemleri
6
Nicel Araştırma Yöntemleri - Tarama ve İlişkisel Yöntem
7
Nicel Araştırma Yöntemleri -
Deneysel Araştırma ve Meta-analiz
8
Nitel Araştırma Yöntemleri
9
Nicel ve Nitel Ölçüm
10
Nicel Veri Analizi: Betimsel İstatistikler
11
Nicel Veri Analizi: Korelasyon, Fark testleri
12
Nitel Veri Analizi
13
Araştırma Raporunun Yazılması
14
Araştırma Ödevlerinin Değerlendirilmesi
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
Neuman, W. L. 2014.Toplumsal Araştırma Yöntemleri–Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 1-2. (Çev: S. Özge), Yayın Odası Yayıncılık, İstanbul. Türkiye Bilimler Akademisi (2002). Bilimsel araştırmada etik ve sorunları. Ankara: TUBA. Yükseköğretim Kurulu Bilimsel Araştırma Ve Yayın Etiği Yönergesi
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
20
Kısa Sınav
0
0
Ödev
2
20
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
4
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Dersin öğretiminde Anlatım, Tartışma, Bireysel Öğretim, Proje yöntem ve soru-cevap, örnek olay, ödev teknikleri uygulanmaktadır. Dersin ölçme ve değerlendirilmesinde, 1 ödev, 1 ara sınav, 1 proje ve 1 final Sınavı uygulanmaktadır. Araştırma önerisi şeklinde verilen proje rubrikle değerlendirilmektedir. Değerlendirme sonucundaki başarı durumu bağıl değerlendirme şeklinde yapılmaktadır.
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
2
28
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
1
14
Ödevler
2
15
30
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
10
10
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
15
15
Toplam İş Yükü
107
Toplam İş Yükü / 30 saat
3,23
Dersin AKTS Kredisi
3
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU